Olkapäätreenin estävä kiertäjänkalvosintulehdus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kabu
  • Aloitettu Aloitettu
Eli tuo kiertäjänkalvosinvamma on varmasti yleinen ja lääkäri määräs heti lepoa nii etten olkapäätä rasita. Vaihoin tanko penkin kässäreille poistin hartiatreenin ja leuanvedon . Onko järkevää vaan jatkaa treenaamista näin eli siis jättää hartiat tekemättä, vai olla viikkoja tekemättä mitään ja toivoa että koko vamma parantuu? Kokemuksia tästä kiertäjänkalvosinvammoista? Lääkäri kertoi ettei vastaa samaa kuin esim. oshgood sclatter polvessa (joka minulla myös ollut) , koska tätä polvi vammaa sai rasittaa eikä se voinut mennä pahemmaksi. Ilmeisesti tää hartia ongelma voi äityä pahaksikkin jos vaan jatkaa ja jatkaa? Kiitokset :)

Kovin monella täällä ei ole lääkärin koulutusta sanomaan jotain virallista linjausta, mutta ainakin itse olka- ja kyynerpäät tulehtuneina veivanneena sanoisin että jätä ihan kokonaan kaikki olkapäitä rasittava pois. Varmasti uloke ilmestyy otsaan kun aikapaljolti koko yläkropan reeni pysähtyy olkapäiden takia, mutta kannattaa mielummin ottaa se pariviikkoa täyselpoa kuin yrittää "hieman" tehdä jotain ja kärsiä siitä ERITTÄIN pitkään. Tämä nyt on vaan oma mielipide mutta kuitenkin varoituksen sana, että saattaa mennä erittäin pahaksikin jos ei lepuuta.

Komppaan. Pitkällä tähtäimellä varmasti parempi kehitys niin, että totaalilepoa olkapäille nyt ja sitten todella kovaa treeniä, kuin se, että pumppailet nyt kevyesti ja kärsit vaivoista kuukausikaupalla.

Pitkällä tähtäimellä varmasti parempi kehitys niin, että totaalilepoa olkapäille nyt ja sitten todella kovaa treeniä, kuin se, että pumppailet nyt kevyesti ja kärsit vaivoista kuukausikaupalla.

Jep. Itse olen juuri samanlaisessa tilanteessa. En antanut viime keväänä olkapään parantua kunnolla vaan vedin kevyesti (ja vähän vähemmän kevyesti) alkusyksyyn saakka. Ja nyt toista kuukautta totaalilevossa ja kortisonia piikitetään kolmen viikon välein.

Jos kunnon lääkärillä kävit, niin hän todennäköisesti antoi reseptin tulehduskipulääkkeisiin. Nauti niistä ja lepäile.

Omakohtaisella kokemuksella voin sanoa, että anna sen olkapään parantua kunnolla tai sitten tappelet sen kanssa useamman vuoden.

Ja sitten kun se on kunnossa, alat kiinnittämään huomiota olkapäiden kuntoon erinlaisin jumppa- ja venyttelyliikkein..

Itsellä olkapää reistaili miltei puoli vuotta. Jätin sitten kaiken olkapää-treenin ja vino- ja normipenkki treenin tangolla pois reiluks kk. Nyt olkapäällä pystyy tehdä penkkiä ja olkapää-liikkeitä ilman kipua. Pystypenkkiä en ole vielä uskaltanut tehdä mutta ensi viikolla kokeilen josko sekin sujuisi ilman kipua.

Omakohtaisella kokemuksella voin sanoa, että anna sen olkapään parantua kunnolla tai sitten tappelet sen kanssa useamman vuoden.

Ja sitten kun se on kunnossa, alat kiinnittämään huomiota olkapäiden kuntoon erinlaisin jumppa- ja venyttelyliikkein..

Juurikin näin. Kuntoutus on hidasta. Fysioterapiaa, aloitat kiertäjäkalvosin jumpalla kaikki muut paitti jalka treenin. Kerran menny, menee helposti uudestaan.

Hieman off-topiccia, mutta foam rollerin omistajien kannattaa kokeilla kiertäjäkalvosimen rullailua. Itse hokasin kokeilla tätä muutama päivä sitten ensimmäisen kerran ja jo nyt paikat tuntuvat rennommilta. Aluksi sattuu ihan helvetisti, mutta sehän vaan merkkaa että homma olisi pitänyt aloittaa aikaisemmin.

http://www.youtube.com/watch?v=AXXtgf7FJtQ Tuossa yksi tapa rullailla.

Aika nopeasti ovat omat kiertäjäkalvosimet parantuneet, mutta nykyään kyllä tulee ennen jokaista penkkitreeniä treenattua niitä. Sillä sen ongelman pitäisi aika hyvin lähteä, kunhan eka paranevat. Itse pystyin jopa treenaamaan olkapäitä, mutta pelkän tangon nostaminen penkistä teki pahaa, kapeapenkki alkoi onnistua aika nopeasti.

Itsellä vasen olkapää paskana. Välillä tulehtuu pariksi päiväksi, mutta sitten taas palautuu normikuntoon, mutta aina nukkuessa jos painon laittaa vasemmalle olkapäälle, niin kyllä rutisee kun nousee pois siitä asennosta. "loksahtaa" oikein kunnolla aina.

Treeniä ei nyt hirveästi ole haitannut paitsi, että vipareita ei kyllä pysty tehdä käsipainoilla yhtään. Olkapäitä kokeilen ennen treeniä narulla venytellä. Tiedä sitten pitäiskö käydä näyttää lekurissa, ennen kuin koko olkapää menee paskaksi. Oikean olkapään kanssa ei ole mitään ongelmaa. Uskon, että tuo vasuri on vain väljä.

Olkapäässä tai pikemminkin ylhäällä käsivarressa takasivulla tuntuu joskus treenin jälkeen pientä kipua. Kättä pystyy kiertämään ja liikuttamaan ettei kovaa kipua ole mutta levossa tuntuu pieni kipu. Venyttelyoppaan 10 ja 11 kohdan venytykset ottavat juuri kipuilu kohtaan. Onko kyseessä siis kiertäjäkalvosin ongelma vai joku muu vaiva?

Itse kärsin näistä aikoinaan paljonkin. Jutut löytyy täältä jos jaksaa etsiä...

Mutta tässä lyhyesti omat kokemukset.

Älä treenaa tulehtuneilla olkapäillä. Tulehduskipulääkettä esim. 5-10 päivän kuuri. Tällöin myös 3-4 kertaa päivässä 10-15 minuuttia per kerta pidät jääpussia tulehtuneessa olkapäässä. Älä missään tapauksessa sauno ainakaan rasituksen jälkeen ja ehkä kannattaisi tämän ajan olla saunomatta kokonaan. Kuuma pahentaa tulehdusta.

Sitten kun tulehdus on hoidettu, niin ERITTÄIN VAROVAISESTI se treenin aloitus ja AINA heti pian treenin jälkeen sitä kylmäpussia. Itse tulehdutin omaa tyhmyyttäni (sillä se lähtee millä tulikin asenne) pariin kertaan kiertäjäkalvosimet kunnolla. Toisella kerralla niin ettei kättä kärsinyt nostaa. Pari viikkoa meni itse tulehduksen hoitoon ja vähintään toinen samaverta satujumppailuun jotta olkapää alkoi kestää.

Kantapään kautta on jo opittu, ettei anneta mennä tulehdukseen asti. Ja ehkäistään jos sillä, ettei tungeta miljoonaa sarjaa kaikkia mahdollisua punnerrusliikkeitä samaan treeniohjelmaan.

Back
Ylös Bottom