Onko auto pyhä lehmä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sumppari
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Tuosta Vectra keskustelusta Markun postista pisti silmään tämä auton pyhänä lehmänä oleminen. Miten on, onko se sitä, vai arvostellaanko autoja rohkeammin kuin muita elämänvalintoja?

Itse olen sitä mieltä, että autoja arvostellaan henkilökohtaisemmin kuin muita henkilökohtaisia asioita. Itselläni on parikin tuttavaa, jotka hyvin suoraan tulevat selittämään omia mielipiteitään. Esim. viime kesänä kesäautoni pihassa nähdessä tuli heti sanomaan, "joo on kuppa iskeny lokasuojaan, semmosia ne on, pitäs olla kunnon amerikan rautaa niin ei ruostuis." (kaveri haaveilee amerikan autosta, mutta ei ikinä sitä kuitenkaan saa ostettua. Kova silti muiden projekteja arvostelemaan)
Olisi tehnyt mieli sanoa "Oletko sokea vai tyhmä, tämä vanha auto on kolhittu tuosta ja siksi ruosteessa, eiköhän tämä täyssinkitty kori kestä vähän paremmin kuin 'ameriikan rauta'".
Monta muutakin esimerkkiä olisi, mutta muut voivat kertoa lisää.

Henkilöt joille autot ovat vain siirtymäväline, eivät varmaan välitä pikku arvosteluista, mutta miettiää tilanne silloin, kun arvostellaan teille tärkeää asiaa. Väittäisin että jokainen salitreenaaja ottaa vähän pulttia nenään, jos tullaan salilla sanomaan: "Mitä ihmettä sää teet, jätkä vaan pumppailee täällä, onko järkeä ees käydä salilla jos ei ikinä ota treeniä tosissaan?" Jotenkin vaikuttaa, että autoja arvostellaan rohkeammin, tyyliin "Olitpa tyhmä kun tuon ostit". Mutta on sanomattakin selvää, ettei kukaan tule sanomaan "Olitpa tyhmä kun ostit omakotitalon, ei mitään järkeä, siinähän joutuu kolaamaan lumetkin itse". Tai sama kerrostalon pihan puuttumista arvostelemaan.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ei autoon kannata rakastua, käyttötavaraa nekin kuin housut, toinen asia on sitten harrasteautot joihin käytetään tolkuttomasti rahaa ja aikaa, näitä voi pitää "pyhinä lehminä", mutta itseäni ei ihan tavallisten käyttöautojen oikeaoppinen kohtelu kiinnosta, mitä nyt öljyt vaihtaa ja jotain osia, jos romu on räjähtämispisteessä ellei tee jotain. Tietysti sen hyvän auton yrittää pitää hyvänä, mutta ei tavallista työmatka/käyttöautoa jaksa pitää kuin kukkaa kämmenellä.

No mulla on itsellä sellainen sopiva rakkaus-/välinpitämättömyyssuhde tuohon omaan vessaan. Enemmän tai vähemmän autofriikkinä aikaa ja ennenkaikkea rahaa autoon ja viripalikoihin menee jossain määrin, mutta loppupeleissä se tosiaankin on vain kasa peltiä. Mua ei vois vähemmän kiinnostaa mitä joku tosta kulkineesta tai musta itsestäni sen perusteella sanoo, pääasia että tykkään itse touhuistani ja harrastuksestani.

siitä tulee sitten pyhä lehmä kun sitä on itse korjannut ja rakentanut ja monta vuotta säästänyt sitä varten niin arvostaa lähinnä omaa työtään siinä. jos taas ostaa jonkun käyttöauton pikkurahalla eikä sille mitään aio tehdä, jos korjattavaa tulee niin käyttää korjaamolla tai myy pois niin siihen ei mitään samanlaisia tunnesiteitä tule.

Niin, en minä nyt ihan sitä tarkoittanut, että niitä pitäisi elämää suurempina asioina ottaa, ja hyvin harvoin livenä kukaan samanlaisia "latteuksia" jakelee kuin netissä. On silti omasta mielestäni ihan yhtä epäkohteliasta livenä mennä sanomaan autosta: "Ei vitsi menit sitten tuollaseen pistämään rahas, oliko järkeä? Oli todella tyhmä veto" kuin nyt sitten talosta, kouluvalinnasta, työpaikan valinnasta, tatuoinnista tai mistä muusta "materiallisesta" asiasta tahansa.
Autoista vain näitä "solvauksia" jaellaan selvästi helpommin/vahingossa, kuin nyt vaikka tatuoinnista. Tatskasta/asunnosta voi monikin ajatella: En kyllä ite olisi ottanut, mutta harva sanoo ääneen. Auton kohdalla vähän useampi jo sanookin.

Sumppari sanoi:
Tuosta Vectra keskustelusta Markun postista pisti silmään tämä auton pyhänä lehmänä oleminen. Miten on, onko se sitä, vai arvostellaanko autoja rohkeammin kuin muita elämänvalintoja?
(Itse itseäni arvostellen. Mulla taitaa olla jossain asioissa liian mustavalkoiset mielipiteet.) Ehkä kyse on ihmisen tarpeesta kuulua johonkin ryhmään. Elävässä elämässä mielipiteet ja ennakkoasenteet vaikuttavat enemmän kuin fakta. Ja ennakkoasenteet muuttuvat todella hitaasti.

Hifisti hymähtelee taviksen stereoille (ei ole 1000e välikaapeleita).
Volvo-mies naureskelee naapurin Toyotalle (eihän noi jaappanilaiset pysy edes lämpiminä talvella, entä kolariturvallisuus, niissähän on 0,1mm pellit).
Penkkiurheilijat kertovat innokkaasti mielipiteitään bodareista (jauholihakset, kyllä määki jos, nappi ja piikki ja nappi).
PC-pelaaja ivaa netissä PlayStation-trendipelleä.
Duunarit kiroaa kaikesta pahasta johtajia.

(Jotain mieleen tulleita esimerkkejä.)

Sumppari sanoi:
pitäs olla kunnon amerikan rautaa niin ei ruostuis." (kaveri haaveilee amerikan autosta, mutta ei ikinä sitä kuitenkaan saa ostettua. Kova silti muiden projekteja arvostelemaan)
Joo ja sitten kun sulla on amerikanrauta pihassa, kymmenen muuta kaveria sanoo kuorossa "bensankulutus lasketaan ämpäreissä, olematon ajotuntuma, ruman näköinen laatikko, ei jarruja, leffarenkaat, plaa plaa plaa".

Sumppari sanoi:
Väittäisin että jokainen salitreenaaja ottaa vähän pulttia nenään, jos tullaan salilla sanomaan: "Mitä ihmettä sää teet, jätkä vaan pumppailee täällä, onko järkeä ees käydä salilla jos ei ikinä ota treeniä tosissaan?"
Mutta tässä ei ole mielestäni samasta asiasta kysymys. :) Tuohan on kuitenkin punttiheimolaisten sisäistä opastusta, jonka voi ottaa kritiikkinä oman treenin löysyyteen. Pulttia voisi ottaa jos joku salin ohi juokseva himohölkkääjä tulisi salille ja alkaisi suureen ääneen julistaa: "Kivesten surkastuminen! Impotenssi! Eturauhassyöpä! Kaljuuntuminen! Sydänlihasmuutokset! Veritulpat! Akne! Maksasoluvaurio! Kasvaimet! Mielialavaihtelut! Ahdistuneisuus! Aggressiivisuus! Masentuneisuus! Psykoosi!"

Sumppari sanoi:
Jotenkin vaikuttaa, että autoja arvostellaan rohkeammin, tyyliin "Olitpa tyhmä kun tuon ostit".
Autot herättävät suuria tunteita osassa ihmisiä. Kun nuori mies ostaa uudehkon ison bemarin, niin eiköhän ne tavalliset puheet munanjatkeesta, statussymbolista, isottelusta ym. starttaa ennen kuin virta-avainta on kertaakaan uusi omistaja päässyt kääntämään. (Hieman liioiteltuna esimerkkinä.)

foobari sanoi:
No mulla on itsellä sellainen sopiva rakkaus-/välinpitämättömyyssuhde tuohon omaan vessaan. Enemmän tai vähemmän autofriikkinä aikaa ja ennenkaikkea rahaa autoon ja viripalikoihin menee jossain määrin, mutta loppupeleissä se tosiaankin on vain kasa peltiä. Mua ei vois vähemmän kiinnostaa mitä joku tosta kulkineesta tai musta itsestäni sen perusteella sanoo, pääasia että tykkään itse touhuistani ja harrastuksestani.

NYT NÄKISIN ETTÄ OOT ASIAN YTIMESSÄ :arvi:

Sama täällä. Harrasteauto on jonkinverran pyhälehmä, mutta annan myös vaimon ajaa sillä :D

Zone-sarja -42%
Ite olen aina sanonu että autoihin ja huoriin en rakastu. Monelle kaverille noi autot tuntuu olevan kaikki kaikessa. Vituttaa kuunnella välillä niitten sepitystä kuinka ne on säätäny jotain vitun peltilehmää päivä tolkulla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom