Ongelmia rasvanpolton kanssa

Joo elikkä oon törmänny vähän outoon ongelmaan tai "ongelmaan". Oon n. 170cm pitkä, painan n. 95kg, ja olen laskenut noita päivittäisiä kalorikulutuksia eri laskimilla.

Ongelmana on se, että tuntuu kuin paino ei putoaisi n. 2000kcal saannilla. Laskureiden mukaan se pitäisi pudota jollain 2200-2500kcal saanneille, joidenkin laskimien mukaan jopa yli 3000kcal, mutta tähän lukemaan nyt en alunperinkään pistäisi ihan hirveästi uskoa, sillä tuo ylimääräinen paino on läskiä, ei lihasta. Kuitenkin n. 1500 kalorilla se tuntuu putoavan suht mallikkaasti.

Kysynkin siis asiaa siltä kantilta, että voiko olla, että olisin liian hätäinen, kun paino ei putoa noin 2-3 viikon aikana yhtään tuolla 2000 kalorilla? Olen myös miettinyt sitä, että jättäytyisin siihen 1500kcal kohdille, mutta tuleekohan siitä ongelmia sitten myöhemmin alemmalla painolla? Mikä voisi olla syynä ja mitä kannattaisi tehdä? Kokeilenko vielä jonkinaikaa tuolla 2000kcal? Mitä mieltä olette?

Ja liikuntaa en juurikaan harrasta. Joka aamu käyn kävelemässä n. 15-30min, mutta siihen se sitten pitkälti jääkin.

Ehdotuksia?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Niin ja joo. Tulee syötyä hiukan enemmän noin kerran viikossa, mutta silloinkin se on jotakuinkin kebab, pizza, sipsejä, tai jotakin muuta vastaavaa. Silloinkin kaloreiden pitäisi jäädä alle 3000kcal, eli ei mitään hirmumättöjä. Voisin ehkä jättää nää ny hetkeks kokonaan pois ja kattoa mitä tapahtuu?

No jospa alottasit siitä että lisäät sitä liikuntaa. Ei se laihtuminenkaa itestää tapahu sen eteen pitää nähä vaivaa ja valuttaa hikee. Ja se et syöt vaan välillä jotai kebuu sun muuta paskaa nii ei tuu kesää. Kaikki tommonen paska vaa pois ja terveellistä ruokaa naamariin.

Mutta liikunnan tarkoitus on vaan tehostaa laihtumista, ruokavalio vaan maltilliselle minukselle niin siitä se lähtee. Varmaan jos et pahemmin liiku niin sen maltillisen pudotuksen pitäis olla aikalailla siinä 2000kcal paikkeilla.

Siis tuo 2200-2500kcal pitäisi olla mun kalorikulutus ILMAN MINKÄÄNLAISTA liikuntaa. Ja siis joo, en liiku ylipaljon, jos rehellisiä ollaan niin 5-7pv/vko about 30min reipas kävelylenkki ennen aamiaista, heitin ton 15-30min sen takia, että halusin pitää huolen etten liioittele minuttiakaan liikunnanmäärästä. Ja paino putoaa kyllä ilman liikuntaa, olen aikonaan pudottanut todella paljon painoa ja päässyt normaalipainoon pelkän ruokailutottumusten muuttamisella. Ihmettelyn aihe onkin enemmän se, miksei se paino nyt putoa vaikka miinuskaloreilla pitäisi ollakin, vai sattuiko tähän saumaan vaan tällainen vähän kuivempi kausi. Ja hiukan sitä miettinyt, vaikka en nyt ihan hirveästi siihen sööstöliekki teoriaan uskokaan/se on harvinaista, niin sitä mietin, että tuleeko mulla sitten ongelmia kun koitan päästä dieetiltä takaisin hiukan arkisempaan ruokailuun, jos tuo kalorikulutus vähenee kuinka paljon. En aatellun alkaa ahmimaan ruokaa kun pääsen tavoitteeseeni, mutta en nyt aatellu ihan jollain 1000kcal päivä kulutuksella tai 1500 kcal + paljon liikuntaa, elää loppuelämääni. Kannattaako ihan vaan alentaa kaloreita tai lisätä liikuntaa ja olla sen suuremmin miettimättä noita asioita?

Ja liikuntaa vastaan mulle ei kyllä tosiaankaan ole mitään, ja sitä tulenkin lisäämään tässä ihan lähiaikoina noin muutenkin.

No jospa alottasit siitä että lisäät sitä liikuntaa. Ei se laihtuminenkaa itestää tapahu sen eteen pitää nähä vaivaa ja valuttaa hikee. Ja se et syöt vaan välillä jotai kebuu sun muuta paskaa nii ei tuu kesää. Kaikki tommonen paska vaa pois ja terveellistä ruokaa naamariin.
Joo siis tää on jtn kerta 1-4vk. Mutta ei se niiden pois jättäminenkään ongelma ole ;) Aattelin vaan kun niin paljon puhutaan, että kannattaa silloin tällöin pitää sellainen pieni nollauspäivä.

Ja tosta ettei paino putoa ilman liikuntaa, niin juurihan sanoin alotuspostissani, että se putoaa kyllä 1500kcal ihan heittämällä, eli vois olettaa, että 2000kcal putoais 2vk aikana sen ½-2kg.. Ja voinhan mä vähentää tohon 1500kcal, koska tällä hetkellä syön pikemminkin sen takia tuon 2000kcal, etten jäisi niin vähäiselle kulutukselle. Ja miten se eroaa terveydellisesti, syötkö 2000 kaloria ja liikut 500 kalorin edestä, vai syötkö 1500kaloria ja liikut vähän/et ollenkaan?

Mutta liikunnan tarkoitus on vaan tehostaa laihtumista, ruokavalio vaan maltilliselle minukselle niin siitä se lähtee. Varmaan jos et pahemmin liiku niin sen maltillisen pudotuksen pitäis olla aikalailla siinä 2000kcal paikkeilla.
Sehän tässä mietitytti, kun se ei pudonnut tuolla 2000kcal + kevyttä liikuntaa. Tosin voi olla, että kun olen kuitenkin pudottanut suhteellisen paljon painoa muutama viikko aiemmin, niin kyseessä on vain lyhyt hiukan hitaampi vaihe.

Haluat laihtua muttet liikkua.

Harmi kun se ei ole noin helppoa.
Harmi kun en ikinä sanonut etten halua liikkua. Totesin vain, että en liiku paljon ja vedin varmuudeksi hiukan alakanttiin, koska en näe mitään järkeä siinä, että tulen tänne liioittelemaan kuinka paljon liikun tai kuinka vähän syön ;)

Se on ihan hyvä vaan, että ensin tiputat painoa, koska liikkuminen on ihan perseestä kun kantaa ylimääräistä 30:tä kiloa mukana. Voit koska vain siirtyä takaisin "arkisempaan" ruokaan, mutta samat kalorilait pätevät näihin eli jos ruoka sisältää paljon turhia tyhjiä kaloreita et voi syödä sitä läheskäänn niin paljon kuin puhdasta ruokaa josta tulee sama kalorimäärä ja voit jäädä vajaaksi hyvistä rasvoita ja muista ravinteista vaikka kalorit tulevatkin jo täyteen. Kannattaa siis syödä loppuelämä puhtaasti vaikka ei liikkuisikaan sen enempää jos haluat pysyä tuloksissa jotka nyt dieetillä tulet saavuttamaan. Vaikka tuo suurin osa painostasi onkin läskiä niin se ei paljon vaikuta tuohon kulutukseen sillä läskin ylläpitokin vaatii energiaa ja kun olet satakiloinen niin 3000 kaloriakin pitäisi mielestäni riittää hyvin laihtumiseen (itselläni ainakin riittää). Laske saamasi kalorit täydellisesti äläkä arvioi mitään tai vaihtoehtoisesti syö samalla lailla joka viikko ja kun paino putoaa puoli kiloa viikkossa tiedät olevasi -500 kcal eli syöt silloin 21 000 kcal / viikko.

