Ongelmana: Windows ja tiedostoihin pääsy

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Arc
  • Aloitettu Aloitettu

Arc

Moi,

Mulla on ongelma:
Windows hajos ja jouduin asentamaan sen uusiksi ja jätin vanhan windowsin poistamatta jotta pääsisin muutamaan tärkeään tiedostoon käsiksi.
Mutta mulla olikin asetus päällä ettei muistä käyttäjätunnuksista voi kattoa mun käyttäjä tunnuksen tietoja. Ja uuden windowsin puolelta en pääse noihin tiedostoihin käsiksi yllä mainitun seikan takia.

Mulla siis on ne tiedostot ja samaan aikaan ei ole. Miten pääsen niihin käsiksi?

Käyttöjärjestelmä on xp.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Koneen administraattorina voit ottaa omistajuuden kyseisiin tiedostoihin ja lisätä itsellesi oikeudet sen jälkeen. Eli klikkaa kansiota oikealla hiiren korvalla -> valitse properties -> security-välilehti -> advanced-nappi -> owner-välilehti -> "change owner to"-kohtaan valitset oman käyttäjätunnuksen ja ruksi siihen alapuolella olevaan boxiin (eli alikansiot yms. kans) ja klikkaa OK. Tämän jälkeen sitten lisäilet ne oikeudet itsellesi uudelleen ja sitten pääset taas käsiksi niihin tiedostoihin.

Dangerous_Dave sanoi:
Koneen administraattorina voit ottaa omistajuuden kyseisiin tiedostoihin ja lisätä itsellesi oikeudet sen jälkeen. Eli klikkaa kansiota oikealla hiiren korvalla -> valitse properties -> security-välilehti -> advanced-nappi -> owner-välilehti -> "change owner to"-kohtaan valitset oman käyttäjätunnuksen ja ruksi siihen alapuolella olevaan boxiin (eli alikansiot yms. kans) ja klikkaa OK. Tämän jälkeen sitten lisäilet ne oikeudet itsellesi uudelleen ja sitten pääset taas käsiksi niihin tiedostoihin.

Ei toi taida onnistua kun on nyt 2 windowsia samalla koneella. En voi siirtää toisesta windowsista toiseen itselleni oikeuksia, vai voinko?

Koitan silti illemmalla tota jos se vaikka toimisi.

Se kone ei tiedä, mistä windowsista ne ovat peräisin. Se tietää ainoastaan, että tiedostojärjestelmä kertoo oikeuksien olevan jollain käyttäjällä. Pääkäyttäjä (ylläpitäjä, root, admin, jne) voi nämä oikeudet ottaa itselleen halutessaan, joten jos sinulla on toimiva XP asennus, ja tähän asennukseen ylläpitäjäoikeudet, voit minkä tahansa tiedoston oikeudet kaapata itsellesi halutessasi.

setae sanoi:
Se kone ei tiedä, mistä windowsista ne ovat peräisin. Se tietää ainoastaan, että tiedostojärjestelmä kertoo oikeuksien olevan jollain käyttäjällä.
Periaatteessa Windows tietää jos oikeudet on sellaisella käyttäjälle jonka profiilia koneessa ei löydy koska se käyttää SID:a erottamaan eri käyttäjät.

Arc sanoi:
No eipä noi neuvot auttanut. Tässä suomenkielinen windows ja kansion asetuksissa on Yleiset/Jakaminen/Mukauta -välilehdet. Mistään noista ei löytynyt lisäasetukset tms. advancedia vastaavaa nappia.

Oisko muita keinoja/neuvoja? Tällä hetkellä tulee vaan "käyttö estetty" -teksti.
Oletko varmasti järjestelmänvalvojana sisällä?

teemupii sanoi:
Oletko varmasti järjestelmänvalvojana sisällä?

No toi on ainut käyttäjätunnus tohon windowssiin ja ainakin siellä lukee että on järjestelmänvalvojan oikeudet. Jos järjestelmän valvojana pitää kirjautua jotenkin erikseen sisälle niin sitten en ehkä ole?

Ite ratkaisin vastaavan pulman tekemällä boottaavan linux cd:n. Boottasin koneen sillä ja kopioin salatun kansion tiedot muualle.

Muistaakseni se oli tämä http://www.puppylinux.com/, jota käytin...

How to take ownership of a folder
Note You must be logged on to the computer with an account that has administrative credentials. If you are running Microsoft Windows XP Home Edition, you must start the computer in safe mode, and then log on with an account that has Administrative rights to have access to the Security tab.

If you are using Windows XP Professional, you must disable Simple File Sharing. By default, Windows XP Professional uses Simple File sharing when it is not joined to a domain.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;308421&sd=tech

Jos siis ajat windows XP home editionia, pitää logata koneeseen safe modessa ylläpitäjän oikeuksin että koko security-tab näkyisi.

Jos kiintolevylläsi on useampia osioita, järjestä yksi tyhjäksi ja formatoi se FAT32:ksi. Siirrä tiedostot sinne vanhalla vintoosalla, ja kerää talteen uudella.

Mulla on Win XP Pro ja mulla ei lödy tota security välilehteä? Levyt on NTFS-tiedostojärjestelmällä alustettu. Johtuuko se sitten siitä, että mulla ei työasema toimi toimialueella vaan työryhmässä. Rupes vaan ihmetyttään, että miks ne ei näy.

Työryhmässä --> simple sharing oletuksena päällä --> noudata ylempänä olevia ohjeita

Jos taas olet muuttanut asetuksia, niin sitten en osaa suoralta kädeltä antaa vastausta.

Juu, tosta simple file sharingista se johtuu XP Prossa, ettei näy security-välilehteä, vaikka on adminina. Avaa my computer/tools/folder options/view-välilehti ja ota sieltä ruksi pois kohdasta "user simple file sharing". Sen jälkeen pitäisi security-välilehden olla taas näkyvissä.

Suositut

Back
Ylös Bottom