Onko järkevää treenata niin kovaa että pitää ottaa buranaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lady-72
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei kaikki!

Olen uusi täällä ja toivottavasti laitan tämän nyt oikeaan paikkaan...

Kysymys kuuluukin: onko mitään järkeä tällaisen "vanhan mamman" treenata niinkin kovaa, että on pakko ottaa buranaa seuraavana päivänä?

Olisi ehkä alunperin pitänyt laittaa tämä tänne vähän laveammin....

Olen satuttanut niskani jo ajat sitten, ja kärsinyt kroonisesta särystä viimeiset 15 vuotta. Välillä menee paremmin ja välillä huonommin. Joskus hermostun ja menen fysioterapiaan, josta saan aina ne saamarin jumppapallo ja 10 gramman käsipainopelleilyt joista ei ole mitään hyötyä, enkä viitsi niiden takia salille mennä (kieltävät myös kaiken kovemman treenin ja ylä- ja alataljat kokonaan). Olen käynyt salilla on/off jo 20-vuotta, mitä nyt välillä tanssin aktiivisesti itämaistatanssia 10 vuotta (tyyliin treenit 4-6 krt. vko). Viime vuosina en ole jaksanut saliin paneutua, mutta laihdutin kesällä 5 kg ja totesin takapuoleni kadonneen, ja muutenkin alkoi vanheneminen, krempat ja lihaskato hirvittää, ja kun naapuriin vielä tuli tuliterä komea sali, oli helppoa tehdä päätös treenin aloittamisesta. Olen tehnyt vanhoilla aloittelijan ohjelmilla ja vähitellen varmuuden kasvaessa siirtynyt vapaisiin painoihin.

Käyn salilla vain 2-3 krt. vkossa, mutta nyt niska on ihan raivona, enkä tiedä mitä tekisin. Nuoret treenarit eivät tunnu tajuavan tilannettani (kyllä se ohi menee kun teet vaan), ja fysioterapeuttien kanssa käy juuri niin kuin yllä kerroin.

Toivottavasti tämä selvensi tilannetta.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tuohan nyt on todennäköisesti ihan normaalia kipua jos vasta aloittelet treenaamista. Kyllä ne pahimmat kipuilut katoaa kun treenaa säännöllisesti.

E: Niin ja ei sitä nyt ehkä buranalla kannata hoitaa. Kuten sanottua, lihashuoltoa ja lepoa.

Sinuna yrittäisin vaan treenata niin ettei siihen niskaan satu. Etsiä sellaiset liikkeet mitä pystyy tekemään ja sillä hyvä.
Tarkoittaa se sitten sitä, että niskaa pystyy pitämään liikkeessä tietyssä asennossa, tai niskaan ei tule vetoa tai mitä se sitten vaatiikaan. Luulisi että tähä käy erilaiset laitteet vähintään yhtä hyvin kuin vapaat painot, ihan sama kunhan se niska ei vaan ole raivona treenin aikana tai jälkeen.

Tämän perustan ihan omaan kokemukseen siitä miten on pakko treenata kun jokin paikka on enemmän tai vähemmän sökönö ja silti haluaa treenata sen minkä voi, pahentamatta rikkinäistä paikkaa tai viivyttämästä/estämästä ohimenevän vamman paranemista. Jos ranne ei kestä taivuttamista niin rannekääntöjä ei tehdä. Piste. Silloin pannaan rannesiteet päälle ja treenataan niin ettei rannetta taivuteta, jos se vaatii peck-deckkiä tankopenkin tilalle niin so be it. Tuleepahan rintaa silti treenattua jollain tavalla.

Buranan nappailu treenin jälkeen ei ole järkevää pidemmän päälle, koska se estää proteiinisynteesiä, eli vie paljon hyötyä koko treenaamisesta. Ainoa mihin buranaa suosittelisin on tulehduksen poisto, eli viikon kuurina.
Ja päänsärkyyn, esim. niskan täysin jumissa olosta johtuvaan jotain muuta päänsärkytabua.

Tuo kivun kanssa treenaaminen jakaa mielipiteitä niin paljon, että melkeinpä kehoitan tekemään empiiristä tutkimusta itse.
Olen itse suosinut kuntoutuksessa pitkiä kovia sarjoja kipupaikan tukilihaksille. Kehoa pitää kuunnella, ettei riko paikkoja lisää. Ylitreenaaminen aiheuttaa tulehdusta varsinkin rikkinäisiin kudoksiin ja vaarana on aiheuttaa itselleen krooninen tulehdus. Kohtuus kaikessa, mutta toki kivun rajaa on hyvä testailla välillä.

Yläselän ja niskan kuntoutukseen face pull, pystysoutu, trappeja ja vaikka rintatuettua kulmasoutua. Alatalja on oikeaoppisesti tehtynä erinomainen ryhtiä muokkaava liike, mutta väärin tehtynä pahentaa niskan ja yläselän oloja.

Ylipitkillä sarjoilla esmes 5x20x? olen itse saanut selkärangan murtumakohdan kestämään melko hyvin ja nyttemmin jopa saanut paikat kehittymään.
Särkylääkkeitä en voi oikein suositella. Olen itse vedellyt särkylääkkeitä aikanaan riippuvuuteen saakka. Ei tee oikein hyvää sisäelimille, psyykkeelle, eikä oikein millekään. Vahvat lihakset kyllä tukevat hajonneita paikkoja. Ei muuta ku tsemppiä treeniin. Kivut helpottaa kun saa ryhtiä ruotoon.

:(

Olisi ehkä alunperin pitänyt laittaa tämä tänne vähän laveammin....

Olen satuttanut niskani jo ajat sitten, ja kärsinyt kroonisesta särystä viimeiset 15 vuotta. Välillä menee paremmin ja välillä huonommin. Joskus hermostun ja menen fysioterapiaan, josta saan aina ne saamarin jumppapallo ja 10 gramman käsipainopelleilyt joista ei ole mitään hyötyä, enkä viitsi niiden takia salille mennä (kieltävät myös kaiken kovemman treenin ja ylä- ja alataljat kokonaan). Olen käynyt salilla on/off jo 20-vuotta, mitä nyt välillä tanssin aktiivisesti itämaistatanssia 10 vuotta (tyyliin treenit 4-6 krt. vko). Viime vuosina en ole jaksanut saliin paneutua, mutta laihdutin kesällä 5 kg ja totesin takapuoleni kadonneen, ja muutenkin alkoi vanheneminen, krempat ja lihaskato hirvittää, ja kun naapuriin vielä tuli tuliterä komea sali, oli helppoa tehdä päätös treenin aloittamisesta. Olen tehnyt vanhoilla aloittelijan ohjelmilla ja vähitellen varmuuden kasvaessa siirtynyt vapaisiin painoihin.

Käyn salilla vain 2-3 krt. vkossa, mutta nyt niska on ihan raivona, enkä tiedä mitä tekisin. Nuoret treenarit eivät tunnu tajuavan tilannettani (kyllä se ohi menee kun teet vaan), ja fysioterapeuttien kanssa käy juuri niin kuin yllä kerroin.

Toivottavasti tämä selvensi tilannetta.

Suosittelen käymistä OMT-fysioterapeutilla tai vastaavalla. Tavan fysioterapeuteilla on ilmeisesti harvemmin osaamista juuri muuhun kuin yleisimpiin ryhtiongelmiin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Suosittelen käymistä OMT-fysioterapeutilla tai vastaavalla. Tavan fysioterapeuteilla on ilmeisesti harvemmin osaamista juuri muuhun kuin yleisimpiin ryhtiongelmiin.

Sellaisella minä olenkin käynyt ja naprapaatilla ja osteopaatilla ja ja ja...

Kiitos kuitenkin kaikille avulialle tähän asti. :)

Jos on jatkuvaa kipuilua, salitreeniä tai ei ja kyseessä ei ole normaalit DOMSit niin lähtisin kiertämään fyssareita tms. niin kauan kunnes diagnoosi/hoitokeino löytyy.

Ikävä tilanne ja lievempänä tuttu itsellekin. Niin kuin aiemmin jo sanottiin, yritä kartoittaa liike/liikkeet mitkä ärsyttää niskaa ja katsoa voisiko ne korvata jollain toisella. Vielä parempi jos löytyisi liikkeet jotka parantaa oloa..vaikka ne olisi jumppapallopelleilyjä. Tarkista/tarkistuta kaiken varalta tekniikat. Aloituspostista päätellen kivut tuskin taikaiskusta lopullisesti häviää, joten yritä löytää suhteellisen mielekäs kompromissi treenin ja sen (mahdollisesti) aiheuttamien kipujen välillä. Jos kova nousujohteinen harjoittelu ei järkevästi onnistu, seuraava vaihtoehto on sitten semi-kovaa treenaaminen. Ei pelkkä ylläpitotreenikään turhaa ole, motivaation ylläpitäminen voi tosin olla vaikeaa :) Kokeile vaikka rytmittää kovempia ja iisimpiä kertoja/viikkoja. Jätä särkylääkkeiden syöminen vaan niihin tilanteisiin kun niitä tosissaan tarvitset.

Nyt oli ainakin tosi tilanne, koska muuten en olisi päässyt töihin. Mietin välillä, että pitäisikö uskoa sitä ensimmäistä lekuria, joka oli sitä mieltä että salilla ei pitäisi käydä ollenkaan... Ei vain tuo "rauhallinen kävely luonnossa" oikein nappaa. :D

Rauhallisen kävelyn ja oksennus suussa kyykkäämisen väliin mahtuu aika paljon erilaista liikuntaa :)

No mikäs idea siinä on että salilla ei pitäisi käydä ollenkaan? Ei se niska ole terve jos ei kestä kevyttä salilla käyntiä. Silloin pitäisi mennä asialliselle lekurille ja selvittää mikä siinä ihan oikeasti on eikä siirtää ongelmaa tuolla tavalla tulevaisuuteen.

Zone-sarja -42%
Back
Ylös Bottom