Olkapään repeämä ja treenaus?

Pistetääs tänne omaa tarinaa. Eli nelisen viikkoa sitten ilmeisesti tein salilla vinopenkkiä kässäreillä kaamealla tekniikalla ja seuraavana päivän alkoi olkapää särkemään ja menin pahentamaan tilannetta vielä golf-kierroksella.

Menin lääkäriin (diacor) ja kerrottiin että kyseessä kiertäjäkalvosimen tulehdus ja tulehduskipulääkitys päälle. Nyt lääkitys ohi ja tuo pahin leposärky lähtenyt pois, mutta muuten olkapää tuntuu hieman ilkeällä kun vaikka juoksee salitreenistä nyt puhumattakaan.

Nyt lääkäri laittoi röntgeniin ja ultraääneen, selviääkö noista jotain vai pitäisikö vaatia magneettikuvausta?

Itellä lähti käsipaino kaatumaan yläasennossa taaksepäin tän vuoden helmikuussa jonka seurauksena yliojennus ja kauhea rusahdus. Viikon lepo jonka jälkeen treenit jatkui, varoa sai toki. Samoin juostessa sattui hiukka. Vieläkin sattuu ääriasennoissa. Ultraääni ja röntgen suoritettiin, mitään ei löytynyt. Magneettiin pitäisi varmaan mennä, ei vaan olisi varaa, ja yths ei suostu:curs: Nyt sitten treenaan punnerrusliikkeitä vain tangolla, alan kohta syömään msm:ää ja glukosamiinia, jos se kiertäjäkalvosin niillä ja lihashuolloilla tulisi kuntoon joku päivä. Eli mahd pikaisesti magneettiin vaan jos talous antaa periksi on mun neuvo, jos(kun) niistä uä:stä ja röntgenistä ei mitään löydetä.

No niin jatketaan tarinointia, eli tänään oli ultraääni ja rötngen. Ultraäänen suorittanut lääkäri sanoi, että ei ahtaumia ja kiertäjänkalvosinkin näyttää ihan ehjälle. Voiko tuosta UÄ:stä tuon bongata satavarmasti vai pitääkö alkaa tivaamaan magneettikuvia?

No niin jatketaan tarinointia, eli tänään oli ultraääni ja rötngen. Ultraäänen suorittanut lääkäri sanoi, että ei ahtaumia ja kiertäjänkalvosinkin näyttää ihan ehjälle. Voiko tuosta UÄ:stä tuon bongata satavarmasti vai pitääkö alkaa tivaamaan magneettikuvia?

Niissä on aika tähtitieteellinen ero näissä UÄ vs. magneettikuvauksissa. Ultraäänellä ei näe kuin isommat vammat ja monet pienet repeämät tai muutokset jää kyllä näkemättä. Itsekin kävin vain ultrauksessa olkapäävamman takia ja mitään ei löytynyt, mutta kummasti vihoitteli 7-8kk kunnes toimi 2kk (ja taas hajosi kun tein penkkiä, joten penkkiä en tee enää _ikinä_ jos tästä vielä toisen kerran parantuu).

nyt tarttis jeesiä!!

eli reenasin 2-3pv sitten parin viikon tauon jälkeen. tietenkin unohdin lämmitellä ja tein 3x15 vipunostoja sivuille noin 10-15kg painoilla, tein oikein kunnolla failiin asti koska oon aikaisemminkin aina tehnyt, mutta nyt kun oli taukoa pari viikkoa niin ois kannattanu ottaa varmaan iisimmin. mut tehty mikä tehty, sitten 1-2pv päästä herään keskellä yötä hirveään kipuun että sai melkein huutaa kivusta, kättä piti avustaa toisella kädellä kun halusi vaihtaa asentoa, koska ilman avustusta se sattui niin helvetisti... no aamulla sitten pari venytysliikettä ja kaikki hyvin, sattui jonkinverran kun yritti liikuttaa kättä tietyin liikkein, mut ei kauhean paha. no seuraavana päivänä tapahtui se tyhmin ja kriittisin osuus, eli kavereiden kanssa kun kaljateltiin ja törmättiin semmosiin perus puupalkkeihin jota voi nostaa, niin tottakai muina miehinä piti pienessä kaljahuurussa alkaa nosteleen sitä. nostin onneks vaan 20 kertaa, ja jatkettiin matkaa. mitään rusahdusta tai mitään ei missään välissä ei siis ole tapahtunut, mutta sit kun pääsin kotiin nukkumaan niin parin tunnin unien jälkeen sama herätys, tuplasti pahempi kipu ja jomotus olkapäässä, tässä sitä ollaan nyt valvottu lähes koko yön ja pelkäen että revähtikö omaa tyhmyyttäni olkapää?

en osaa tarkalleen sanoa että mihin se kipu kohdistuu, aika paljon varmaan tohon selkäpuolelle lapaluun kohdalla olevaan lihakseen, ja varmaan tohon kiertäjäkalvosimeen myös, vaikea sanoa, mutta sattuu perkeleesti kyllä kun koittaa liikuttaa. ainut asento joka pitää kivut kokonaan loitolla on jos laitan käden ilmaan tai pään päälle, silloin ei satu lainkaan. miten tämmönen vakavampi revähdys oireilee? kumminkin jos oikeasti haluu niin saan kyllä käden liikkumaan miten vaan mut se sattuu niin paljon että oksat pois, että onko se niin että jos on revähtänyt oikein kunnolla niin ei mitään jakoo nostaa kättä ollenkaan? osaisko joku kertoa että miten vakavalta tämä kuulostaa, ja paraneiskohan tää itsestään? laitoin toistaiseksi oviral 2.5% geeliä olkapäille kipeille kohdille, jos se lievittäis.

kiitos paljon etukäteen jos joku avittaa huolestunutta!!

Hei,

Sain muutama päivä sitten melko ikävän vamman vasempaan olkapäähäni. Kaaduin pyörällä ja tunsin heti selvästi, että jotain repesi olkapään etuosassa. Muutaman päivän kuluttua horjahdin uudelleen ja otin tukea kädellä, jolloin olkapäässä tuntui selkeä retkahdus ja kipu paheni merkittävästi.

Kävin MRI-kuvauksessa 17.7., ja sain nyt virallisen lausunnon. Tässä keskeiset kohdat:
  • Supraspinatuksen jänteessä on insertion yläpinnan alueella 4 x 2 mm kokoinen repeämä, joka kattaa noin 3/4 jänteen paksuudesta.
  • Kyseessä ei ole läpäisevä repeämä, mutta lausunnon mukaan tämä on merkittävä muutos.
  • Infraspinatus, subscapularis ja teres minor ovat ehjät.
  • Bicepsin pitkän pään jänne on normaali ja kiinnittyy ehjään ylälabrumiin.
  • AC-nivel, labrumit ja nivelrakenne muutoin normaaleja.
  • Deltalihaksessa todetaan pieni kontuusio ja anteriorisesti 2 mm paksuinen hematoomavaippa lihasfaskioiden välissä.
  • Ei lihasatrofiaa, ja cuff-lihasten signaali on normaalia.
Olen nyt ymmärtänyt, että kyseessä on lähes totaalinen repeämä supraspinatuksen jänteessä – noin 75 % jänteen paksuudesta on revennyt. Kipu on jatkuvaa ja olkapään käyttö hyvin rajoittunutta.

Onko täällä muilla kokemusta vastaavanlaisesta lähes täydellisestä supraspinatus-jänteen repeämästä? Miten teillä on vammaa hoidettu – leikkauksella vai konservatiivisesti?

Minulla on huomenna puhelinaika ortopedi Harri Heliölle ja torstaina tapaan ortopedi Ilkka Sinisaaren Terveystalossa. Tarkoitus on keskustella hoitosuunnitelmasta ja arvioida mahdollinen leikkaustarve.

Olen jo 50-vuotias ja urheilen hyvin monipuolisesti. Kaikki kokemukset ja vinkit vastaavasta tilanteesta olisivat todella tervetulleita, Juha

Hei,

Sain muutama päivä sitten melko ikävän vamman vasempaan olkapäähäni. Kaaduin pyörällä ja tunsin heti selvästi, että jotain repesi olkapään etuosassa. Muutaman päivän kuluttua horjahdin uudelleen ja otin tukea kädellä, jolloin olkapäässä tuntui selkeä retkahdus ja kipu paheni merkittävästi.

Kävin MRI-kuvauksessa 17.7., ja sain nyt virallisen lausunnon. Tässä keskeiset kohdat:
  • Supraspinatuksen jänteessä on insertion yläpinnan alueella 4 x 2 mm kokoinen repeämä, joka kattaa noin 3/4 jänteen paksuudesta.
  • Kyseessä ei ole läpäisevä repeämä, mutta lausunnon mukaan tämä on merkittävä muutos.
  • Deltalihaksessa todetaan pieni kontuusio ja anteriorisesti 2 mm paksuinen hematoomavaippa lihasfaskioiden välissä.
Olen nyt ymmärtänyt, että kyseessä on lähes totaalinen repeämä supraspinatuksen jänteessä – noin 75 % jänteen paksuudesta on revennyt. Kipu on jatkuvaa ja olkapään käyttö hyvin rajoittunutta.

Onko täällä muilla kokemusta vastaavanlaisesta lähes täydellisestä supraspinatus-jänteen repeämästä? Miten teillä on vammaa hoidettu – leikkauksella vai konservatiivisesti?

Minulla on huomenna puhelinaika ortopedi Harri Heliölle ja torstaina tapaan ortopedi Ilkka Sinisaaren Terveystalossa. Tarkoitus on keskustella hoitosuunnitelmasta ja arvioida mahdollinen leikkaustarve.

Olen jo 50-vuotias ja urheilen hyvin monipuolisesti. Kaikki kokemukset ja vinkit vastaavasta tilanteesta olisivat todella tervetulleita, Juha
No ton asteinen repeämä olis hyvä leikata, mutta valitettavan usein niitä ei leikata. Useinmiten kuitataan että ihminen pärjää vaikka kiertäjäkalvosimen yksi jänne menisi.
Riippuu toki paljon onko millainen lääkäri, hyvä vakuutus tai itsellä rahaa.
Ilman leikkausta perus toiminta palautunee fysioterapialla ja kevyellä junpalla. Mutta reenien osalta jäänee rajotteita/kipuja.
Kannattaa ns vaatia leikkausta, se parantaisi merkittävästi parantumista kuntoon.

Mulla on vasemmalta revenny supraspinatus, subscabularis sekä hauiksen pitkä pää, varjoainekuvauksella todettu, mutta ei leikkausta eikä fysioterapiaakaan.
Ite kuntouttanu, ja vaikka reenata voi, on merkittävä voimarajoite ja jatkuva kipu.

Hei,

Kuuntele ortopedin mielipidettä. Sanoisin, että jos voi leikata, kannattaa leikata. Itselläni repesi supraspinatus kun kaaduin rinteessä, eikä kättä (jos mitataan kämmenestä) pystynyt käytännössä nostamaan vyötärön yläpuolelle mihinkään kulmaan. Tuo leikattiin, ikää oli hiukan vajaa 50. Leikkaus viivästyi erinäisistä syistä melkein 8 viikkoa, joka vähän vaikeutti toipumista, siihen meni melkein vuosi.

Mutta vaihtoehto olisi ollut karumpi, liikerata tuskin olisi juuri tuosta juuri parantuntut, eli se 8 viikkoa -> ei muutosta, kädellä ei voinut tehdä muuta, kuin tarttua. Kipu oli siinä olkapäässä koko perkeleen ajan semmoisena jomotuksena.

Muokattu: Lisäys, minulla se oli tosin kokonaan poikki. Mutta jos siinä on 75% repeämä, kuinka suuri riski siinä sitten on katkaista kokonaan? Mutta joo, ortopedi on paras sanomaan, mitä tehdä. Tuohan voi kyllä kuntoutuakin...

Viimeksi muokattu:
Hei,

Mulla leikattu kummatkin olkapaat ja hyva tuli. Hyva lekuri ja varsinkin hyva fyssari leikkurin jalkeen. Ne mielellaan nykyaan napsaisee hauiksen ylapaan irti kokonaan jos pahasti rispaantunut ja sitten saa heraamossa "hyvat "uutiset. Ellet leikkaa niin siita voi tulla ihan ok kovalla kuntoutuksella, mutta voipi jaada aika lailla rajoitteita. tama siis mun kokemus ja en todellakaan ole laakari.

Kuntoutus noin 7kk ja sen jalkeen pystyi jumpppaamaan jo kaikkea.

Moi,

Päivityksenä omaan tilanteeseeni: Ortopedi Harri Heliö soitti minulle tänään Terveystalosta. Hän oli katsonut viime viikolla otetut MRI-kuvat ja totesi, että yli 75 % supraspinatuksen jänteen repeämä on sen verran merkittävä, että se olisi tyypillisesti hyvä suturoida yhteen tähystysleikkauksessa.

Hänen arvionsa oli, että ilman leikkausta olkapäästä ei todennäköisesti tule hyvä, vaikka käypä hoito -suositus (https://www.kaypahoito.fi/hoi50099) ohjeistaa yleensä leikkaamaan vasta, kun jänne on täysin poikki. Käytännön kokemus siis painoi tässä enemmän kuin pelkkä suositus. Harri pyysi nyt aluksi antamaan olkapäälle kuukauden lepoa, ja sovimme, että tapaan hänet vastaanotolla kuukauden kuluttua. Jos siihen mennessä ei ole merkkejä paranemisesta, varataan leikkausaika tähystykseen.

Tein myös vahinkoilmoituksen Ifiin, jossa mulla on matkavakuutus. Nyt jännitetään, tuleeko heiltä hyväksyntä leikkaukselle. Tässä vaiheessa tuntuu valitettavasti todennäköiseltä, että joudun maksamaan koko tähystysleikkauksen itse, jos If ei näe sitä korvattavaksi.

Tilanne siis edelleen auki, mutta ainakin hyvä asiantuntija mukana nyt – ja jonkinlainen suunnitelma etenemiselle.

Jos muilla kokemuksia vastaavista korvaustilanteista tai leikkauksen hyödyistä, kiinnostaa kuulla.

Hei,

Moi,

Päivityksenä omaan tilanteeseeni: Ortopedi Harri Heliö soitti minulle tänään Terveystalosta. Hän oli katsonut viime viikolla otetut MRI-kuvat ja totesi, että yli 75 % supraspinatuksen jänteen repeämä on sen verran merkittävä, että se olisi tyypillisesti hyvä suturoida yhteen tähystysleikkauksessa.

Hänen arvionsa oli, että ilman leikkausta olkapäästä ei todennäköisesti tule hyvä, vaikka käypä hoito -suositus (https://www.kaypahoito.fi/hoi50099) ohjeistaa yleensä leikkaamaan vasta, kun jänne on täysin poikki. Käytännön kokemus siis painoi tässä enemmän kuin pelkkä suositus. Harri pyysi nyt aluksi antamaan olkapäälle kuukauden lepoa, ja sovimme, että tapaan hänet vastaanotolla kuukauden kuluttua. Jos siihen mennessä ei ole merkkejä paranemisesta, varataan leikkausaika tähystykseen.

Tein myös vahinkoilmoituksen Ifiin, jossa mulla on matkavakuutus. Nyt jännitetään, tuleeko heiltä hyväksyntä leikkaukselle. Tässä vaiheessa tuntuu valitettavasti todennäköiseltä, että joudun maksamaan koko tähystysleikkauksen itse, jos If ei näe sitä korvattavaksi.

Tilanne siis edelleen auki, mutta ainakin hyvä asiantuntija mukana nyt – ja jonkinlainen suunnitelma etenemiselle.

Jos muilla kokemuksia vastaavista korvaustilanteista tai leikkauksen hyödyistä, kiinnostaa kuulla.
Luulisi vakuutuksen korvaavan jos tapaturmasta kerran aiheutunut. Minulla katkesi vuosia sitten hauis kaatuessa niin tapaturmavakuutus korvasi magneetin, leikkauksen ym kulut mukisematta. Op pohjola kyseessä

Päivitystä omaan tilanteeseeni: Sain fysioterapeutilta muutaman harjoitteen, joiden avulla revennyttä supraspinatusta tulisi kuntouttaa. Laitan liikkeet talteen myös tänne, niin on helppo palata niihin ja ehkä niistä on hyötyä muillekin samassa tilanteessa:
View: https://www.youtube.com/watch?v=TZfbaYJmukA&list=PLdH70hrb52XCLPKxpZsgbwLHtw5o7ge0v

Kysyisinkin nyt teiltä muilta: Minkälaisia kuntoutusliikkeitä ja harjoitteita teillä on ollut supraspinatus jänteen repeämän jälkeen?
Entä miten olette varmistaneet olkapään liikkuvuuden säilymisen repeämän jälkeen?

Tällä hetkellä pystyn tekemään olkavarren uloskiertoja ja taaksevetoja ihan ok. Mutta sisäkierto ja käden nostaminen ylös ovat vielä todella infernaalisen kivuliaita. Lisäksi esimerkiksi makuuasennossa käden nostaminen ylös toisen käden avustamana ei onnistu kivun vuoksi ollenkaan. Onko tämä tyypillistä tässä vaiheessa kuntoutusta?

Kaikki kokemukset ja vinkit otetaan kiitollisena vastaan.
Moi,

Tuo on tuttua, että toisella kädellä avustettu nostaminen sattuu. Jostain syystä vissiin siinä edelleen jotenkin jännittää sitä kipeää kättä. Koita silleen, että laita avustava käsi kämmenselkä kipeää kättä vasten ja koita nostaa, älä siis tartu siihen kipeään käteen, vaan yritä nostaa kämmenselällä. Tuo kipuilu kyllä kuulostaa siltä, ettei se tuosta välttämättä ilman leikkausta tokene. Tämä nyt tosin pohjautuu vain omaan kokemukseen.

Minullahan supraspinatus oli poikki, joten en oikein voinut tehdä muuta kuin roikottaa kättä ja pyörittää sitä roikottaen, että sai edes vähän liikettä olkaniveleen. Eli kulmasoutuasentoon, käsi rentona suoraan alaspäin ja siitä pieneen pyörivään liikkeeseen, tai edestakaiseen heiluriliikkeeseen joka suuntaan.

Tämä on sitten kuntoutus jolla aloitin 6vk. leikkauksen jälkeen, mutta voithan kokeilla. Eihän sitä niveltä meinannut saada liikkeelle. Ensimmäinen viikko ihan passiivisella, yksi hyvä oli ylätalja ja leveä kahva. Ylipäätänsä vetävät liikkeet onnistuivat ilman isompaa kipua, joten ylätaljavedossa vedon jälkeen kun talja veti käden ylös, se meni rentona, eikä sattunut ihan saatanasti, vaan vähemmän. Siinä se alkoi sitten vetreytyä. Toinen hyvä oli cross-trainer, käsi rentona siinä kahvassa tekee edes-takas pumppauksen. Näitä minä hankasin tuntitolkulla päivässä. Ylätalja todella pikkupainolla, olisikohan ollut 10kg. Näitä voisi kokeilla, mutta ehdottomasti kivun rajoissa, älä ainakaan reveytä enempää sitä jännettä.

Pikkuhiljaa, olisikohan mennyt kuukausi, kun pystyi tekemään jo vipareita, mutta pystypunnerrus/"penkkipiunnerrus" onnistui pelkästään laitteissa. Se leikattu käsi seurasi terveen mukana ja siihen sai jo painoakin. Mutta yksinään se käsi ei noussut vaakasuoraa ylemmäs mihinkään suuntaan, eli natsitervehdys ei olisi onnistunut. Sillä mentiin puoli vuotta. Pyysin sitten fyssarin vääntämään väkisin sen käsivarren niin pitkälle ylös kuin se menee. Seurasi hillitön paukahdus, kipu hävisi ja olkapää lähti lopulta kunnolla liikkeelle. Veikkaisin, että AC-niveleen oli tullut joku kiinnike tai sitten siihen supraan. Kukaan ei tiedä, ei edes leikannut ortopedi. Jännä kuitenkin, että käsi rentona tuolla ylätaljalla tai kuminauhalla tai pystypunnerruslaitteella käsi nousi suunnilleen kivutta.

Minulla ei ollut ongelmia tapaturmavakuutuksen kanssa, kaikki korvattiin fysioterapiaa myöden. Tuon pitäisi olla aika selvä tapaus, jos kerran tapaturmavakuutus löytyy.

Viimeksi muokattu:
Olen viime päivinä selvitellyt omaa olkapäävammaani ja siihen liittyvää vakuutuskuviota, ja ajattelin jakaa tännekin havaintojani. Ehkä tästä on hyötyä muille, joilla on ollut tai voi tulla vastaavia tilanteita. Tein kapean kyselyn kavereilleni, ja käytännössä kaikilla IF:n matkavakuutus on kieltäytynyt korvaamasta olkapään leikkauskustannuksia.
Tyypillisimmät kieltäytymisen perustelut ovat olleet:

1. Kyseessä on vanha rappeuma, ei tapaturma, vaikka repeämä olisi tullut selkeästä kaatumisesta.
2. Käypähoitosuositus suosii konservatiivista hoitoa, ja siihen vedoten vakuutusyhtiö kieltäytyy maksamasta leikkausta.
3. Matkasairaus vs. matkatapaturma -tulkinta. Esim. surffifrendini perheenjäsenelle IF ei maksanut leikkausta, koska se tehtiin vasta kolme kuukautta yllättävän kaatumisen jälkeen – heidän tulkintansa oli, ettei kyse ollut enää tapaturmasta.

Olisi mielenkiintoista kuulla onko teillä tai lähipiirissä ollut tapauksia, joissa IF tai muu vakuutusyhtiö on korvannut olkapään leikkauksen matkavakuutuksesta? Millä perusteilla korvaus on hyväksytty? Entä millä perusteilla korvaus on tyypillisesti evätty?

Olkapään leikkaus Harri Heliöllä Terveystalossa on maksanut kavereillani leikkauksen laajuudesta riippuen noin 8 000–15 000 €, joten kyse ei ole ihan pienistä summista, jos vakuutus ei korvaa.

Olen nyt yrittänyt perehtyä omaan vakuutukseeni mahdollisimman hyvin. Kahlasin läpi matkavakuutusehdot, ja keskeiset havainnot ovat:

- Korvaus edellyttää äkillistä ja ulkoista tapaturmaa, joka aiheuttaa ruumiinvamman.
- Vanhan vaivan paheneminen ei ole korvattavaa.
- Hoitokuluja korvataan vain, jos ne ovat lääketieteellisesti perusteltuja, ja vakuutusyhtiö voi nojata käypähoitosuosituksiin.

Jos kiinnostaa, niin ehdot löytyvät täältä:

View: https://drive.google.com/file/d/1KMOrbem_IaP7B3ktKK7qmMqcl6r6XfhQ/view?usp=drivesdk

Oma seuraava askel on, että tapaan Harri Heliön elokuun puolivälissä, jolloin tehdään päätös leikkauksesta. Siihen mennessä haluan ymmärtää mahdollisimman hyvin, millä logiikalla vakuutusyhtiöt tekevät päätöksensä, jotta osaan valmistella oman tapaturmailmoitukseni oikein ja reilusti.

Tuntuu vain, että vakuutusyhtiöt syövät aamupalaksi meitä potilaita, joilla on oikeasti leikkaushoitoa vaativa vamma – eli kaikki kokemukset ja vinkit otetaan kiitollisena vastaan.

Mulla ei vakuutus ole suostunu korvaamaan vielä kertaakaan, vaikka tapauksia on ollu olkapään 3 jänteen repeäminen tapaturmasesti ilman vanhaa vammaa. Kyseessä oma tapaturmavakuutus.

Toinen oli työtapaturma jossa meni sormen jänne, sekin luokiteltiin normaaliks kulumaks.

Mulla tosiaan vasemmalta revenny pahasti supra, subscabularis ja hauiksenjänne. Ei ole leikattu ja kuntouttanu ite. Kuminauhajumppaa. Periaattees kaikkea pystyy tekemään, punnerruksissa ei saa enää voimaa ja käytännös lähes kaikki liikkeet sattuu. Mutta nykyreenit onki enempi ylläpitävää, ei paikat enää kestä kovempia reenejä muutenkaa.

En matkavakuutuksesta tiedä, mutta tuo minun olkapään tähystysleikkaus + siihen liittyvä fysioterapia (alkuun 15 viikkoa, kun ei toipunut sain 10 lisää), ei ollut mitään nikotteluja, tämä omasta tapaturmavakuutuksesta.

Pari vuotta myöhemmin katkaisin solisluun samasta kädestä. Tuossakin oli vaarana leikkaus, kun luunpäät olivat pahasti ristissä. No luutuivat ne lopulta, mutta kaikki lääkärikonsultaatiot ja neljät röntgenkuvat, kaikki korvattiin ilman sen kummempaa tappelua, taas omasta tapaturmavakuutuksesta.

Tuossa voi olla kiinni virkailijasta, taikka vahinkoilmoituksen muodosta ja tottakai siitä, kuinka äkkiä sen vahinkoilmoituksen saa tehtyä. Tuossa solisluun tapauksessa kirjoitin suunnilleen "Rinnealue oli hyvin hoidettu ja sää oli hyvä. Jostain syystä onnistuin tekemään sisäsuksivirheen jonka seurauksena kaaduin oikean olkapääni päälle ja solisluu katkesi". Oikeastihan se katkesi vapaalaskussa... ihan kaikkea ei kannata kertoa.

Voi tuossa olla silläkin merkitystä, mitä ortopedi laittaa sinne vakuutusyhtiöön, tuo + 10 viikkoa fysioterapiaa supraspinatuskeississä tuli, kun ortopedi kertoi sen tarpeesta vakuutusyhtiölle.

Vakuutusyhtiönä Fennia.

Onko muilla ollut vastaavanlaisia haasteita IF:n matkavakuutuksen kanssa? Jos kyllä, niin miten olette vastanneet ja argumentoimalla perustelleet IF:lle hoito- ja leikkauskustannusten kieltäytymistä?
Tässä taustat. IF Vakuutusyhtiön korvauspäätös 31.7.
Tapahtumatiedot.
Vahinkoilmoituksessa 21.7.2025 kerrotaan seuraavaa:
"Kaaduin, jonka seurauksena kaatuessani koko painollani kämmeneen ja kaikki paino tuli vasemman olkapään varaan ja silloin tunsin repeämän. Kävin heti Terveystalossa työterveydessä ja 17.7.2025 mangeettitutkimuksessa. Minulla on melkein totaali repeämä olkapäässä”
Tähänastiset hoito- ja tutkimuskulut ovat menneet työnantajan vapaa-ajan vakuutuksen puitteissa. Sinulla on matkavakuutus, josta haet matkatapaturmana korvausta siltä osin, kun työnantajan vakuutusturva ei kata.
Lääketieteellinen selvitys:
Korvauspäätöstä tehdessä käytössä ovat olleet lääkärin hoitomerkinnät 16.7.2025 ja 17.7.2025 magneettitutkimuksen lausunto.
Vakuutusehdot:
Hoitokulut korvataan vain tapaturman osalta. Jos vammaan on olennaisesti myötävaikuttanut rappeuma, korvataan vain tapaturman osuus (ehdot 4.2 ja 4.5). Tuki- ja liikuntaelimistön rappeumia ei korvata tapaturmana, vaikka ne olisivat olleet oireettomia.
Ratkaisu:
IF katsoo, että tapaturmasta aiheutui vain olkapään etuosan ruhje, joka paranee noin kahdessa viikossa. Supraspinatus‑jänteen repeämä ja AC‑nivelen artroosi katsotaan sairausperäisiksi löydöksiksi. Tästä syystä 30.7.2025 jälkeiset hoitokulut katsotaan tapaturmasta riippumattoman sairauden hoidoksi, eikä niitä korvata matkavakuutuksesta.

MRI 17.7.2025 radiologin lausunto:
- Supraspinatuksen insertion yläpinnan 4x2 mm osarepeämä, noin ¾ jänteen paksuudesta.
- Infraspinatus, subscapularis ja teres minor ehjät.
- Ei lihasatrofiaa, cuff-lihasten signaali normaali.
- AC‑nivelessä artroosia, mutta tilaa subacromiaalisesti normaalisti.

Ortopedi Harri Heliön arvio 22.7.2025:
- 4/5 supraspinatuksen repeämä, varsin syvä.
- Ensin konservatiivinen hoito, kuntoutusohjelma.
- Jos olkapää ei parane, elokuun puolivälin jälkeen harkitaan jatkotoimenpiteitä eli todennäköisesti suturointileikkausta.
IF:n päätös on siis täysin kielteinen jatkohoidon suhteen, koska he katsovat suurimman vamman johtuvan rappeumasta, eivät tapaturmasta.
Olisi todella hyödyllistä kuulla kokemuksia. Oletteko onnistuneet saamaan IF:ltä tai muulta vakuutusyhtiöltä korvauksia vastaavista olkapääleikkauksista matkavakuutuksesta?
Millä perusteilla vakuutusyhtiö on hyväksynyt leikkauksen?
Millä perusteilla he ovat useimmiten kieltäytyneet?
Haluaisin ymmärtää, millainen argumentointi tai dokumentaatio voisi auttaa, kun tapaan ortopedi Harri Heliön 19.8. ja hän tekee päätöksen mahdollisesta leikkauksesta.

Onko muilla ollut vastaavanlaisia haasteita IF:n matkavakuutuksen kanssa? Jos kyllä, niin miten olette vastanneet ja argumentoimalla perustelleet IF:lle hoito- ja leikkauskustannusten kieltäytymistä?
Tapahtumatiedot.
"Kaaduin, jonka seurauksena kaatuessani koko painollani kämmeneen ja kaikki paino tuli vasemman olkapään varaan ja silloin tunsin repeämän. Kävin heti Terveystalossa työterveydessä ja 17.7.2025 mangeettitutkimuksessa. Minulla on melkein totaali repeämä olkapäässä”
Tähänastiset hoito- ja tutkimuskulut ovat menneet työnantajan vapaa-ajan vakuutuksen puitteissa. Sinulla on matkavakuutus, josta haet matkatapaturmana korvausta siltä osin, kun työnantajan vakuutusturva ei kata.
Korvauspäätöstä tehdessä käytössä ovat olleet lääkärin hoitomerkinnät 16.7.2025 ja 17.7.2025 magneettitutkimuksen lausunto.
Vakuutusehdot:
Hoitokulut korvataan vain tapaturman osalta. Jos vammaan on olennaisesti myötävaikuttanut rappeuma, korvataan vain tapaturman osuus (ehdot 4.2 ja 4.5). Tuki- ja liikuntaelimistön rappeumia ei korvata tapaturmana, vaikka ne olisivat olleet oireettomia.
Ratkaisu:
IF katsoo, että tapaturmasta aiheutui vain olkapään etuosan ruhje, joka paranee noin kahdessa viikossa. Supraspinatus‑jänteen repeämä ja AC‑nivelen artroosi katsotaan sairausperäisiksi löydöksiksi. Tästä syystä 30.7.2025 jälkeiset hoitokulut katsotaan tapaturmasta riippumattoman sairauden hoidoksi, eikä niitä korvata matkavakuutuksesta.

- Supraspinatuksen insertion yläpinnan 4x2 mm osarepeämä, noin ¾ jänteen paksuudesta.

- Jos olkapää ei parane, elokuun puolivälin jälkeen harkitaan jatkotoimenpiteitä eli todennäköisesti suturointileikkausta.
IF:n päätös on siis täysin kielteinen jatkohoidon suhteen, koska he katsovat suurimman vamman johtuvan rappeumasta, eivät tapaturmasta.
Olisi todella hyödyllistä kuulla kokemuksia. Oletteko onnistuneet saamaan IF:ltä tai muulta vakuutusyhtiöltä korvauksia vastaavista olkapääleikkauksista matkavakuutuksesta?
Haluaisin ymmärtää, millainen argumentointi tai dokumentaatio voisi auttaa, kun tapaan ortopedi Harri Heliön 19.8. ja hän tekee päätöksen mahdollisesta leikkauksesta.
Riittääkö pelkkä kaatuminen syyksi? Eikös se vaadi jonkun ulkoisen jutun että on tapaturma? Vaikkapa liukastuu jäällä tai jotain vastaavaa?

Onhan nuo vakuutusyhtiöiden säännöt ilmeisesti vähän sellaisia, että jos oot ikinä mihinkään valittanut esim. olkapäästä, niin se vika on ollut siellä valmiiksi, joten ei korvata. Tai vaikka ei olisikaan kirjauksia vaivoista, niin voivat varmaan silti väittää niin.

Mulla jäi vahingossa viestissäni vahinkoilmoituksen tapahtumatiedot vajaaksi. Tässä teksti vakuutusyhtiön vahinkoilmoituksessa 21.7.2025, jossa kerrotaan seuraavaa:
”Kaaduin 16.7.2025
pyörällä ruokakauppaan mennessä kun joku oli jättänyt tyhjän
juomapuollon maahan. Etupyörä meni puollon päälle ja se lipsahti jonka
seurauksena kaatuessani koko painollani kämmeneen ja kaikki paino tuli
vasemman olkapään varaan ja silloin tunsin repeämän. Kävin heti
Terveystalossa työterveydessä ja 17.7.2025 mangeettitutkimuksessa.
Minulla on melkein totaali repeämä olkapäässä”.
Tähänastiset hoito- ja tutkimuskulut ovat menneet työnantajan vapaa-ajan
vakuutuksen puitteissa.
Sinulla on matkavakuutus, josta haet matkatapaturmana korvausta siltä
osin, kun työnantajan vakuutusturva ei kata.

Tapahtumatiedot.
Vakuutusehdot:
Ratkaisu:

ihan kaikkea ei kannata kertoa.
Ei, ja osa pitää kertoa soveltaen.
Heti. Ensimmäisestä. Lääkäristä. Alkaen.
Eikös se vaadi jonkun ulkoisen jutun että on tapaturma? Vaikkapa liukastuu jäällä tai jotain vastaavaa?
Tarvitsee. " Äkillinen, ulkoinen."
Eli jos itse tunaroit niin voi voi.
Mutta jos joku äkillinen ulkoinen tekijä aiheutti tunarointisi niin on tapaturma.

Esim tuo pullo pyörän alla täyttää ehdon.
Ei tietenkään estä vakuutusyhtiötä silti kiukuttelemasta mutta periaatteessa.

Väitän että Suomessakin on tuota elokuvista tuttua: " Hylätään automaattisesti ensin, kaikki eivät kuitenkaan valita." mallia.

Back
Ylös Bottom