Olkapääliikkeitä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Gomaee
  • Aloitettu Aloitettu
AM sanoi:
Testaa yhdenkäden vipareita myös Niklas.

Hmm tuotakaan ei oo tullu koitettua. :D Niin, miksipä ei. Tähän asti oon tehny molemmilla käsillä samaan aikaan ja variaationa edestä ja sivuilta. Tuo käsi kerrallaan menee kyllä kokeiluun jossain välissä, kiitti vinkistä!

AM sanoi:
Onko ne olkapäät rikki vai onko voimapuoli retuperällä ?

Toinen olkapää toimii kyl ihan kunnolla mut toinen muljahti tos ennen joulua jotenkin vituilleen... Tunsin kuinka se meni pois paikoiltaan ja takasi. Särki koko päivän aivan sairaasti, mut parani kun annoin vaan lepäillä. Nyt rutisee oudosti ja muutenki tekee kipeetä viparit oikeella kädellä sivulle. Pystysoutu ei satu yhtään eli sitä vois ruveta veivaan :whip:

edit: Mutta ei se voimapuolikaan ihan kunnossa noissa olkapäissä ole :D Sen takia tässä ruvennutkin niitä rankaisemaan ja tarvitsin jonkun liikkeen jolla korvata noi viparit

-Amok- sanoi:
Toinen olkapää toimii kyl ihan kunnolla mut toinen muljahti tos ennen joulua jotenkin vituilleen... Tunsin kuinka se meni pois paikoiltaan ja takasi. Särki koko päivän aivan sairaasti, mut parani kun annoin vaan lepäillä. Nyt rutisee oudosti ja muutenki tekee kipeetä viparit oikeella kädellä sivulle. Pystysoutu ei satu yhtään eli sitä vois ruveta veivaan :whip:

Rutina nivelissä ei ole ikinä hyvä asia, käy ihmeessä tarkistuttamassa voipi olla pian käsi muuten pilalla.

Itselläni on ongelmia olkapäiden kanssa ihan muuten vain, viparit sivulle esmes sattuu ekan sarjan jälkeen samaten kun useat muut olkaliikkeet. Tutkituttanut olen ja viimein yksityiseltä puolelta sain vastauksen: ei mitään vikaa :eek: . Eli ei auta kuin kikkailla olkapäätreeni aina jollain ihmekikkailuilla/mitä pystyy tekeen ja toivoa että ne pysyy mukana.

Kysymys liittyen hieman samaan aihepiirrin.
Elikkäs mulla on ohjelmassa viparit kumarassa takaolkapäille. Valmentaja opetti tekemään istualteen kumarassa lötköttäen, nosto ns sivulle "kauas" ja pikkurilli ylöspäin, mutta perkele kun ei suju niin ei. Eli oon tehnyt saman jutun, mutta seisten kumarassa (perse pitkällä, jee) , yksi käsi kerrallaan ja tuntuu omasta mielestäni paremmalle...Onko tuossa paljonkin eroa. Mulahan nuo olkapäät kanssa aivan pepusta, esim taljassa vipareita en pysty tekeen sivulle edes pienimmillä mahdolisilla painoilla!

hömppä sanoi:
Kysymys liittyen hieman samaan aihepiirrin.
Elikkäs mulla on ohjelmassa viparit kumarassa takaolkapäille. Valmentaja opetti tekemään istualteen kumarassa lötköttäen, nosto ns sivulle "kauas" ja pikkurilli ylöspäin, mutta perkele kun ei suju niin ei. Eli oon tehnyt saman jutun, mutta seisten kumarassa (perse pitkällä, jee) , yksi käsi kerrallaan ja tuntuu omasta mielestäni paremmalle...Onko tuossa paljonkin eroa. Mulahan nuo olkapäät kanssa aivan pepusta, esim taljassa vipareita en pysty tekeen sivulle edes pienimmillä mahdolisilla painoilla!

Näissä on suosituksia niin paljon kuin suosittelijoitakin, itse neuvoisin etsimään sellaisen tyylin jolla ei kipuja tule. Kipu on merkki että jotain on pielessä ja väkisin ei kannata tehdä. Mä saan parhaan tatsin takavipareihin noin kun aloittelijoiden puolella Heikki722:n kanssa siinä meidän videonpätkässä tehdään ne, siinä on kaksi erilaista tekniikkaa kuvattuna.

Nuo olkapäät on tosi oudot kapistukset. Pystypunnerruksessa ei kipua ollenkaan, eikä vipareissa suoraan eteen, mutta luoja sentään noita vipareita sivulle. Eikä aina edes ota kipeätä. (Yleensä silloin kun muuten kulkisi hyvin!)

Äijä rusautti juuri penkkauksessa olkapäänsä. Ilmeisimmin nuo olkapääviat on hiton yleisiä "tässä harrastuksessa", johtuukohan ne siitä, että liikkeet tehdään niille väärin vai eikö olkapäiden ole alunperin tarkoituskaan kestää noita vetkutuksia..?

hömppä sanoi:
Nuo olkapäät on tosi oudot kapistukset. Pystypunnerruksessa ei kipua ollenkaan, eikä vipareissa suoraan eteen, mutta luoja sentään noita vipareita sivulle. Eikä aina edes ota kipeätä. (Yleensä silloin kun muuten kulkisi hyvin!)

Äijä rusautti juuri penkkauksessa olkapäänsä. Ilmeisimmin nuo olkapääviat on hiton yleisiä "tässä harrastuksessa", johtuukohan ne siitä, että liikkeet tehdään niille väärin vai eikö olkapäiden ole alunperin tarkoituskaan kestää noita vetkutuksia..?

Kokeile tehdä ne sivuviparit vähän etukumarassa, eli ne painot lähtee kropan edestä, eikä sivulta ja kädet on koko ajan vähän koukussa. Tässä pystyy käyttämään suurempia painoja, mutta ainakin itsellä onnistuu ongelmitta näin.

Olkapääongelmat varmati osittain johtuu vääristä tekniikoistakin, mutta yksi suuri syy on sekin että eivät ehdi palautumaan kun niille runtataan kaikenmaailman punnerruksia monijakoisissakin ohjelmissa useasti viikossa ja monta sarjaa kerralla. Eli esim. 4-jakoinen ohjelma on pahimmassa tapauksessa jaettu niin että rinta, olkapäät ja ojentajat on eri päivinä ja kaikille tulee paljon sarjoja.

Mullakin olko viime viikon alussa penkkitreenin jälkeen(tekniikka päin helvettiä ja nyt jo parempaan suuntaan) koskea olkapäähän, silloin ei mennyt viparit eteen eikä sivuille ilman kipua. Nyt 2 viikon jälkeen ei mene kun sivuviparit tuskailuksi.

Olen itsekin huomannut, että olkapääongelmat eivät tottele minkäänlaista logiikkaa. Muissa kehonosissa taljaliikkeet toimivat minulla "fysioterapeuttisina" kevytliikkeinä silloin, jos en pysty vammojen vuoksi käyttämään vapaita painoja. Eilen yritin olla ystävällinen möhjönä olevalle vasemmalle olkapäälleni/solisluun päälle ja tehdä takaolkapäät maaten ristikkäistaljassa: homma keskeytyi samantien aivan käsittämättömän kovaan, leikkaavaan kipuun. Sen sijaan takaolkien tekeminen onnistui vain kevyellä kivulla käsipainoilla etukumarassa tehden.

...Alan olla vakuuttunut siitä, että olkapäät ovat ihmiskehon surkeiten suunniteltu osa...

Timba79 sanoi:
, mutta yksi suuri syy on sekin että eivät ehdi palautumaan kun niille runtataan kaikenmaailman punnerruksia monijakoisissakin ohjelmissa useasti viikossa ja monta sarjaa kerralla. Eli esim. 4-jakoinen ohjelma on pahimmassa tapauksessa jaettu niin että rinta, olkapäät ja ojentajat on eri päivinä ja kaikille tulee paljon sarjoja.

Meikäläisellä olkapäät kahdesti kierron aikana, eli kevyesti ja raskaasti. Mutta pitänee olla, nimittäin olkapääni ovat jääneet kehittymättä, vähän jotain kehitystäehkä viime aikoina tapahtunut:eek: Hermo niiden kanssa meinaa mennä, mutta....elämä on!:D
Vielä yksi kymysys olkiin liittyen, eli auttaako se hassunnäkönen kanaliike nuihin vaivoihin oikeasti?

hömppä sanoi:
Meikäläisellä olkapäät kahdesti kierron aikana, eli kevyesti ja raskaasti. Mutta pitänee olla, nimittäin olkapääni ovat jääneet kehittymättä, vähän jotain kehitystäehkä viime aikoina tapahtunut:eek: Hermo niiden kanssa meinaa mennä, mutta....elämä on!:D
Vielä yksi kymysys olkiin liittyen, eli auttaako se hassunnäkönen kanaliike nuihin vaivoihin oikeasti?

Mitä hittoa tarkoittaa tuo hassunnäköinen kanaliike? Jos jotain vipareita sivulle/taakse, niin ei kukaan pysty sanomaan auttaako se vaivoihin vai ei. Ne vaivat kun voivat johtua niin monesta jutusta.

Kukaan ei oo näköjään muistanu laittaa linkkiä tälle sivustolle :) :

http://www.bodybuilding.com/fun/exercises.php?MainMuscle=Shoulders

Ite käyn siellä sillon tällöin kattelemassa mitens niitä liikkeitä voi tehäkään. Varsinkin kun meinasi tuo vasen olkapää alkaa reistailemaan. Vasen olkapää rutisee enemmän kuin oikea. Johtunee siitä että olen oikeakätinen, niin oikea olkapää on liikkuvaisempi, kun on sitä pesistäkin joskus pelaillu.

Huomasin kuitenkin että pystypunnerrus painoilla tuotti tämän pienen vihlonnan ja en tee sitä enää ainakaan ensimmäisenä liikkeenä. Ja senkin huomasin että pystypunnerrus tangolla ei tuottanut ongelmia eikä olkapää rutissu (pahemmin ollenkaan). Siinä on ilmeisesti liike puhtaampi molemmille käsille kuin käsipainoilla tehdessä ja jos teen pystypunnerruksen käsipainoilla teen sen käsi kerrallaan. Näin pystyy keskittymään liikkeeseen paremmin kun tarkkailee vaan yhtä kättä. Mutta kaiken kaikkiaan teen liikkeitä nyt keskittyneemmin ja tarkkailen olkapäätä. Vipunostot teen rauhallisesti enkä repien ja olkapää ei enää kiusaa ja oletan että syynä oli väärin tehty pystypunnerrus. Plus teen lämmittelyliikkeitä kunnolla ja pyörittelen nivelet jotta ne "valmistautuu" rasitukseen...

Yks kuitenkin askarruttaa... Onko tuossa sivustossa oleva liike " External rotation" oikeasti sellainen liike että se voisi ehkäistä mahollisia vammoja tulevaisuudessa? Liike löytyy sen sivun viimeisenä. Siellä sanotaan että se kehittää jotain pikkulihaksia olkapäässä tai jotain... Mutta onko kellään tuosta mielipidettä?

Mister_T_83 sanoi:
Kukaan ei oo näköjään muistanu laittaa linkkiä tälle sivustolle :) :

http://www.bodybuilding.com/fun/exercises.php?MainMuscle=Shoulders

Ite käyn siellä sillon tällöin kattelemassa mitens niitä liikkeitä voi tehäkään. Varsinkin kun meinasi tuo vasen olkapää alkaa reistailemaan. Vasen olkapää rutisee enemmän kuin oikea. Johtunee siitä että olen oikeakätinen, niin oikea olkapää on liikkuvaisempi, kun on sitä pesistäkin joskus pelaillu.

Huomasin kuitenkin että pystypunnerrus painoilla tuotti tämän pienen vihlonnan ja en tee sitä enää ainakaan ensimmäisenä liikkeenä. Ja senkin huomasin että pystypunnerrus tangolla ei tuottanut ongelmia eikä olkapää rutissu (pahemmin ollenkaan). Siinä on ilmeisesti liike puhtaampi molemmille käsille kuin käsipainoilla tehdessä. Mutta kaiken kaikkiaan teen liikkeitä nyt keskittyneemmin ja tarkkailen olkapäätä. Vipunostot teen rauhallisesti enkä repien ja olkapää ei enää kiusaa ja oletan että syynä oli väärin tehty pystypunnerrus. Plus teen lämmittelyliikkeitä kunnolla ja pyörittelen nivelet jotta ne "valmistautuu" rasitukseen...

Yks kuitenkin askarruttaa... Onko tuossa sivustossa oleva liike " External rotation" oikeasti sellainen liike että se voisi ehkäistä mahollisia vammoja tulevaisuudessa? Liike löytyy sen sivun viimeisenä. Siellä sanotaan että se kehittää jotain pikkulihaksia olkapäässä tai jotain... Mutta onko kellään tuosta mielipidettä?

No mulla on sellainen pieni mielipide, että jos olkapäät "lonksuu" ja kipuilee, niin kannattaisi vahvistaa nimenomaan tämmöisillä external ja internal rotationeilla (eli ulko- ja sisäkierroilla) niitä olkapään pikkulihaksia. Rotator cuffin eli kiertäjäkalvosimen lihaksiksi (infraspinatus, supraspinatus, teres minor..) niitä kutsutaan ja jäävät vähän paitsioon noissa perinteisissä vipareissa ja punnerruksissa. Itse olen ohjannut kyseisiä liikkeitä kuminauhalla tai käsipainolla tehtäviksi. Talja on kans tosi jees.

Cirppu sanoi:
No mulla on sellainen pieni mielipide, että jos olkapäät "lonksuu" ja kipuilee, niin kannattaisi vahvistaa nimenomaan tämmöisillä external ja internal rotationeilla (eli ulko- ja sisäkierroilla) niitä olkapään pikkulihaksia. Rotator cuffin eli kiertäjäkalvosimen lihaksiksi (infraspinatus, supraspinatus, teres minor..) niitä kutsutaan ja jäävät vähän paitsioon noissa perinteisissä vipareissa ja punnerruksissa. Itse olen ohjannut kyseisiä liikkeitä kuminauhalla tai käsipainolla tehtäviksi. Talja on kans tosi jees.

No mites tuota internal rotation liikettä voi tehä? External rotationin tiedän jo :).. Löytyskö jostain enemmän tekniikka neuvoja näistä liikkeistä? Vaikka kuvina.

No joo en ehtiny editoimaan ennää ni laitanpa lisää :D. Tästä olkapää asiastahan on muitakin threadeja liikkeellä ja tämä on yks mihin törmäsin ihan äskettäin

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=45292

Tää ainakin selvitti mulle enemmän näistä olkapäätä tukevista lihaksista jotka juurikin voi jäädä paitsioon useimmissa treeneissä, vaikka nää vaikuttaakin olevan aika tärkeitä lihaksia... Heti toisena kommenttina siinä on hyviä linkkejä. check it out :rock:

Back
Ylös Bottom