Ongelmia jalkakyykyssä

JSmith sanoi:
Kokeile SJMV:ta ennenkuin tyrmäät. Tekniikka ultrapuhtaaksi ja pieniltä tuntuvista painoista vielä jonkun verran pois, niin SJMV voi toimia hyvänä kuntoutusliikkeenä selälle ja bonuksena saattaa jopa takareidetkin kasvaa, varsinkin jos selän saa siihen kuntoon että rautaa voi joskus laittaa vähän enemmän.

Näin se menee, minäkin selkävikaisene jouduin aikalailla pikkupainoista alottelemaan. Tänäpäivänä pystyy jo vetelemään yli 100 kg painoillakin. Tosin en tee ihan perus SJMV:tä vaan sitä romanialaista versiota jossa jalat enemmän koukussa. Mutta hiton hyvin ottaa sekä takareisiin, että alaselkään. Joskus jos selkä on kipeenä jostakin syystä, joutuu painoja tiputtamaan jopa puoleen hyvästä päivästä. Mutta selän ehdoilla ja kroppaa kuunnellen mennään tässäkin eteenpäin.

mikkomaa sanoi:
Mistähän mahtaa johtua että jalkakyykkyä tehdessä nosto kaatuu liikaa eteen? Painojen määrällä ei ole merkitystä ja jopa ilman painoja on mahdotonta käydä kyykyssä ilman etukenoa.Vatsalihaksien heikkoutta, vai jotain muuta? Vatsaa kyllä harjoittelen mutta ei tunnu vaikuttavan kyykkäämiseen.

Etukyykyssä näyttää olevan ihan hyvän näköisiä kyykkyjä ja muutenkin tuntuu ylökropassa paremmalta.

Kokeilin tänään lautaa kantapäiden alla mutta ei sekään tuonut vaikutusta.
Kyykkyä olen kokeillut myös eri leveyksillä ja isoa eroa en saanut aikaan.

Kyykkyä ei haluttaisi jättää pois sen hyvien puolien takia.
Jos joku tietää miten saisin tehtyä puhtaita jalkakyykkyjä niin helpottaisi kovasti.
Kuullostaa siltä kun olisi liikkuvuus puutteellinen. Eli jos lähtee nojaamaan eteenpäin niin se voi lähteä vaikka siitä että:

1. Nilkat ei taivu. Eli akillesjänne kiristää, ja tasapaino säilyy kaatumalla eteenpäin.

2. Lantio ei koukistu tarpeeksi. Eli tämä meinaa sitä että ei pääse alas tuonne "jalkojen väliin" vaan selkä lähtee kiertämään ongelmaa elikkä pyöristyy. Tämä taas johtuu yleensä siitä että takareidet ovat kireät.

3. Jalat ovat "heikot" eli nosto katuu eteenpäin hakemaan selän voimaa.

4. Voihan se jostain muustakin johtua, mutta nämä on kyllä ne tyypillisimmät.

Toisaalta kun teet etukyykkyä hyvin niin sanoisin vielä että on mahdollista että pidät tankoa takakyykyssä liian alhaalla niin että nostosta automaattisesti tulee Hyvää huomenta... ja tämä korostuu kun on enemmän painoa.

hmm.. Itse neuvoisin koittamaan sitä, että kääntää jalkaterät hieman "aku-ankka" asentoon. Eli toisistaan poispäin kääntyneinä. Itse teen tällä tekniikalla ja pysyn paljon paremmin tasapainossa, kuin aikaisemmin kun tein jalkaterät nenänsuuntaan osoittaen. Tässä kannattaa kuitenkin muistaa se, että polvet taipuvat jalkaterien suuntaisesti. Muuten ei tee hyvää polville. :/

JSmith sanoi:
Kokeile SJMV:ta ennenkuin tyrmäät. Tekniikka ultrapuhtaaksi ja pieniltä tuntuvista painoista vielä jonkun verran pois, niin SJMV voi toimia hyvänä kuntoutusliikkeenä selälle ja bonuksena saattaa jopa takareidetkin kasvaa, varsinkin jos selän saa siihen kuntoon että rautaa voi joskus laittaa vähän enemmän.

Askelkyykky ja polvet -aiheesta sama juttu; se voi olla polville (ja selälle) jopa parempi juttu koska pienemmällä raudalla saa saman rasituksen kuin "kahden jalan" kyykyssä sekä polvikulman ja liikeradan kontrollointi on imo helpompaa. Tarkoitan tässä sitä tapaa jossa ei oteta liikettä aina alusta asti askeleen kanssa vaan tehdään yksi puoli kerrallaan nylkyttäen.

Mut mä pidän tota sjmv:a semmosena liikkeenä, että se on selkä poikki heti viikon sisällä. Saisikos täältä viisailta sitten huippuohjeet tuohon? Jos vaikka yrittelisin...

Miten muka askelkyykyssä polvikulman ja liikeradan koordinointi olisi helpompaa? Asentoahan täytyy kumminkin muuttaa kokoajan. Mitkäs olisivat tähän ne ohjeet? Eikö polvi saa ylitää sääri/lattia kulmaa? Kuinka saisi käytännössä sitten tehtyä niin, että ottaa sitten aina sen oikean askeleen, eikä vaikka liikaa->asento kaatuilee->tumps.
Ja otetaanko jokainen liike kokonaisena ja vaihetaan jalkaa, vai mennään sinne asemiin, polvistellaan siellä ja noustaan sitten vasta toisen jalan kimppuun?

Räckeissä en haluaisi tuota suoritella, koska silloin se ei parantaisi tasapainokykyäni. Joita "selkätohtorini" käski minun reenailla. Neuvoi myös askelkyykkyjä taakse oiviksi... Muita finkkejä noihin koordinatio liikkeisiin sekä keskivartalon hallintaan? Ja yleensäkkin selän kuntoutukseen, jos jolakin olisi vain kokemuksia! :)

Kiituksia vastauksista!

Riittääkö kyykky ja koukistukset takareisille ? Mä ku oon yhtä notkea kuin pakastekalkkuna niin ei toi SJMV oikein onnistu.

viitala sanoi:
Mä ku oon yhtä notkea kuin pakastekalkkuna niin ei toi SJMV oikein onnistu.

Sille jäykkyydellä pystyy tekemään jotain, venyttelemällä. Sitäpaitsi kun rupeaa tekemään vaikka SJMV:tä, niin liikkuvuus lisääntyy kun antaa liikkeen venyttää ala-asennossa. Tietenkin tarpeeksi pienillä painoilla aluksi. Ja kyllä, se on mahdollista että takareisi menee paskaksi kun venytyksestä supistetaan maksimaalisesti. Too bad, jos liike on 100% turvallinen on se myös 100% tehoton.

viitala sanoi:
Riittääkö kyykky ja koukistukset takareisille ? Mä ku oon yhtä notkea kuin pakastekalkkuna niin ei toi SJMV oikein onnistu.
SJMV ei oo mitään tekemistä notkeuden kans jos se tehdään oikein.

neutraali sanoi:
SJMV ei oo mitään tekemistä notkeuden kans jos se tehdään oikein.
Suorinjaloin mavea ei todellakaan sitten tehdä suorinjaloin, nimi on hämäävä. Ota tanko pukeilta käsiisi tai maasta, kun olet ylä asennossa lähde laskemaan tankoa alaspäin pikkaisen polvien alapuolelle samalla tietysti myös polvet koukistuu ja lasku vaiheesssa samalla työnnät persettä taakse päin, silloin kun tanko on hieman polvien alapuolella(3-5cm) on selän kulma noin 45astetta ja perse työntyneenä taakse ja jalat jonkin verran koukussa(luonnollinen liikerata), siitä sitten ylös ja sama toistetaan niin monta kertaa kuin jaksaa, pienellä painolla tätä ei saa kunnolla tuntumaan joten rautaa pitää laittaa sillain että tuntuu, tämä ei ota sitten juurikaan alaelkään(45kulman ansiosta) vaan sinne minne pitääkin eli niihin takareisiin. Itse en edes tätä pysty nykyään tekeen kun oon selkäni aikoinaan hajottanu:( (eli hieman ottaa selkään mutta terveselkäisellä ei tunnu missään)mutta aikoinaan kun tätä tein niin kyllä oli takareidet kipeenä

neutraali sanoi:
Suorinjaloin mavea ei todellakaan sitten tehdä suorinjaloin, nimi on hämäävä. Ota tanko pukeilta käsiisi tai maasta, kun olet ylä asennossa lähde laskemaan tankoa alaspäin pikkaisen polvien alapuolelle samalla tietysti myös polvet koukistuu ja lasku vaiheesssa samalla työnnät persettä taakse päin, silloin kun tanko on hieman polvien alapuolella(3-5cm) on selän kulma noin 45astetta ja perse työntyneenä taakse ja jalat jonkin verran koukussa(luonnollinen liikerata), siitä sitten ylös ja sama toistetaan niin monta kertaa kuin jaksaa, pienellä painolla tätä ei saa kunnolla tuntumaan joten rautaa pitää laittaa sillain että tuntuu, tämä ei ota sitten juurikaan alaelkään(45kulman ansiosta) vaan sinne minne pitääkin eli niihin takareisiin. Itse en edes tätä pysty nykyään tekeen kun oon selkäni aikoinaan hajottanu:( (eli hieman ottaa selkään mutta terveselkäisellä ei tunnu missään)mutta aikoinaan kun tätä tein niin kyllä oli takareidet kipeenä

Minä teen tämän liikkeen just tällä Neutraalin mainitsemalla tavalla ja toimii todella hyvin. Selkä on mulla luonnollisesti paskana (yliliikkuvuus), joten jonain päivänä mennään kovilla raudoilla ja joskus taas vähän pienemmillä. Mutta takareisiin ottaa kyllä hyvin, tehdessä ei välttämättä tunne paljoa, mutta seuraavina päivinä sitäkin enemmän. Ja mulla ainakin vahvistanut hyvin alaselkää, vaikkei se suoraan siellä tunnukkaan.

Ämmbee sanoi:
Kuullostaa siltä kun olisi liikkuvuus puutteellinen. Eli jos lähtee nojaamaan eteenpäin niin se voi lähteä vaikka siitä että:

1. Nilkat ei taivu. Eli akillesjänne kiristää, ja tasapaino säilyy kaatumalla eteenpäin.

2. Lantio ei koukistu tarpeeksi. Eli tämä meinaa sitä että ei pääse alas tuonne "jalkojen väliin" vaan selkä lähtee kiertämään ongelmaa elikkä pyöristyy. Tämä taas johtuu yleensä siitä että takareidet ovat kireät.
...

Mulla ainakin juuri tuo ongelma. Eli vaikka tekee pelkällä kepillä kyykkyä, niin lähtee kaatumaan. Mulla on reiden koukistajat ihan helvetin kankeet ja nilkoissakin on liikkuvuusongelmia. Varmaan nuo takareidetkin vaikuttaa, mutta mulla tuo lonkkaongelma on juuri se päätekijä. Venyttelyä vaan, niin sillä saa tekniikankin kuntoon.

Timba79 sanoi:
Minä teen tämän liikkeen just tällä Neutraalin mainitsemalla tavalla ja toimii todella hyvin. Selkä on mulla luonnollisesti paskana (yliliikkuvuus), joten jonain päivänä mennään kovilla raudoilla ja joskus taas vähän pienemmillä. Mutta takareisiin ottaa kyllä hyvin, tehdessä ei välttämättä tunne paljoa, mutta seuraavina päivinä sitäkin enemmän. Ja mulla ainakin vahvistanut hyvin alaselkää, vaikkei se suoraan siellä tunnukkaan.

Lisänä edelliseen (teen samalla tavalla): jostain mystisestä syystä se, että tehdessä "työntää" jalkojen ulkosyrjää ja polvia ulospäin, aiheuttaa sen että rasitus kohdistuu takareisille vielä paremmin. Siis eihän ne mihinkään liiku, mutta tekniikka on vähän sama kuin kyykätessäkin kun halutaan varmistaa että polvet ei notkahda sisäänpäin - työnnetään aktiivisesti polvia ulospäin sivulle. Jalkaterät osoittavat suoraan eteenpäin ja ovat lähellä toisiaan.

JSmith sanoi:
Lisänä edelliseen (teen samalla tavalla): jostain mystisestä syystä se, että tehdessä "työntää" jalkojen ulkosyrjää ja polvia ulospäin, aiheuttaa sen että rasitus kohdistuu takareisille vielä paremmin. Siis eihän ne mihinkään liiku, mutta tekniikka on vähän sama kuin kyykätessäkin kun halutaan varmistaa että polvet ei notkahda sisäänpäin - työnnetään aktiivisesti polvia ulospäin sivulle. Jalkaterät osoittavat suoraan eteenpäin ja ovat lähellä toisiaan.

Kiitti vinkistä. Perjantaina pitäs taas kurittaa takareiskoja, pitääkin testailla tätä.

jalat noin hartian leveydelle tai vähän yli ja jalkaterät hieman viistoon. Kyykkämään ku alkaa niin polvia aukasta sivulle ja tavallaan ku astua haarojen väliin. Ennen lähtöö muistaa korjata selkä liike et se on suorana.

eiköhän se 80%:lla jotka kapealla asennolla kyykkäävät johdu akilles/pohje osaston jäykkyydestä jos kyykyt kaatuvat. Helppo kokeilla pelkästään kepillä. kädet ylössuoraks uima hyppääjän asentoon keppi takaraivon ja käsien väliin ja eikun pystyssä kyykkyyn, jos kaatuu eteen tai perse menee taakse niin syy on pohjeosastolla. Eikun vaan kunnolla venyttelee niitä pohkeita ja jumppaa just kepillä. kyllä ne sieltä pikku hiljaa taipuu. kannattaa toki mietitä alkuasentoakin jo kyykätessä onko se liian etukenossa jo lähtiessä ja miettiä voiko tangon paikkaa muuttamalla saada sitä pystympään. etukyykyssähän tullaan väkisin oikein ylös tai muuten ei tulla ylös ollenkaan.

Teenköhän jotain kovin väärin, kun minulla on vaikeuksia saada kädet taivutettua niin taakse, että saisin pidettyä tankoa kivuttomassa paikassa takakyykyssä? Olen kyllä kankea kuin rautakanki ja yrittänyt viime aikoina venytellä käsiä, mutta edelleen kyykky käy jumalattoman kipeää olkapäihin (ei siksi, että tanko painaa olkapäitä, vaan koska kädet joutuu kääntymään niin taakse)

Olisko liikkuvuudesta vaan kiinni...olkapään kireät sisäkiertäjät aiheuttaa tuota. Niitäkin voi venytellä, ottaa vaikka kyykkyräkin pystytangosta olkapään korkeudelta kiinni (käsi siis tuossa olkapään sivulla, kyynärpää koukussa+osoittaa alaspäin) ja nojaa eteenpäin niin se venyttää olkapäätä juurikin siihen asentoon jossa se joutuu kyykyssäkin olemaan.

Toinen joka löysyttää paikkoja olkapäässä on kun laittaa käden tuonne alaselän kohdalle selän taakse, ottaa taas jostain pystypylväästä lonkkaluun korkeudelta kiinni ja nojaa sinne tarttuvan käden olkapäähän päin, venytyksen pitäis tuntua siellä olkapään sisällä olevissa lihaksissa.

Sellainen pikatesti on hyvä että seisoo selkä seinää vasten ja testaa kuinka kivuttomasti saa lapaluut ja olkapäät kiinni seinän pintaan, jos ottaa kovin voimille niin on syytä katsoa sitä ryhtiä muutenkin ja ehkä venyttää rinta/etuolkapääosastoa auki.

Back
Ylös Bottom