Ongelmana alaselkä

Alaselkä on kipeä lätkää pelatessa, varsinkin aina aluksi. Sitten kun sen saa lämpeämään niin kipu vähenee ja lopulta häviää. Miten saisin lämmiteltyä sitä hyvin?
Olen ruvennut panostamaan venyttelyyn enemmän ja siitä on ollut hieman apua. Selkä kestää kyllä salilla ja muuten paitsi juuri treeneissä ja peleissä. On aika hankala pelata lätkää kun ei pysty taivuttamaan kroppaa etukenoon.
Nyt kaikki kertomaan hyviä lämmittely ja venyttelyvinkkejä alaselälle.

Minulla oli aikoinaan sellainen ongelma, että juuri luistellessa alaselkä napsahti kipeäksi, mutta ei juurikaan muussa toiminnassa. Nyt selkä kestää ihan hyvin, taisi olla minulla ongelmana yksinkertaisesti selkälihasten heikkous.

Originally posted by Beck
Minulla oli aikoinaan sellainen ongelma, että juuri luistellessa alaselkä napsahti kipeäksi, mutta ei juurikaan muussa toiminnassa. Nyt selkä kestää ihan hyvin, taisi olla minulla ongelmana yksinkertaisesti selkälihasten heikkous.
Hävisikö se sullakin lämpeämisen jälkeen vai jatkuiko se kokoajan?
Aluksi ajattelin itsekin tuota heikkoutta, mutta miten se heikkous häviää kun lihas lämpeää? Luulisi koskevan kokoajan. Ihan mutua.

Oma selkäkipuni oli kyllä sellaista, että en pystynyt enää ainakaan samana päivänä luistelemaan, kun tuo kipu tuli, eli ei taida olla ihan vastaava sinun tapauksesi.

Itselläkin oli aikoinaan ongelma, että selkä usein kipeytyi harkoissa/matseissa jos meni liian alas. Ratkaisin asian sillä että en lyhentänyt mailaani yhtään. ;)

PS. Ei välttämättä toimi jos olet hirveän lyhyt tai pelaat hirmuisen korkeatasoisessa sarjassa.

Ei tässä mistään heikkoudesta ole varmaan kysymys. Tämä on tyyppivika jos näin voi sanoa. Yksi pahimmista jumittajista on rullaluistelu ja yleensä selkä tottuu tähän muutaman kerran jälkeen. Veikkaan että lihakset on alaselästä jumissa tai rangassa/lanneseudulla on jotain lukkiutumaa joka aiheuttaa tämän. Se on yleistä varsinkin notkoselkäisillä joihin itsekkin lukeudun. Sanoisin ohjeeksi että ensin jollekkin "niksauttajalle/hierojalle" ja sitten miettimään uudelleen. Liikkuvuutta tuohon alaselkään on aika vaikea lisätä. Ehkä pää alaspäin roikkuminen yms. vois auttaa...

Uskon että vähän samanlainen homma kuin monella sählyssä, eli alaselkä jumittaa. Näin vanhemmalla iällä varsinkin ruvennut vaivaamaan. Uskoisin että homma hoituu venyttelemällä. Itse en juurikaan ymmärtänyt venytellä ja tuloksena issias. Issias-hehrmohan kulkee kantapäästä ala-selkään, pohkeen, takareiden ja hanurin kautta. Ilmeisesti homma etenee niin, että ensin jumittaa pohkeet / takareidet, sitten pärsse ja sitten onkin jo alaselkä juntturassa, niin ja issias hermo siinä samalla. Nyt, vahingosta viisastuneena venyttelen pohkeet, takareidet, perseen ja alaselän päivittäin (tässä järjestyksessä). Onhan tuo venyttely :david::n hommaa, mutta minkäs teet. Itselläni ovat ainakin alaselän kivut tällä loitonneet, mutta kovaa työtä se on vaativut. Olen myös pystynyt aloittamaan maastavedon ja kyykyn tekemisen, kiitos tuon venyttelyn.

Itsellä kans ongelmia alaselän kanssa ja urheillessa usein kipeytyy. Olenkin pitänyt urheillessa ja salilla aina neopreenistä (sellainen sininen tarrakiinnitteinen vyö) selänlämmitintä. Myös angoravillaisia löytyy.
Pysyy alaselkä lämpimänä. :thumbs:

Back
Ylös Bottom