Onko aamulenkin rasvanpolttava vaikutus myytti?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja RegeX
  • Aloitettu Aloitettu
Muistelisin ainakin yhden tutkimuksen missä vihreellä teellä olisi saatu 3-4% korkeampi perusaineenvaihdunta kuin normaalisti. Mustalla teellä taas oli saatu "vain" 2-3% korkeampi perusaaineenvaihdunta. Musta tee oli verrokkina sen sisältämän kofeiinin vuoksi. Annokset taisi olla aika suuria. Pointina siis se, että mielestäni ei kannata keskittyä hifistelyyn. Kahvit ja teet on ihan terveellisiä piristeitä, joten niitä kannattaa käyttää, mutta niistä ei kannata ottaa stressiä. 3-4% prosentin nousu perusaineenvaihdunnassa kun on korvattavissa nousemalla pari kerrosta portaita hissin sijaan :whip:.

Paras terveydellinen vaikutushan on todettu kahvilla. Tutkimusten mukaan yli kolme kuppia päivässä juovilla on 30% pienempi todennäköisyys sairastua tyyppi 2 diabetekseen. Jos sitä mahaa siis löytyy niin juo ihmeessä kahvia. Eipä taida tuo aikuisiän diabeteksen todennäköisyys olla kuitenkaan hirveän korkea niillä, jotka liikkuu paljon ja syö paljon proteiinia. Näiden terveyshyötyjen kertominen tällä sivustolla onkin siis luultavasti hieman turhaa ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pakko kommentoida itsekkin tätä rasvanpoltto pohdintaa. Mielestäni veden juonti on unohtunut näistä keskusteluista kokonaan? Tai sitten olen lukenut keskustelut huonosti. 3-4 litraa päivässä pitää aineenvaihdunnan päällä tasaisesti.

Olen nyt joulukuun loppupuolelta harrastanut painonpudotusta. Laji on potkunyrkkeily ja kiloja on hävinnyt noin 15 kg. Rasva% on ollut joulukuussa lähempänä 20 kuin 15, nyt 10 pintaan tai alle. Tavoite on alle 65 kg eli kynäniska meisinkiä...

Rasvaa on palanut hyvin seuraavalla tyylillä. Lenkin (40 min) olen juossut yövuoron jälkeen herättyäni, syke 140. Aamulla pääsen töistä klo 8 ja nukkumaan menen 9-10 välillä. Herätys klo 16, lasi tai kaks vettä ja sit lenkille eli vatsa on taatusti tyhjä. Yön aikana syön ruisleipää ja tonnikalaa, rahkaa ja banaania. Ja viimeisin suupala on nautittu noin klo 6 aamulla, eli 10 h ennen juoksua.

Reeniviikko koostuu 3 lajireenistä (kesto 1-2 h) + 3 lenkistä. Joskus lenkki on juostu illalla 3-4 tuntia pääruuan jälkeen tai päivällä ennen päivän pääruokaa.

Aineenvaihduntahan hidastuu yöllä nukkuessa, mites käy kun valvoo ja liikkuu?
Nälkä tulee ainakin itselle. Kroppa taitaa mennä valvotun yön jälkeen lepotilaan vasta kun menen nukkumaan? Viisammat vois kertoa kun kiinnostaa...

nimim. "lommoposki"

Njoo, eipä sitten kannata minun juodakkaan vihreää teetä. :D Ja kahvistakin olen irti pysynyt, kun en tahdo olla riippuvainen siitä. Olen sitten riippuvainen vähän eri asioista,...

Lightweight sanoi:
Viimeisen lauseen merkitystä en tajunnut? Voisitko hieman selventää mitä yritit tarkoittaa. Eikä tuo ensimmäinenkään lause niin hirveän hyvin ollu perusteltu vaikka samaa mieltä olenkin.

Eli oletko sitä mieltä, että jos juoksee yhden tai kolmen tuntin päästä kunnon ruokailusta niin sillä ei ole mitään vaikutusta lenkin tehoon ja energia aineenvaihduntaan?

Paljon merkitystä on myös sillä, että syödään oikein ennen pitkää lenkkiä. Jos insuliini/glukagoni suhde on korkealla on rasvan vapautuminen varastoista ja sen käyttö hidastunut. Tällöin on huono parantaa rasva-aineenvaihdunta, kun se ei toimi edes sen hetkisellä optimitasolla.

Hiilihydraattien loppumisella viittasin "seinään", joka monella tulee maratonilla vastaan. Ei kukaan ole seinää aukottomasti pystynyt selittämään, mutta ilmiö on valitettavan totta. Muutaman sadan metrin matkalla juoksu muuttuu raskaaksi ja vauhti hiipuu. Uskon selitykseen, jonka mukaan tämä johtuu hiilihydraattien loppumisesta.

Ruokailun ajankohdalla on mielestäni marginaalinen vaikutus. Maraton tosin alkaa olla niin pitkä matka, että syömisetkin pitää tarkkaan suunnitella. Sillä on iso vaikutus, tuleeko seinä vastaan 10 min aikaisemmin vai myöhemmin.

Voitto Kotiin sanoi:
Hiilihydraattien loppumisella viittasin "seinään", joka monella tulee maratonilla vastaan. Ei kukaan ole seinää aukottomasti pystynyt selittämään, mutta ilmiö on valitettavan totta. Muutaman sadan metrin matkalla juoksu muuttuu raskaaksi ja vauhti hiipuu. Uskon selitykseen, jonka mukaan tämä johtuu hiilihydraattien loppumisesta.
Itse uskon, että maratonin seinä johtuu veren sokerin laskusta, joka johtuu maksan hiilihydraattivarastojen loppumisesta. Ei lihasten. Maksan hiilihydraattivarastoja ei voida tunnetusti ihmeemmin tankata.

Voitto Kotiin sanoi:
Ruokailun ajankohdalla on mielestäni marginaalinen vaikutus. Maraton tosin alkaa olla niin pitkä matka, että syömisetkin pitää tarkkaan suunnitella. Sillä on iso vaikutus, tuleeko seinä vastaan 10 min aikaisemmin vai myöhemmin.
Voisitko vielä perustella minkä takia mielestäsi ruokailun ajankohdalla on mitätön merkitys. Kun sillä ei todellakaan ole. Tiedätkö yhtään mitä vaikutuksia ruokailu saa aikaan kehossa? Nyt sitten niitä perusteluja vastaukseen.

kjo sanoi:
Pakko kommentoida itsekkin tätä rasvanpoltto pohdintaa. Mielestäni veden juonti on unohtunut näistä keskusteluista kokonaan? Tai sitten olen lukenut keskustelut huonosti. 3-4 litraa päivässä pitää aineenvaihdunnan päällä tasaisesti.
Vettä pitää juoda sen verran ettei ole jano. Kaikki muu on turhaa ja ylimääräistä.

kjo sanoi:
Aineenvaihduntahan hidastuu yöllä nukkuessa, mites käy kun valvoo ja liikkuu? Nälkä tulee ainakin itselle. Kroppa taitaa mennä valvotun yön jälkeen lepotilaan vasta kun menen nukkumaan? Viisammat vois kertoa kun kiinnostaa...
Lähiaikoinahan oli puhettaa uutisissakin uudehkosta tutkimuksesta missä oli tutkittu vähän nukkuvien lihavuutta. Siinä todettiin, että ihmiset, jotka nukkuvat vähemmän erittävät päivän aikana vähemmän leptiiniä. Leptiini on rasvakudoksen erittämä hormooni, jonka määrä kasvaa suhteessa rasvakudokseen. Tätä kautta kroppa tarkkailee kehon rasva määrää ja aiheuttaa nälkää, jos ne laskevat (on myös useita muita oletettuja pitkän ja lyhyen aika välin tarkkailu "järjestelmiä"). Kroppa siis aiheuttaa "turhaa" nälkää.

