Onko järkevää käydä salilla ilman ohjelmaa

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itsellä on salin suhteen vähän sellaista pelkoa, että jään " ikuiseksi aloittelijaksi ", hinkkaamaan samoja painoja maailman ääriin. No, eihän siellä salilla ole onneksi pakko käydä, ja siinä vaiheessa kun motivaatio ei enää riitä, voi katsella muita harrastuksia.

Aika huono asenne mitä tahansa harrastusta silmälläpitäen. Entäpä jos alottaa vaikka kitaransoiton sillä mentaliteetilla että "Vähän pelkään että opettelen vaan ne pari biisiä ja hinkkaan niitä maailman ääriin. Noh, sit kun motivaatio ei riitä niin rupeen soittamaan vaikka nokkahuilua."

Onneks tuo sun pelko on aika helppo voittaa, kun lyö vaan sen muutaman kilon lisää ja paskoo menemään. Ite syyllistyn myös helposti tohon ylivarovaisuuteen, menee salille ja miettii että teen vielä tän kerran tällä samalla painolla ja sitte ku menee se 3x10 ni pistän vähän lisää. Siinä jos jääkin joku sarja muutaman toiston vajaaks kun on tullu kaljoteltua, niin tekee vielä sen YHDEN treenin sillä samalla sarjapainolla. Sitte onki huomaamattaan hinkuttanu samalla painolla sen kuukauden verran.

Kummasti säilyy se motivaatiokin tuohon touhuun kun uskaltaa lisätä sitä rautaa ja vääntää luumu punasena sen uuden ennätyksen. Saliohjelman vaihtokin tuo aina kummasti lisäpuhtia, kun tekee oikee mieli päästä kokeilemaan jotain uutta ja kattomaan että minkälaisia tuloksia sillä saa aikaseks.

Aika huono asenne mitä tahansa harrastusta silmälläpitäen. Entäpä jos alottaa vaikka kitaransoiton sillä mentaliteetilla että "Vähän pelkään että opettelen vaan ne pari biisiä ja hinkkaan niitä maailman ääriin. Noh, sit kun motivaatio ei riitä niin rupeen soittamaan vaikka nokkahuilua."

Onneks tuo sun pelko on aika helppo voittaa, kun lyö vaan sen muutaman kilon lisää ja paskoo menemään. Ite syyllistyn myös helposti tohon ylivarovaisuuteen, menee salille ja miettii että teen vielä tän kerran tällä samalla painolla ja sitte ku menee se 3x10 ni pistän vähän lisää. Siinä jos jääkin joku sarja muutaman toiston vajaaks kun on tullu kaljoteltua, niin tekee vielä sen YHDEN treenin sillä samalla sarjapainolla. Sitte onki huomaamattaan hinkuttanu samalla painolla sen kuukauden verran.

Kummasti säilyy se motivaatiokin tuohon touhuun kun uskaltaa lisätä sitä rautaa ja vääntää luumu punasena sen uuden ennätyksen. Saliohjelman vaihtokin tuo aina kummasti lisäpuhtia, kun tekee oikee mieli päästä kokeilemaan jotain uutta ja kattomaan että minkälaisia tuloksia sillä saa aikaseks.

Älä ymmärrä väärin, tottakai teen niin isoilla painoilla kun päivän kunto antaa myöten, mutta yäkropan liikkeissä ei yksinkertaisesti voi vaan heittä lisää rautaa tankoon miten sattuu, ja odottaa että nousisi. Kyykky ja mave on sitten asia erikseen, niissä saakin kasvatettua sarjapainoja yllättävän pitkään lisäämällä painoa fiiliksen mukaan. Penkissä taas tulee failure vastaan tosi äkkiä, jos painoa laittaa edes muutaman kilon liikaa.

Näinhän se on, aika vahvahan sitä olis jos joka kerta pystys sen 2,5kg lataamaan lisää tankoon. Pointtina oli se, että turhan helposti tulee jäätyä junnaamaan niillä samoilla painoilla vaikka oikeesti pitäs ehkä vaan laittaa pikkasen lisää painoa ja tehä muutama toisto vähemmän tai sitten alkaa miettimään että missä on vikaa kun sarjapainot ei nouse. Itellä nuo suurimmat kompastuskivet on varmasti ruokailun kanssa, vaikeeta painaa kokoajan plussalla menemään. Asenne on kuitenkin se, että pusketaan kohti niitä isompia rautoja ja ne sieltä myös tulee aikanaan :)

Leuanveto, kulmasoutu, maastaveto ja alatalja vaikka näin alkuun. Kannattaa ehkä viettää muutama ilta lukien aloittelijoiden osiota ja varsinkin tuota tekniikkaneuvo-osiota.

Itse olen kyllä sitä mieltä, että ilman ohjelmaakin voi reenata vallan mainiosti, olemalla itse tiedonhakuinen ja valmis oppimaan uutta ja imemään tietoa asioista. Asiasta ihan omaperäistä kokemusta ja voisinpa melkein sanoa, että olen edistynyt omissa tavoitteissani näin reenaamalla paremmin kun esim olisin, vaikka ottanut jonkun valmiin ohjelman ja alkanut höystää sitä tietämättä mikä on ohjelman tarkoitus. Mutta selvähän juttuhan se on, että kaveri, jolla ei aiempaa reenitaustaa löydy, niin kaikkein järkevintä on ottaa valmis yksinkertainen ohjelma toteutettavaksi.

Sanotaampa vielä sellainenkin näkökulma että kun on ohjelma niin on motivaatiota mennä sinne salille silloinkin kun "fiilikset" ei ole korkealla. Fiilispohjaisesti kun treenailee niin tuppaa se treenaaminen loppumaan heti kun ei ole fiiliksiä...
:) itselleni kävi juuri näin että fiilis pohjalta treenasin melkee vuoden mutta siihen se into lopahti ja nyt olen täällä anomassa opastusta

Eli siis onko salilla käyminen järkevää ilman varsinaista treeniohjelmaa? Eli siis tuottaako tuloksia, jos ei seuraa mitään treeniohjelmaa vaan tekee vähän miltä tuntuu?
Jonkilaiseen kesäkuntoon olisi tarkoitus päästä, eli ei mitään yliluonnollisia lihasmassoja, kunhan vähän saisi lihasta näkyviin. Näillä näkymin painoa noin 70kg ja ikää 16v. Käyn salilla 2 kertaa viikossa ja 3 kertaa viikossa nyrkkeilytreenit sekä 2-4 kertaa viikossa 30-50minuutin lenkki. Pitäisikö tällä kaavalla ilmetä jotain tuloksia ennen rantakelejä?

Onko tää joku yleinen luulo, että kun treenaa kovaa puolvuotta niin voi tulla vahingossa liian suuret ja YLILUONNOLLISET lihasmassat.. :D

Paras oli kun piti yhtä tuttua neuvoa salilla kun sattu samaan aikaan olemaan.. Halus tehdä tietysti rintaa ja käsiä (;)), no näytin sitten muutaman perushyvän liikkeen ja sanoin että "ota aluks kevyesti ja vedä sitte täysiä kun liikeradat sujuu jne." tähän heppu vastaa "enmä kovaa kehtaa reenata ettei tuu semmosii järkky lihaksia heti..", naureskelin hetken ja jatkoin treenejä.. :lol2:

Ohjelma auttaa sitoutumaan salillakäyntiin. Ja jos menee vain salille ajatellen "hmm mitähän tänään tekis" jotkin lihasryhmät saattavat helposti jäädä kokonaan treenaamatta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tai sit sun kaverilla on vaan niin ylivoimaset geenit ettei raaski treenailla ees täysillä:D

Semmonen perus naru, tai oikeastaan aivan helvetin laiha :D
Samoten safkojen ja kaloreitten kanssa pitää kuulema olla tarkkana ettei maha ala kasvaan, ei tytöt tykkäis..... :D
Jokainen tavallaan, piti vaan nyt tähän päteä että ne lihat ei puolivahingossa tule kenellekkään..toivottavasti.:)

se on totta että ohjelma motivoi paremmin treenaamiseen, mutta ei niitä ohjelmia pidä noudattaa kuin raamattua, pitää itse tietää milta kropassa tuntuu ja miten se vastaa treeniin,

Meikäläinen ei ole varsinaisen ohjelman mukaan saiilla käynyt, kun aina tekee mieli jotain osaa vääntää lisää.. nelisen kertaa viikossa ihan fiilis pohjalla käydessä yrittäny hoitaa hartia/rinnat kädet selkä/vatsa ja sitten jalat melko sekalaisesta reeniä mutta hyvin on ainakin omasta mielestäni toiminut :p iha bodi reenil oon vedelly, penkkiä sit aina välillä lauantaisin jos siltä tuntuu, mutta olenkin melko alussa että ehkä nää meikän 62kg -> 70kg vähä päälle parissa kuukaudessa johtuu siitäkin.. pituuttaki on vaa se 172cm.

Että jos motivaatioo löytyy ja vähän intoa lueskella reeni vinkkejä ympäri interwebbiä ja katsella videoita liikkeistä ni kyllä ilman ihmeellisempää ohjelmaakin näyttäisi toimivan. Ainakin olen itse tyytyväinen..

Meikäläinen ei ole varsinaisen ohjelman mukaan saiilla käynyt, kun aina tekee mieli jotain osaa vääntää lisää.. nelisen kertaa viikossa ihan fiilis pohjalla käydessä yrittäny hoitaa hartia/rinnat kädet selkä/vatsa ja sitten jalat melko sekalaisesta reeniä mutta hyvin on ainakin omasta mielestäni toiminut :p iha bodi reenil oon vedelly, penkkiä sit aina välillä lauantaisin jos siltä tuntuu, mutta olenkin melko alussa että ehkä nää meikän 62kg -> 70kg vähä päälle parissa kuukaudessa johtuu siitäkin.. pituuttaki on vaa se 172cm.

Että jos motivaatioo löytyy ja vähän intoa lueskella reeni vinkkejä ympäri interwebbiä ja katsella videoita liikkeistä ni kyllä ilman ihmeellisempää ohjelmaakin näyttäisi toimivan. Ainakin olen itse tyytyväinen..

toi sun painon nousu johtuu siitä että oot syöny paljon :) Vähän liikaakin jos päälle parissa kuukaudessa tullu kaheksan kiloo lisää painoo. Kannattaa rajottaa vähän sitä syömistä jos et halua ylimääräsiä läskejä vyötärölle.

Nii näihän se on, ja tosi suuri osa siitä painosta on sijoittunut jalkoihin eli ei onneks oo makkaroita tullu.. ja lopetin nyt ton ahmimis kuurin kun pääsin parempiin lihoihin. Nyt pikku kiristelyä vuorossa :)

Pistän nyt tänne, ettei tarvi uutta ketjua luoda. Otin nyt käyttöön tuollaisen 3-jakoisen reeniohjelman, mutta herännyt kysymyksiä, että ehtiikö keho palautua jos 3 kertaa viikossa käy salilla, 3 kertaa viikossa nyrkkeilytreenit ja muutama kerta viikossa lenkillä?

Minulla on yksi kaveri joka puolivahingossa on kehittänyt itselleen sellaisen lihasmassan, että varmasti pienemmissä pro-kisoissa olisi top-3.

No on se sitten hyvä ettei kaveris ole tahalleen treenannut, jos kerta vahingossakin on ilmestynyt pro-ukon massat.

edit. Eiku joo, sori, mä en tajunnut. Onhan niitä pienempiäkin sarjoja pro-tasollakin olemassa, hellpohan se on +120kg miehen rakentaa 70kg pro-poudarin lihasmassat, kunto vain on hieman eri.

Back
Ylös Bottom