Olkapään luksaation (sijoiltaanmenon) jälkeen salille?

Nuorilla melko yleinen vamma, niin voisi apua löytyä täältä. Olkapää lähti tosiaan muutama päivä sit kaatumisen yhteydessä pois paikoiltaan ja piti nykästä takas paikoilleen. Kevyttä viikkoa ollu tässä jo takana, eikä nyt millään malttas pysyä poissa salilta, vaikka olkapää onki hieman arka.
Onko kokemuksia tarviko tommosen jälkeen huilii pitkään vai tarviiko ollenkaan?

Jos olkapään liikeradat on normaalit eikä tunnu lihasten alta tulevaa, niveliin viittaavaa, vihlovaa kipua missään asennossa niin antaa mennä vaan. Tietysti on hyvä lähtee pienistä painoista kunnolla lämmitellen liikenteesee ja romumäärän noustessa tarkkailla olkapään tuntemuksia :)

Kun oma käsi meni sijoiltaan antoi lääkäri 3viikkoa saikkua. Tosin en kyllä kolmen viikon jälkeen vielä pystynyt mitään raskaita esineitä kunnolla nostamaan eikä käden suoraksi nostaminen ylös tuntunut vielä luontevalta. Sanosin että ainakin kuukauden lepuutat ja sitten sillä periaatteella salilla että sellaiset liikkeet mitkä aiheuttavat kipua olkapäähän, ei ole hyväksi. Itsellä meni useampi kuukaus ennen kuin kärsi vetää leukoja. En sitten tiedä kuinka yksilökohtaista tämä on.

Minunkin käsitykseni on ettei kannata kiirehtiä treenien kanssa. Kun olkavarren nivelkuula on ollut sijoiltaan on selvää että kudokset (rusto, kiertäjäkalvosin, pienet lihakset ja jänteet) ovat venyneet liikaa ja pieniä vaurioitakin saattaa olla. Siksi se onkin kipeä. Jos kivusta huolimatta jatkaa rasittamista saattaa tuloksena olla luonnottoman suuri liikkuvuus ja suurempi riski että luksaatio uusiutuu.

Muuten lihastreeni onkin hyvä hoito olkapään tukevoittamiseksi. Muista erityisesti ylläpitää hyvä balanssi rintalihasten ja yläselän välillä: Liiallinen rinnan korostus yläselän kustannuksella ei ole hyväksi tässäkään tapauksessa. Kun ryhti on hyvä ja hartiat takana pysyy olkapääkin tukevana. Olkavarren kiertäjien treenaamista suositellaan myös: face pull ja kuminauha sivulta.

Kiitokset vastauksista. Lähden varovasti salille, kun arkuutta ei enää ilmene. Tietyt liikkeet olkapäille ja leuanvedot ajattelin unohtaa vähäksi aikaa kokonaan, ainakin raskaimmilla painoilla. Oma olkani on mennyt sijoiltaan noin 20-30 kertaa vuosien aikana, mutta silti ortopedi ei viimeksi suositellut leikkausta vaan kuntoutusta. Uskon saaneeni treenaamalla olkaa hieman parempaan kuntoon, mutta taitaa olla sen verran rikki, että leikkaus voisi olla paikallaan? Ainakin olen ymmärtänyt että aina sieltä jotain menee rikki kun luksaatio tapahtuu? Silti tuntuu että todella vaikea päästä leikkaukseen, vaikka olka olisi todella useasti lähtenytkin paikoiltaan..

Kiitokset vastauksista. Lähden varovasti salille, kun arkuutta ei enää ilmene. Tietyt liikkeet olkapäille ja leuanvedot ajattelin unohtaa vähäksi aikaa kokonaan, ainakin raskaimmilla painoilla. Oma olkani on mennyt sijoiltaan noin 20-30 kertaa vuosien aikana, mutta silti ortopedi ei viimeksi suositellut leikkausta vaan kuntoutusta. Uskon saaneeni treenaamalla olkaa hieman parempaan kuntoon, mutta taitaa olla sen verran rikki, että leikkaus voisi olla paikallaan? Ainakin olen ymmärtänyt että aina sieltä jotain menee rikki kun luksaatio tapahtuu? Silti tuntuu että todella vaikea päästä leikkaukseen, vaikka olka olisi todella useasti lähtenytkin paikoiltaan..

Itellä lähtenny 2kertaa pois paikoiltaan ja molemmilla kerroilla lääkärikeikka.. ja 3viikkoa kantositeessä käsi. ei kyllä pariin kuukauteen uskaltannu treenata, kun arkuutta esiinty olkapäässä huomattavasti, minulle ne toisen kerran jälkeen jo ehdotti leikkausta jos haluaa, mutta en lähtenny leikkuu pöydälle, treenaamisella saannu aika hyvään kuntoon, mutta vieläki joskus rajoittaa tiettyjä liikkeitä, vaikka viime kerrasta on reilu 2vuotta aikaa. Vuosi vuodelta parempaan suuntaan, mutta ei haluais kokea enään 3kertaa tuota operaatiota... Tsemppiä kuntoutukseen!!:thumbs:

Minulla on kolmisen kertaa mennyt pois paikaltaan. Ensimmäisen kerran sulkapallossa jumalaton iskulyönti väärällä tavalla :). Seuraavat kaksi ovatkin menneet nukkuessa(!) viimeisen vuoden sisään. Jälkimmäisessä ajattelin etten prkl lähde kyllä taas ensiapuun, joten istuin sängyn laidalle ja otin ovenkahvasta kiinni ja vedin paikalleen. Ei edes sattunut. Löysiä on näköjään.

Niin tämän viimeisimmän tapauksen jälkeen menin muutaman päivän jälkeen salille kun ei olkapää pahemmin kipeä ollut.

Itelläni lähti olkapää paikoiltaan pari vuotta sitten. Ensin pidin sitä kantositeessä 3 viikkoa ja en tehnyt sillä mitään, vaikka olisi varmaan kärsinyt jotain tehdäkin. Sen jälkeen tein muistaakseni kevyttä punttia ja jumppaa muutaman viikon, eli melkein 2kk olin tekemättä punttia täysillä. Enkä ole katunut yhtään että olin noin varovainen noin kauan, sillä olkapää ei ole yhtään vaivannut tuon jälkeen.
Monesti kuulee että kun olkapää menee kerran pois paikoiltaan niin se menee usein uudestaankin, mutta omalla kohdalla tätä ei ole tapahtunut, veikkaan että osa syy siihen on että maltoin olla rasittamatta sitä tarpeeksi kauan.

Kuinka kauan pitäs pitää taukoa reeneistä kun olkapää lähteny pois paikoiltaan? Ei tunnu mitenkään aralta ja liikkuu normisti, menny kyllä todella useemman kerran. Varmaan pidempi tauko pystypunneruksista/vipareista, mutta pystysköhä sitä ihan normisti muuten renaa? Tietysti jalat ainaki, mut esim rinta ja selkä? Vai olisko vaan fiksumpi pitää muutama viikko kokonaan taukoo salireeneistä?

Aloittelet kevyeesti ja kuuntelet kroppaa. Jos esiintyy kipuja tai muuten tuntuu oudolta niin annat levätä, etkä rasita enempää.

Ekan kerran kun menee sijoiltaan niin kyllähän se muutaman päivän on kipeä. Itsellä penskana/nuorena meni lähemmäs 10 kertaa, koska ekan kerran jälkeen se nivel jää pysyvästi vähän löysemmäksi. Aina oon vääntänyt itse paikalleen(mulla menee aina taaksepäin, ulkokiertäen sijoiltaan) ja ekan kertaa lukuunottamatta se oli ehkä päivän verran aina hellänä. Olkapään seudun lihasten vahvistaminen auttaa, varsinkin ulko- ja sisäkiertäjien vahvistaminen. Nykyisin ei kyllä haittaa mitenkään tuo, tempausta/tempausvalaa ei tosin voi tehdä.

Jokatapauksessa mun mielestä totaalilepoa ei enempää kuin päivä pari ja sen jälkeen heti jumppaamaan sitä niveltä. Kevyt salitreeni on vaan hyväksi imo. Joku 3 viikon totaalilepo on varmaan tyhmintä mitä voi tehdä.

Back
Ylös Bottom