Onko Karpela sittenkin järjissään? - selvittää opintotuen nykytilaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja trebla
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
lopultakin jotain järkeä tässäkin touhussa..tosin en usko että mitään ehtii tapahtua enää mun opiskeluaikana(vielä 1,5 vuotta jos kaikki menee nappiin)

Ja kohtapuolin on taas eduskuntavaalit:)

"Ministeri lupaa selvittää onko mahdollista". On se ainakin poliittiset hölynpölyliturgiat oppinut.

"Työkokemus ja työssäkäynti ovat tärkeitä opiskelijalle". Niinkö? Varsinainen nero tämä Karpela.

No ainahan sitä selvitellä voi... en usko et mitään tapahtuu ennen kun rahat on tilillä.

Oli jo aikakin, taitaa vaan kestää hetken aikaa ennen kuin saadaan mitään aikaseksi. Selvitykseen menee tovi + budjetointi kestää + yleinen vääntö. Ehtii saada paperit ulos mutta hyvä sitten tuleville opiskelijoille.

Tuskin menee tämän hallituksen aikana läpi. Nyt siellä vallitsee sellainen paperinpyörittely ja peukalo perseessä istuskelu tulevien vaalien vuoksi, ettei tosikaan. :rolleyes:

Tomppa85 sanoi:
Tuskin menee tämän hallituksen aikana läpi. Nyt siellä vallitsee sellainen paperinpyörittely ja peukalo perseessä istuskelu tulevien vaalien vuoksi, ettei tosikaan. :rolleyes:
No jotenkin niitä opiskelijoiden ääniä pitää yrittää kalastella.

Ei noilla 15e korotuksilla ole paskankaan väliä. Tulorajat pois vaan niin loppuu monelta opiskelijaltakin uikutus. Niin ja teekarin retkujen on turha valittaa koulun viemää aikaa ja rahan vähyyttä kun näyttää olevan rahaa viettää parit sadat pikkujoulut pitkin vuotta...

ToughGrip sanoi:
Niin ja teekarin retkujen on turha valittaa koulun viemää aikaa ja rahan vähyyttä kun näyttää olevan rahaa viettää parit sadat pikkujoulut pitkin vuotta...
Kateellisten panettelua :D

Kännissä voi olla halvallakin.

Keskisuomalaisesta luin tänään tota vastaavaa juttua. Mulle ei mene järkeen, että miksi kesällä (kun ei opiskella, eikä saada opintotukea) pitää olla se 1515 euron tuloraja? Tossa ei ole mielestäni järjenhiventäkään. Eikös se nyt olisi kaikkien etujen muikaista, että opiskelija saisi kesälomallaan tienata vaikka 3000 euroa kuukaudessa ilman että se vaikuttaa tukeen? Keneltä se olisi pois? Mä ymmärrän hyvin, että itse opiskelukuukausina pidetään joku tuloraja, muuten venyy takuulla monella opinnot jos töissä ollaan reilusti. Luulisi että 500 euroa palkkaa + tuet nyt riittää peruselämiseen aika hyvin.

Itse opintotukea tietysti olisi syytä korottaa senverran mitä esim. palkat nousee vuosien aikana, mutta eipä siinäkään järkeä ole jos opintotuki on melkein sama kun jonkun siivoojan liksa. Itsekin mielelläni opiskelisin vaikka seuraavat 10 vuotta jos tukea saisi senverran että sillä elää. Eli siinä olen samaa mieltä noiden päättäjien kanssa, että mahdollisimman nopeeta valmistumista tulisi tukea ja antaa vaikka niitä opintolainoja anteeksi jonkinverran jos valmistuu ajoissa ja muutenkin menee opinnot nappiin. Mikään oot turhempaa kun maksaa tukia jollekin ikuiselle opiskelijalle...

Timba79 sanoi:
Keskisuomalaisesta luin tänään tota vastaavaa juttua. Mulle ei mene järkeen, että miksi kesällä (kun ei opiskella, eikä saada opintotukea) pitää olla se 1515 euron tuloraja? ... olisi pois?

Miten tota opintotukien tulorajaa voi valvoa, jos kesällä saisi tienata vapaasti ?

Mä kannattaisin ennemmin seuraavankaltaista systeemiä :
Jokaisesta tehdystä opintoviikosta saa tietyn summan tukea seuraavalle opiskeluvuodelle. Tulorajoja ei ole, mutta jos ei opinnot etene niin tukeakin tippuu sitten huomattavasti nihkeämmin seuraavalle lukukaudelle. Siinä olisi opiskelijoille ihan oikeaa tulosvastuullisuutta ja motivaattoria. Toki tuen pitäisi olla sellainen, että sillä oikeasti tulisi toimeen.

Ensimmäisen vuoden saisi opiskella "ilmaiseksi" loppuaika riippuisi omista tekemisistä. Nykyisellä systeemillähän ei ole oikeastaan mitään väliä opiskeletko vai et, koska tehtyjen opintojen valvonta on aika minimaalista.

Nimimerkillä tän vuoden tuet taitaa olla tän kuun jälkeen syötynä...

IMHO, opintoviikkovelvoitetta per tukikuukausi saisi vaikka nostaa (nyt 3.2/tukikk amk-tasolla), kunhan noista tulorajoista päästäisiin eroon. Se on yksi niistä miljoonasta "ettei joku saa ilmaiseksi" pykälästä sääntöviidakoissamme, joita pohditaan kuumeisesti vaikka "ongelma" on suorastaan naurettavan pieni. Mitä pahaa siinä on, että joku paiskii töitä kunnolla, jos samalla kuitenkin opinnot etenee?

Vaalithan ne päätään nostaa...Ääneni saa kuka tahansa joka ehdottaa/toteuttaa Lex Karpelan poistamisen ja estää ko harpuusin uudelleen valinnan.:wall:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom