Ongelmia jalkatreenissä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Valakyykky etukyykyn kaverina lämppärisarjoissa opetti itelle tota keskikropan hallintaa ja "jalkojen väliin" kyykkäämistä. Ja edestä kyykätessä jalat kapealle ja koroke kantapäiden alle, niinkun useempi jo maininnut, auttaa huomattavasti. Itse treenasin alkuvuodesta melkeen kolme kuukautta takakyykkyjä kombolla valakyykky, etukyykky kantapäät korokkeella kapealla jalka-asennolla, sumo-etukyykky boksille, bulgarialainen askelkyykky ja hyvää huomenta varpaat korokkeella. Eli en tehnyt takakyykkyä ollenkaan. Nuo liikkeet ei olleet toki samassa treenissä kaikki, mutta selkeesti priorisoituna eli kaksjakosella systeemillä ja jalkapäivä oli joka toinen treeni, kun nuo liikkeet ei ainakaan aluksi ole tosiaan mitään korkeen intensiteetin liikkeitä. Itselle ainakin puri hyvin, ja nyt syyskaudella saa realisoida tuon "lajiharjottelun" tuloksia, kun normikyykyssä saa latoa rautaa tankoo ihan erilailla kun koskaan aiemmin, eikä mitään kipuiluja tai jumeja ole ainakaan vielä tullut.

Tuo treeni itessään taisi olla jostain t-nationin artikkelista pienin muutoksin ja omaan treenimakuun sovellettuna. En ole fyssari eikä oma ongelma ollut alunperin selän pyöristyminen, mutta kokeilemalla ja soveltamalla voi jotain apua saada. En tiedä kauanko olet ongelman kanssa painiskellut ja minkälaisia lähestymistapoja olet asiaan kokeillut, mutta ainakin itse löysin avun juuri vahvalla priorisoinnilla, "harjoittelun harjoittelulla" ja tavoitteiden siirtämisellä hetkeksi itse liikkeisiin intensiteetin ja massan ja/tai voiman sijasta.

Tsekkailin tuossa peilin edessä ja korokepalan avulla saisin ehkä siedettävän syvyisiä etareita tehtyä. Huh... urakkaa on kun alusta asti pitää opetella tuo liike. Jaloissa olisi voimaa kyllä, mutta tekniikka tietenkin lapsen kengissä :D Saa nähdä miten maltan opetella

Kuuluu jollainlailla lajin luonteeseen, että kyykyt joutuu opettelemaan muutaman kerran uudestaan. Väärillä tekniikoilla helposti lämää enempi vaan painoa ja sitten se on perse- tai selkäkyykkyä. Itsekin jouduin aloittamaan ihan alusta kun kaikki meni harakoille ja kyllähän se korpesi aloitella uudestan pikku painoilla. Kyykky jos mikä on tekniikkalaji ja monet pilaa hommat liian suurilla painoilla.

Jos haluut aivan vitullisen poltteen jalkoihin niin tee näin (tosin egoilut kilojen kanssa kannattaa unohtaa heti...). Mutta hekä vähän offtopic koska ei tämä nyt hääppöinen pääliikkeenä ole

Superina:

1.a. reiden ojennus 5x10 + joka toistolla 5 sek pysäytys koivet suorana
1.b. reiden koukistus 5x10 + joka toistolla 5 sek pysäytys koivet koukussa

jos painot on optimit niin et muuten kävele kunnolla kahteen päivään :)

trap-bar-deadlift.jpg

Tolla saa ainakin selän pidettyä erittäin neutraalissa asennossa - vois pelata ekana liikkeenä jalkatreenissä/massaliikkeenä ja rautaakin voi lisätä hyvin. Tosin trapbaria tuskin ihan joka salilta löytyy, varsinkaan jos ei hackiakaan löydy :(

Painonnostokengät/levyt kantapäiden alle ja etukyykkyä. Mun mielestä liiotellaan monesti pakara/takareisi jumin vaikutusta kyykkyyn. Mulla suurempi vaikutus on pohkeiden ja nilkkojen liikkuvuudella. Tosin kai sekin voi olla henkilökohtaista kummalla on suurempi vaikutus itselleen. Esim itse pääsen spagaattiin, mutta silti kyykyssä on ongelmia, koska nilkat on rautakanget.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No niin nyt on lähtenyt etukyykky hyvin käyntiin, tosin tekniiikkatreenejähän nuo vielä ovat. Mites pakkiksen gurut arvioi riittääkö jalkatreeniksi etukyykky + ojennus ja koukistus? Katselen nyt saanko tuon yhden jalan prässin toimimaan, se olisi tietenkin hyvä lisä. Samoin jotain askelkyykkyjä silloin tällöin. Bulgarialaista kokeilin, mutta tuntui lähinnä alaselässä. Aika jännä. Mutta riittääkö pelkkä etari + vemputukset?

Suositut

Back
Ylös Bottom