Olkapään kiertäjäkalvosimen repeämä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen aktiivisesti liikkuva nainen, joka pääsääntöisesti on keskittynyt kuntosalilla käymiseen (n. 5x/vko). Treenaan isoilla painoilla lyhyitä toistoja. Olkapään rikoin kahvakuulan parissa, epäilynä tällä hetkellä kiertäjäkalvosimen repeämä, ei vielä varmistunut koska ultra tekemättä. Lääkäri kuitenkin uskoi että repeämä ei ole kovin suuri, joten leikkaukselta voitaisiin todennäköisesti (ja toivottavasti !) välttyä. Nyt käsi viikon kantositeessä täydessä levossa, jonka jälkeen alkaa varovainen kuntoutus. Kuukauteen ei saisi mitään painavaa nostaa, liikerata ei saa mennä yli olkalinjan. Tämä asia siis minulle selvä, salilla jätän yläkropan toistaiseksi rauhaan.

Mutta kokemuksia siitä miten tämän jälkeen ? Asia on kohdallani vasta tuore, mutta haluaisin vähän suuntaa jo sille kuinka uskalla aloittaa treenin jälleen. Lopullisesti asia ratkeaa kolmen viikon päästä fysiatrin vastaanotolla.

Kiitos jo etukäteen vastauksista.

Samoista ongelmista kärsinyt koko ikäni ja jonkinlaista helpostusta olen vaivaani saanut, mutta taas tällä hetkellä se on itsellänikin pinnassa. Akuutimmassa vaiheessa itselleni auttaa reseptillä saatavat tulehduskipulääkekuurit + kortisonipistokset. Pidemmällä tähtäimellä olisi hyvä oppia tekemään kiertäjäkalvosimelle venytyksiä ja lämmittelyjä. Löydät liikkeitä täältä toisista threadeista ja youtubesta "rotator cuff exercises". Teen itse 3 kertaa viikossa jotain kiertäjäkalvosintreeniä yleensä alkulämmittelynä salilla. Pitkiä sarjoja ja kevyillä painoilla ym. Odottele nyt hetki, mutta itse en malta yleensä kovin kauaa olla ilman salia niin kyllä sinne voi jo mennä kunhan tosissaan venyttelee ja lämmittelee paikat kunnolla, sekä kuulostelee kroppaa todella tarkasti. Älä tee mitään, mikä oikeasti tuottaa kipua. Jos näistä vaivoista kärsii, niin kannattaa mielestäni jättää KAIKKI kiertäjäkalvosimia erityisesti kuormittavat liikkeet suosiolla pois ohjelmasta lopullisesti. Esim. Olkapäät niskan takaa tangolla on ehkä typerin liike minkä voi näillä vaivoilla tehdä ja jopa vinopenkki on voi olla liikaa. Mutta kuuntele omaa kroppaasi ja jos voit tehdä jonkun liikkeen ilman kipuja niin se on ok.

Back
Ylös Bottom