Lightweight sanoi:
Voisitko vielä perustella minkä takia mielestäsi ruokailun aajankohdalla on mitätön merkitys. Kun sillä ei todellakaan ole. Tiedätkö yhtään mitä vaikutuksia ruokailu saa aikaan kehossa? Nyt sitten niitä perusteluja vastaukseen.

Vaikka kursseja olenkin käynyt, tämä menee nyt mutulla. Tarkoitin energian kulutuksen ja rasva-aineenvaihdunnan näkökulmasta. Eli yhtä pitkään jaksaa juosta syömisten ajoittamisesta riippumatta ja hiilihydraatteja/rasvoja poltetaan samalla tavalla. Jos syömisestä on liian vähän aikaan, vaikutus on lähinnä siinä, että ruoansulatus kuluttaa energiaa ja ohjaa verta väärään paikkaan. Jos vatsassa on sulmatonta huonosti sulavaa ruokaa, juostessa tulee helposti ongelmia.

Marathonilla juoksija käyttää energian saantiin lihasglykogeeniä ja rasvaa. Jotta juoksu onnistuisi, tulee glykogeenivarastojen olla mahdollisimman täynnä. Lisäksi rasvan käyttö ei suju itsestään, vaan elimistö oppii tässä asiassa tehokkaammaksi juuri pitkillä lenkeillä, joiden pitäisi olla kestävyysurheilijan harjoittelun kulmakivi.

Glykogeenivarastojen loppuessa tulee kuuluisa "seinä" vastaan. Onneksi nämä varastot voidaan kaksinkertaistaa normaalitilaan verrattuna oikeanlaisella tankkauksella. Tankkaus suoritetaan syömällä kevyen tyhjennysharjoituksen jälkeen hiilihydraattipitoista ruokaa noin kolme kipailua edeltävää vuorokautta. Hiilihydraattien osuus tulisi olla n. 10 g/kg/vrk. Tankkauksessa kannattaa käyttää ns. tankkausjuomia (esim. Dexal Heavy). Viimeinen hyvin sulava ateria reilut pari tuntia ennen starttia, ja sitten "primer" eli 1 g hiilihydraatteja/kg nestemäisessä muodossa n. 15-20 min ennen starttia. Urheilujuomien ja geelien käytöllä verensokeria saadaan pidettyä keinotekoisesti korkealla koko suorituksen ajan.

Eli syömisen ajankohdalla, ja sillä mitä syö, on huomattavasti merkitystä. Nestetankkauksella on merkitystä urheilun kannalta, sillä jo pieni nestevajaus laskee suorituskykyä merkittävästi. Mutta kuten Lightweight kirjoittikin, normaalissa elämässä tai laihdutuksessa näillä klassisilla fitness/kauneus -lehtien neuvoilla "juo paljon vettä" -teorioilla ei ole käsittääkseni minkäänlaista lääketieteellistä tai fysiologista pohjaa.

Kun tankkaa kunnolla ja opettelee syömään geelejä urheilun aikana, ei tarvitse pelätä "seinää". Kovakuntoisella kaverilla liike jatkuu hyvin pitkään, jos vaan geelejä ja urheilujuomaa on saatavilla.Yksi jenkkikiipeilijä kiipeää useamman vuorokauden yhtäjaksoisia suorituksia pelkillä geeleillä, tyyliin 90 geeliä reppuun ja hakku käteen... Tähän verrattuna marathon on aika lyhytkertoinen pyrähdys. Tarkemmin taustoja on selvitelty ravitsemustieteiden maisteri Olli Ilanderin sivuilla, www.urheiluravitsemus.net.

En ole eri mieltä Lightweightin enkä anttioksasen kanssa. Nyt ollaan menty aika kauaksi alkuperäisestä kysymyksestä, jonka minä tulkitsin tarkoittavan jotain tällaista: Voiko Matti Meikäläinen aamulenkeillä tehostaa rasvan polttamista?

Ja olen yhä sitä mieltä, että jos jonkun kerran viikossa käy hölköttelemässä tai vaikka HIITiä vetämässä aina sen 20 - 60 min kerralla, sillä on hyvin vähän merkitystä rasvan polton kannalta, onko vatsa tyhjä, milloin on syönyt ja mitä kello on. Ratkaisevaa on, meneekö olleenkaan lenkille vai ei. Toki näillä asioilla huipputasolla voi olla se tärkeä merkitys mutta ei Matti Meikäläiselle, jolla rasvaprosentti ei muutenkaan ole lähellä minimiä.

Nuo tankkausasiat ovat tärkeitä maratonille ja pidempikestoisille suorituksille. Puolimaratonille en käytännössä tankkaa. Mitään ultralajeja (jos pitkiä hiihtoja ei lasketa) en ole harrastanut, eli näihin suorituksen aikaisista energiatäydennyksistä minulla ei ole kunnollisia kokemusta. Maraton on tässä suhteessa vielä lyhyt matka, jonka aikana geelit ja urheilujuomat eivät kovin paljoa ehdi imeytyä.

Joo Voitto Kotiin, en mä ollutkaan mitenkään erityisesti erimieltä sun kanssa, ja kirjoitin ihan ohitse ketjun otsikosta.

Siinä olet varmasti oikeassa, että ainoa asia jolla todella on merkitystä, on se lähteekö sinne lenkille vai ei. Toisaalta olen 100 % samaa mieltä Miken kanssa siitä, että millään lääketiteellisillä teorioilla on tässä asiassa vähän painoarvoa; empiirinen kokemus on osoittanut että laihduttaessa paras keino on tyhjällä vatsalla tehty aamuaerobinen. Siihen on mulla tai kenelläkään muulla kestävyysurheilijalla/lääkärillä vähän sanomista, enhän mä ole koskaan laihduttanutkaan... Lääketieteellisiin ja urheilufysiologisiin teorioihin tulee aina suhtautua tietyllä varauksella, mm. 70-luvulla usat huipputason lääketieteilijät pitivät mahdottomana että ihminen voisi kiivetä Everstille ilman lisähappea, ennen kuin Messner kävi kokeilemassa.

Ehkä puolimaratonille olisi jo hyötyä kevyestä tankkauksesta? En tiedä kun en ole koskaan juossut sitä kilpaa. Tottakai noin lyhyt matka menee ilman mitään tankkaustakin; eilen juoksin punttiksen jälkeen suurin piirtein ton puolimaratonin, välissä vedin yhden geelin. Ultrapitkässä urheilussa geelit on ihan välttämättömiä, ironmanissä niitä käyttää kaikki. Ihan varamasti hyötyä myös marathonilla ja kyllä ehtii imeytyä!

Mä huomaan sun profiilista, että sä olet "old school" miehiä, eli mittarissa jo 15 vuotta enemmän kun mulla, ja ajattelin että ehkä et ole tottunut geeleihin vanhempana urheilijana? Oletko kokeillut niitä koskaan? Kovan aivopesun jälkeen mun 53 v. isä kokeili niitä, ja ottaa niitä nyt varmasti mukaan myös Tuhkohman marathonille kuukauden kuluttua. Kokeile ihmeessä, jäät varmasti koukkuun, ja ajat paranee...

Sitä on vaikea ellei mahdoton todistaa, että aamuaerobinen polttaisi rasvaa enemmän kuin muu aerobinen. Paras testi olisi identtiset kaksoset, jotka liikkuvat täsmälleen yhtä paljon ja syövät täsmälleen samaa ruokaa. Toinen tekee aamuaerobista ja toinen muuhun aikaan.

Mielelläni minäkin uskoisin, että aamuaerobinen polttaa erityisen hyvin rasvaa. En rasvaprosenttiani tiedä, mutta ehkä se on jossain 12 - 15 välissä. Aamuaerobinen näillä prosenteilla on helmiä sioille, kun ruokailutavat muuten ovat "väärät".

Geelejä käytän silloin tällöin. Jotkut huomaavat geeleillä ja urheilujuomalla selvän vaikutuksen. Minä en huomaa vaikutusta. Kirjoja ja muita lukemalla olen oppinut, että hiilihydraattien nauttiminen suorituksen aikana on tärkeää ja noudatan näitä ohjeita.

Voitto Kotiin sanoi:
Geelejä käytän silloin tällöin. Jotkut huomaavat geeleillä ja urheilujuomalla selvän vaikutuksen. Minä en huomaa vaikutusta. Kirjoja ja muita lukemalla olen oppinut, että hiilihydraattien nauttiminen suorituksen aikana on tärkeää ja noudatan näitä ohjeita.
Vaikutusta on lähinnä hyvin pitkissä suorituksissa. Eli kun kesto on vähintään sellaista 1,5-2 tunnin luokkaa ja teho kohtalaisen kova. Esim. jossain kympin lenkillä ei kyllä hiilihydraatteja tarvitse nauttia.

Voitto Kotiin sanoi:
Eli yhtä pitkään jaksaa juosta syömisten ajoittamisesta riippumatta ja hiilihydraatteja/rasvoja poltetaan samalla tavalla.
Ei pidä paikkaansa. Jos on syömisestä johtuen korkea insuliini/glukagoni suhde niin se vaikeuttaa rasvavarastojen käytön hidastumista ja verensokerin laskua. Verensokerin lasku voi aiheuttaa helposti treeni tehon laskun. Verensokeri laskee, koska insuliini sulkee hiilihydraatit maksaan, mutta treenin vuoksi lihasten sokerin sisäänotto on tehostunut. Tämä voi aiheuttaa verensokerin laskun. Tämän kyllä yleensä huomaa heikotuksena. Pahempi "näkymätön" tekijä on kuitenkin tuo rasvavarastojen vapautumisen hidastuminen.

Lisäksi syöminen aiheuttaa parasympaattisen hermoston aktiivisuutta ja hidastaa sympaattisen hermoston toimintaa. Sympaattinen hermosto taas erittää esim. adrenaliinia ja adrenaliini vaikuttaa treeni tehoon huomattavasti. Tällöin treenin teho saattaa kärsiä. Täydellistä vastinetta en jaksa ruveta kirjoittelemaan, mutta toivottavasti tämä riitti todistamaan pointini. Asia on huomattavasti monimutkaisempi kuin nyt kirjoitin.

Sitä vaan että ...

Omasta mielestäni aamulenkit ovat tehokkaita. Joskus 80-luvulla niitä juoksentelin ja hyväksi totesin. Kunto tuntui kasvavan lenkki lenkiltä.

Aamulenkkien rasvanpoltto on kuitenkin vieraampi asia. Miksi läski lähtisi läpsimään aamulla tehokkaammin? Elimistö on yön jälkeen vailla energiaa ja koneisto kaipaa hiilareita energiaksi. Siinä valossa elimistö voisi polttaa rasvaa tehokkaammin aamulla. Energian ottaminen rasvoista vaatii kuitenkin pitemmän rasituksen mitä aamulenkkiin on yleensä käytettävissä aikaa.

En siis usko, että aamulenkin hyöty olisi rasvanpalossa vaan endorfini (olikohan se nyt tota?) lisääntyminen kehossa, joka antaa hyvän olon ja tunteen lenkin merkityksestä.

Voi kun jaksaisi vielä lähteä säännöllisesti aamulenkille!

Lightweight sanoi:
Asia on huomattavasti monimutkaisempi kuin nyt kirjoitin.
Pointti selvä, mutta olisko jotain lukuja? Esim. jos hölkkävauhdilla energialähteet ovat rasvat ja hiilihydraatit 50/50, niin kuinka paljon syömisillä tai lenkin ajoituksella pystyy tuohon vaikuttamaan? Eli takaisin alkuperäiseen kysymykseen, kuinka tehokasta aamuaerobinen on rasvan polttamisessa?

Sen verta fiksuja ihmisiä täällä on etten lähde kyseenalaistamaan teorioitanne. Mutta tuon korteni kekoon sillä, että tarkan ruokavalion noudattamisella olen saanut painoani pudotettua ja rasvoja pois hienosti ja tämän lisäksi olen käynyt salilla 3x väh vko ja juossut matolla sen 2km / kerta.

Jossain vaiheessa tuli stoppi rasvanpalamiseen ja en voinut hiilareista enää pudottaa kun niitä päivässä tulee vain se max 40-50g (KETO-dieetti) ja salilla en olisi jaksanut tehdä yhtään mitään jos olisin pistänyt alaspäin.

Lisäsin aamulenkin joka on vain 10min kestoltaan ja hieman yli 2km lähemmäs 3km ja rasvat alkoivat hävitä silmissä. Syömisrytmiä en muuttanut muuten kuin lähden juoksemaan aamulla puoli 9 ja syön noin 10.

Toki se, että lisäsin tuon pienen lenkin joka aamuun vaikuttaa jo itsessään rasvanpalamiseen mutta, että se näin selkeästi on polttanut pelkästään rasvaa osoittaa minulle sen, että aamulenkki tyhjällä mahalla ja sen jälkeen noin 1h odottelu ennen syömistä (antaa aineenvaihdunnan jyllätä rauhassa ennen syömistä) on vaikuttanut hyvin positiivisesti. Pistää kyseenalaistamaan nuo väitteet, että minun pitäisi juosta 1.5h ennen kuin rasva palaa.

Eli uskokaa ennemmin peiliin ja kuin siihen teoriaan.

wappu terveisiä vain kaikille :)

Relic75 sanoi:
näin selkeästi on polttanut pelkästään rasvaa
Lopputulos ratkaisee ja jos sinulla homma toimii, niin kaikki on hienosti.

Sen verran on vielä pakko sanoa, että jos tosiaan juokset n. 2,5 km 10 minuuttiin, se tapahtuu melkein 100 %:sti hiilihydraateilla. Mutta tällä asialla ei liiemmin ole merkitystä lopputuloksen kannalta, koska lenkin jälkeen rasvoja kyllä palaa.

Oikeastaan tuo kommenttini yli 1,5 tunnin lenkeistä ei suoraan liity tämän threadin aiheeseen. Pitkillä lenkeillä valmennetaan elimistöä esim. maratonille, jossa rasva-aineenvaihdunnan pitää toimia.

Voitto Kotiin sanoi:
Lopputulos ratkaisee ja jos sinulla homma toimii, niin kaikki on hienosti.

aivan näin :kippis1:

Kyllä toimii ja varmasti enempi psykologinen tekijä ja motivaattori toi aamulenkki mut sitähän tarvitaan! Alhasilla hiilareilla meno vaan alkaa väsyttää jo liikaa ja verottamaan joten kauaa ei enää jaksa.

Aina puhutaan rasvojen vähentämisestä,mutta olen kuullut puhuttavan myös niiden tärkeydestä esimerkiksi hormonitoiminnan ylläpitämisessä. Kuinka alas rasvojen nauttimisen voi viedä ilman, että hormonitoiminnan teho laskee?

Ei niitä kannatakaan viedä "mahdollisimman alas" sillä ne myös pitävät rasva-aineenvaihduntaa yllä. :david: On hyvä nauttia hyviä rasvoja vähintään se 30g päivässä. Ja noista aamulenkeistä... Mulla ainakin kroppa on mielettömän herkkä ja kunto vaihtelee nopeesti, muutama päivä sitten olin jostain syystä ihan turvoksissa ja päkkikään ei näkyny, ja sit oon vetäny muutaman (3) aamulenkkiä ja ottanu pari lean stackia ni nyt on taas erottuvuus niinku sen pitääki.. :kippis1: Mä uskon että aamulenkit tekee hyvää rasva-aineenvaihdunnalle sekä yleiskunnolle ja vähentää myös turvotusta. Ainakii henk koht on kokemusta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom