Ongelmia polven kanssa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja haniiN
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
37
Eli minulla on polvessa rasitusvamma ja olen jo leikkausjonossa sen takia. Olen miettinyt miten saisin reiteni rantakuntoon rasittamatta kuitenkaan tarpeettomasti polvea. En pysty kävelemään enkä juoksemaan, pyöräilemään pystyn. Onko mitään liikkeitä tms. joilla saisin reiteni kuntoon? Kiitos :)

No jos et kävelemään pysty, niin saattaa olla parasta ettet nyt treenaa sitä jalkaa juurikaan. Polje kuntopyörää ja välillä vaikka hieman kovemmalla vastuksella, tyhmäähän nyt on mennä mitään kunnon reeniä sille ottamaan. Kevyttä reidenojennusta voi tietysti ottaa jos osaa itseään kuunnella ja mahdollisesti udella lääkäreiltä mikä olisi hyväksi. :)

Suosittelen kans kysyy lääkäriltä että mitä mieltä se on.

Joo mulla kanssa. Ei mitään isoa,pikkusen remppaa ja sit jumppaa...

Sivuside (MCl) ja eturistiside(Pcl) poikki.

J.Jake sanoi:
..Ei mitään isoa...

Sivuside (MCl) ja eturistiside(Pcl) poikki.

Ei helvata, ai ei mitään isoa?
Menikö molemmat samassa rytäkässä? Jos meni, niin miten? Ei kai jalkapallossa?

Itelle ortopedi sanoi, kun päätettiin, että polvi korjataan leikkauksella, että mitä paremmassa kunnossa jalan lihakset on leikatessa, sitä nopeampaa kuntoutuminen on. Eli sopivaa jumppaa vaan jalalle, sekä etu- että takareisille. Kysyt vaan lääkäriltä minkälaista liikuntaa se suosittelee. Pyöräilyn ja uinnin/vesijuoksun luulisi olevan hyviä vaihtoehtoja.

Uintia joo mut ei kiertoliikettä polveen, eli rintauinnin potku kannattaa jättää pois.

On muuten maailman turhauttavinta hommaa reenata jalkaa kuntoon ennen leikkausta..kun taas leikkauksen jälkeen alotetaan kuitenkin melkeen nollista.

Tohon reiden lihasten kunnossapitämiseen ihan hyviä on esim. reidenojennukset laitteessa lyhyellä liikeradalla, penkille nousut ( tietysti matalalla penkillä ) , polven "motoriikan" ylläpitäminen ja kehittäminen vaikkapa tyynyn päällä seisten yhdellä jalalla, ja jos jalka on kauan käyttämättä niin ihan maaten suorana sen reisilihaksen pullistelua et pitää jännitystä hetken ja renotuttaa ja taas..

Yllättävän paljon pystyy vastaleikatulla jalallakin jo tekemään, et vaihtoehtoja on vaikka kuinka vaikka veitsen alle ei olis joutunukkaan..tsemmpiä :thumbs:

Eikös loitontaja/lähentäjäkoneita voi tehdä vaikka polvi olis ihan tuusannuuskana? Jotta siis reiden lihakset sais edes jotain harjotusta.

Ainakin oon nähny ko. laitteita käytettävän polvileikkauksen jälkeiseen kuntoutukseen, ja juurikin siitä syystä ettei se rasita polvea.

Hömm, mulla on aikonaan menny ilmeisesti nuo nivelsiteet kummastakin polvesta, ja nykyään kun polvet vähän vääntyy, niin tuntuu polvien sivuissa semmonen muljahtaminen, kipua sen jälkeen ja kuumotusta hetken. Tätä tapahtuu aina sillon tällön kun innostun vähän ninjailemaan. Pitäisiköhän näitä käydä näyttämässä sairaalassa vai voiko näitä treenata ite kuntoon?

Orid sanoi:
Itelle ortopedi sanoi, kun päätettiin, että polvi korjataan leikkauksella, että mitä paremmassa kunnossa jalan lihakset on leikatessa, sitä nopeampaa kuntoutuminen on. Eli sopivaa jumppaa vaan jalalle, sekä etu- että takareisille. Kysyt vaan lääkäriltä minkälaista liikuntaa se suosittelee. Pyöräilyn ja uinnin/vesijuoksun luulisi olevan hyviä vaihtoehtoja.

Mulla repsahti ju-jutsussa kierukka polvesta aika pahasti. Leikkauksen jälkeen lääkäri suositteli kuntopyöräilyä pienellä vastuksella, vesijuoksua ja yhden jalan jalkaprässiä tosi pienellä painolla.

Tietty operoinnin jälkeen pidetään ensin se muutama viikko lepoa... ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
kaisa sanoi:
Mulla repsahti ju-jutsussa kierukka polvesta aika pahasti. Leikkauksen jälkeen lääkäri suositteli kuntopyöräilyä pienellä vastuksella, vesijuoksua ja yhden jalan jalkaprässiä tosi pienellä painolla.

Millä lailla kierukka sinulla meni ja kuinka se korjattiin leikkauksessa?

anticube sanoi:
Millä lailla kierukka sinulla meni ja kuinka se korjattiin leikkauksessa?

Olin nousemassa ukemista ylös, jalkaterä osoitti sivulle, kun olisi pitänyt osoittaa tietenkin eteenpäin. Noh, mukava vääntöliike polveen ja naps. Lumpio hyppäsi vähän paikaltaan, mutta menipä sieltä sitten muutakin. Ortopedin mukaan polvessa oli takakierukan 2 cm repeämä. Hänen mukaansa melko suuri sellaiseksi repeämäksi.

Aikansa jalkaa väänteli ja sanoi, että katsotaan mitä se on syönyt. Mitään magneettikuvia ei otettu, mikä vähän silloin ihmetytti, mutta ilmeisesti oli tosiammattilainen asialla. ;) Neljä reikää polveen, kameroita sun muita systeemeitä sisään ja saksittiin repsahtanut osa pois.

Polvi tulehtui ja jouduin olemaan antibioottitipassa reilun viikon, mutta tuo nyt oli aika poikkeustilanne. Yleensähän tähystysleikkaukset ovat ihan rutiinijuttuja, joista paranee muutamassa viikossa. Ihan soiva peli tuosta tuli, joskus vähän pistää hetken aikaa (esim. juoksulenkin aluksi JOSKUS), mutta ei mitään merkittävää vaivaa ole ollut. :)

Menikö molemmat samassa rytäkässä? Jos meni, niin miten? Ei kai jalkapallossa?
Anonyymiyttäni suojellakseni en voi antaa tarkaa kuvausta...

Eka katkes eturistiside ja vastus medialis sanoi toimintansa irti. Kun en sitten ymmärtänyt lopettaa treenaamista niin katkesi se sivusidekin,kolme päivää myöhemmin.

Sivusidettä ei kuulemma yleensä edes korjata. Niinkuin ei nytkään,sen annetaan juurtua paikoilleen ja sitten korjataan se eturistiside. Tulee kuulemma ihan hyvä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom