Olisko syytä tehdä reeni suunnitelmia vähän pidemmällä aika välillä???

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja muuli
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli olen asteen jos toisenkin verran tietämätön asioista. Ajattelin, et jos tähtäin on vaikka vuoden päässä eli elokuu/2005, niin välillä kai reenataan pidempiä ja välillä lyhyempiä sarjoja ja välillä kovempaa ja välillä vähän vähemmän kovaa... eli miten sitä ohjelmaa lähtis suunnittelee et sais massaa, mut ois kuitenki vuoden päästä kohtuu fläsättömässä kesäkunnossa. Mittoja on nyt 170/70 ja oon tässä pari kuukautta reenaillu ihan tommosta perus reeniä/ pohjakuntoa 3krt/vko salia ja pari lenkkiä. On aika hankala lähtä tekee mitään vuosi suunnitelmaa kaikista noista miljoonista ohjelmista/ohjeista. Anyway ruokavalio on tietty ensimmäinen jonka laitan tiptop, vaikka se aika hyvin jo menee, mutta ajattelin ihan laskemaan alkaa noita kulutuksia ja kaloreita. Siis voisko joku "pro" kertoa, että miten niitä esim. 12kk:n suunnitelmia kannattaa lähtee rakentaa vai onko joku muu aikaväli parempi. Oon jostain lukenu (tais olla joku Jouni Herrasen kirja) et ois parempi suunitella esim. vuosi kerralaan. Ajattelin et parempi kysyä ettei mee :wall:

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Jouni Herranen varmaan tarkoitti vuoden suunnittelulla sitä, että otetaan erikseen peruskunto, voima, ja massakaudet ?.

Jos treenaat vastaavalla systeemillä, niin joudut ainakin hieman hahmottelemaan koko
vuotta kerrallaan.

Kuinkahan moni vaan treenaa enää näin ?

Kimmo sanoi:
Kuinkahan moni vaan treenaa enää näin ?

Vaikea sanoa, mutta ainakin itse treenaan ihan fiilispohjalta. Otan kevyemmin, jos kroppa sitä vaatii, kovemmin jo siltä tuntuu. Pitkiä sarjoja välillä ja välillä vähän lyhyempiä. Ja liikkeetkin päätän usein vasta salilla, enkä niinkään suunnittele etukäteen. Turha touhusta on mun mielestäni liian tieteellistä tehdä, vaikka tieteestä toki apua onkin määrättyyn pisteeseen saakka.

juha340 sanoi:
Vaikea sanoa, mutta ainakin itse treenaan ihan fiilispohjalta. Otan kevyemmin, jos kroppa sitä vaatii, kovemmin jo siltä tuntuu. Pitkiä sarjoja välillä ja välillä vähän lyhyempiä. Ja liikkeetkin päätän usein vasta salilla, enkä niinkään suunnittele etukäteen. Turha touhusta on mun mielestäni liian tieteellistä tehdä, vaikka tieteestä toki apua onkin määrättyyn pisteeseen saakka.

Joo aika samoilla linjoilla oon sun kanssas...Ainakin ite oon kehittynyt aika saakelin hyvin ilman turhia hifistelyjä.

juha340 sanoi:

Juuri näin.

Voi tehdä suunnitelman vaikka 5 vuoden päähän, mutta sitten on hyvä tehdä väli etappeja matkan varrelle.

Itse en pystyisi koko ajan täysin fiilisten mukaan treenailemaan. Tämä ehkä onnistuu paremmin ei kilpailevilla kuin kilpailevilla. On pakko tehdä suunnitelmia tärkeimpiin kisoihin ja vähemmän tärkeisiin. Jaotella treenit oikein.

Raven sanoi:
Voi tehdä suunnitelman vaikka 5 vuoden päähän, mutta sitten on hyvä tehdä väli etappeja matkan varrelle.

Itse en pystyisi koko ajan täysin fiilisten mukaan treenailemaan. Tämä ehkä onnistuu paremmin ei kilpailevilla kuin kilpailevilla. On pakko tehdä suunnitelmia tärkeimpiin kisoihin ja vähemmän tärkeisiin. Jaotella treenit oikein.

Riippuu tietysti siitä, mistä kisoista puhutaan.. Voimannostopuolella on selvää, että pitääkin olla jonkinlaista suunnitelmaa treenauksessa, koska treenataan kovaa ja koska ei jne. Bodauksessa tällainen ei ole niin kovin välttämätöntä ainakaan itselleni, kun voimatasoilla ei ole niin suurta merkitystä. Suurin painoarvo on siis ruokapuolella ja tietysti lisäravinteilla, niillä hallitaan kokonaisuutta. Treeniä ei niin kauheasti tarvitse muuttaa, oli menossa sitten mikä kausi tahansa, pääasia että liha kasvaa tunnustelee kroppaansa ja ottaa koko ajan opikseen, miten lihan saa kasvamaan parhaiten.

juha340 sanoi:
Riippuu tietysti siitä, mistä kisoista puhutaan.. Voimannostopuolella on selvää, että pitääkin olla jonkinlaista suunnitelmaa treenauksessa, koska treenataan kovaa ja koska ei jne. Bodauksessa tällainen ei ole niin kovin välttämätöntä ainakaan itselleni, kun voimatasoilla ei ole niin suurta merkitystä. Suurin painoarvo on siis ruokapuolella ja tietysti lisäravinteilla, niillä hallitaan kokonaisuutta. Treeniä ei niin kauheasti tarvitse muuttaa, oli menossa sitten mikä kausi tahansa, pääasia että liha kasvaa tunnustelee kroppaansa ja ottaa koko ajan opikseen, miten lihan saa kasvamaan parhaiten.

Mutta onhan se syöminenkin osa treeniä ja aika iso onkin. Ja sitä ei voi kovin fiilis pohjalta tehdä. Punttitreenin voi varmaan vetää aika fiiliksenä, mutta kyllä bodauksessa kokonaisuudessaan joutuu suunnittelemaan myös varsin paljon.

Älä suotta koko vuodelle mitään ohjelmaa tee. Voithan tietysti vaihdella kausittain toistoja ja ruuat laskea valmiiksi. Ruuissa on vain se ongelma, että niihin tottuu niin nopeasti, että pieni vaihtelu virkistää. Toistoilla voi mennä vaikka niin, että tekee vaikka 2vko-1kk yhdellä toistovälillä, ja jos siltä tuntuu, niin mukaan ängetään kevyt viikko. Vaikka näin:
Vko 1-2 6-8 toistoa
Vko 2-4 8-10 toistoa
(kevyt viikko, itse pidän sen joka 5. viikko)
Vko 4-6 10-12 toistoa
Vko 6-8 6-8 toistoa
jne.
Toistovälin 6-12 ulkopuolelle ei minun mielestäni kannata mennä, muuta kuin jalkoja tehdessä.

Treeniohjelmia teet vaikka yhden kuukautta kohden, sitten vaihtelet kuukausittain. Kuitenkin mielipiteet liikkeistä ja tuntumista muuttuu vuoden aikana pirusti, niin turha niitä on valmiiksi tehdä. Puhumattakaan siitä, kuinka paljon löydät uusia liikkeitä.

Tässä siis minun mielipiteeni valmiista ohjelmasta. Tietysti viesti ja ajatukset on sekaisin kun on vastaherännyt, mutta yritä saada jotain selvää.

Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Raven sanoi:
Mutta onhan se syöminenkin osa treeniä ja aika iso onkin. Ja sitä ei voi kovin fiilis pohjalta tehdä. Punttitreenin voi varmaan vetää aika fiiliksenä, mutta kyllä bodauksessa kokonaisuudessaan joutuu suunnittelemaan myös varsin paljon.

Toki toki joutuu, puhuinkin pelkästään treenistä. Joutuu suunnittelemaan tietysti syömiset ja lisäravinteet hyvinkin tarkkaan, mutta treenata voi aika lailla siltä pohjalta miltä tuntuu. Ei tietysti todellakaan ihan vaan miltä tuntuu, mutta perusasiat nyt on tässä vuosien varrella aika lailla iskostuneet pääkoppaan. Toivottavasti oli riittävän epäselvästi sanottu..;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom