Onko Karpela sittenkin järjissään? - selvittää opintotuen nykytilaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja trebla
  • Aloitettu Aloitettu
Delmonte sanoi:
Jokaisesta tehdystä opintoviikosta saa tietyn summan tukea seuraavalle opiskeluvuodelle.

Muuten tämä olisikin ihan hyvä systeemi, mutta eri kouluissa opiskelevat olisivat täysin eri asemassa toisiinsa verrattuna. Esim. itse opiskelen kauppakorkeassa ja kämppis yliopistolla di:ksi ja suunnilleen samalla määrällä työtä me saamme aivan eri määrät opintopisteitä. Siitä nyt on ollut ennenkin puhetta, että kauppakorkeasta saa todella vähällä työllä pisteitä. Luulen ja toivon, että se koskee vain peruskursseja.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kumminki Karpela kohta hoksaa, että opiskelijathan ne warettaa ja sehän on nykyää nii totta jumalauta suuri rikos, jotta ei muuta ku lasketahan koko tukia---> taas waretus lisääntyy ku valuuttaa ei oo sitäkää vähää ostaa mitää orkkista

Delmonte sanoi:
Miten tota opintotukien tulorajaa voi valvoa, jos kesällä saisi tienata vapaasti ?

Opiskelija itse antaa selvityksen tuloistaan ja todistaa sen palkkakuitin avulla? Tietysti tähän joku keksii jonkun miinuspuolen, mutta tästä olisi hyvä lähteä liikkeelle. Jos palkkakuitti vaadittaisiin, niin tuskin kovin moni firma lähtee kusettamaan kesäduunarin hyväksi virallisissa todistuksissa.

Delmonte sanoi:
Miten tota opintotukien tulorajaa voi valvoa, jos kesällä saisi tienata vapaasti ?

Nyt mä en tajunnut mitä tarkoitit tällä? Jos kesällä saa tienata vapaasti, niin miksi sitä pitäisi sen kummemmin valvoa. Kesällä ei opiskella, kesällä voi tehdä töitä vaikka 16 tuntia päivässä jos siltä tuntuu ja mahdollisuus on. Opiskeluaikana sitten valvottaisiin ettei sitä duunia tehdä liikaa vaan käytetään se aika opiskeluun.

Timba79 sanoi:
Mä ymmärrän hyvin, että itse opiskelukuukausina pidetään joku tuloraja, muuten venyy takuulla monella opinnot jos töissä ollaan reilusti.

Niin, tosin nyt tutkintouudistuksen myötä tuli aikarajat opiskeluille, joten ei ne paljoa pääse enää venymään.

Tulikin tuosta tutkintouudistuksesta mieleen: Mistä olisi nyt pois jos tulorajat poistettaisiin kokonaan?

Currylammas sanoi:
Kumminki Karpela kohta hoksaa, että opiskelijathan ne warettaa ja sehän on nykyää nii totta jumalauta suuri rikos, jotta ei muuta ku lasketahan koko tukia---> taas waretus lisääntyy ku valuuttaa ei oo sitäkää vähää ostaa mitää orkkista

Tätä juuri minäkin odotan :D

Edit:

Timba79 sanoi:
Nyt mä en tajunnut mitä tarkoitit tällä? Jos kesällä saa tienata vapaasti, niin miksi sitä pitäisi sen kummemmin valvoa. Kesällä ei opiskella, kesällä voi tehdä töitä vaikka 16 tuntia päivässä jos siltä tuntuu ja mahdollisuus on. Opiskeluaikana sitten valvottaisiin ettei sitä duunia tehdä liikaa vaan käytetään se aika opiskeluun.

Nuo tulorajathan katsotaan vuositasolla. Jos kesällä saisi tienata vapaasti niin täytyisi tulorajojen valvonta muuttaa kuukausitasolle.

Se on ihan sama mitä Karpela tekee, aina hänet tyrmätään...häntä vihataan, vaikkei nainen käsittääkseni mitään pahaa ole kenellekään tehnytkään.

Entinen missi, joka on nuoruudessaan viettänyt samanlaista nuoruutta kuin kuka tahansa muukin meistä, eroineen ja pikkuvirheineen.

Ja vielä keskustalainen, hyi helvetti!

Oikein hyvä syy vihata kyseistä naista, teki mitä teki.

Näin se menee...;)

Timba79 sanoi:

Valtion tasolla ainut mikä merkitsee on sun vuositulot, niiden perusteella maksetaan verot ja niiden seuramiseen on olemassa valmis infra. Mä voin kauhulla kuvitella sitä byrokratian määrää, kun pitäisi todistaa nykyisen mitä on minkäkin kuun aikana tienannut.

opiskelijat voi vähentää juopottelua niin jää rahaa siihen opiskeluunki. baareissa ravataan joka viikko vähintään kerran ja valitetaan ettei rahaa ole. visusti elämällä opintotuellaki pärjää ja jos on pakko juopotella niin superhiivaa ja sokeria saa halvalla kaupasta, vesi löytyy talon puolesta suurimmalla osalla varmaankin.

Keila sanoi:
Mistä olisi nyt pois jos tulorajat poistettaisiin kokonaan?

Voisiko joku mua fiksumpi vastata tähän. Luulisi olevan ainoastaan positiivisia vaikutuksia että saisi töitä tehdä sen verran kuin huvittaa, nyt kun koulussa ei tutkintouudistuksen myötä voi enää viettää ylimääräisiä vuosiakaan. Voi olla että olen taas tapani mukaan ihan pihalla, mutta en millään keksi mitä tulorajat enää hyödyttävät.

neutraali sanoi:
opiskelijat voi vähentää juopottelua niin jää rahaa siihen opiskeluunki. baareissa ravataan joka viikko vähintään kerran ja valitetaan ettei rahaa ole. visusti elämällä opintotuellaki pärjää ja jos on pakko juopotella niin superhiivaa ja sokeria saa halvalla kaupasta, vesi löytyy talon puolesta suurimmalla osalla varmaankin.

Vuokra 300e
Ruokaan 30x3e = 90
Kännykkälasku 10e
Pitäiskö kouluunkin käyttää muutama kymppi...

Opintotuki abt. 410e kuussa, joo kyllähän tossa on varaa käydä kuppilassa useammankin kerran...

Poistakaa vaan tulorajat. Haen heti yliopistolle suorittamaan kakkostutkintoa ja saan vielä palkan päälle tuet. Siinä jää joku pieni lukiolainen ilman paikkaa yliopistolla, joku teistä ehkä? Lisäksi tulorajojen poistohan vaan lisäisi työssäkäyntiä vähentäen opiskelua. Kouluun pääsemisestä tulisi monille turvapaikka, josta saa massia lomallakin, kun suorittaa pari helppoa kurssia.
Ja tuen lisäykseen, että mä olisin tähän mennessä suorittanut vaan puolet vaadittavista kursseista, jos tuki olisi sellainen, että pankkitilin saldo ei mene alaspäin opiskelukuukausina...

Sitten tohon tuloraja pois kesältä:
Verotus menee vuosiansioiden mukaan, joten tuetkin katotaan niitten mukaan. Kuka helvetti viitsisi alkaa tarkistamaan kuinka paljon opiskelijat ovat tienanneet kesäkuukausien ja kuinka paljon opiskelukuukausien aikana. Kusettaisin heti kaikki tulot kesäkuukausien aikana ansaituiksi. Voi herranjestas näitä teidän ehdotuksia.. Yrittäkää nyt edes ajatella vähän pitemmälle, kuin vaan sillä teidän "musta olis kivaa jos.." -ajattelulla...!

Delmonte sanoi:
Vuokra 300e
Ruokaan 30x3e = 90
Kännykkälasku 10e

Opintotuki abt. 410e kuussa, joo kyllähän tossa on varaa käydä kuppilassa useammankin kerran...

Kyllähän tuo laskelma menee useimmilla opiskelijoilla suurinpiirtein noin kuin kirjoitit, mutta sitten on myös liikaa näitä neutraalin mainitsemia opiskelijoita jotka valittavat opintotuen pienuudesta ja sama laskelma menee suurinpiirtein näin:

Vuokra 300e
Baariin ja viinaan 80e
Kännykkälasku 25e
Ruokaan ja opiskeluun ei sitten jääkkään riittävästi rahaa ja on perseestä kun opintotukea saa niin vähän. Eikä kesälläkään jaksa mennä töihin kun pitää juoda kaljaa ja asennella autoon opintolainalla ostetut hienot vanteet, sekä sellainen hieno Pimp My Ride -tyylinen näyttö.

Delmonte sanoi:
Vuokra 300e
Ruokaan 30x3e = 90
Kännykkälasku 10e

juuripa näin,paitsi vuokra 340 plus autopaikka 4,20

ja baarissa käyny viimeeksi marraskuussa,silloin meni 8 euroa...

Opintorahan nostaminen olisi yhtä tyhjän kanssa. Tulorajat vaan pois tai vaihtoehtoisesti raja PALJON ylemmäksi.

Tuskin tulee mitään konkreettista tapahtumaan tämän hallituksen aikana..

Mielestäni tulorajoja tulisi nostaa vähintään yleisen palkkakehityksen mukaisesti, sopiva päivitystahti voisi olla esim. kahden vuoden välein suoraan indeksin mukaan. Sen lisäksi olisi hyvä tarjota mahdollisuus, että keskimääräistä nopeammin opinnoissaan edistyvät saisivat tienata tavallista enemmän. Eri tutkintojen opintosuorituksia ei voi tietystikään suoraan yhteismitallistaa, joten bonusrajat voitaisiin määrittää vaikka edellisvuoden opintosuoritusten mukaan tms.

Olisi myös mielenkiintoista kokeilla mahdollisuutta koko opintotukipaketin nostamiseen kerralla, jolloin opiskelija pystyisi joustavammin käyttämään tukea. Väärinkäytösten estämiseksi tuki siirtyisi tietysti velaksi, jos opinnot venähtää. :)

John R sanoi:
Kyllähän tuo laskelma menee useimmilla opiskelijoilla suurinpiirtein noin kuin kirjoitit, mutta sitten on myös liikaa näitä neutraalin mainitsemia opiskelijoita jotka valittavat opintotuen pienuudesta ja sama laskelma menee suurinpiirtein näin:

Vuokra 300e
Baariin ja viinaan 80e
Kännykkälasku 25e
Ruokaan ja opiskeluun ei sitten jääkkään riittävästi rahaa ja on perseestä kun opintotukea saa niin vähän. Eikä kesälläkään jaksa mennä töihin kun pitää juoda kaljaa ja asennella autoon opintolainalla ostetut hienot vanteet, sekä sellainen hieno Pimp My Ride -tyylinen näyttö.

No samaa ilmiötä on kyllä toimeentulo ja työttömyystuessa, pitäiskö nekin poistaa ?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom