Onko jalannostot kuinka tehokas vatsalihasliike?

Siis jalannostot selinmakuulla ja jalat SUORASSA (molempien jalkojen yhtäaikainen nostaminen) vaikka nilkkapainoilla.
Mulla ainakin liike tuntuu, mutta yhestä artikkelista luin että "Lying straight leg raises do not specifically train your abdominal muscles because those muscles, the rectus abdominis, external obliques and internal obliques, do not cross and create movement at your hip. You might feel like your abs are working when you do lying straight leg raises because they do contract without changing length to stabilize your hips. Use exercises like crunches and reverse crunches to work your abdominals."
Meinaako olla totta? ( http://www.livestrong.com/article/520382-what-muscle-groups-do-lying-straight-leg-raises-work/ )
Edellisellä salilla tykkäsin tehdä jalannostoja riippumalla ja vatsarutistuksia koneessa, mutta nykysellä salilla ei ole mahollisuutta tehä jalannostoja riippumalla, ja vatsarutistuskone.. En edes kerro siitä enempää. Perusvatsarutistuksia maaten en oikee tykkää tehä, sattuu häntäluuhun.

Kyllä toi on hyvä liike, varsinkin jos on notkoselkä. Usein vaan ongelmana on et 2 jalan nosto on liian raskas ja se menee lonkan koukistajille. 1 jalalla saa ehkä paremmin tuntumaa vatsoihin.

Itsellä olen ainakin saanut tuntumaan ihan hyvin vatsassa tuon liikkeen. Tehokas liike on myös pitää jalkoja selinmakuulla muutama sentti ilmassa ja siitä nostella vuorotellen.

Edellisellä salilla tykkäsin tehdä jalannostoja riippumalla ja vatsarutistuksia koneessa, mutta nykysellä salilla ei ole mahollisuutta tehä jalannostoja riippumalla, ja vatsarutistuskone.. En edes kerro siitä enempää. Perusvatsarutistuksia maaten en oikee tykkää tehä, sattuu häntäluuhun.

Eikö salilla tosiaan ole leuanvetotankoa tai mitään missä voisi roikkua?

Itse teen yleensä jalannostoja superina voimapyörän kanssa, eka sarja voimapyörää ja heti penkkipunnerruspenkille makaamaan ja nosteleen jalkoja, saa hyvin muunneltua raskaammaks mun menee iha penkin reunalle ja laskee melkee lattiaa asti jalat yms. Kyllä muuten tuntuu.

Okkei kiitoksia kaikille vastanneille!

Eikö salilla tosiaan ole leuanvetotankoa tai mitään missä voisi roikkua?

Jossei tosiaan ole niin tanko kyykkytelineeseen/häkkiin mahdollisimman ylös ja siitä vetelemään.

Molempiin vastaus ei :( Eräs naisten sali kyseessä.. Muuta löytyy kyllä monipuolisesti kinesis-seinästä tankoihin, käsipainoihin, juoksumattoihin ym tottakai..
Ja onneksi on vierailumahdollisuus muillekin saman ketjun saleille, kun tässä tapauksessa tosi salikohtasta että mitä sieltä salilta löytyy, ja tuo mun lähisali
nyt vaan on tollane "vähän" leidimäinen :'D

Erittäin hyvä liike.

Itse teen maanantaina normaalit vatsanrutistukset, keskiviikkona jalkainnostot ja perjantaina voimapyörän. Jalkanostossa vedän liinalla 15kg kiekon nilkkoihin kii ja teen sillä 6-12 tiukkaa toistoa. Käsillä pidän pullover-tyyliin kiinni telineestä samalla ettei nouse. Tuntuu aivan järkyttävä polte vatsassa mutta ei ollenkaan reisissä eli työ menee sinne minne pitääkin. Tiedän kyllä milloin menee lonkankoukistajille, kun aiemmin tein normaaleita istumaannousuvatsoja ja niistä ei tullut mitään, kun reidet väsyivät puolessavälissä sarjaa vaikka mitä teki. Nykyisillä vatsanrutistuksilla (alaselkä pysyy koko ajan maassa) työ ja polte menee suoraan vatsaan.

Liikuntaneuvojaksi ite opiskelen.... pyörätuoli toki rajoittaa reenaamista mutta paljon on keksitty liikkeitä korvaamaan puutteita! ns tavallisia vatsarutistuksia vaikea tehä koska jalat vaikea saada pysymään maassa paikallaan. Mutta esimerkiksi jalannostot toimii loistavasti ja sillä saa hyvän tuntuman. Liike josta varsinkin itse pidän älyttömästi on ns "seiväshyppääjä" Jonka teen pyörätuoliin sidottuna. Ei ole täysin samanlainen kuin ns terveiden tekemät seiväshyppääjät tangossa mutta toimii erittäin tehokkaasti itsellä !!! Tässä videossa näkyy kun teen :)

Myös jalannostot niin että kaveri paiskaa jalat alas ja itse laittaa vastaan niin ettei osu maahan asti ovat ainakin itselle tosi tehokkaita ja antavat mukavan poltteen masuun!
Sitä ei tosin kannata tehdä täydellä masulla :D
www.tfp.fi

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Jalannostot eivät ole vatsalihasliike. Lantionnosto sen sijaan on ja pätevä liike onkin. Lantionnosto ei oikein tangossa roikkumalla onnistu, vaan menehän penkin päätyyn (ja laita toiseen päätyyn painoa, ettei penkki keikahda) selällesi niin, että lantio roikkuu ilmassa ja ala siitä nostelemaan ja laskemaan lantiota. Mitä ulompana lantio on penkin reunasta, niin sitä suurempi vastus tulee.

Lantionnostot ottaa teki myös keskivartaloon mutta myös takareisiin yms..... kyllä jalannostoja pidän reippaasti tehokkaampana vatsalihasliikkeenä... voin toki olla väärässäkin ja yksilöllistähän se on... mutta ainakin tälle liikuntaneuvoja opiskelijalle ne on sellasina myyty ;)

..ja hauisliike on selkäliike, eli kun opettelee liikkeen oikein ni tuntuu siellä missä pitääkin. Jalkojen-nostot tuntuu ainoastaan vatsassa..

Pelkkä jalannosto ei liikuta keskivartaloa. Kyllähän vatsalihakset aktivoituvat monessakin liikkeessä, kuten vaikka leuanvedoissa, muttei leuanveto ole silti vatsalihasliike. Staattista rasitusta tulee riippuen siitä, miten tekee, mutta vatsalihakset eivät nosta jalkoja. Jalkojahan voi nostella monella eri tavalla, mutta se miten paljon vatsalihakset niissä rasittuvat riippuu siitä tavasta. Sen sijaan lantionnostoa ei voi tehdä ilman vatsalihaksia.

Vatsaihasliikkeellä tarkoitan liikettä, jonka vatsalihakset aiheuttavat. Jalannosto on korkeintaan vatsalihasharjoite.

Ethän sä kyykätessäkään nosta selällä mut silti selkä tekee lujaa töitä.. vatsojen tehtävä on yhtälailla estää selän liikettä jalannostossa kuin selkälihojen kyykyssä.

Back
Ylös Bottom