OLKAPÄÄ kipeä! Mikä on ongelma ja kauan tarvitsee lepoa?

Joops elikkä alotin käymään puntilla 2kk sitten(tosin ennenki olen käynyt ajoittain semi-aktiivisesti ja välillä taukoja), aina kapealla otteella vetänyt penkkiä, mutta 2-3 viikkoa ennen vammaa aloitin vetämään leveällä otteella(raskaita painoja[minulle] ja loppuun asti sarjoja ja monta sarjoja ja räjähtävii toistoja). Nyt sattuu kun nostaa ton käden tohon penkkiasentoon ja pienikin rasitus olkapäälle näkyy sitten ens päivänä kun ei pysty liikuttamaan kättä alussa melkein ollenkaan :D.

Mikäs tässä sattuisi olemaan ongelma ja mikä on hoito ja kauan tarvitsee lepoa? Itse painoa löytyy vain 63-65 ja niitä sarjoja vedin vain ekalla viikolla leveellä otteella, 4x6x60(enempää sarjoja ei pystynyt sillo), tokalla 6x6x65, sitten ensi viikolla kokeilin jo maximia ja sain vain 80kg[mikä oli minun normi tosin] vaikka oletin jo saavani 85 kun noi sarjanumerot olivat nousseet sen verran. Sitten parin päivän päästä taas kokeilin maximia ja en saanut edes 80kg liikkumaan ja tunsin että olkapäähän alkoi jo sattua.

Tämän jälkeen olen huomannut että vain tangon nostaminen sattui ja menin etsimään jotain tekniikka ohjeita jolla sain 50kg nostettua kerran ilman mitään erityisen pahaa kipua(tosin kipua löytyi ja uskalsin vain kerran nostaa enkä enemmillä painoilla), tosin ensi päivällä sitten se kokeileminen kostautui kun käsi taas kipeänä. Lääkäriin en haluu mennä koska pakkotoisto.foorumit tietävät kaiken :D. Elikkäs jos apua löytyy niin kiitoksia vain jo etukäteen!=)
Käsi ollut nytten 2 viikkoa aika kipeä särkee ajoittain tosi paljon, nyt olen alkanut käyttää mobilattia ja tommosta kylmävoidetta, vielä eivät hirveesti ole auttaneet.

Mene lääkäriin..Jos ihmiset alkaa foorumeilta kysyä neuvoja vammoihinsa niin joko kysyjät on laiskoja tai tyhmiä..
Lääkärit on keksitty sen takia, että sairaat tai luulosairaat pääsevät oikeaan hoitoon..

Burana auttaa jos on tulehtunut. Jos ei viikossa hellitä niin LÄÄKÄRIIN!

Lue aikaisempia olkapäätredejä. Ei tarvitse joka olkapää kivusta uutta keskustelua aloittaa.

Joo en tiedä mikä noista o mu ongelma tännehän sitä apuu tullaan kysymään eikä ettimään itse ongelmasta tietoa, epäilen kyllä tuota kiertäjäkalvimon tulehdusta tjsp... En meinaa tuolta ainakaa löytää muutakuin "confusing" threadejä

OLKAPÄÄN VAMMAT

Olkaniveltä liikuttavat uset eri lihakset. Mikä tahansa näistä lihaksista voi venähtää tai revetä. Vauriokohdan päälle asetetaan kylmäpakkaus. Aktiivinen kuntoutus on erittäin tärkeää mm. olkanivelen herkän jäykistymisen vuoksi. Hartiaseudun lihasvammojen tavallisimpia syitä ovat huonokuntoiset lihakset, ylirasitus, väärä suoritustekniikka ja riittämätön verryttely. Lihasten lisäksi vaurioita voi tulla muihinkin hartiaseudun pehmytkudoksiin. Hartialihaksen ympärillä on useita limapusseja, jotka voivat vaurioitua helposti.

Vaikka olkapään alueen verihuolto on suhteellisen heikko, pienet lihas- ja kudosvauriot paranevat nopeasti. Jatkuva ylirasitus voi kuitenkin johtaa jännetulehdukseen tai limapussien tulehtumiseen.

