Omat virheeni

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
49
Päätinpä kirjoittaa tälläisen listan niistä virheistä mitä olen tehnyt punttailussa, nyt takana on 2,5v ja kehitys on ollut itseäni tyydyttävää. Kehitys ja tavoite ovat tietysti hyvin subjektiivisia, minulla tavoite oli ulkonäön parantaminen. Aloittaessani painoin 97kg ja olin todella rasvaisessa kunnossa. Nyt paino on 88kg ja rasvaprosentti turvallisesti alle 15.

Virheitä tulee tehtyä vielä lisää, mutta ehkä lista antaa jollekulle ajattelun aihetta. Monet näistä asioista ovat varmasti itsestäänselviä monille, mutta ne eivät olleet sitä minulle ollessani vielä mistääntietämätön.

1. Ylikunto, palautuminen on tärkeää. Vaikka sinne salille pitäisi mennä 3 kertaa viikossa niin se ei kannata jos lihakset on vielä jäykkiä ja väsyneitä.

2. Ravinto, proteiineja ei saa tarpeeksi syömällä tavalliseen tapaan. Ne tonnikalat yms. ovat oikeasti aika välttämättömiä. Lisäravinteita en tosin ole koskaan käyttänyt.

3. Sarjojen väli, korkeintaan 1min, liikaa lepäämällä ei kehitystä tapahdu.

4. Tekniikka, yleisesti ottaen on paljon tehokkaampaa tehdä pienillä painoilla oikein kun fuskata suurilla. Tai tehdään edes ne negatiiviset oikein!

5. Aerobinen on syytä lisätä ohjelmaan, auttaa pitämään painon kurissa ja antaa lisäpotkua painoihin. En tykkää juosta joten pyöräily tai sauvakävely on minulle omiaan.

6. Laihdutus ei ole paastoa, eli en mene alle 500-700 miinuskalorin päivässä. Hoikempi vartalo ei myöskään ole dieetin vaan elämäntapamuutoksen takana.

7. Kehittymisen kannalta on minulle tärkeää vaihtaa harjoitusliikkeitä suhteellisen usein (kerran 3-4 viikon välein), motivaatio säilyy ja keho ei totu liiaksi.

Tässäpä näitä oli.

Vääntäjä sanoi:
Päätinpä kirjoittaa tälläisen listan niistä virheistä mitä olen tehnyt punttailussa, nyt takana on 2,5v ja kehitys on ollut itseäni tyydyttävää. Kehitys ja tavoite ovat tietysti hyvin subjektiivisia, minulla tavoite oli ulkonäön parantaminen. Aloittaessani painoin 97kg ja olin todella rasvaisessa kunnossa. Nyt paino on 88kg ja rasvaprosentti turvallisesti alle 15.

Virheitä tulee tehtyä vielä lisää, mutta ehkä lista antaa jollekulle ajattelun aihetta. Monet näistä asioista ovat varmasti itsestäänselviä monille, mutta ne eivät olleet sitä minulle ollessani vielä mistääntietämätön.

1. Ylikunto, palautuminen on tärkeää. Vaikka sinne salille pitäisi mennä 3 kertaa viikossa niin se ei kannata jos lihakset on vielä jäykkiä ja väsyneitä.

JUURI NÄIN.

2. Ravinto, proteiineja ei saa tarpeeksi syömällä tavalliseen tapaan. Ne tonnikalat yms. ovat oikeasti aika välttämättömiä. Lisäravinteita en tosin ole koskaan käyttänyt.

3 GRAMMAA PER PAINOKILO ON HYVÄ MÄÄRÄ JOS TREENAA TODELLA KOVAA, 4-5 KERTAA VIIKOSSA. LISÄRAVINTEET OVAT OIKEASTI HYÖDYLLISIÄ, JOS HALUAA SAADA TREENISTÄ KAIKEN HYÖDYN IRTI. AINAKIN AAMUPROTSKU (VITAMIINIJAUHEELLA HÖYSTETTYNÄ) SEKÄ PALAUTUMISJUOMA KANNATTAA KAIKKIEN OTTAA RUTIINIKSI.

TÄSSÄ ON HYPERTROFIAN KANNALTA SELKEÄ POINTTI. ITSELLÄNI LYHYET TAUOT TOIMII PAREMMIN. TOSIN MAKSIMIVOIMAA ON MAHDOTON KASVATTAA, JOS EI PALAUDU SARJOJEN VÄLILLÄ RIITTÄVÄSTI. KANNATTAA SYKLITTÄÄ TREENIT, ESIM. 1VKO PITKÄT SARJAT 60% MAKSIMIPAINOILLA, 1 VKO MAKSIMIPAINOILLA LYHYET SARJAT JA PITEMMÄT TAUOT.

4. Tekniikka, yleisesti ottaen on paljon tehokkaampaa tehdä pienillä painoilla oikein kun fuskata suurilla. Tai tehdään edes ne negatiiviset oikein!

AIVAN SAMAA MIELTÄ.

5. Aerobinen on syytä lisätä ohjelmaan, auttaa pitämään painon kurissa ja antaa lisäpotkua painoihin. En tykkää juosta joten pyöräily tai sauvakävely on minulle omiaan.

HYVÄ POINTTI. ON KUITENKIN TÄRKEÄÄ MUISTAA KOMPENSOIDA AEROBISEEN KULUTETUT KALORIT RAVINNOLLA. LIHAS EI KASVA KUIN PLUS KALOREILLA. MYÖS VITAMIINEJA "PALAA" SITÄ ENEMMIN, MITÄ ENEMMIN HARJOITTELET. 16 VUODEN KOKEMUKSELLA VÄITÄN, ETTÄ PITKÄJÄNTEISELLÄ VITAMIINIEN NAUTTIMISELLA ON SUURTA HYÖTYÄ HYVINVOINNIN JA LIHASKASVUN KANNALTA.

6. Laihdutus ei ole paastoa, eli en mene alle 500-700 miinuskalorin päivässä. Hoikempi vartalo ei myöskään ole dieetin vaan elämäntapamuutoksen takana.

DIEETILLÄ ON TÄRKEÄÄ VAIHDELLA KALOREITA. PLUSPÄIVÄNÄ VOI SYÖDÄ REILUSTI YLI TARPEEN, SEURAAVANA PÄIVÄNÄ VOI SYÖDÄ VAIKKA 1000 KCAL ALLE KULUTUKSEN. SE, MILLÄ ON MERKITYSTÄ, ON PITKÄNAJAN (ESIM. VIIKON) KESKIARVO. KUN SE ON ALLE KULUTUKSEN NIIN KIRISTYMISTÄ TAPAHTUU. LAIHDUTUS EI TODELLAKAAN OLE PAASTOA, ELIMISTÖÄ EI KANNATA PÄÄSTÄÄ SÄÄSTÖLIEKILLE. AINEENVAIHDUNTA PYSYY VILKKAANA KALOREITA VAIHTELEMALLA.

7. Kehittymisen kannalta on minulle tärkeää vaihtaa harjoitusliikkeitä suhteellisen usein (kerran 3-4 viikon välein), motivaatio säilyy ja keho ei totu liiaksi.

AIVAN NÄIN!

Tässäpä näitä oli.

Vastailin tuonne väliin, hope you dont mind.

Otetaanpas tähän pari eriävää näkökulmaa muutamista asioista.

Vääntäjä sanoi:
Toi on ihan totta, siihen ei ole lisättävää/muutettavaa. Paitsi se, että treenityylejä on erilaisia. HST esimeriksi on sellainen jossa on tarkoituskin treenata palautumattomia lihaksia. Pienellä teholla, mutta usein.
Näin on. Lisäravinteet on kuitenkin ihan käytännöllisiä, ja monille jopa välttämättömiä, että saa varmasti kaiken tarvitsemansa proteiinin.
Tästä olen eri mieltä. Sarjataukoja pidentämällä voi käyttää suurempia painoja. Tästäkin on etua lihasten kasvun kannalta. Ite en ainakaan pysty keskittymään treeniin ollenkaan jos koko ajan pitää olla johonkin päin menossa. Menee enemmän aerobisen puolelle.
Tässä on sama juttu kun tossa ylemmässä. Painojen pitää olla kuitenkin tarpeeksi suuret, muuten ei kasvua tapahdu. Pelkästään tuntumahakuinen treeni on mun osalta todettu 100% toimimattomaksi tavaksi. Pieni fusku on ok parissa viimeisessä toistossa. Taas saadaan käytettyä vähän isompia painoja. Ja joku irvileuka kuitenkin alkaa tosta märisemään, niin laitetaan vielä selvennys: Painot ei saa olla niin isot että ne vie miestä, eikä toisinpäin. Painot pitää pystyä pitämään kontrollissa.
Taas eriävä mielipide. Mä en ala aerobista tekemään muuta kuin dieetillä. Syy siihen on se, että olen muutenkin liian huono syömään, ja jos vielä ottaisin aerobisen mukaan, ei energia riitä millään siihen tärkeinpään, eli lihasten kasvatukseen.
Tähän en sano mitään, koska olet aivan oikeassa.
Motivaation kannalta toi on ihan hyvä juttu. Mutta kuten monta kertaa on todettu, keho EI totu mihinkään tiettyyn liikkeeseen. Se vaan ei totu. Ainoa asia johon se tottuu, on sama rasitus viikosta toiseen. Tähän auttaa se että treenipainoja lisätään, tai sitten annetaan keholle erilaista ärsytystä välillä. Eli jos on tapana tehdä kuten minä teen, eli isoilla painoilla, niin otetaan välillä viikko väliin jolloin tehdäänkin pumppitreeniä, mutta ihan tosissaan. Rasituksen muutos on siis se avainsana. Liikkeitä ei ole järkevää muutella koko ajan. Tähän on yksi hyvä syy: Jos vaihdat liikkeitä 3 viikon välein, et ehdi missään välissä tottumaan liikkeeseen, et siis opi sitä kunnolla, ja painojen lisääminen on hankalaa. Parhaassa tapauksessa painoja ei voi lisätä ikinä. Juuri kun liike alkaisi olemaan muistissa, ja painoja voisi lisätä, se vaihdetaan pois.

Edit: Lopusta unohtui se, että moni asia on siis yksilöllistä, ja kokeilemalla löytyy se itselle paras tapa. Älkää siis kopioiko suoraan eri tekniikoita netistä itsellenne ainoana oikeana tapana. Olkaa kriittisiä ja kokeilkaa.

Kun tekee pienillä lyhyttä ja isoilla pitkää, ei voi mennä vikaa.
Jari Leino taisi viljellä tuota ja Vilposen Timokin taitaa olla samaa mieltä:).
Välillä raskaasti juntaten ja välillä pumpaten.

Itse olen saanut nyt juuri mukavaa boostia voimiin kun aloin tekemään treeniä suurilla painoilla juntaten. Jostakin täältä luin että että kun vetää suurilla painoilla liikkeitä niin että lisää rautaa aina kun menee 6 toistoa ja pitää toistomäärät sarjoissa noin 4-6 välillä. Sarjoja ei luonnollisesti kannata tehdä liikaa ja lepoa tarvitaan koska muuten mennään tukkoon. Taukoa on ollut ehkä noin pari minuuttia. Mutta itselle tosiaan sopii paljon paremmin tuo vääntäminen kovilla painoilla kuin vähemmällä painolla ja paremmalla tekniikalla tai pitkillä sarjoilla. Treenikokemusta nyt 1.5 vuotta.
EDITTIÄ: Lähemmäs 2 vuotta siis. :)

Powerhousu sanoi:
Motivaation kannalta toi on ihan hyvä juttu. Mutta kuten monta kertaa on todettu, keho EI totu mihinkään tiettyyn liikkeeseen. Se vaan ei totu. Ainoa asia johon se tottuu, on sama rasitus viikosta toiseen. Tähän auttaa se että treenipainoja lisätään, tai sitten annetaan keholle erilaista ärsytystä välillä. Eli jos on tapana tehdä kuten minä teen, eli isoilla painoilla, niin otetaan välillä viikko väliin jolloin tehdäänkin pumppitreeniä, mutta ihan tosissaan. Rasituksen muutos on siis se avainsana. Liikkeitä ei ole järkevää muutella koko ajan. Tähän on yksi hyvä syy: Jos vaihdat liikkeitä 3 viikon välein, et ehdi missään välissä tottumaan liikkeeseen, et siis opi sitä kunnolla, ja painojen lisääminen on hankalaa. Parhaassa tapauksessa painoja ei voi lisätä ikinä. Juuri kun liike alkaisi olemaan muistissa, ja painoja voisi lisätä, se vaihdetaan pois.

Jäi kiinnostamaan: etsä viitsisitsä kertoa vähän tarkemmin ohjelmastasi. Tyyliin "kolme viikkoa isot painot toistot 4-6, sitten viikko pumppaillen 8-12" vai mitenkä teet?

Muuten olen samaa mieltä tästä liikkeiden vaihdosta. Tulosten nostaminen on aika hankalaa jos liikkeet vaihtuu jatkuvasti välein, ja veikkaan että tämä on ollut suurimpia syitä kehitykseni hitauteen.
Mulla olis seuraava tavoite löytää sellainen toimiva (massa)ohjelma, jota pystyn ja haluan tehdä ainakin puoli vuotta ja pitempäänkin jos kehitys jatkuu. Siihen sopisi mainiosti tuollaisia "voimaviikkoja" väliin.

Belmondo sanoi:
Jäi kiinnostamaan: etsä viitsisitsä kertoa vähän tarkemmin ohjelmastasi. Tyyliin "kolme viikkoa isot painot toistot 4-6, sitten viikko pumppaillen 8-12" vai mitenkä teet?
4 toistoa on massan hankintaan kyllä liian vähän. Ite treenaan ihan täysin fiilispohjalta, eli laitan tankoon painot, ja sillä tulee niin monta kuin tulee. Harvoin jätän sarjaa kesken. Toistot on siis kaikkea 6-15 väliltä. Treenin alkupuolella teen raskaammilla, jolloin toistot on 6-8, ja loppupuolella otan muutaman pumppisarjan joissa toistot on 10-12, joskus jopa 15.

Sama pätee tohon kova viikko, kevyt viikko, pumppiviikko -juttuun. Joskus kun siltä tuntuu, pidän pumppiviikon. Ja joskus pidän kevyen viikon. Ylikunnosta ei ole huolta, kun oppii kuuntelemaan kehoaan.

Back
Ylös Bottom