Olkapäiden venyttely?!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vispe
  • Aloitettu Aloitettu
Olis nyt semmosta kysyttävää että mimmoset venytykset ois parhaita noiden olkapäiden venyttelyyn. Kun on hieman jäykähkön puoleiset nuo olkapäät. Ajattelin ruveta panostamaan tohon venyttelyyn ettei vaan paikat hajoaisi. Niin jos joku voisi heiman selvittää asiaa. Joku kuva tai linkki kuvasivulle ois tosi jees!

Ja nyt kun venyttelystä pääsin kysymään niin alaselälle joku hyvä venytys ois kanssa aikas tarpeellinen!

Elikkä venutusohjeita tulemaan. Kiitoksia :D

lihastahan venytetään just vastakkaiseen suuntaan, kun minne se (lihas) nostaa. eli jos haluut venyttää etuolkapäätä; väännä kättä taaksepäin niin kauan, että venytys tuntuu etuolkapäässä. ite saan parhaimman tuntuman, kun meen lattialle istumaan ja koitan työntää käsiä mahdollisimman kauas perseestä lattiaa pitkin liu`uttamalla. sivuolkapäätä onkin vähän vaikeempi venyttää... hauberi kiinni leukaan ja rintakehään, sitten yrität etsiä kohtaa, missä venytys tuntuu. ittellä tuntuman saaminen sivuolkapäähän tuntuu tosi vaikealta. sitten kun sen saa, niin tuntuu, ettei se venyis ollenkaan. six mä tyydynkin pelkkiin käsien pyörittelyyn :p

tais tulla taas aika sekava message.. noeivoimitää

Itse roikun tangossa ns. apinaotteella. Tämä venyttää olkapäitä ihan homona, mutta jos olkapäissä on feelua tai muuta käminää, niin noutaja tulee.........
Samalla tissit venyy hyvin!

Alaselän venyttely: Mene istumaan lattialle, siitä sitte teet kuperkeikan taaksepäin ja viet jalat pään yli lattiaan ja annat venyä.

Sivuolkapäitä tuntuis venyttävän hyvin, kun nappaa kahvasta kiinni esim. ristikkäistaljassa ylhäältä (painoa kiinni reiluhkosti) viemällä oikean käden vasemmalle ylös (rintamasuunta eteenpäin) ja sitten kääntää rintamasuuntaa alas oikealle käsi suorana ja hakee sitä kohtaa, jossa olkapää alkaa venymään. Ja melkein samanlaisen tuntuman saa kotona, kun ottaa kiinni esim. ovesta oikealla kädellä ja vielä vasemman käden kyynärvarrella työntää kämmen oveen päin lisävenytystä samalla kun rintamasuuntaa käännetään oikealle pois päin ovesta. Ja sitten vasurille toisin päin.

Tää nyt on tällaista itse kokeiltua... :)

Alaselän venyttely: Mene istumaan lattialle, siitä sitte teet kuperkeikan taaksepäin ja viet jalat pään yli lattiaan ja annat venyä.

Tossa venytyksessä pitää osata pitää "koonta", eli ihan löysänä ei kannata tohon heittäytyä. Hengitykselläkin merkitys, sillä lyyhistymistä kannattaa välttää, mulla se mättää ja tulee vaan kipuja

ask_joe_clip_image002_0001.jpg

Internal rotation stretch

ask_joe_clip_image004_0000.jpg

Pec stretch (rintalihakset)

ask_joe_clip_image006_0000.jpg

Lat stretch

Olkapäille siis nämä.

Olkapäät on tarkotus nyt kuntouttaa kans kun käsi on paskana. Tuo internal rotation stretch jää mulla toisella kädellä 45 asteen kulmaan kun toinen menee ihan lattiaan asti (90 astetta).. eli miten tuotakin venytetään, pikkuhiljaa pitkiä venytyksiä eiks jees? Ja samaan pisteeseen kuin parempi olkapää?

Olkapäät on tarkotus nyt kuntouttaa kans kun käsi on paskana. Tuo internal rotation stretch jää mulla toisella kädellä 45 asteen kulmaan kun toinen menee ihan lattiaan asti (90 astetta).. eli miten tuotakin venytetään, pikkuhiljaa pitkiä venytyksiä eiks jees? Ja samaan pisteeseen kuin parempi olkapää?

Itsellä meni olkapää viime syksynä ( iskuporakoneella poratessa :) ), käytin kuntoutukseen eri värisiä vastuskuminauhoja. Ja fyssarin jumppaohjeilla olka nyt kunnossa. Kuminauhat niin pirun hyviä. Suosittelen.

Jees. Mulla on minikumeja ja myös pitkiä vetokumeja. Vois noita käyttää tossa apuna. Taidan jo huomenna vähän jumppailla. Youtubessa on yhtä sun toista ihan uutta..

http://www.youtube.com/watch?v=y4Wo095zPnc&NR=1 tuossa vielä toinen.

Itse olen vuoden päivät AINA ennen treeniä jumpannut ranteet ja olkapäät, ja usein myös treenin jälkeen venyttelyn ohessa. Liikkuvuus on kyllä lisääntynyt hurjasti eikä ole vaivoja ollut.

Oli kyl sen verta radikaaleja liikkeitä et jos siel olkapääs o jotain vähä rikki ni ton jumpan jälkeen o sit iha kunnolla..

Oli kyl sen verta radikaaleja liikkeitä et jos siel olkapääs o jotain vähä rikki ni ton jumpan jälkeen o sit iha kunnolla..

liikerata olkapäissä(kin) paranee kun vaan jaksaa rauhallisesti treenata sitäkin puolta. Mulla meni punttihommissa olkapää paskaksi monia vuosia sitten, ja samalla kun rupesin telinevoimistelutyylistä treeniä harrastamaan niin tuli nää liikkuvuus/venyvyys -harjotteet sekä muu prehab ja rehab toiminta pakollisiksi, ja vuosia vaivannut olkapää on aivan yhtähyvässä kunnossa kun ehjäkin tänä päivänä.

Tietenkin jos kunnolla on rikki niin lääkäriin vaan, mutta nyt oli kyse ilmeisesti kuitenkin olkapäiden liikkuvuuden parantamisesta.

Mitäs kaikkea kivaa ja hyödyllistä voisi kepillä tehdä olkapäiden hyväksi? Nyt olen lähinnä tehnyt niitä perus pään yli muljautuksia ja vuorotahtiin vienyt kättä selän taa. Lisää vinkkiä kaipailtaisiin.

Itse asiassa vaikka toi olkapäiden muljautus näyttää noista varmasti pahimmalta niin itse liike on todella sulava verrattuna kepillä tehtävään liikkeeseen ja pistää todella hyvin veren kiertämään koko yläselän seudulla.

Varsinaisia (staattisia) venytysliikkeitä löytyy mm. Pakkiksen venyttelyoppaasta (pdf), mutta kuten monet tässä jo ansiokkaasti ovat ehdotelleet on kumpparijumppa ja sitä kautta dynaaminen venyttely usein aika paljon parempi vaihtoehto. Tämä ihan liikkuvuuden lisäämisen sekä toisaalta usein puutteellisen lapatuen parantamisen mielessä. Aiempiin linkkeihin voisin lisätä vielä http://www.youtube.com/watch?v=A0ONHZmsFec
Vastoin listattujen videoiden suorituksia tekisin (sinällään hyvät) liikket aika paljon pienemmällä vastuksella, jotta saadaan tukea erityisesti sisempiin kerroksiin ja liikkeet voi tehdä turvallisesti isommalla liikeradalla. Voihan sitä silloin tällöin kokeilla isompia vastuksia, mutta pääpaino mieluummin pienen vastuksen ja ison kontrollin liikkeissä.

Itse olen vuoden päivät AINA ennen treeniä jumpannut ranteet ja olkapäät, ja usein myös treenin jälkeen venyttelyn ohessa. Liikkuvuus on kyllä lisääntynyt hurjasti eikä ole vaivoja ollut.

Aah idon mobbausrutiini. Mullakin on jokaikisen treenin alussa nämä drillit. Lopuksi vedän pari kevyempää versiota noista kolmesta "helpoimmasta" (dislocates, whippets & overhead straight-arm pulldowns). Yksittäin toi dislocate on jo semmosta hommaa että suosittelisin tekemään kaikille. Luonnollisesti oman kehon rajoituksien mukaan, aloitetaan tosi lirppanalla nauhalla ja edetään tiukempiin kaksinkerrostettuihin jne.

[MUTU]
Oikeastaan keppidislocatet kerjää verta nenästä lähes poikkeuksetta. keppi kun ei anna periksi, ja kylmät olkapäät voi olla hyvinkin erilaiset liikeradoiltaan kuin lämmenneet = "Jousto" tapahtuu kyynärpäissä, ja olkapäiltä viedään silloin se koko mobbauksen idea. Kumpparit käyttöön niin alkaa olkapäissäkin oleen liikkuvuutta. :)

Niin, ja keppi vääntää ranteen = kyynärpään = lopulta olkapään virheasentoon.
[/MUTU][/:david:]

Noi oli jo vähän pelottavia, mutta varmasti hyviä kunhan on vahvistanut ensin sen edellisen videon mukaan ja kunnolla vahvistanut, hitaasti ja hartaasti. Ei mitään tyyliin 2 viikkoa videota 1 ja sitten täysillä seuraavien kimppuun.

Back
Ylös Bottom