Teksti on www.mmkuntotalo.com sivulta

Itsellä tulehtunut limapussi jo pari kertaa..
Kipu ilmeni pistona alkapään alla (levossa pienempi kipu ja liikkeessä tuska)
Käden nosto tiettyyn pisteeseen, viiltävä kipu.
Hoito tulehduskipulääkkeet ja lepo!

Kai treenaat tasapuolisesti kaikkia lihasryhmiä?

Jos treeni keskittyy lähinnä penkkiin, niin jotain taatusti jossain vaiheessa hajoaa.

aika pitkälti, paitsi just tota kiertäjäkalvimoo, et pitää käsipainot käsis kädet suorana, ja nostaa siitä sitten molemmat kädet suorina sivullepäin esim... enite tommosii perusliikkeit teen..

Jos et tiedä miksi tulipaikat kipeäksijamihinnytoikeinsattuu,niinluuletko todella että joku parantaa sut netissä? kysele mielummin että kuka tietää parhaan urheilulääkärin tms.
se on aika harva joka ittensä parantaa pelkällä googletuksella.
Kysymykseni on kuka tietää hyviä lääkäreitä kyseisen vamma-alueen hoitajaksi?

Nyt selvis meikäläisen olkapäävaiva. Kiertäjä kalvosinhan se on paskana ja siihen laitetaan tiistaina kortisoonipiikki, jonka jälkeen 1-2 viikkoa lepoa. Ortopedi sanoi, että pysy poissa salilta. Itse kumminkin olen sitä mieltä, että miksi ei voisi salilla käydä tekemässä esim. jalkoja prässissä, vatsoja ja selkiä selkäpenkissä. Miksei myös kenties jopa kevyttä hauiskääntöä ja ojentajia taljassa. Mitä mieltä olette, onko järkeä? Eihän noissa liikkeissä, ainakaan ensin mainituissa, tule mitään rasitusta olkapäälle. Heinäntekojärjellä voisi mielestäni hyvin tehä asioita salilla, joissa olkapää ei ota hittiä.

Nyt selvis meikäläisen olkapäävaiva. Kiertäjä kalvosinhan se on paskana ja siihen laitetaan tiistaina kortisoonipiikki, jonka jälkeen 1-2 viikkoa lepoa. Ortopedi sanoi, että pysy poissa salilta. Itse kumminkin olen sitä mieltä, että miksi ei voisi salilla käydä tekemässä esim. jalkoja prässissä, vatsoja ja selkiä selkäpenkissä. Miksei myös kenties jopa kevyttä hauiskääntöä ja ojentajia taljassa. Mitä mieltä olette, onko järkeä? Eihän noissa liikkeissä, ainakaan ensin mainituissa, tule mitään rasitusta olkapäälle. Heinäntekojärjellä voisi mielestäni hyvin tehä asioita salilla, joissa olkapää ei ota hittiä.
Tuskin sentään kiertäjäkalvosin paskana. Nivelen esimerkiksi limapussien ja lihasten tulehdus se varmaan on jos ortopedi sanoo vain paria viikkoa lepoa.

Mulla oli viime tammi-helmikuussa olkapään rasitustulehdus. Syynä oli varmaan pystypunnerrukset. Tein liikaa loppuun asti sarjoja eli parin-kolmen päivän välein kuukauden ajan aina tappiin asti 5-8 maksimeja. Usean kuukauden tauon jälkeen. Liikkeet vielä aivan alhaalta ihan ylös asti. Olkapääliikkeissä ei kuulemma kannata tehdä liikettä, jossa kädet nousevat ala-asennosta vaakatason kautta yläasentoon maksimipainoilla. Siinä vaihtovaiheessa juuri tapahtuu jotain lihaksien vaihtoa ja kääntymisiä.

Tulehdus oli todella pitkäaikainen, ensin 3 kertaa parin-kolmen viikon särkylääkekuureja ja lopulta kortisonia kolme kertaa parin viikon välein. Kipu parani vasta noin 4 kuukauden treenitauon jälkeen. Tosin kuntouttavaa treeniä ilman isoja painoja (jumppaa) olisi pitänyt tehdä varmaan loppuvaiheessa mutta siis ilman merkittäviä painoja. Liikunnan puutteen vuoksi olkapään nivel oli jähmettynyt ja liikeradat rajoittuneet. Liikeratojen palauttamista varten piti tehdä päivittäisiä jumppia ja eipä taida olkapää olla vieläkään ihan samoissa liikeradoissa kuin aiemmin (ei ole jaksanut jumpata tarpeeksi).

Tulehdus voi siis olla tosi pitkäaikainen ja rasittavakin. Kuntouttaminen ilman painoja esimerkiksi uiden, sauvakävellen tai pikkupainojen (pari kiloa) kanssa on myös tärkeää, vaikka lääkäri ei heti fysioterapiaan lähettäisikään. Sinne kannattaa mennä varmaan itse ja ainakin kysyä lääkäriltä.

Jees jees, mulla on vielä maanantaina ulträaani, koska lääkäri halusi sen varmuuden vuoksi. Mut tosiaan ilmeisesti joku tulehdus, ei sanonut tarkkaa diagnoosia, mutta kiertäjäkalvosimeen se liittyi. Tarkotus olisi kyllä käydä salilla tekemässä jotain tämän saikun aikana. Just jalkoja, selkää ja vatsoja. Ei haluis alottaa ihan alusta taas joka osa-alueella, kun palaa täyteen kuntoon.

Laitan tänne, koska en uutta ketju viitsi aloittaa: eilen olin judokisoissa ja ilmeisesti vastustajan suht onnistuneesta heitosta johtuen olkapääni sai jonkinasteisen kolhun. Pystyin ottamaan loputkin matsit ihan hyvin, mutta kisojen jälkeen illalla tuo tuntui jo vähän pahemmalle. Kipu ei tunnu varsinaisesti lihaksessa, vaan olkapään ja epäkkään "yhtymäkohdassa" olevassa luussa. Kättä pystyy käyttämään jotenkuten, mutta esim. raskaampien esineiden nostaminen tuntuu jo. Eli onko kyseessä vain hieman kovempi kolhu, joka paranee ajan kanssa?

Perus kuvio. Jos särkee niin särkylääkettä, kylmähoitoa jne.. Jos ei viikossa hellitä niin lääkäriin.

Sattuuko kiertäjäkalvosinliikkeet?

"Mulla oli viime tammi-helmikuussa olkapään rasitustulehdus. Syynä oli varmaan pystypunnerrukset. Tein liikaa loppuun asti sarjoja eli parin-kolmen päivän välein kuukauden ajan aina tappiin asti 5-8 maksimeja. Usean kuukauden tauon jälkeen. Liikkeet vielä aivan alhaalta ihan ylös asti. Olkapääliikkeissä ei kuulemma kannata tehdä liikettä, jossa kädet nousevat ala-asennosta vaakatason kautta yläasentoon maksimipainoilla. Siinä vaihtovaiheessa juuri tapahtuu jotain lihaksien vaihtoa ja kääntymisiä..."

Oon miettiny mistä olkapäitteni napsahtelu on suurimmalta osin johtunu ja päädyin just pystypunnerrukseen samoilla 5-8 maximeilla mitä oon tehny koko liikeradalla usein tappiin (näinhän se homma ei etene..) ja toi lainaus vahvistaa asiaa. Penkkiä tehny aina leveällä otteella ni vaikuttaa sekin mutta pääsyy on luultavasti pystypunnerrus. Ja en tee niskan takaa.
Tosta vaihtovaiheesta että ainakin epäkäs tulee mukaan jatkaan lapaluun liikettä vaakatasosta ylös..tosta lihaksien kääntymisestä ei o tietoa sanoa mtn.

minulla tahtoo nuo olkapäät naksua kun oikein pyörittelee, liekkö joku tulehus tai jottai. välillä treenin jälkee illalla/seuraavana päivänä saattaa tuntua vähän semmosta heikkoa kipua olkapäässä kun kättä tietyllä tapaa nostaa. onkoha joku paikka paskana vai normaalia?
.. kipu siis todella pientä

Back
Ylös Bottom