Edit: Tarkistin kalorilaskurilla niin näyttäisi päiväkulutukseksi (laitoin 25 vuotiaaksi, mutta kuinka vanha olet?) 2500 ilman liikuntaa eli 2000 on se oikea kalorimäärä. Nyt alkoi ihmetyttämään nuo omat kalorit vaikka neljä kertaa viikossa käynkin salilla ja kerran sählyssä, koska liikunnalla on paljon vaikeampi saada -500 kcal vaje kuin vain olla syömättä sitä.

voi olla mahdollista että aineenvaihduntasi on lukossa/hidastunut jos olet kovaakin dietannut 'aikonas' kuten kerroit. nämä joka vuotiset "kaikki-heti-nyt" tammikuu dieetit kun vedetään 500 kcal/vuorokauteen yleensä tuotta senmoisen tuloksen. se ei oikee kuulema kannata. en syytä ketään enkä tuomitse, sanoin vain yhden mahdollisen tekijän jos sulla kalorit täsmää kulutukseen eikä silti tipu paino.

Vastasit jo itse ongelmaasi aloituspostissa "n. 1500 kalorilla se tuntuu putoavan suht mallikkaasti." Mikset sitten syö sen 1500 päivässä jos toimii? Turha on mitään säästöliekki/aineenvaihduntalukko teorioita viljellä ainakaan tässä vaiheessa, kun 170cm pitkänä painat 95 kiloa ja kun kerroit sitä läskiä vielä olevan.

Et saa tietää tarkkaa kulutustasi millään nettilaskurilla. Jos pariin viikkoon ei paino putoa yhtään/nousee niin vähennät niitä kaloreita.
Jos 1000kcal/pv ei paino tipu niin lääkärille tarksitamaas terveydentila tai sitten kokeilet vaan lisätä sitä liikuntaa ja kebut poies.

voi olla mahdollista että aineenvaihduntasi on lukossa/hidastunut jos olet kovaakin dietannut 'aikonas' kuten kerroit. nämä joka vuotiset "kaikki-heti-nyt" tammikuu dieetit kun vedetään 500 kcal/vuorokauteen yleensä tuotta senmoisen tuloksen. se ei oikee kuulema kannata. en syytä ketään enkä tuomitse, sanoin vain yhden mahdollisen tekijän jos sulla kalorit täsmää kulutukseen eikä silti tipu paino.
Vähän tän takia kyselin sitä, kun hiukan epäilin samaa. Mutta on myös niitä tutkimuksia, missä se säästöliekki ja aineenvaihdunnan lukottuminen on todettu pelkiksi myyteiksi, mutta silti mietin sitä. Ehkä voi olla, että mulla vaan on hiukan hitaampi aineenvaihdunta, mene ja tiedä :D

Vastasit jo itse ongelmaasi aloituspostissa "n. 1500 kalorilla se tuntuu putoavan suht mallikkaasti." Mikset sitten syö sen 1500 päivässä jos toimii? Turha on mitään säästöliekki/aineenvaihduntalukko teorioita viljellä ainakaan tässä vaiheessa, kun 170cm pitkänä painat 95 kiloa ja kun kerroit sitä läskiä vielä olevan.

Et saa tietää tarkkaa kulutustasi millään nettilaskurilla. Jos pariin viikkoon ei paino putoa yhtään/nousee niin vähennät niitä kaloreita.
Jos 1000kcal/pv ei paino tipu niin lääkärille tarksitamaas terveydentila tai sitten kokeilet vaan lisätä sitä liikuntaa ja kebut poies.
Kiitos, nää asiat oli just sitä mitä etsinkin :) Eli ihan vaan rauhassa painoa alaspäin, vaikka sitten sillä 1500kcal ilman sen suurempia huolio. Sitten jos jossain vaiheessa 1000kcal ei tuota tulosta, niin sitten lääkäriin.

Kokeilen nyt varmaan 2-3vk JOKA PÄIVÄ 1500-2000kcal ilman mitään roskaruokia :P

Suositut

Back
Ylös Bottom