Olkapäät aivan viduillaan

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Eli olkapäitteni asento on täysin väärä. Ne liikkuvat aina eteenpäin, rintakehän ohi, jos en niitä koko ajan aktiivisesti vedä taaksepäin. Ja kun koitan pitää ne normaalissa asennossa, selkä väsyy ja alkaa kipeytyä päivän mittaan. Ongelma on varmaan siitä lähtöisin, että koko elämäni mulla on ollut aika huono ryhti, jota vasta viime aikoina olen ruvennut parantamaan. Ongelma taitaa olla lähtöisin selästä, sillä lapaluitteni sisäreunat kääntyvät keskiselästä irti ja olkapäät roikahtavat eteen. Toisin sanoen lihakset tuntuvat puuttuvan jotka pitävät lapaluut yhdessä. Olen puolen vuoden ajan vähän panostanut maastavetoon, kulmasoutuun, alataljaan ja leukoihin, mutta mitään merkittävää parannusta en ole huomannut. Olkapäiden huonosta asennosta johtuen myös rintalihasten kasvattaminen on lähes mahdotonta --> olkapäät liikkuvat eteenpäin ja ottavat rintalihaksille kuuluvan työn. Olen useamman vuoden jo salilla käynyt, mutta nyt tuntuu kyllä omat keinot loppuvan kesken. Kaikki apu on terve tullutta. Voisiko esim. maastaveto suurilla painoilla auttaa? Itse teen sarjoja tällä hetkellä 120kg. Kulmasoutua taas teen tangolla, niin että kroppa on vaakatasossa ja 60 kg painoa. Meinaa menna maku kyl ihan täysin tähän salilla käyntiin, kun ei vaan saa kroppaa oikeeseen malliin...
Mulla siis on omaa massaa lähes sata kiloa, joten omaan painooni nähden en todellakaan ole vahva.

Älä nyt saatana jätä hyvää harrastusta kesken tuon vaivan takia! Ilmeisesti haittasi on vain kosmeettinen vai? Jos näin on, voimaa kyllä sulle tulee vetoon ja muuhunkin kunhan vaan treenaat. Itse olen oikeastaan juuri puoli vuotta käynyt salilla, ja vedän lähes samoilla painoilla kuin sinä. Sen verran voin mutuilla, että jos oot koko elämäs kärsiny huonosta ryhdistä, niin ei se välttämättä vain puolen vuoden treenillä parane. Kannattaisi muuten varmaan sen verran investoida itseensä, että käväset jollain lekurilla/fysioterapeutilla kyselemässä neuvoja, saisit todnäk. rahoilles ihan hyvää vastinetta. Sen verran on vaan noista maksullisista lääkäreistä kokemusta, että nehän tykkää laittaa potilaat kaikkiin mahdollisiin testeihin, ja yksityisellä se tietenkin maksaa rahaa. Testeille voi kuitenkin sanoa ei :D

Tsemppiä vaan, petät vaan ittes jos jätät punttailun kesken.

ylätalja/leuanveto. ne ottaa niihin lihaksiin mitkä pitää lapaluita yhdessä.

toi ryhtihomma on tosi vaikea korjata, mutta käsittääkseni täysin mahdollista jos vaan maltti riittää.

e: käsittääkseni ne on juuri rintalihakset jotka vetävät hartiat liian eteen, kokeilehan venytellä rintalihaksiasi jos et ole aktiivisesti niitä venyttänyt.

Mulla on kaikki kuvailemasi vaivat, paska ryhti lapsesta asti. Kannattaa mennä heti vaan käymään fysioterapeutilla, niin saat selville mistä kiikastaa. Niin itse tein ja todellakin kannatti. Jos ei ihan heti pääse fysioterapeutille, niin kannattaa odotellessa ainakin rintalihaksia alkaa venyttelemään niin perkeleesti.

Fysioterapeutin lisäksi toinen taikasana on PILATES, voin vannoa, että toimii.

Tässä on mitä itse tekisin:

Käynti fysioterapeutilla.

Takaolkapäihin, rintaan ja selkään lihaa erityisesti.

Takaolkapäille liike, jota on vaikea tehdä väärin ja ottaa minne pitääkin: Pistä 2 kahvaa taljaan ylös, penkki keskellä, kahvoista kiinni niin, että ne menevät rintasi päälle ristiin, vedä kädet suorina niin pitkälle kun tulee. Sitä sitten vaikka 4x10 1 krt viikossa sarjat tietenkin loppuun asti.

Itselläni myös ongelmaa tuon etuolkapäiden kanssa, ja jokainen rintaliike tuntuu ottavan etuolkapäihin enemmän (mikä vain pahentaa tilannetta niinkuin sanoitkin). Löysin ratkaisun: dippi leveällä, ja niin syvälle kuin pääsee ja olkapäät antavat myöten (itse teen niin syvään kuin kroppa laskeutuu). Tuota vaikka 5x. Myös ristitaljaa (liike ala-asennossa nimenomaan ristiin) kannattaa kokeilla pystyasennossa ENNEN muita rintaliikkeitä, koska itse saan ainakin tuonkin rintaan ottamaan, koska lopussa rinta on jo niin hapoilla että liike menee varmasti etuolkapäille. Rintaa kannattaa myös venytellä sarjojen välissä, ja muutenkin omana aikanaan jotta lihaskalvo aukeaa.

Selälle sitten mavea, leukoja ja soutuja.

Syviä vatsoja kuntoon esim. voimapyörällä, ja muista maastavedossa ja kyykyissä vetää napaa sisään niin aktivoivat nimenomaan ne korsetin lihakset eli "tukilihakset" mihin se voimapyöräkin ottaa. Myös ihan pinnallisia vatsoja kannattaa tehdä. Vatsalihaksilla on myös vaikutusta hyvään ryhtiin.

Tässä vielä miksi nämä auttaisivat: Takaolkapäät siksi, että ne vetävät niitä etuolkapäitä taakse. Rintaa, koska sen kasvulla sama efekti kuin takaolkapäiden, tämän voit todeta jo työntämällä rintaa "rottingille" niin huomaat että olkapäät vetäytyvät. Sama juttu selkälihaksilla.

Niin juu ja dieettaa ihmeessä, ei se ylimääräinen laardi tilannetta ainakaan helpota. Mutta muista, lihasta ei voi kasvattaa samaan aikaan kun dieettaa joten päätä miten homman hoidat.

Tuossa nyt jotain..

muuten hyvä mutta rintalihakset ei suinkaan vedä rintaa rottingille.
ennemmin eri tavoilla kättä vartalosta eteenpäin. omaa rakennettaan ei voi kokonaan muuttaa treenaamalla, mutta varmasti voi vaikuttaa, älä lopeta treenaamista.

Taitaapi olla aika yleinen vaiva tuo olkapäiden eteen painuminen. Omasta kokemuksesta voisin neuvoa selän pienten lihasten treenaamista. Kun rankaa tukevat lihakset voimistuvat, ne vetävät automaattisesti ryhtiä suoraksi. Myös lantion lihaksilla on suuri merkitys ryhtiin! Kun lantio kannattelee suorana vartaloa, myös ryhti pysyy kasassa.

Selän pienille lihaksille olen itse tehnyt yhtä yksinkertaista liikettä. Tangosta kiinni hartioiden leveydeltä. Tästä kumarrutaan alaspäin selkä pyöreänä, tanko reisiä pitkin. Tankoa ei tarvitse puristaa, vaan antaa "roikkua" vapaasti sormikoukuissa (voi käyttää myös remmejä, jos tuntuu vaikealta). Tankoa lasketaan mahdollisimman alas, selkä mahd. pyöreäksi. Tangon pitää kuitenkin pysyä kiinni vartalossa koko ajan. Itse lasken polven yläpuolelle. Tästä noustaan takaisin suoraksi nikama nikamalta ja ylhäällä ojennus, hartiat takse ja katse yläviistoon. Yllättävän rankka liike, kun vaan muistaa keskittyä. Toistoja teen 3x20. Päkiät voi nostaa parin sentin korokkeelle tai vaihtoehtoisesti kantapäät. Tämä vaikuttaa lantion asentoon ja muuttaa hieman liikettä.

Rintareeniin tuo olkapääongelma vaikutti minullakin: etuolkapäät "varastivat" liikkeen. Helpotuksen sain aloittamalla tekemään lattiapenkkiä, penkkiä alakaltevalla penkillä sekä ristikkäistaljaa alhaalta. Liike kohdistuu alemmas rintalihakseen, eivätkä olat pääse niin voimakkasti mukaan. Kun rintalihakset voimistuivat, alkoi myös ns. normaali penkki sujua!:)

Toivottavasti sepustuksistani oli jotain apua... Onnea treeniin! Kyllä sitkeys palkitaan!:)

muuten hyvä mutta rintalihakset ei suinkaan vedä rintaa rottingille.
ennemmin eri tavoilla kättä vartalosta eteenpäin. omaa rakennettaan ei voi kokonaan muuttaa treenaamalla, mutta varmasti voi vaikuttaa, älä lopeta treenaamista.
Siis tarkoitin että "työntää" rintaa eteenpäin tuolla. Kokeileppa mennä peilin eteen sivuttain, pistää olkapäitä hiukan eteenpäin (tai kuten esim. ketjun aloittajalla käsitin jo olevan), ja työntää rintaa ulospäin, niinkuin tapahtuu kun tissit kasvavat, niin tajuat mitä tuossa hain. Tai sitten käsitin vaan viestisi väärin.. :rolleyes:

Rintareeniin tuo olkapääongelma vaikutti minullakin: etuolkapäät "varastivat" liikkeen. Helpotuksen sain aloittamalla tekemään lattiapenkkiä, penkkiä alakaltevalla penkillä sekä ristikkäistaljaa alhaalta. Liike kohdistuu alemmas rintalihakseen, eivätkä olat pääse niin voimakkasti mukaan. Kun rintalihakset voimistuivat, alkoi myös ns. normaali penkki sujua!:)
Kuinka tuota lattiapenkkiä tehdään? Liike on vissiin enemmän voimailu- kuin bodauspuolen settiä?

Kuinka tuota lattiapenkkiä tehdään? Liike on vissiin enemmän voimailu- kuin bodauspuolen settiä?

Menet lattialle makaamaan selälleen ja sitten teet normaalisti penkkipunnerrusta tangolla. Liikerata on pienempi, koska kyynärpäät pysähtyy lattiaan, mutta ojentajaliikkeenä/apuliikkeenä nuo voimailijat tuota käyttääkin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Menet lattialle makaamaan selälleen ja sitten teet normaalisti penkkipunnerrusta tangolla. Liikerata on pienempi, koska kyynärpäät pysähtyy lattiaan, mutta ojentajaliikkeenä/apuliikkeenä nuo voimailijat tuota käyttääkin.
Eli periaatteessa voi tehdä normaalilla penkillä, kunhan ei laske tankoa rintaan asti?

Eli periaatteessa voi tehdä normaalilla penkillä, kunhan ei laske tankoa rintaan asti?

No jos teet normaalilla penkillä, niin helpompi on tehdä lankkupenkkiä. Eli lankut rinnan päälle ja sitten lasket tangon lankkuihin asti. Tuo vajaa penkki kun on käytännössä aika hankala kun ei ole selkää merkkiä, mihin tanko pitäisi pysäyttää.

jep

Kiitos vaan kaikille neuvoista. Olisi vielä muutama kysymys liikkeistä. Leukoja teen hyvin leveällä myötäotteella (max joku 15). Selkäni olen kyllä saanut kohtalaisen leveäksi, mutta juuri etu-taka suunnassa olen aika tikku :david: Kannattaisiko leukoja ruveta tekemään kapealla vastaotteella? Ottaisiko tämä paremmin sinne keskiselkään, sillä latseille en nyt tarvitse liiemmin kasvua. Ja kannattaako maastaveto tehdä sillä tavalla, että yläasennossa puristaa perseen yhteen ja vetää olkapäät taakse. Eli tekee sellaisen loppuojennuksen. Tätä en nimittäin ole tainnut harrastaa.
Suuri ongelma myös on se, että kun teen ns. massaliikkeitä (kyykky, maastaveto, clean and press) loppuu multa taistelutahto kesken sarjan. Saisin varmasti tehtyä enemmän toistoja, sekä suuremmilla painoilla näitä liikkeitä, mutta jotenkin tuntuu vaan niin epämielyttävältä ja lopetan helposti kesken. Esim. penkkiä ja haukkaa pystyn helposti tekemään niin loppuun asti, etten varmasti jaksa yhtäkään lisää. Mikäs vois auttaa et sais kaikissa liikkeissä tehtyä sarjat kunnolla?
Niin, ja jatkanko kuitenkin sitä, että vedän niitä olkapäitä kokoajan taaksepäin, vaikka alkaisikin selkää väsyttämään. Luulisi sen vähitellen oppivan =D

Paksuutta selkään saat erilaisilla kapeilla vedoilla kuten alataljalla ja kulmasoudulla tangolla tai käsipainoilla. Keskittynyt lapojen puristus takana ja venytys edessä; pitkä liikerata. Olen havainnut itselläni toimivaksi setiksi tehdä ns. leventäviä ja paksuntavia liikkeitä vuoroviikoin.

En tiedä tuosta toistomäärien lisäämisestä... Itse olen tehnyt massaliikkeitä lyhyemmillä sarjoilla, esim. mavea 4-6 toistoa. Kyykyssä ja penkissä 6-8. Apuliikkeillä olen sitten vetänyt loput mehut irti. Toisen apuliikkeen olen tehnyt vähän suuremmilla painoilla ja toisen kevyillä pumpaten. Aika yksilöllistähän tuo on, miten saa lihaksensa vedettyä loppuun. Lisäksi osan lihaksista tosiaan tuntuu helpommin saavan tyhjäksi kuin toiset.

lihasta ei voi kasvattaa samaan aikaan kun dieettaa joten päätä miten homman hoidat.

kylläpäs voi, olen itsekin pystynyt siihen. varsinkin aloittelijalla se on täysin mahdollista ja tietenkin steroideilla. Syö tasan kulutuksen verran niin yön aikana menee vähän miinukselle, aterioiden ajoittamisella (esim low carbbailulla) yhdistettynä aerobiseen rasvaa palaa enemmän kuin syömisestä varastoituu. Salilla kun annetaan ärsyke niin kyllä kasvaa vaikka ei söisikään plussalle, ei vain niin hyvin.

Niin, ja jatkanko kuitenkin sitä, että vedän niitä olkapäitä kokoajan taaksepäin, vaikka alkaisikin selkää väsyttämään. Luulisi sen vähitellen oppivan =D

Kehottaisin edelleen käymään siellä fysioterapeutilla. Itse koitin kans vetää olkapäitä taaksepäin oma-alotteisesti ja ei se nyt ihan nappiin mennyt. Ryhtivirheen korjaaminen vaatii tosi paljon työtä, että oppii olemaan oikeassa asennossa, kun on koko ikänsä ollut enemmän ja vähemmän köyryssä. Tähän just niitä ammattilaisen neuvoja tarvitaan. Jos vaan mahdollista, niin suosittelen metsästämään sellaisen fysioterapeutin, joka on perehtynyt myös pilatekseen.

Itsellä oli hieman samantapainen ongelma ja lihakset lapaluiden välissä kipeytyivät välillä aika pahastikin. Tähän auttoi sitten rintalihasten aktiivinen venyttely ja takaolkapäiden säännöllinen treeni.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom