Onko järkeä olla "yhteiskunnan tukipilari"?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SirMax
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jos tienaa noin 8te brutto kk ja siintä lähtee noin 3850e pois ja jää noin 4150e. Sitten maksat päivähoitomaksut tai elarit tonnin, eli jää 3150e kk. Sen jälkeen asuminen kustantaa noin 1300e kk eli jää 1850e kk jäljelle, sitten maksat autosta tulevat maksut noin 750e kk jää 1150e jäljelle. Sitten maksat sähkö, vakuutus, videokirjasto, netti, kännykkä, salimaksut noin 200e kk jää 950e. Sitten ostat ruuat noin 500-600e kk, lapset on osan ajasta minun luonani, jää noin 400 euroa, sitten ostat vaatteita tai teet lasten kanssa jotain 200e, lopulta jää 200euroa kuukaudessa itselleni, tällä rahalla hemmottelen itseäni ja ostelen kaikkea ja matkustelen ja yritän tehdä kaikkea. Kysymys kuuluu että onko järkevä olla ahkera Suomessa? Oma tulokseni rupeaa olemaan että ei helvetti, en tule koskaan saamaan eläkettä kun työtaakka ja stressi ja elämä tulee viemään hautaan.

Viimeisin niitti oli Korona, tein ekaa kertaa 25v itselleni erästä projektia ja olen tehnyt kymmeniä kertoja näitä projekteja, eli flipannut asuntoja. Laitan jonkin verran rahaa ja ajattelin että ekaa kertaa elämässä otan kaikki rahat vain itselleni ja teen itse mitä lystään niillä niin saatanan Korona tulee ja sotkee markkinat päin vittua. Olen päättänyt että tämän vuoden vielä yritän ja painan töitä ja sitten saa mustalaiset ja somalit ja muut julkisen sektorin ihmiset pitää tätä yhteiskuntaa pystyssä. Minusta tulee saaja, en tule ikinä saamaan edes osaa takaisin mitä olen firmallani maksanut ja yksityishenkilönä erilaisia maksuja, mutta saisi edes osan niin ei vituttaisi niin paljon. Onko muita samanlaisia Suomessa?

Olin mutta muutin pois. On kylla aika uskomatonta etta USAan muuton jalkeen saastaminen on ollut PALJON helpompaa ja tyo-elama tasapaino parempaa. Aloin jopa opiskelemaan uuteen ammattiin :) noin niinkuin tulevien elakepaivien ratoksi :).

@SirMax jos sulla on 8ke bruttotulot kuussa ja teet töitä oman firman nimissä, niin eikö tuossa olisi mahdollisuus jonkinlaiseen verosuunnitteluun? Ihan alkaen kännykästä, salikortista ja autosta. Fiksummat voisivat kertoa myös niistä osingon nostamisista. Joo vaati kassaa ja on tietty prosenttiosuus, eikä ole ilmaista mutta ei kai verotus ole yhtä hävytöntä kuin duunareilla?

Lisäksi kyllä mä katselisin kulupuolta läpi, jos tuo vituttaa ettei mitään jää käteen. Esim 200e/kk salimaksuihin tuntuu aika rajulta. Tai 750e/kk autoon. Jos töissä sellaista tarvii niin ehdottomasti firman piikkiin. Jos ei, niin onko se oikeasti tuon arvoista, jos sulla jää samaan aikaan 400e kuussa "omaa rahaa" ja auto syö 750e kuussa?

@Pakana ihan puhtaasta uteliaisuudesta, mitä tuo käytännössä tarkoitti?

Jos tienaa noin 8te brutto kk ja siintä lähtee noin 3850e pois ja jää noin 4150e. Sitten maksat päivähoitomaksut tai elarit tonnin, eli jää 3150e kk. Sen jälkeen asuminen kustantaa noin 1300e kk eli jää 1850e kk jäljelle, sitten maksat autosta tulevat maksut noin 750e kk jää 1150e jäljelle. Sitten maksat sähkö, vakuutus, videokirjasto, netti, kännykkä, salimaksut noin 200e kk jää 950e. Sitten ostat ruuat noin 500-600e kk, lapset on osan ajasta minun luonani, jää noin 400 euroa, sitten ostat vaatteita tai teet lasten kanssa jotain 200e, lopulta jää 200euroa kuukaudessa itselleni, tällä rahalla hemmottelen itseäni ja ostelen kaikkea ja matkustelen ja yritän tehdä kaikkea. Kysymys kuuluu että onko järkevä olla ahkera Suomessa? Oma tulokseni rupeaa olemaan että ei helvetti, en tule koskaan saamaan eläkettä kun työtaakka ja stressi ja elämä tulee viemään hautaan.

Viimeisin niitti oli Korona, tein ekaa kertaa 25v itselleni erästä projektia ja olen tehnyt kymmeniä kertoja näitä projekteja, eli flipannut asuntoja. Laitan jonkin verran rahaa ja ajattelin että ekaa kertaa elämässä otan kaikki rahat vain itselleni ja teen itse mitä lystään niillä niin saatanan Korona tulee ja sotkee markkinat päin vittua. Olen päättänyt että tämän vuoden vielä yritän ja painan töitä ja sitten saa mustalaiset ja somalit ja muut julkisen sektorin ihmiset pitää tätä yhteiskuntaa pystyssä. Minusta tulee saaja, en tule ikinä saamaan edes osaa takaisin mitä olen firmallani maksanut ja yksityishenkilönä erilaisia maksuja, mutta saisi edes osan niin ei vituttaisi niin paljon. Onko muita samanlaisia Suomessa?

Missä omaisuus? Kallistahan se on kuukausitasolla jos asuu yksin vuokrakämpässä, maksaa elatusapuja ja ajelee leasing autolla.

Ehkä kannattais vähän miettiä kulupuolta tarkemmin. Omasta mielestä tuossa rahan hassauksessa ei ole mitään järkeä. Autoon menee saman verran kuukaudessa, mitä jonkun autolla voi olla arvoa. Eri asia jos nautit elämästä, mutta jos vituttaa, niin olet kyllä itse syypää omaan vitutukseesi. Vilkase peiliin äläkä noista syytä valtiota.

Minä motkottaisin veroista ja yellistä sinuna. Nuo sinun kulusi on aivan itse päätettyjä.

Vaikutat fikulle ukolle, kun pisnes pyörii ja rahaa tulee sekä mitä aiempia kirjoituksia lukenut. Nyt vaan ehkä kannattais irtautua rutiineista. Kunnon downgreidaus ja miettiä mikä on oikeasti pakollista. Sen kalliin akan taisit jo heivata?

Ensinnäkin verosuunnittelu ois nyt isosti tarpeen.

Toisekseen kannattaa opetella nauttimaan siitä kämpästä, autosta, salista, kännystä, netistä, videokirjastosta sun muusta roinasta. Yhteiskunnan tukipilaria ei noista mikään susta tee, joten jos ne sullekin on vaan vituttavia pakollisia menoja eikä niistä nauti, niin niistä ei sillon hyödy yhtään kukaan. Vaihda nyt ees halvempiin, jos et niistä mitään saa irti.

Jos sulla on pieni sijotuskämppä, niin syksyyn mennessä markkinat kyllä heräilee kun opiskelijat alkaa liikkua. Ellei se nyt jossain ihan skutsissa ole.

Jos hoitomaksut on tota luokkaa, vois olla järkevää setviä mahdollisuudet yksityisen hoidon tukeen.

[/QUOTE]

@Mies847

En ole ihan varma mita tarkoitat mutta koitan vastata.

Kaytannossa Suomessa tein noin 50-70h viikkoa ja paaduuni USAssa ottaa balttiarallaa 30-34h ja muutama sivukeikka joita teen jo huvikseni paalle ehka 10-20h viikossa. Tulotaso noussut ja siita jaa huomattavasti isompi osa saastoon kun elinkustannukset ovat alhaisemmat. Isoin kuluera on sairasvakuutus mulle ja vaimolle. Ollut suarastaan jarkytys kun on ymmartanyt kuinka paljon enemman saastoon jaa rahaa kun yleiset elinkustannukset on pienemmat. Olen aina sniiduillut tulotasoon nahden joten saastaminen ei ole mitaan uutta (3 vuoteen en ole esim ostanut vaatteita). Vaimo ei tyoskentele ollenkaan joten vapaa-aika on aika laadukasta. Ajattelin etta 10 vuotta lisaa niin voin jaada elakkeelle saastoilla mutta ajatus joutenolosta pelottaa joten aloin tekemaan kansailnvalista vuoristo-oppaan tutkintoa. Pistaa insinoorin toimistolaskiin sopivasti liiketta ja toivottavisti fyysinen aktiivisuus joka tulee uuden ammatin mukana sitten parantaa elamanlaatua ja aktiivista ikaa.
Tokihan tuon rahan olisi voinut panna taloremppaan mutta tein itse ihan tulopohjalla tai autoihin mutta ostan vahan iakkaampia kun ne on niin edullisia taalla. Olen kuullut toisenlaisiakin kokemuksia mutta sen jalkeen kun muutin nelikymppisena kalliovuorille olen elanyt todellakin elamani sisalto rikkainta ja onnelisinta aikaa.

@Mies847

En ole ihan varma mita tarkoitat mutta koitan vastata.

Kaytannossa Suomessa tein noin 50-70h viikkoa ja paaduuni USAssa ottaa balttiarallaa 30-34h ja muutama sivukeikka joita teen jo huvikseni paalle ehka 10-20h viikossa. Tulotaso noussut ja siita jaa huomattavasti isompi osa saastoon kun elinkustannukset ovat alhaisemmat. Isoin kuluera on sairasvakuutus mulle ja vaimolle. Ollut suarastaan jarkytys kun on ymmartanyt kuinka paljon enemman saastoon jaa rahaa kun yleiset elinkustannukset on pienemmat. Olen aina sniiduillut tulotasoon nahden joten saastaminen ei ole mitaan uutta (3 vuoteen en ole esim ostanut vaatteita). Vaimo ei tyoskentele ollenkaan joten vapaa-aika on aika laadukasta. Ajattelin etta 10 vuotta lisaa niin voin jaada elakkeelle saastoilla mutta ajatus joutenolosta pelottaa joten aloin tekemaan kansailnvalista vuoristo-oppaan tutkintoa. Pistaa insinoorin toimistolaskiin sopivasti liiketta ja toivottavisti fyysinen aktiivisuus joka tulee uuden ammatin mukana sitten parantaa elamanlaatua ja aktiivista ikaa.
Tokihan tuon rahan olisi voinut panna taloremppaan mutta tein itse ihan tulopohjalla tai autoihin mutta ostan vahan iakkaampia kun ne on niin edullisia taalla. Olen kuullut toisenlaisiakin kokemuksia mutta sen jalkeen kun muutin nelikymppisena kalliovuorille olen elanyt todellakin elamani sisalto rikkainta ja onnelisinta aikaa.
[/QUOTE]
Hienoa kuulla, että koet elämänlaadun parantuneen. Tuo oli yllätys, että USAssa voi tehdä noin lyhyttä työviikkoa. Olen ymmärtänyt että kesälomaa ei ole kuin viikko kaksi ja kaikki painaa töissä pitkää päivää. Eikö vakuutukset ole siellä päin kalliita ja voiko terveydenhuoltoon luottaa? Onhan näitä suomalaisia, jotka tulevat erikseen Suomeen synnyttämään sieltä.

Tuohon kun lisäät parin-kolmen lapsen vakuutus, koulu ja harrastuskulut, niin voi yhtälö muuttua. Säikeen aloittajakin varmaan pärjäisi mukavasti jos olis sinkku tai olis vain puoliso. Tonni elareihin kuulostaa paljolta, elätätkö exänkin siinä samalla?

Päivähoito maksaa kunnallisessa max 289€ ensimmäisestä lapsesta, seuraava tekee 144€ ja siitä eteenpäin 58€/kpl joten tuolla mainitulla tonnilla maksaa siis 12 lapsen päivähoidon.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tuolla laskurillahan näkee suuntaa antavia lukemia elatusmaksuista http://www.sosiaalikollega.fi/virtu.fi/laskurit/elatusapulaskuri

Jos ex vaimolla vaikka nettotulot 2000€ ja vuokra tonnin, elatusvelvollisella 4150€ ja 1300€ kuten esimerkissä niin ilman muita tietoja se tekee jo reilu 800€ parista teini-ikäisestä. Tonni on ihan mahdollinen vahvistettu elatus jo parista muksusta kun laskee kaikki summaan vaikuttavat tekijät mukaan.

Päivähoito maksaa kunnallisessa max 289€ ensimmäisestä lapsesta, seuraava tekee 144€ ja siitä eteenpäin 58€/kpl joten tuolla mainitulla tonnilla maksaa siis 12 lapsen päivähoidon.
Joo tonnin maksuissa on kyse joko yksityisestä hoidosta (jollon kannattaa selvitellä tuet), erityislapsista (jollon kannattaa selvitellä tuet) tai jäätävästä tenavalaumasta (jollon kannattaa selvitellä tuet).

Hei, pahoittelut kun en ole ehtinyt vastata, vapaa-aika on kortilla, eilen olisi ollut mutta sammuin noin 20min kohdalla kun katsoin HBO:ta. Tonni pitää sisällään myös lapsille annetut lahjoitukset 130e kk, kaksi lasta. Auto pitää sisällään kaikki kulut, bensa, renkaat, huollot, korko, lyhennys, vakuutukset, vero ja ei ole todellakaan mikään Saksalainen premium. Asunto kulu pitää sisäällään myös kaikki kulut. En ole yrittäjä enää ja en rupea Suomessa yrittäjäksi varsinkaan kun kuulee mitä Liit ja Sannelit höpisee.

Olen pitemmän aikaa miettinyt että keskiluokka on hävinnyt, tai en tiedä onko sitä edes ollutkaan Suomessa. Ya-Ya, viimeisenä vuotena kun oli firmat niin maksoin enemmän veroja vuodessa kun sinä tulet maksamaan koko elämäsi aikana, nytkin maksan helposti kolme kertaa enemmän kuin muut, kai se jonkin pilarin tekee, on sitten yhteiskunnan tai paskahuussin, ihan sama.

Markkinat eivät tule palautumaan Koronan ja nyt valtion lisälisävelkaantumisen jälkeen kiinteistöalalla. Helsingissäkin yksiöitten hinnat laskee ja uusien asuntojen kauppa ei käy, mutta jotain hyvääkin tässä on, kokeilin huumorilla tarjousta eräästä yksiöstä hyvältä paikalta ja hyvästä taloyhtiöstä ja yliopistokaupungista niin meni läpi. En muista kymmeneen vuoteen että olisi käynyt noin, oli sitten "tuuria" tai Koronaa tai motivoitunut myyjä, mutta lopputulos ratkaisee.

Maltsulle, joo omaisuus kasvaa, mutta omaisuuden todellinen koko tai luku on sitten myyntipäivänä selvillä, eli voit maksaa asunnosta mitä haluat ja lkv arvioida mitä haluaa, mutta todellisuus tulee vasta kaupantekohetkellä, autoa en oikein laske omaisuudeksi, enemmän käyttöväline, puhutaan kuitenkin niin pienistä summista lopulta.

Ya-Ya, viimeisenä vuotena kun oli firmat niin maksoin enemmän veroja vuodessa kun sinä tulet maksamaan koko elämäsi aikana, nytkin maksan helposti kolme kertaa enemmän kuin muut, kai se jonkin pilarin tekee, on sitten yhteiskunnan tai paskahuussin, ihan sama.
SirMax, ei sillä että olisit mitenkään kevyesti verotettu yksilö, mutta oikeasti kumpikaan meistä ei vielä ole tuloluokissa joissa kannattaa vielä kellekään sokkona huudella kolminkertaisista verotaakoista.

Itseäni ei kiinnosta vähääkään oll palkkatöissä Suomessa. Kokeilin sitä pitkän tauon jälkeen pari vuotta, mutta on se vain liian hapokasta. Piti jo lähteäkin takaisin rajojen ulkopuolelle, mutta korona vähän siirtää lähtöä. Jotta Suomi näyttäytyisi houkutteleva paikkana elää ja työskennellä, pitäisi olla tulonsiirtojen saajapuolella. Pienet tulot, lapsia ja kallista hoitoa vaativia sairauksia jos olisi, niin tilanne olisi toinen.

En kyllä vieläkään tajua, että miten tuota menopuolta ei voisi optimoida. 8000€ liksa ja puhelinetuakaan ilmeisesti ei ole ja salimaksut 200e? Jopa meillä "köyhille" työnantaja tarjoaa molemmat. Salimaksut ei näy mulla missään ja puhelinedun verotusarvo on 20e. Lisäksi selvittelisin sitäkin, että onko autoedusta kohdallasi hyötyä vai haittaa. Netinkin saisi työnantajan piikkiin, jos kotona mitään työjuttuja tekee.

Se nyt on selvä, että kun Suomessa tienaa yli keskiarvon niin verottaja on se joka voittaa. Meillä on emännän kanssa yhdessä pienemmät tulot kuin aloittajalla ja käteen jää silti enemmän.

sähkö noin 50e, netflix, hbo, viaplay noin 35e, netti 19,9e kk, puhelin sama, sali 50ekk, kotivakuutus en nyt muista tai matkavakuutus kun niin pieniä summia että en jaksa uhrata edes aivotyöskentelyä siihen. Voi olla että tankki on niin tyhjä että käynyt vituttamaan, lisäksi olen laiminlyönyt omat haluni ja haaveet ja vain ja ainoastaan tehnyt lähimmäisille. Mutta ei elämä tämmöisenä voi jatkua. Helvetinmoinen oravanpyörä, uskon että en ole ainut Suomessa. Helppoa olisi kun ei tekis mitään, Sossu maksaisi vuokran ja sähkön ja veden ja elarit ja antaisi vielä toimeentulotuenkin, voisin sitten vaikka kerätä käpyjä 200tuntia kuukaudessa kun olisi vapaa-aikaa, eläisin paljon rikkaammin ja paremmin. Luonne ei vain anna periksi tuommoiseen, haluaa menestyä ja tehdä ja omalla tavallaan on niin tyhmä ja sokea että uskoo että kun tarpeeksi tekee niin joku päivä sitten on ja ei tarvitse tehdä, rationaalisesti jos ajattelee niin kuolen ennen sitä.

Vaikuttaa, että paha olo tulee myös paljolti yksityiselämän vaikeuksista. Tässä ensimmäinen mieleen tuleva kysymys kuuluu tietenkin, että kuinka paljon jäisi käteen vaikka puolikkaalla nykyisestä bruttotulosta? En tiedä onko mainittu työelämästä jättäytymisen skenaario laskettu auki juurta jaksain, mutta koska tilanne jossa ollaan nykytuloilla vaikuttaa joltain, mihin ei oltu varauduttu, niin veikkaan, että se työttömänkin toimeentulon mielikuva perustuu omaan "ritarillisuuden" tunteeseen kun maksaa muiden lorvailun, ja se työttömän todellisuus ei ole ihan tiedossa. Sitä vaan tietää, että jotkut saavat rahaa ilmaiseksi ja itseltä viedään puolet, eihän se oikealta tietty tunnu. Jos yhtään lohduttaa, niin se pienipalkkainen väestö varmaan ihan yhtä lailla kadehtii ja ajattelee, että "perkule miten tekee rahaa tuo mies, eikö pienempikin palkka riittäisi".

Näistä hyvätuloisten verotuksista mariseminen on sinällään ihan fine, mutta yleensä se tuntuu vaan lähtevän omasta harmituksesta ja siihen se myös loppuu, eikä kohdistu mm. julkishallinnon tehokkuuden, verovarojen käyttökohteiden tai muun korkean veron taustalla olevien asioiden kritisoimiseen, eikä monella varmasti olekaan tietoa kuinka paljon verovarat vuotavat turhaan byrokratiaan, tehottomuuteen jne. Jotta järjestelmässä olisi nettosaajia, täytyy olla myös nettomaksajia. Ymmärrän hyvin, että aloituspostaajan luonteeseen ei kuulu heittäytyä muiden maksettavaksi ja sitä arvostan. Omaan luonteeseeni taas ei sovi valittaa tilanteesta, johon on itsensä vapaaehtoisesti asettanut, varsinkin kun käteen jäävän osuuden on voinut suht hyvällä tarkkuudella arvioida ennen uran edistämistä. Sympatiat elatusmaksuista ym, aina ei mene ihmissuhteet niin kuin kovasti toivoisi. Jos et halua olla yhteiskunnan tukipilari, niin siitä pelistä voi kyllä luopua, mutta näyttää että olet ensi sijassa itsesi ja lähipiirisi tukipilari. Sen täytyisi olla jokaiselle miehelle oletusarvoisesti asia, joka hoidetaan mukisematta. Korona iski joillain aloilla pahasti ja laajasti, et liene ainoa kärsijä.

Itse tienasin n.60k€ viime vuonna ja säästöön meni yli kymppitonni, mätkyjä kilahti nyt n.80€ joten aika lähelle kaikki tuli maksettua vuoden aikana mitä piti. Asun yksin keskusta-asunnossa (ei pääkaupunkiseutu), ei lapsia, käytettynä 10v sitten ostettu auto on vuosimallia 2003, salilla käyn ja alkoholiinkin meni rahaa vaikka kuinka. Kaikki ylennykset ja palkankorotukset aion ottaa ilolla vastaan jatkossakin.

sähkö noin 50e, netflix, hbo, viaplay noin 35e, netti 19,9e kk, puhelin sama, sali 50ekk, kotivakuutus en nyt muista tai matkavakuutus kun niin pieniä summia että en jaksa uhrata edes aivotyöskentelyä siihen. Voi olla että tankki on niin tyhjä että käynyt vituttamaan, lisäksi olen laiminlyönyt omat haluni ja haaveet ja vain ja ainoastaan tehnyt lähimmäisille. Mutta ei elämä tämmöisenä voi jatkua. Helvetinmoinen oravanpyörä, uskon että en ole ainut Suomessa. Helppoa olisi kun ei tekis mitään, Sossu maksaisi vuokran ja sähkön ja veden ja elarit ja antaisi vielä toimeentulotuenkin, voisin sitten vaikka kerätä käpyjä 200tuntia kuukaudessa kun olisi vapaa-aikaa, eläisin paljon rikkaammin ja paremmin. Luonne ei vain anna periksi tuommoiseen, haluaa menestyä ja tehdä ja omalla tavallaan on niin tyhmä ja sokea että uskoo että kun tarpeeksi tekee niin joku päivä sitten on ja ei tarvitse tehdä, rationaalisesti jos ajattelee niin kuolen ennen sitä.
Noh edelleen, siinä on sulla 90e/kk jonka vois maksaa työnantaja edes osittain. Summat on sinänsä pieniä joo, mutta jos kerrot että sulla jää nyt "käyttörahaa" 200-400e, niin siihen nähden ihan hyvä summa. Koettaisin myös optimoida päivärahoja, työajoja ja työnantajan tukemaa lounasta. Kaikkea et kerralla saa, mutta taas kerran tekee monta sataa kuussa.

Jos sulla ei ole rahasta kiinni, niin mikset ota muutaman kuukauden lomaa ja kokeile mitä se vapaampi elämä on? Toisena vaihtoehtona tehdä lyhyempää työaikaa ja koettaa optimoida veroprosenttia samassa suhteessa. Ainakin itse tavoittelen rahalla mahdollisuutta tehdä valintoja, enkä vain entistä tiukempaa oravanpyörää. Lopputulos on sitten jonkinlainen kompromissi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom