Originally posted by Sakkeus
itse olen melko vahvasti sitä mieltä ettei takaolkapäitä tarvitse erikseen treenata ellei ole jo todella kovassa kunnossa ja tähtää kisoihin ja ne ois saatava näkyviin kun selkätreeni ei ole niitä saanut näkyviin. "Takaolkapäät" nimittäin rasittuvat todella hyvin monissa selkäliikkeissä (erilaiset soudut), kunhan liikkeet tekee hyvin ja selkatreeni on tarpeeksi monipuolinen. Etuolkapäät rasittuu punnerruksissa...
Mun mielestä ongelma onkin siinä että etuolkäpäät rasittu tosi hyvin penkatessa, paremmin kuin takaolkapäät esim. kulmasoudussa tai alataljassa. Ja penkkiähän kaikki muistaa veivata vähintään riittävästi. Joku on saanut tälläisiä tuloksia tutkimuksissaan: Michael Gundill notes, "Bodybuilders have front delts that are on average five times bigger than sedentary people. Their lateral delts are three times bigger and their rear delts are only 10 to 15 percent bigger. That imbalance translates into supraspinatus tendon abnormalities and is a source of shoulder pain."
Itse olen tehnyt tuota tapparan postaamaa liikettä, jotenkin se ei tunnu vaan hyvältä Ehkä en ole tottunut eristäviin liikkeisiin ja/tai vipunostoihin. Pitääpä kokeilla tätä seuraavaksi:
http://www.testosterone.net/assets/images/85d2.jpg
Mitä ovat teidän suosikkiliikkeitä takaolkapäille? Neuvoja otetaan vastaan mielellään.