Olkapään parantaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja KSENA
  • Aloitettu Aloitettu
KSENA sanoi:
eli kuuma/kylmä hoitoa ja geeliä, kokeillaan

Ei missään tapauksessa kuumaa jos on tulehdus, se vaan ärsyttää sitä. Kunnon lämmöt ennen treeniä on tietysti asia erikseen, mutta tulehtunutta lihasta/kirtäjäkalvosinta/yms. ei tulisi treenata muutenkaan.

Eli rasituksen jälkeen saunat ja muut veks ja jäätä HETI siihen kipeään tai toipilaana olevaan kohtaan.

Tuli tänään vedettyä reeni läpi ilman kipua (ei punnerrusliikkeitä mukana) läpi, ainoa missä pikkusen sattui oli alasoudun loppuojennus, joten lopetin sen teon. :david:

Slarto sanoi:
Tuli tänään vedettyä reeni läpi ilman kipua (ei punnerrusliikkeitä mukana) läpi, ainoa missä pikkusen sattui oli alasoudun loppuojennus, joten lopetin sen teon. :david:

Jos se olkapää kestää treenata, niin lyö se jäihin heti treenin jälkeen. Eli viimeistään kotona pistät vartiksi jääpussia ja 1-2 tunnin päästä vielä uudelleen. Tuo auttaa varmasti jos tulehdus on.

Timba79 sanoi:
Jos se olkapää kestää treenata, niin lyö se jäihin heti treenin jälkeen. Eli viimeistään kotona pistät vartiksi jääpussia ja 1-2 tunnin päästä vielä uudelleen. Tuo auttaa varmasti jos tulehdus on.

Kyllä, näin on tullut pari päivää tehtyä. Pidän yleensä kylmää tuossa jonkun puoli tuntia... Onko haittaa jos on liian kauan?

kai se sitten alkaa jo menee liian kylmäks? kuten jos pitäisit lumipalloa kädessäsi liian pitkään, niin alkaa sattuu ihanasti

Ei mulla mitään kipua ole tullut vaikka tuon puoli tuntiakin olisi pitänyt.

Kuullostaa tutulta. Yhden kirjoittajan (Cressey: ‘Cracking the Rotator Cuff Conundrum’, t-nation, 2006, kokeilkaa Googlella) mukaan rinta, selkä ja olkapäät kehittyvät tismalleen samassa tahdissa olan heikoimman lenkin eli kiertäjäkalvosimien (nuo neljä hiirenpaskan kokoista lihasta – supraspinatus, infraspinatus, teres minor ja subscapularis) kanssa. Toisin sanoen olkakivut ovat suojamekanismi lihasepätasapainoa (isot/hiirenpaskat) ja hiirenpaskalihasten tiukkuutta vastaan. Ei olkavaivoja siten jääpusseilla ja buranalla paranneta, vaivan aiheuttamaan kipuun ne kyllä auttavat.

Kemmeri sanoi:
...Toisin sanoen olkakivut ovat suojamekanismi lihasepätasapainoa (isot/hiirenpaskat) ja hiirenpaskalihasten tiukkuutta vastaan.

Siis... Johtuuko mulla ja muilla ne kivut siitä että esim. selkä on edellä rintaa ja olkapäitä? Itselläni on olkapäät rintaa jäljessä pahasti ja selkä taas on edellä rintaa hyvin.

Kemmeri sanoi:
Ei olkavaivoja siten jääpusseilla ja buranalla paranneta, vaivan aiheuttamaan kipuun ne kyllä auttavat.

Jos on tulehdus kyseessä (jota itse kovasti epäilen omalla kohdallani), niin kyllä luulisi jääpussien ja Zon Gelin auttavan. :jahas:

Slarto sanoi:
Siis... Johtuuko mulla ja muilla ne kivut siitä että esim. selkä on edellä rintaa ja olkapäitä? Itselläni on olkapäät rintaa jäljessä pahasti ja selkä taas on edellä rintaa hyvin.
Kiertäjänkalvosimista.

Yhteen aikaan kipuili olkapäät paljon kaikissa punnerrusliikkeissä niin kipuilut loppui kun vähensin etuolkapäille tulevaa rasitusta jonka liikarasitus on varmaan aika yleistä myös kun sille tulee paljon epäsuoraa rasitusta jne.

Ruhli sanoi:
Kiertäjänkalvosimista.

Yhteen aikaan kipuili olkapäät paljon kaikissa punnerrusliikkeissä niin kipuilut loppui kun vähensin etuolkapäille tulevaa rasitusta jonka liikarasitus on varmaan aika yleistä myös kun sille tulee paljon epäsuoraa rasitusta jne.

Näin siis. :)

eli kun tämä on parantunut ja voin taas treenata normaalisti, niin otanko myös kiertäjäkalvosimet mukaan? auttaako jotenkin olkapäähän? ja mitä liikkeitä voin treenata rinnalle/olkapäille, ilman että etuolkapäät rasittuu

Ruhli sanoi:

Jotensakin epäilen tätä teoriaa "epäsuorasta rasituksesta". Vastaavaa tulee koko olkapäälle lähes kaikissa liikkeissä eikä vaan etu-osalle. Itse olen kurittanut sivu- ja takaolkapäitä paljon ja luotin siihen, että etuolkapäät hoituvat epäsuoralla esimerkiksi penkistä ja pystypunnerruksesta. Lopputulos (yhdessä kalvosintreenin puutteen kanssa) oli aika kipeä ja Apranaxia meni.

Kemmeri sanoi:
Jotensakin epäilen tätä teoriaa "epäsuorasta rasituksesta". Vastaavaa tulee koko olkapäälle lähes kaikissa liikkeissä eikä vaan etu-osalle. Itse olen kurittanut sivu- ja takaolkapäitä paljon ja luotin siihen, että etuolkapäät hoituvat epäsuoralla esimerkiksi penkistä ja pystypunnerruksesta. Lopputulos (yhdessä kalvosintreenin puutteen kanssa) oli aika kipeä ja Apranaxia meni.

Eikös pystypunnerrus ole tarkoitettu aikalailla etuolkapäitten treenaamiseen?

Slarto sanoi:
Eikös pystypunnerrus ole tarkoitettu aikalailla etuolkapäitten treenaamiseen?

Pystypunnerrus on ns. compound -liike eli ottaa koko olkapäähän (sekä toissijaisesti ojentajiin, epikseen ja forkkuihin). Väärin tenty penkki (kuten usein omani) ottaa etuolkaan.

no voi lollo. eihän nyt pystypunnerruksessa voi sanoa saavansa epäsuoraa rasitusta olkapäille koska se on olkapää liike. olkpäille epäsuora rastisus tulee erillaisista punnerruksista joita ei ole tarkoitettu olkapää liikkeiksi, erilaiset penkit,dipit jne.....

Täsmennetään: ennen en treenannut etuolkapäitä erikseen vain sivuja ja takaosaa. Nyt treenaan kutakin. Ja oikeassa olet Neutraali, pystypunnerrus ei kuulunut joukkoon.

Slarto sanoi:
Kyllä, näin on tullut pari päivää tehtyä. Pidän yleensä kylmää tuossa jonkun puoli tuntia... Onko haittaa jos on liian kauan?
Se on ihan turhaa pitää sitä kylmää liian kauan. Yhdellä kerralla riittää ihan hyvin tulehdustapauksissa 10-20 minuuttia. Toistaa vaan hoidon riittävän usein.

Puoli tuntia jäätä on jo aikalailla maksimi, joku 10-20 min todellakin riittää jos se jääpussi oikeasti pysyy kylmänä. Monesti ne lämpiää pikkuhiljaa ja vartin jälkeen alkaa olemaan aikalailla sama pitääkö sitä va ei. Ja muistakaa pitää joku kangas välissä, eli ei suoraan paljaalle iholle jottein tule paleltumia.

Mullakin tahtoo olkapäähän välillä sattua kun tekee vipareita sivulle mut ei esim. kun tekee taakse tai pystypunnerrusta. Kannattaako vaihtaa viparit sivuille vaikka viparit eteen?

Back
Ylös Bottom