Oman salin pystyttäminen: mitä laitteita tarvitset

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
-Kunnon penkki jonka kulmaa voi säätää
-Powerräkki jossa leuan veto mahd
-Kunnon painonnostotanko ja erilaisia levyjä riittämiin
-Säädettäviä käsipainoja 2 kpl, joihin saa ainakin sen 50 kg kiinni

Itse jonotan taloyhtiöstä autotallia, johon hommaisin sitten omat kamat. Aika vähällähän sitä pärjäisi, mutta jokin pohjekone tollasista vähän spesiaalimmeista olisi kyllä hyvä. Levytanko niskassa jonkun korokkeen päällä kikkailu ei innosta.

Turussa on muuten Onnimanni -niminen myymälä, jossa on mm. vankien tekemiä punttausvehkeitä. Ovat ainakin hiukan noita merkkilaitteita halvempia.

Ei niiden kamojen kanssa tarvitse säätää niin kauheasti (tsekkaa mun postaus), jos vain pystyy nikkaroimaan jotain itse.

Esim. lankku/lattiapenkit pystyy hoitelemaan ilman varmistajaa laittamalla 2 (sopivan korkuista) puupukkia tangon päiden alle, sama koskee muitakin penkkejä. Tämä siis jos ei ole varaa/tilaa kunon powerrackkiin.

Pohkeita saa treenattua tekemällä pienen korokkeen - kintut siihen, perse penkkiin ja pino kiekkoja/levytanko syliin, tai 1 jalan nousuja kp kädessä.

Leukoja voi vedellä kyykky/punnerrustelineessä, taljoja ei vättämättä tarvii..tarttuu voimakin ;)

- nostolava
- 1-2 (laadukasta) painonnostotankoa + levyjä riittävästi
- kyykkyteline

Noilla "välineillä" pärjääkin jo pitkälle...

• Kuntopyörä 199e
  • Levypainosarja 140kg + kulmatanko 434e
  • Jalkapärssi / Hack-kyykky 998e
  • Pohjepenkki 352e
  • Powerrack 352e
  • Vino / tasapenkki 219e
  • Vatsa / selkäpenkki 229e
  • Ylä / alatalja 565e
  • Scott-penkki 175e
  • Käsipainot esim. 16.5kg tanko+levyt 33.5e
  • Ojennus / koukistuslaite 384e
  • Ristikkäistalja 468e
  • 2x2.5kg 29e
  • 2x5kg 39e
  • 2x10kg 59e
  • 2x15kg 79e
  • 2x20kg 99e

hyihyi kun kallis lista. meillä tehää onneks kaikki ite :)

En viitsiny aloittaa uutta aihetta, mutta miten ois jos saisit olla mukana salin perustamisessa, eikä raha olisi este. Minkä valmistajan laitteita ottaisitte? cybexin, davidin.. Mitä muita ideoita uudelle salille? Ehkä jotain lisäravinnemyyntiä siinä samassa? Tekisittekö ns. trendi-paikan,old-scool salin, tai jotain siltä väliltä?

Kuntopyörä vois edustaa tätä trendipuolta mun salilla :)
Penkkejä ois vähintään 3 ja kyykkypaikkoja kanssa. Käsipainoja kanssa se 3 sarjaa 6-60kg painoihin asti. Pari ylä/alatalja vehjettä,leuanvetotanko,joku dippihommeli,pari skottipenkkiä ja jalkaprässi.
Tossa ois melko kova setti! ehkä joku pohjekone mis vois tehä seisaaltaan.
Niin ja semmone mesta missä mahtuu 3 samaa aikaa vetämään maasta ja salilla ei sais levypainot loppua kesken.
Aijuu unohin ristikkäistaljan.

En viitsiny aloittaa uutta aihetta, mutta miten ois jos saisit olla mukana salin perustamisessa, eikä raha olisi este. Minkä valmistajan laitteita ottaisitte? cybexin, davidin.. Mitä muita ideoita uudelle salille? Ehkä jotain lisäravinnemyyntiä siinä samassa? Tekisittekö ns. trendi-paikan,old-scool salin, tai jotain siltä väliltä?

Koittasin tehdä hyvän ja monipuolisen treenipaikan. Sinne tulisi aerobisia laitteita lämmittelyyn ja tärkeimmät hilavitkuttimet, mutta painopiste olisi vapaissa painoissa. Käsipainoja olisi riittävästi ja pienimmät voisivat olla 0.5kg portain. Levytankoihin löytyisi pikkulevyjä painojen hienosäätöä varten ja olisi myös erikoistankoja (Trapbar, buffalo bar ym.) Voimahäkkejä olisi useampi kappale. Heikompia ihmisiä varten löytyisi myös alle 20kg levytankoja ja keveitä 45cm levyjä. Löytyisi myös korokkeita painojen alle, jos haluaa tehdä pukeiltavetoa.

Salilta löytyisi myös glute ham raise -penkki, selänojennuspenki, voimistelurenkaat ja leuanvetopaikkoja. Lisäksi siellä olisi hyviä tuoleja ja painoharjoitteluoppaita luettavaksi. Kuntosalin yhteyteen voisi pistää myös jumppasalin tuomaan paikalle enemmän naisia.

Kotikuntosaliin hankkisin itse tavaroita suunilleen seuraavassa järjestyksessä
- Levytankosarja
- Käsipainosarja
- jumppamatto
- Leuanvetotanko
- Iso kuntopallo
- Voimahäkki
- irrallinen Tasa/vino penkki (voimahäkistä saa painopidikkeet)
- Ylä/Ala talja
- Mutkatanko

Näillä tekisi jo aika paljon.

Hyviä ideoita! Lisää vaan, Mun mielestä ois myös hyvä jos salin henkilökunta osais laatia henkilökohtaisia treeniohjelmia ja ruokavalioita, näin treenaamisen aloittaminen ois helpompaa. Kaikki halukkaat sais myös henkilökohtaisen opastuksen laitteisiin ja samalla kerrottais mikä liike vaikuttaa mihinkin lihakseen yms.. En tiedä onko suomessa tällaisia saleja kovinkaan paljon, täällä ruotsissa ainakin nautilus-ketjun salit panostaa siihen että kynnys kuntoharjoittelun aloittamiseen ois mahdollisimman pieni.

Toi oli hyvä idea, että käsipainoja olis paljon ja pienin portain, ainakin naistreenaajia ajatellen.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Saattaa kyllä olla niin, että jos aikoo sijoittaa noinkin paljon rahaa johonkin, niin kannattaa sitten satsata sen verran enemmän että saa varmasti laatua.
Jep. Mitä enemmän reenaa, sitä enemmän kaipaa laatua niiltä vähiltä välineiltä, mitä reenissään käyttää ja sitä enemmän tympii, jos ne sitten ovat huonolaatuisia tavalla tai toisella.

Mulla tulevaisuudessa on tod.näk. tanko lähes ainoa reenikapistus, jonka ostan valmiina, joten se saa sitten olla viimeisen päälle, esim. Leokon tai vastaavan tunnetun valmistajan standardi kisavoimanostotanko. Siinä on kumminkin kyse turvallisuudestakin (kuten nostoalustankin suhteen), joten en halua siitä tinkiä yhtään. Sen tangonhan voisi sitten jättää perintönä isältä pojalle tai tyttärelle. :D

Kyykkyhäkin voi teetättää ihan hyvin metallityöläisellä tai amiskassa edullisesti, mutta silti saa hyvän. Painolevyjä ostan varmaan jonkun verran kisalaatuisia, että on pieni toleranssi (se halpiskiinalaisten levyjen 3% on ihan liikaa, en hyväXy :D ), mutta niitäkin voi teetättää metalliduunarilla tai amiskassa ihan hyvin sitten lisää.

Jos rahaa olisi hulluna, niin mikäs siinä olisi varustellessa itelleen vaikkapa 200 neliön salia. Mutta toisaalta, piruako sillä tekisi, peruskamoilla mä kumminkin reenaisin. Painimolski tai jonkunlainen tatami voisi olla kiva, jos olisi paaaljon rahaa ja tilaa. Concept 2 soutulaite pitäisi rahakkaana porvarina tietenkin ostaa, on se niin pätevä laite sisällä tehtävää aerooppista ajatellen.

Nyrkkeilysäkki olisi kiva lisuke, eikä edes kallis. Muistaakseni laadukas nahkapäällysteinenkin maksaa vain noin 250-300€ ja vinyylipäällysteisiä saa paljonkin halvemmalla. Jotain vetokumeja ja kettinkejä voisin myös hankkia, ovat hyvä lisä monessakin mielessä. Girya kuuliakin voisi hankkia vaikkapa 3, jotta olisi sekä mulle, että emännälle sopivan painoiset kevyeen jumppailuun ja hieman vakavampaankin reenailuun. Ja toki seinälle pitäisi saada puolapuut ja nurkkaan pari harjanvartta venyttely- ja jumppailukäyttöön. Rahalla saisi myös joko camber barin, trap barin tai safety squat barin, ovat ihan hyviä erikoistankoja, vaikka ilmankin pärjää.

Tein tänään kevyet "flunssatreenit" ja onnistuihan tuo donkey-pohjeliikekin hyvin, kun päkiöiden alla se itse tehty koroke, kyykkytelineeseen tanko alarinnan korkeudelle ja siihen vain nojaamaan ja dippivyö painoineen roikkui lantiolta.

Ai niin..nyrkkeilysäkkikin löytyy, mut en ole laittanut sitä vielä kiinni (pari vuotta lojunut varastossa)..

Itse treenailen kotona myöskin, välillä on ahdasta, mutta se mitään. Varustus:
- säädettävä penkki, jossa ojennus&koukistus(ei tule paljon käytettyä, 'tanan hilavitkuttimia) ja säädettävät telineet, kyykkäily siis onnistuu
- kaksi tankoa, 175cm(?) ja 120cm(?), jotain tuota luokkaa kumminkin
- kaksi kp-tankoa, kaksi pinkkiä vinyylikäppäriä, kaksi 3,8kg ja 2,8kg käppäriä(vaarivainajan tekemiä)
- 50kg vinyylipainosarja
- rautalevyjä n. 130kg
- ylä- ja alatalja(iskä teki), pitkä tanko ja "normi alataljakahva"
- magnesiumia tulossa
- venyttelyalusta
toivelistalla:
- istuen tehtävä pohjekone
- dippiteline
- leuanvetotanko

Vielä enemmän säästäisit, jos ostaisit joitan yllämainituista laitteista esimerkiksi huuto.netistä käytettynä.

Paitsi ettei niitä ole huuto.netissä. Siellä kuntoilu/kuntosaliosastolla on 200 tv-shop vimputinta, ja loput kuntopyöriä ja vinyylipainosarjoja.

Toki jotakin kunnollista voi löytyä, mutta niistä tulee yleensä kova kisa. Viimeksi kun siellä oli yksi räkki myynnissä, niin hinta veti aivan pilviin loppumetreillä.

Mistähän saisi tällä hetkellä halvimmalla tuommosen 140 kilon tanko+painosarja kombon? Ei ainakaan itselle ole sattunut silmään kovin paljoa alle kolmen sadan tarjouksia.

Oulun kärkkäisellä ainakin on myynnissä Duke-niminen painosarja + penkki, näytti olevan oikean kokoinen voimanostotanko ja siinä oli 140 kg edestä limppuja. 199 e oli paketilla hintaa.

Taljat unohtaisin suosiolla. Riittävän hyvät taljat maksavat paljon ja halvoilla tajoilla ei tee juuri mitään. Leuanvetotanko ei paljoa maksa ja sillä pystyy vähintäänkin riittävästi treenaamaan noita vetoliikkeitä. Dippiteline on yksi hyvä laite kotisaliin. Se ei vie kovin tilaa kovin paljon ja on suht edullinen tai helppo valmistaa itse. Lisäpainovyön kun vielä ostaa, niin leuanvetotangolla ja dippitelineellä kattaa aika paljon yläkropasta.

Minulla on kämpällä itse "rakennettu" sali, Penkin tein itse, voin myös tehdä selkäliikkeet samaisella penkilla, koska on tapeeksi korkea. Painoja on riittävästi, tankoon mahtuu 160kg, sitten tila loppuu. Harkinnassa on uuden tangon teko/ostaminen. Myös vinopenkki löytyy, erinäisiä haba tankoja ja neljät säädettävät käsipainot. Niihin olen saanut ahdettua 50 kiloa per käsipaino. Kumimattoa löytyy, ettei vaan parketti sano moi. Säkille kehittelen paikkaa, kiinnitin kertaalleen oven karmiin...kerran myös löin ja oli irti. Tällä hetkellä olen väsäämässä rajumman luokan powerrack telinettä, jonka myös saatan myydä...korkeutta 230cm, leveys tommonen 115. Tehty kunnon putkesta 70mm x 70mm, 4mm seinämällä, ei siis mitään pläkkipeltiä. Rackiin pitäisi vielä tehdä kunnon penkki, jota voi säätää...kunnon nahka päällyste, eikä mitään muovia joka on samantien rikki. Suunnitteilla olisi myös rackiin liitettävä nyrkkeilysäkkiteline, ideoita piisaa. Kyseinen racki on lopputyöni, kuvia en laita vielä tässä vaiheessa, mutta sitten kun se on kokonaisuudessaan valmis voin muutaman kuvan pläjäyttää. Noilla vermeillä mitä minulla on, olen aivan hienosti pärjännyt, ja saanut hyvää kehitystä monipuolisesti tekemällä liikkeitä erivariaatiolla. Ainoa ongelma on ollut jalkojen tekeminen, ne käyn tekemässä punttisalilla, samoin maastanostoa. Pitkän pennin olen säästänyt oman salin väsäämisessä, joskus on vaan vaikea saada varmistajia, kun pitäisi nostella järeämmillä raudoilla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom