Olkapäät kipeät?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juffe
  • Aloitettu Aloitettu
Moi!

Hmm.. on aika kiusallista, kun tänään olis hartiapäivä, mutta olkapäihin sattuu kun niitä nostelee ja vasen olkapää naksuu, joten taitaa olla viisainta jättää tänään menemättä? Vai?

Myös jos olkapäähän taputtelee sormilla niin tuntuu pientä kipua. Onkohan olkapää tulehtunu tms? Tuntuu, että ilmeni tiistaisen rinnallevedon jälkeen nämä kivut, onko se liike todellakin näin rankka, vaikka jätän siitä rinnallevedosta sen pystypunnerruksen pois (kun se kuuluu hartiapäivään) ja sensijaan laskeudunkin perseellä erittäin alas.

Naksuu kyl olkapää aika uhkaavasti.. se niinku tuntuis "muljahtelevan" tuolla ku nostaa suoraan sivulle. :confused:

-- Juffe

saattaapi olla se ikuinen kiertäjäkalvosin joka siellä vihoittelee ja saattaa olla tulehtunut. Osaava ortopedi ois kyllä poikaa niin saisit varmistuksen asiaan. Mutta kannattaa jättää olkapääreeni väliin tai tehdä ainakin todella kevyesti, niin ettei kipua tunnu ja jos tuntuu niin jättää tekemättä. Ja jääpussia kannattas pitää, vaikka tunnin välein vartti ja kolme kertaa, autto ainakin mulla.

Mulla meni olkapää jo 17-vuotiaana paskaks,jonka jälkeen 2kuukautta pakollista treenitaukoa koko yläkropalta.10-vuotta hartia vihoitteli,välillä pahastikin.Aloin käymään hierojalla ja vaiva on helpottanut huomattavasti.Pahimmillaan en treenin jälkeen saanut kättä nostettua pään päälle tai auton ovea auki vasemmalla kädellä.Ongelma tulee esille vieläkin aika-ajoin,mutta huomattavasti lievempänä,kiitos hieronnan.Samaa naksumista ja muljahtelua,mutta vähemmän.Nyt kipinkapin lääkärille,jottei käy niinkun mulle.Tyhmyyttäni kun jätin lääkärillä käymättä...

Olkapää

Lempiaineeni!

Olkapäävaivoista kovasti jo vuosia kärsineenä voin vastata kysymyksiisi. Jos naputat olkaniveltä solisluun pään kohdalta (kohta jossa ei lihaa nahan ja luun välissä) ja tunnet kipua, sekä olkapää rutisee, se on todennäköisesti tulehtunut. Hae lääkäriltä tulehduskipulääkettä, ja ANNA OLKAPÄÄN LEVÄTÄ! Et varmasti halua pysyviä vaivoja! Poista niskantakaapunnerrus treeniohjelmastasi (jos sellainen sulla on). Se on luonnoton liikerata ja hankaa kiertäjäkalvosimet huonoon kuntoon. Ajattelepa nostavasi betonisäkkiä ylähyllylle: käännytkö selkä hyllyyn päin ja nostat säkin pääsi taakse vai työnnätkö sen rinnalta? Ei olkanivelet ole tehty kestämään raskaita nostoja niskan takaa. Ne jotka väittävät, että puhun paskaa, ovat treenanneet korkeintaan muutaman vuoden tai sitten omaavat supergeenit nivelissä.

Olkapää on hankala nivel sen runsaan liikkuvuuden vuoksi. Itse joudun treenaamaan olkapäät vain vipunostoja tekemällä, kiertäjäkalvosimeni ovat vaurioituneet ja nivelkanavissa on rustottumaa ja kalkkeumaa. Ikää on nyt 31 v. Vipunostoissa ei kyynärlinja saa nousta olkalinjan yläpuolelle. Näistä asioista kun pidän huolen, eivät olkapääni pääse tulehtumaan.

Heikki

Ikää itselläni kanssa 31v ja niskantakaa punnerrusta tehnyt 17-vuotiaasta asti.Toimii nykyään hyvin,kun en ole tankoa liian alas asti laskenut.Jätän tangon nykyään korvien tasolle tai korkeitaan hieman alle.Alle kuuden toiston sarjoja en ole enää tehnyt(6*90kg)
Olen kyllä ajatellut kyseisen liikkeen korvaamista jollain muulla,kun noita olkapäävaivoja on ollut,mutta nyt liike toimii todella hyvin ja eristää olkapäitä mielestäni paremmin kuin edestä tehty,jossa rinta tulee helposti mukaan.
Liike on kyllä kieltämättä riskialtis,mutta minusta liikerata tulee luonnottomaksi
vasta kun tanko lasketaan liian alas:olen usein nähnyt olkapäät takuulla hajottavan version,jossa tanko nostetaan ensin epäkkäiltä niskaan ja sitten vasta suoraan ylös,jolloin liikeradasta tulee kulmikas.
Olen siis kuitenkin sitä mieltä,että niskantakaa punnerrusta ei kannata tehdä,jos hartiavaivoja.

Heikki puhui täyttä asiaa postauksessaan ja oon samaa mieltä näiden niskantakaa punnerrusten kanssa, miksi ihmeessä niitä on tehtävä?? kertokaa yksikin hyvä puoli verrattuna vaikka normaalisti edestä punnerrettaviin tai käsipainoihin?? mulle ei noi tangolla tehtävät sovi mitkään, mutta käsipainoilla ei ongelmia ole. Ja toinen olkapäiden tappaja on tämä ylätalja niskan taakse, sekin vääntää järjettömästi olkapäitä, taas kysynkin miksi sitä on tehtävä?? kun vastaavasti voi taas vetää tohon eteen...

timba79 sanoi:
Heikki puhui täyttä asiaa postauksessaan ja oon samaa mieltä näiden niskantakaa punnerrusten kanssa, miksi ihmeessä niitä on tehtävä?? kertokaa yksikin hyvä puoli verrattuna vaikka normaalisti edestä punnerrettaviin tai käsipainoihin?? mulle ei noi tangolla tehtävät sovi mitkään, mutta käsipainoilla ei ongelmia ole. Ja toinen olkapäiden tappaja on tämä ylätalja niskan taakse, sekin vääntää järjettömästi olkapäitä, taas kysynkin miksi sitä on tehtävä?? kun vastaavasti voi taas vetää tohon eteen...
Jos olisit lukenu ton mun tekstin,niin se syy ilmenee tuosta sanasta: e-ris-tää.Monet huippu-urheilijatkin tekevät näitä niskan takaa/taakse-liikkeitä.Vaarallisiahan ne toki ovat,kuten Heikki sanoi.

Snake sanoi:
Jos olisit lukenu ton mun tekstin,niin se syy ilmenee tuosta sanasta: e-ris-tää.Monet huippu-urheilijatkin tekevät näitä niskan takaa/taakse-liikkeitä.Vaarallisiahan ne toki ovat,kuten Heikki sanoi.

Tulihan se luettua joo, mutta kysynkin että onko järkeä e-ris-tää ne olkapäät paskaksi?? täällä on niin moni sanonut että se ei sovi ja samoin kavereista salilla, mutta kukin tehkööt miten tekee ja parhaakseen näkee...

Snake sanoi:
Ikää itselläni kanssa 31v ja niskantakaa punnerrusta tehnyt 17-vuotiaasta asti.Toimii nykyään hyvin,kun en ole tankoa liian alas asti laskenut.Jätän tangon nykyään korvien tasolle tai korkeitaan hieman alle.Alle kuuden toiston sarjoja en ole enää tehnyt(6*90kg)
Olen kyllä ajatellut kyseisen liikkeen korvaamista jollain muulla,kun noita olkapäävaivoja on ollut,mutta nyt liike toimii todella hyvin ja eristää olkapäitä mielestäni paremmin kuin edestä tehty,jossa rinta tulee helposti mukaan.
Liike on kyllä kieltämättä riskialtis,mutta minusta liikerata tulee luonnottomaksi
vasta kun tanko lasketaan liian alas:olen usein nähnyt olkapäät takuulla hajottavan version,jossa tanko nostetaan ensin epäkkäiltä niskaan ja sitten vasta suoraan ylös,jolloin liikeradasta tulee kulmikas.
Olen siis kuitenkin sitä mieltä,että niskantakaa punnerrusta ei kannata tehdä,jos hartiavaivoja.

Huh.. mä oon aina päästäny sen ihan niskaan alas asti "lepäämään" että on liike ollut koko liikeradalta.. eli kannattais vissiin jättää se paljo ylemmäs se tanko? =/

-- Juffe

Snake sanoi:
Liike on kyllä kieltämättä riskialtis,mutta minusta liikerata tulee luonnottomaksi vasta kun tanko lasketaan liian alas

Yksi tyyppi paikallisella salilla tekee ylätaljaa niskan taakse aivan luonnottoman alas. Tanko laskeutuu johonkin hartioiden alapuolelle ja liike näyttää melko karmealta. Painot ovat kyllä pienet, eli mitään hirveetä repimistä liike ei sentään ole, mikä on harvinaista aloittelijalle.

Back
Ylös Bottom