Ongelmia kyykkämisessä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ilc81
  • Aloitettu Aloitettu

Ilc81

Banned
Elikkä sellaista että kyykätessä isoilla painoilla ylävartaloni kumartuu eteen liiaksi joka taas tietenkin vaikeuttaa itse suoritusta. Keskivartalo kaipaa siis selkeästi vahvistamista. Mitkä olisivat parhaat liikkeet tähän? Maastaveto varmasti auttaisi..? Vatsalihakseni ovat kohtuuhyvässä kondiksessa.

Tässä ainakin pari vinkkiä, joilla saat samantien korjattua sitä kyykkyäsi paremmaksi. Älä pidä tankoa niskassa, vaan yritä ottaa se tuonne epäkkäiden ja takaolkapäiden välimaastoon muodostuvaan "kuppiin". Kuppiefektiä saat kasvatettua viemällä kyynärpäitä korostetusti taaksepäin. Katso koko suorituksen ajan sinne katonrajaan tai mahdollisimman ylös.

Tomi sanoi:
Tässä ainakin pari vinkkiä, joilla saat samantien korjattua sitä kyykkyäsi paremmaksi. Älä pidä tankoa niskassa, vaan yritä ottaa se tuonne epäkkäiden ja takaolkapäiden välimaastoon muodostuvaan "kuppiin". Kuppiefektiä saat kasvatettua viemällä kyynärpäitä korostetusti taaksepäin. Katso koko suorituksen ajan sinne katonrajaan tai mahdollisimman ylös.

Yllättävää että itsellä kyykky parani paljon kun otin tankoa paljon ylemmäs niskaan. Ennen pidin niin alhaalla selänpäällä mitä kädet taipui,seurauksena selän niiaus eteen. Tanko niskaan niin pysyy selkä paremmin asennossa. Neuvon antoi kokenut kyykkääjä, aikansa kyykkyäni katsottua. :rock: Yllättävää maalaisjärellä ei aina pärjää sali hommissa.

Ajattelin kokeilla lähiviikkoinen maksimi kyykyssä ja pohdin mikä olisi sopiva jalkojen leveys ja missä 'kulmassa' niiden tulisi olla. Vai onko tuolla edes merkitystä?
Ihan vaan sen takia tätä mietin etten turhaan rasita/riko polvia tuossa maksimi yrityksessä.

Tomi sanoi:
Katso koko suorituksen ajan sinne katonrajaan tai mahdollisimman ylös.

Tää on aika yleinen ohje mitä kuuluu ja on tietty makuasia ja tottumuskysymys, mutta itse suosin kyllä sitä, että tuijottelee peilistä itteensä silmiin. Pysyy (ainakin mulla) tasapaino paremmin kuin jos on takaraivo väännetty epäkkäisiin. Siinä tulee selälle mun mielestä "ylikaarevuutta". Itsellänikin oli aikoinaan tuota eteenpäin kallistumisen ongelmaa (kuten monilla + 185 cm pitkillä, (no saatana oon 184 mut silti)) mutta se hävisi kun hinkkas pienemmillä painoilla tekniikan kuntoon.

Mulla oli aikoinaan sama ongelma kun kyykkäsin, ja menin sitten lopettamaan kyykyn kun ei keskivartalo pysynyt jalkojen mukana painomäärissä :tyhmäminä:
Nyt olen harkinnut kyykyn aloittamista uudelleen kun on keskivartalon lihakset vahvistuneet.

Kokeile tehdä vatsoja/selkää lisäpainoilla niin saat enemmän voimaa keskivartaloon ja sitä kautta pysyisi se selkäkin oikeassa asennossa.

Ilecules sanoi:
Elikkä sellaista että kyykätessä isoilla painoilla ylävartaloni kumartuu eteen liiaksi joka taas tietenkin vaikeuttaa itse suoritusta.

Kannattaa kokeilla työntää kyynärpäitä eteenpäin. Auttoi ainakin itselläni noihin eteenpäin kumartumisiin.

Mullakin on esiintynyt ongelma kyykätessä kovilla painoilla.
Eli, kuten täällä on neuvottu, pidän tankoa "kupissa" ja se tuntuukin melko hyvältä. Mutta kun rautaa alkaa olemaan tarpeeksi, tanko tahtoo valua sarjan aikana hieman alaspäin ja täten enemmän käsien varaan. Tästä seuraa helvetillinen kipu toisessa ranteessa, eikä ainakaan pidemmästä sarjasta tule mitään.

tuo "selän pettäminen" voi johtua muustakin kun keskivartalosta. toki todennäköistä on heikot vatsat ym. mutta myös heikot takareidet saavat saman efektin aikaan.

Samoja ongelmia... kannattaa tosiaan hinkata pienemmillä painoilla ja vahvistaa niitä vatsalihaksia, itellä meni jossain vaiheessa siihen että yritin väkisin tehä isoilla painoilla --> tanko pyörähti niskan kautta pään yli ja lattialle, ei tuntunu kauheen terveelliseltä.
Nyt on ollu kykkytaukoa jo aika kauan mutta pikkuhiljaa tässä taas alotellaan...

tankoa voi minun mielestä pitää joko selän päällä tai niskassa. itselläni asento jossa tanko pidetään selässä tuntuu tukevammalta, ja voi käyttää isompia painoja. tämmöiset kikkailut on toimineet minulla:
-ohut lauta kantapäitten alla, selkä pysyy suorempana. painonnostokengät olis parhaimmat
-jalkaterät hieman ulospäin ja melko leveä asento
-yritetään pitää paino kantapäillä/keskellä jalkapohjaa vaikka väkisin, aluksi tuntuma pienillä painoilla.
-varo ettet käännä polvia sisäänpäin tehdessäsi leveällä asennolla
-lämmittele pakarat, nivuset ja takareidet ennen treeniä + kevyet venytykset. jäykät pakarat vääntää selkää.

X-man sanoi:
Tää on aika yleinen ohje mitä kuuluu ja on tietty makuasia ja tottumuskysymys, mutta itse suosin kyllä sitä, että tuijottelee peilistä itteensä silmiin. Pysyy (ainakin mulla) tasapaino paremmin kuin jos on takaraivo väännetty epäkkäisiin. Siinä tulee selälle mun mielestä "ylikaarevuutta". Itsellänikin oli aikoinaan tuota eteenpäin kallistumisen ongelmaa (kuten monilla + 185 cm pitkillä, (no saatana oon 184 mut silti)) mutta se hävisi kun hinkkas pienemmillä painoilla tekniikan kuntoon.

Tuo on yleensä viimenen virhe, että katsoo peilistä omaa pärstäänsä kyykätessä. Joku kiinteä piste pitäisi löytää katseelle. Ja tuo ylikaarevuus selässä on juuri tavoitteena. Niin kaarelle jännitettynä selkä kuin vaan pystyy.

Tomi neuvoi viemään kyynärpäitä korostetusti taaksepäin. En suosittele, tuon tekeminen nimittäin juuri vie sitä painoa eteenpäin.

gulag sanoi:
Kannattaa kokeilla työntää kyynärpäitä eteenpäin. Auttoi ainakin itselläni noihin eteenpäin kumartumisiin.
Hei, toihan toimi. Ainakin mulla kun justiinsa tänään kokeilin. :)

Jo mainitsemasikin maastaveto, maastaveto "suorin"jaloin, hyvää huomenta, sekä vatsalihasten treenaus välillä suuremmilla painoilla (6-8 toiston sarjoja ei aivan loppuunasti tehtynä)
Sekä tietenkin harjoittelu, jossa tietoisesti aktivoit vatsan auttamaan selkää pysymään noston aikana nostoasennossa.

Itselläni oli kanssa vastaavia ongelmia, niin kokeilin viime treenissä kyykätä hackissa ja se tuntu sopivan mulle niin hyvin että en kaipaa tavallista kyykkyä enään ollenkaan.. Toisaalta sääli etten jaksanut opetella tekniikkaa kunnolla, mutta näin saan hoidettua jalkatreenit paremmin ja ehkä tuon tekniikan oppii paremmin sitten joskus jos saisi vähän voimaa ensin..

Back
Ylös Bottom