Ongelmia(?) työnantajan kanssa

Hei!

Päätin rekistöröityä tälle foorumille kahdesta syystä. a) Harrastan salilla käymistä b) Täällä on paljon elämää nähneitä käyttäjiä.

Olen 19-vuotias, lähikaupan työntekijä (vkl työntekijä). Viime lauantaina sain törkeitä viestejä aivan oudosta numerosta, jonka luulin aluksi olevan vitsi.

Viesti meni näin... "Teretulemast su töihin 12-21.15. Sä tulet töihin jos työt jatkossa kiinnostaa. Tämä on ryhmätyötä. Sun täytyy joustaa."

Aluksi en edes ymmärtänyt keneltä tämä oli. Luulin, että jonkun kaverin lähettämä pilaviesti minulle, koska olivat tietoisia, että minulla on töitä sunnuntaina 12-18.15 (oli sovittu tapaaminen työssäoppimispaikasta seitsemältä sunnuntaiksi, jonka takia tuota vuoroa olin pyytänyt.

Noh, tämä jatkui ja selvisi että tämä törkeä viestittelijä oli työkaverini... ei pomoni. Tämä uhkaili, että työt loppuvat jos en tee yli yhdeksän tunnin työpäivää. Tämän jälkeen sain vielä kysymyksen, että olenko miettinyt miksi minulla on vaan 2 työpv/kk. Vastasin, että aika useinhan olen se kaksi kertaa viikossa.

Joka tapauksessa soitin pomolle sunnuntaina töistä ja kysyin pistetäänkö kauppa kiinni kuudelta. Tämä itki ja vinkui, että kauppaa ei koskaan suljeta. Väitti vielä, että en ole joustanut, mutta hiljeni kun kerroin faktoja (tehnyt usein töitä kipeenä kun ei ole saatu ketään muuta, pitänyt kaksi sairaslomapäivää, vaikka olen tehnyt yrityksessä töitä jo kaksi vuotta. Tämä sitten alkoi ymmärtämään ja selitin, että vastaus olisi ollut eri jos minulle oltaisiin soitettu ja asiallisesti pyydetty eikä vaan pistetty tekstiviestiä. Lopulta pomo sai ylipuhuttua minut ja tein opiskelijana 9 h 15 min työpäivän sunnuntaina, peruten tärkeän tapaamisen.

Noniin ja nyt olenkin ollut koko viikon kipeänä. Kävin tänään katsomassa työvuorolistoja, joita on tehty seuraavat viisi viikkoa eteenpäin. Ja ei yhtään työvuoroa merkitty minulle. Onko muilla kokemuksia? Mitä täytyisi tehdä? Ajattelin, että soitan huomenna pomolle ja selitystä + vaadin työvuoroja (2 vk sitten sanoin että kuukauden päästä pystyn tekemään enemmän vuoroja, johon hän vastasi; ne tulevat tarpeeseen.) Mitä jos tämä ei auta? Auttaako luottamusmies? Tuskin työlaki sallii tälläistä.

Niinjoo ja tein juuri 2 vk sitten uuden työsopimuksen ja olen erittäin pidetty asiakkaiden keskuudessa sosiaalisuuteni ansioista.

Tuli pitkää ja epäselvää tekstiä. Toivottavasti joku osasi lukea ja ehkä vastata... :(

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nopealla selauksella ei ainakaan vaikuta ihan työntekijöiden tasa-arvoiselta kohtelulta. Soita liiton lakimiehellesi. Mitä sopparissa lukee ylitöistä? Irtisanomisella ylitöihin kiristäminen on perin suspektia. Jos enemmän sikailee ja pakottaa mielivaltaisesti ylitöihin niin pistä juttu vireille. Siinähän hankkijalippis ihmettelee.

Ja asian pointtihan tässä on, että tein hyvää hyvyyttäni vuoron (vaikkei kertaakaan kysytty). Ja nyt kävin katsomassa vuoroja eikä töitä ole seuraavaan viiteen viikkoon. Tietty huomenna aijon soittaa aika äkäsen (mutta ainakin aluksi asiallisen) puhelun.

Lueskelin internettiä ja löysin tälläisen.

"Työsopimuslaki asettaa työnantajalle velvollisuuden työntekijöiden tasapuoliseen kohteluun. Työnantaja ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa työntekijöitä eri asemaan iän, terveydentilan, vammaisuuden, kansallisen tai etnisen alkuperän, sukupuolisen suuntautuneisuuden, kielen, uskonnon, mielipiteen, vakaumuksen, perhesuhteiden, ammattiyhdistystoiminnan, poliittisen toiminnan tai muun näihin verrattavan syyn vuoksi. Tasapuolisen kohtelun lähtökohtana on, että työntekijöitä kohdellaan samankaltaisissa tilanteissa yhdenvertaisesti. Tällaisia tilanteita voivat olla esimerkiksi varoituksen antaminen tai hoitoon ohjaaminen. Vuonna 2004 voimaan tulleessa yhdenvertaisuuslaissa kielletään syrjintä samoilla perusteilla. Lailla toteutetaan EU:n syrjintädirektiivit.

Työntekijät voidaan asettaa toisistaan poikkeavaan asemaan, jos siihen on olemassa objektiivisesti arvioiden hyväksyttävä syy. Esimerkiksi kannustavan palkkausjärjestelmän käyttäminen on hyväksyttävää.

Tasa-arvolaki turvaa sukupuolten tasa-arvoisen kohtelu työelämässä. Lain mukaan työnantajalla on velvollisuus edistää sukupuolten tasa-arvoa suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti. Syrjintä välittömästi tai välillisesti sukupuolen perusteella on kielletty. Työnantaja voidaan tuomita maksamaan syrjitylle työntekijälle rahallinen hyvitys. Lakia ei sovelleta uskonnonharjoitukseen eikä yksityiselämään.

Lain mukaan työnantajan on toimittava siten, että avoinna oleviin tehtäviin hakeutuu sekä naisia että miehiä ja edistettävä naisten ja miesten tasapuolista sijoittumista erilaisiin tehtäviin ja luotava heille yhtäläiset mahdollisuudet uralla etenemiseen. Työnantajan on edistettävä naisten ja miesten välistä tasa-arvoa työehdoissa, erityisesti palkkauksessa, ja kehitettävä työoloja sellaisiksi, että ne soveltuvat sekä naisille että miehille. Työnantajan on myös toimittava siten, että sukupuoleen perustuva syrjintä voitaisiin ehkäistä jo ennakolta.

Vähintään 30 työntekijän työpaikalla työnantajan on vuosittain laadittava tasa-arvosuunnitelma.

Tasa-arvolaki kieltää myös välillisen syrjinnän. Välillistä syrjintää voi olla esimerkiksi osa-aikaisten tai määräaikaisten työntekijöiden huonommat työehdot, jos enemmistö näistä työntekijöistä on toista sukupuolta.

Laki määrittelee syrjinnäksi myös seksuaalisen häirinnän ja häirinnän sukupuolen perusteella. Esimies voi syyllistyä syrjintään myös antamalla ohjeen harjoittaa syrjintää."

Kaivappa se juuri solmimanne uusi työsopimus esiin ja katso mitä siinä lukee viikottaisen työmäärän kohdassa? Tietääkseni yleensä näissä kaupan kassojen soppareissa lukee, montako tuntia työnantaja on velvollinen minimissään työntekijälle antamaan. Lisätuntejahan monesti tehdään, mutta tuo minimiraja on kuitenkin jonkinlainen turva työntekijälle.

Jos siinä sopparissa taas sanotaan, että kutsutaan töihin tarvittaessa tms. niin sitten olet aika heikoilla hangilla. Ehkä sitä silti voi johonkin valittaa, mutta helpommalla pääsee tuossa kohtaa, kun nostat kytkintä ja menet johonkin toiseen kauppaan töihin. Onhan sinulla jo alan työkokemustakin..

vähän hämärältä kuulostaa mutta työehtosopimuksessa voi hyvinkin olla että voidaan määrätä ylitöihin kunhan siitä ilmoitetaan aikaa X ennen jne, mutta jos kohtelu ei ole tasapuolista niin sitten siitä voi vähän jo kysellä..

Ja jos kohtelu on törkeää joka suuntaan niin henk. koht. pistäisin uutta työnhakua päälle. Ja jos se viestin laittaja on ollut työkaveri eikä millään tavalla esimies tai päättävä elin niin voi sanoa että "sun työvuorot on sun työvuorot, älä työnnä niitä uudelle kaverille että pääset ite aikasemmin kotiin."

Jos siinä sopparissa taas sanotaan, että kutsutaan töihin tarvittaessa tms. niin sitten olet aika heikoilla hangilla. E
Jos työntekijän tulee olla valmiudessa, niin silloin kyseessä on varallaolo, vrt. päivystys.
Mutta jos työntekijää nätisti kysytään / pyydetään töihin ja vain tarvittaessa, niin asiahan on eri.
Sopparistahan se tosiaan selviää.

offtopic

Tuli vaan mieleen, että täytyykö työsopparissa olla vanhempien allekirjoitus, jos työntekijä on alaikäinen?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom