Omakotitalon energiankulutus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

M-NUTRITION PURE CREATINE 300 g

100 % puhdaslaatuista kreatiinimonohydraattia

-30%
Onko sulla pumppu maanpinnalla ja imuputki/letku venttiileineen siellä kaivossa ?

Juu sillai se tarvis tehdä. Jälkikäteen jos kaivo on peitetty takaiskuventtiilin saaminen kaivoon saattaa olla mahdoton tehtävä. Mulla imuputkena 28mm vesiputkea. Kaivon tuottoa en oo kerennyt vielä testaamaan..
 
Mistä te näitä seuraatte, onko sähköyhtiöillä ja vesilaitoksilla palvelut, mistä voi seurata kulutusta? Vai ihanko joku jaksaa laskujen mukaan exceliin kirjailla kilowatteja ja kuutioita...
 
Mistä te näitä seuraatte, onko sähköyhtiöillä ja vesilaitoksilla palvelut, mistä voi seurata kulutusta? Vai ihanko joku jaksaa laskujen mukaan exceliin kirjailla kilowatteja ja kuutioita...

sähkönsiirtoyhtiöillä on nykyään palvelut netissä mistä näkee kulutuksen tunneittain.
Tampereen sähkölaitoksella Wattimaatti - Kirjautuminen ja tuossa Elenian näkemys asiasta https://minunsivuni.elenia.fi/main/default.asp Rekiesteröitymiseen tarvittavat tiedot löytyy siirtoyhtiön laskusta..
 
Meillä lämmitysärkkään oma sähkömittari ja siitä saadut tulokset näyttää aika mielenkiintoiselta.
Talo on 2013 valmistunut, 2krs, 213m2, n.600m2, Päijät-Hämeessä.
Perhe 2+2.

2013 lämmitettiin sähköllä ja koko vuoden kulutus lämmitykseen 15375 kwh.
2014 lämmitettin vesiilmalämpöpumpulla ja koko vuoden kulutus 6043kwh.

Nää sisältää siis lämmitys+käyttövesi. Tosta kun laskee niin 2,5 on VCop jos vuodet olis suoraan vertailukelposet. :-)
 
Ugh. Omaan torppaan on siirrytty eikä taloyhtiö enää sponssaa lohkolämmitimen ja sisälämpärin käyttöä autossa. Eli miten omalla sähköllä autoa lämmittävät on tämän laskeneet? Käytättekö lohkolämmitintä ja sisälämmitintä vai onko auton lämmitys polttomoottorilla halvempaa?
 
En ole laskenut, käyttömukavuus ratkaisee sisätilanlämmittimen eduksi.
 
Juu sillai se tarvis tehdä. Jälkikäteen jos kaivo on peitetty takaiskuventtiilin saaminen kaivoon saattaa olla mahdoton tehtävä. Mulla imuputkena 28mm vesiputkea. Kaivon tuottoa en oo kerennyt vielä testaamaan..

Mulla on se periaatteessa auki, kun tein eristetyn laatikon siihen päälle. Pihakaivosysteemi olisi siihen tarkoitus tehdä. Pumpun saan piilotettua sinne kaivon alle.

- - - Updated - - -

Mistä te näitä seuraatte, onko sähköyhtiöillä ja vesilaitoksilla palvelut, mistä voi seurata kulutusta? Vai ihanko joku jaksaa laskujen mukaan exceliin kirjailla kilowatteja ja kuutioita...

Joo minä jaksan kirjailla kaiken tiedon (sähkömittari, vesimittari, mlp lukemat) kuukausittain exceliin. Kirjaan siis mittareista, en laskuista. Meneehän tuohon 15 min / kk...
 
Ugh. Omaan torppaan on siirrytty eikä taloyhtiö enää sponssaa lohkolämmitimen ja sisälämpärin käyttöä autossa. Eli miten omalla sähköllä autoa lämmittävät on tämän laskeneet? Käytättekö lohkolämmitintä ja sisälämmitintä vai onko auton lämmitys polttomoottorilla halvempaa?

Meillä kaksi autoa sisälämppärissä/lohkolämppärissä ja käyttömukavuus ratkaisee. Tosin tulee, nyt kulutuksen ymmärrettyäni, käytettyä ajastinta tarkemmin. Laskennallisesti jos kaksi autoa on joka aamu 2,5 h roikassa, on kulutus n. 250 kWh /kk. Tuonko kertoo sähkön hinnalla, niin pari talvea sitten aikakin mulla kustannus oli n 30 €/kk.
 
Onko sulla pumppu maanpinnalla ja imuputki/letku venttiileineen siellä kaivossa ?

Jotain tämmöstä. Ns. vesiautomaatti pinnalla ja siitä sitten siniraita kaivoon (n. 5 - 6 metriä) ja sen päässä venttiili. Kaivo on tarpeeksi isolla reijällä eli sieltä saa pikku puhinalla sen letkun venttiilieineen talveksi pois. Itse kaivolle menee maan alla sähköt ja pumppulle on tehty laatikko, ettei ole niin ruma. Talveksi sitten laatikko terassille ja pumppu autotalliin.

Kuutiolle tulee hintaa n. 0,5 - 0,8 kwh eli semmonen vähän alle 10 senttiä. Pumppu maksoi 5 vuotta sitten reilu 100€ ja on kunnossa vieläkin. Maksoi jo nurmikon perustamisvaiheessa pumpun takaisin ja meneehän sitä vettä aika roimasti edelleen joka vuosi.
 
Ugh. Omaan torppaan on siirrytty eikä taloyhtiö enää sponssaa lohkolämmitimen ja sisälämpärin käyttöä autossa. Eli miten omalla sähköllä autoa lämmittävät on tämän laskeneet? Käytättekö lohkolämmitintä ja sisälämmitintä vai onko auton lämmitys polttomoottorilla halvempaa?

En ole laskenut, käyttömukavuus ratkaisee sisätilanlämmittimen eduksi.

Meillä kaksi autoa sisälämppärissä/lohkolämppärissä ja käyttömukavuus ratkaisee. Tosin tulee, nyt kulutuksen ymmärrettyäni, käytettyä ajastinta tarkemmin. Laskennallisesti jos kaksi autoa on joka aamu 2,5 h roikassa, on kulutus n. 250 kWh /kk. Tuonko kertoo sähkön hinnalla, niin pari talvea sitten aikakin mulla kustannus oli n 30 €/kk.

Käyttömukavuus meilläkin jossain määrin. Jos auto on oikeasti kylmä, eli lämpötila on alle -10C niin kyllä sisälämppärikin menee päälle. Tuota lämpöisemmässä en näe järkeä sisälämppärille koska autossa ei mielestäni ole kylmä (olettaen että mulla on talvivaatteet päällä --> jos pidempää reissua tarkoitus ajaa niin tykkään ajaa ilman takkia joten sisälämppäri menee päälle).

Tuossa jussin laskelmassa vaan on perää, kyllä se loppuviimein joitain kymppejä per talvi aina on. Tosin erotuksella meillä sen verran, että vaimon auto ei joka päivä liikahda ja itse pyrin pitämään 1-2h piuhassa lämpötilasta riippuen. Sisälämppäriä tosin en pidä yhtä paljon päällä kuin autoa, eli jos auto on esim. 5:00 alkanut lämpiämään ja tarkoitus lähteä 7:00 liikkeelle, niin käyn 6:30 nappaamaan sisälämppärin päälle. Reilu 2kW sisälämppäri lämmittää pirssin kyllä puolessa tunnissa lämpöiseksi. Onhan tuossa ylimääräistä hommaa mutta tällaisena saiturijuutalaisena saan hyvän mielen. Toi pari kilowattia kuitenkin näkyy jo sähkölaskussa jos tuntikaupalla per päivä sitä huudattaa.

Mutta alkuperäiseen kysymykseen, niin en mä kyllä mitenkään näe että polttoaineella auton "esilämmitys" olisi millään lailla perusteltua vrt. sähkölämmitykseen. Vai tarkoitettiinko nyt webastoa tms?
 

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Sisälämppäriä tosin en pidä yhtä paljon päällä kuin autoa, eli jos auto on esim. 5:00 alkanut lämpiämään ja tarkoitus lähteä 7:00 liikkeelle, niin käyn 6:30 nappaamaan sisälämppärin päälle. Reilu 2kW sisälämppäri lämmittää pirssin kyllä puolessa tunnissa lämpöiseksi. Onhan tuossa ylimääräistä hommaa mutta tällaisena saiturijuutalaisena saan hyvän mielen. Toi pari kilowattia kuitenkin näkyy jo sähkölaskussa jos tuntikaupalla per päivä sitä huudattaa.

Aikoinaan kun ei autossa ollut sisäpistoketta (ja asui rivarissa) niin oli tapana huudattaa lohkolämmitintä täysi aika. Nyt kun sisälämppäri löytyy ja sähköt maksaa itse, niin riittää kovimmillakin pakkasilla se puoli tuntia jolloin auto on sopivan lämmin eikä vedä tuulilasia jäähän ajoon lähtiessä. Paskat siitä moottorista, auto vaihtuu kuitenkin 3-5 vuoden välein eikä tähän mennessä ole koneet niistä hajonneet. :D

Itse asiassa nykyinen kaara lähtee paremmin käyntiin ilman lohkolämppäriä, se sotkee jotenkin lämpömittarin kautta seokset eikä meinaa jäädä käymään lämmitettynä.
 
Mä olen lopettanut kokonaan autojen lämmittämisen kun koin sen nykyisen auton myötä täysin turhaksi. Lohkolämmittimen johdon kanssa räpeltimnen on mua vituttanut aina. Ja parissa edellisessä autoissa oli polttoainelämmittimet, toisessa webasto ja toisessa eberspächer. Nykyiseenkin piti laittaa mutta jälkiasennushinta oli niin posketon että päätin jättää väliin kun autoa ei kuitenkaan ollut tarkoitus pitää kuin pari kolme vuotta. Lohkolämmittimeksikin olisi saanut silloin vain säteilylämmittimen joka on aika turha. Nyt on neljässä vuodessa tottunut olemaan ilman esilämmitysvermeita eikä niitä enää edes kaipaa. Vaimo ajaa autolla 3km päiväkodin kautta töihin. Ei mitään järkeä lämmittää kun perillä seisoo koko päivän kylmässä ja auto on aika nopea lämpenemään. Ite jos menen autolla pitkän siivun töihin niin ei mitään järkeä lämmittää kun penkinlämmitin lämmittää sen aikaa kun lämmintä alkaa tulla kabiiniin. Oma auto on nyt 7 vuotta vanha ja mittarissa 238tkm ja kone ei ole mennyt rikki. Faijalla on samanlainen auto ja about saman verran ajettu webastolla. Ei mitään eroa käyntiäänessä tai missään muussakaan toiminnassa. Ehkä jos Lapissa asuisin niin pistäisin jonkun lämppärin että saa auton tulille jos seisoisi pitempään yli kolmenkympin pakkasessa.

Voihan se olla, että mulla kuluu polttoainetta vähän enemmän kuin esilämmitettynä mutta aivan sama kun keskikulutus mulle ihan riittävän alhainen eli alle 6l/100km dieseliä.

Joten alkanut tuntua, että koko esilämmitystouhu on turhaa hypetystä ja markkinamiesten puheita jotta saadaan myytyä kaikenlaisia hiluja kansalle. Autoilu on muutenkin ihan saatanan kallista niin ei kiinnosta mitään kalliita polttoainelämmittimiä hankkia kun ne olis kuitenkin suurimman osan vuodesta käyttämättä. Uusiin autoihin saa kyllä polttoainelämmittimiä edullisesti tai tulevat jopa vakiona. Ennemmin mä sellaisen ottaisin kun maksaa saman verran kuin lohkolämmitin sisäpistokkeella. Jotkut rahamiehet ottaa molemmat ja asennuttaa vielä jonkun akkulaturin kun polttoainelämmitintä vingutetaan kauppaan lähdettäessa ja kaupan pihassa puoli tuntia ja akusta loppuu jerkku jossain vaiheessa.
 
Kovemmilla pakkasilla tulee lohkolämmitintä käytettyä. ei vaan jaksa säätää johtojen kanssa jo joku 10 astetta on pakkasta.

9575 kwh näytti viimevuoden lukemat kun kävin katsomassa äsken. jakso noita kulutuksia sen vajaat pari vuotta seurailla kuukausittain. ei siihen aikaa mene, mutta vaatii kyllä että on aika jämptisti kirjaamassa kun kuukausi vaihtuu jos haluaa että ne on luotettavat.

Enkä oikein näe siitä isompaa etua enää kun kulutus on kuitenkin järkevissä lukemissa eikä se siitä seuraamalla muutu.
 
Ugh. Omaan torppaan on siirrytty eikä taloyhtiö enää sponssaa lohkolämmitimen ja sisälämpärin käyttöä autossa. Eli miten omalla sähköllä autoa lämmittävät on tämän laskeneet? Käytättekö lohkolämmitintä ja sisälämmitintä vai onko auton lämmitys polttomoottorilla halvempaa?

Molemmissa Webasto ja niin tulee olemaan seuraavissakin autoissa. Se mukavuus ja helppous, ei kiitos enää lohkolämmittimiä varsinkin kun sen sähkönkin joutuu maksaa ite. Ja Webastolla saa auton lämpimäks missä ja millon tahansa. Plus että näiden "sähkö" lämmittimien hinta on noussut ihan sikana. Kaveri osti täs syksyllä uuden auton, 670€ ois maksanu säteilylämmitin asennettuna ni otti sit Webaston.
 
Meillä lämmitysärkkään oma sähkömittari ja siitä saadut tulokset näyttää aika mielenkiintoiselta.
Talo on 2013 valmistunut, 2krs, 213m2, n.600m2, Päijät-Hämeessä.
Perhe 2+2.

2013 lämmitettiin sähköllä ja koko vuoden kulutus lämmitykseen 15375 kwh.
2014 lämmitettin vesiilmalämpöpumpulla ja koko vuoden kulutus 6043kwh.

Nää sisältää siis lämmitys+käyttövesi. Tosta kun laskee niin 2,5 on VCop jos vuodet olis suoraan vertailukelposet. :-)

Tällä saat muunnettua vuodet toisiinsa verrannollisiksi ainakin jollain tarkkuudella:
Lämmitystarveluvut - Ilmatieteen laitos
 
Aika vähän on vuoden vaikuttaneet kun kolme vuotta asuttu ja 500 kwh sisällä on vuosikulutukset olleet...
 
Joten alkanut tuntua, että koko esilämmitystouhu on turhaa hypetystä ja markkinamiesten puheita jotta saadaan myytyä kaikenlaisia hiluja kansalle.

Olen pohtinut ihan samaa. Oliskohan joku TM tai muu tehnyt juttua aiheesta.

Lämmitimessä noi ajastimetkin on liian haastavia kun pakkasessa niitä saa räpeltää. Meidän viikko rytmi on kovin vaihteleva joten aina niitä saa ruuvata.

Helpointa olisi jos olisi kaukosäädin lohkolämpään ja sisälämpään. Ohjaisi sisällä puhelimella lämmitykset autoon päälle kun tarttee.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom