Oletko niin hyvä kuin pystyt?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bolsoi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
En ole nähny riittävää motivaatiota tehdä 5 asiaa ja yrittää olla niissä hyvä jos voi olla yhdessä loistava ja muissa susipaska. Jos ajallinen panostus on jo nyt suhteellisen suuri niin se tarkoittaisi sitä, että samaa aikaa pitäisi jakaa eri asioihin, jotka on pois pääjutusta. Ellei sitten halua ajallisesti panostaa vieläkin enemmän ja se nyt tuskin on enää järkevää jos tuntuu tekevän asiat niin oikein kuin ajallisesti muun elämän ehdoilla se on mahdollista.

Mä allekirjoitan ton kyl kanssa, Mutta jos ei ole kyseessä kilpaileva ihminen niin kannattaa miettiä onko se että saa
70kg yhteistulokseen lisää sen arvoista että liikkuvuus on 35vuotiaana 60vuotiaan tasolla? Tai aerobinen kunto sitä tasoa että 3 kerrokseen rappusia nouseminen on liian raskasta..

Monikohan liikuntaa harrastamaton 60-vuotias pääsee kyykyn ala-asentoon :rolleyes:
Kelly Starret muistaakseni on sanonut, että liikkuvuuden ei tarvitse olla sen parempi kuin mitä itse omaan lajiinsa tarvitsee.

Monikohan liikuntaa harrastamaton 60-vuotias pääsee kyykyn ala-asentoon :rolleyes:
Kelly Starret muistaakseni on sanonut, että liikkuvuuden ei tarvitse olla sen parempi kuin mitä itse omaan lajiinsa tarvitsee.

Monikohan punttausta tosissaan vuosia harrastanut ja liikkuvuus ja venyvyys harjoitteet laiminlyönyt saa kädet selän takan yhteen tai pystyy suoriutumaan helpoimmistakaan liikkuvuus testeistä? :hyper: Huono liikkuvuus myös altistaa vammoille..
Liikkuvuus on silloin mun mielestä hyvä kun se ei rajoita oman lajin harrastamista tai normaalia elämää.. Noita liikkuvuuden perustestejä on netti pullollaan ja suosittelen testailemaan itseään silloin tällöin niin näkee vähän missä mennään.

Ja tosiaan tuolla nyrkkeilyssä törmännyt vallan hemmetin usein näihin ikibulkilla olleisiin kavereihin jotka eivät pysty edes lämmittelyjä vetämään kun kunto on niin huono, ja kaikki uusien liikeratojen opiskeleminen tuntuu olevan tosi vaikeaa..
Kun taas vastaavasti siellä punttisalilla nostellaan järkyttäviä rautoja.

Notkeus riittää saattamaan kämmenet suorin jaloin maahan ja 800m juoksussa meni viime kesänä aikaa 2min ja 30sek joka riittää minulle hyvin. Salihistoriaa 4 vuotta. Lapsuudesta asti olen pelannut fudista ja salibandyä joten liikkuvuus on erittäin hyvä. Painoa tällä hetkellä 95kg.

Oletkohan nyt ymmärtänyt käsitteen liikkuvuus ihan oikein? Mainitsit jo viestin alussa notkeudesta ja joukkuelajien harrastajat ovat stereotypisesti kyllä nimenomaan kankeita ja kireitä kun venyttelyt menevät usein (yllättävän korkeillakin sarjatasoilla) "venytelkää sitten jätkät kotona"-tyyppisesti. Ei sillä, en itse ole edes mikään staattisten venytyksien kannattaja, mutta järkyttävän kankeita ovat joukkuekaverini aina olleet niin jalkapallossa kuin futsalissakin :P

Mitä jos laji on nimeltään Elämä?

Niin. Tätä se Kellykin oikeasti sanoo. Tietysti lajikohtainen liikkuvuus on ensiarvoisen tärkeää, jotta voi suoriutua lajissaan. Mut esimerkiks punttiharrastus vie about 1/24 päivästä. Loput 23/24 pitäis myös selvitä. Näin ollen joka nivelessä pitäis olla ihan normaali täysi liikkuvuus. Jokaisen tervenivelisen ihmisen pitäis pystyä olemaan ihan ongelmitta kymmenen minuuttia kyykyssä kantapäät maassa ja jalkaterät yhdessä. Aika harva tuohon pystyy.

Oletkohan nyt ymmärtänyt käsitteen liikkuvuus ihan oikein? Mainitsit jo viestin alussa notkeudesta ja joukkuelajien harrastajat ovat stereotypisesti kyllä nimenomaan kankeita ja kireitä kun venyttelyt menevät usein (yllättävän korkeillakin sarjatasoilla) "venytelkää sitten jätkät kotona"-tyyppisesti. Ei sillä, en itse ole edes mikään staattisten venytyksien kannattaja, mutta järkyttävän kankeita ovat joukkuekaverini aina olleet niin jalkapallossa kuin futsalissakin :P

Samaa mieltä tuon joukkuelaji jutun suhteen. Futista kun joskus pelasin, niin voi että kun laiminlyötiin lihashuolto niin täysin todella pitkään eikä hyvän liikkuvuuden etuihin koskaan paneuduttu. Vasta kun aloitin salitreenin niin oikeasti tajusin lihashuollon merkityksen ja sen seurauksena olen nyt notkeampi kuin koskaan futista pelatessa. Aika kapeakatseista sanoa, että salitreeni sulkisi liikkuvuuden pois, koska melkein väittäisin, että säännöllisesti salilla käyvä porukka on keskimäärin näistä asioista paremmin perillä, kuin keskivertofutari.

Ja mitä itse otsikon kysymykseen tulee. Ikinä ei varmasti tule sellaista tilannetta, että olen niin hyvä kuin pystyn. Vaikka kuinka kauan ois treenannu, on aivan varmasti mahdollista vaikkapa salilla lisätä painoa tankoon. Oli se sitten vaikka vaan 5kg vuodessa lisää maastavetoon, ni kehitystä sekin on. Toki ehkä siinä vaiheessa saattaisin keskittyä enemmän esimerkiksi kestävyyteen tai johonkin enemmän taitoa vaativaan kuten vaikkapa telinevoimisteluun tai painonnostoon. Liikkuvuuteen panostan koko ajan. Siinä tosin jossain vaiheessa (vuosien kuluttua) saa toivottavasti siirtyä vaan ylläpitävään liikkuvuusharjoitteluun eli liikkuvuudessa on mahdollista saavuttaa sellanen "oma maksimi". Ei kirjaimellisesti maksimi eli ei yliliikkuvuutta kuitenkaan.

Ehkä ei ollut ihan parhaalla tavalla muotoiltu tuo mun alotus, mutta jos oletetaan että mahikset on reenata neljä kertaa viikossa ja reenitaustaa alkaa jo olemaan niin paljon takana että edistyminen alkaa oleen jo hidsta maksimin tavoittelussa. Kuitenkin muilla osa-alueilla pystyis prantamaan kuntoaan merkittävästi esimerkiks, liikkuvuuden, airobisen kunnon ja voimakestävyyden osalta.

Jos ei kuitenkaan kilpaile niin oisko järkevää ruveta kehittämään niitä osa-aluite joilla edellenkin pystyy MERkittävästi parantamaan tulosta ja keskittyä voimatasojen pitämiseen.
Eli entisen 4 kertaa viikossa voimaa sijasta kerta tai kaks viikossa voimaa ja kaks tai kolme muuta reeniä sitten omien heikkojen alueitten kehittämiseen.
Saman reenimäärän puitteissa siis. Niin hyvä kuin pystyy.

Ehkä ei ollut ihan parhaalla tavalla muotoiltu tuo mun alotus, mutta jos oletetaan että mahikset on reenata neljä kertaa viikossa ja reenitaustaa alkaa jo olemaan niin paljon takana että edistyminen alkaa oleen jo hidsta maksimin tavoittelussa. Kuitenkin muilla osa-alueilla pystyis prantamaan kuntoaan merkittävästi esimerkiks, liikkuvuuden, airobisen kunnon ja voimakestävyyden osalta.

Jos ei kuitenkaan kilpaile niin oisko järkevää ruveta kehittämään niitä osa-aluite joilla edellenkin pystyy MERkittävästi parantamaan tulosta ja keskittyä voimatasojen pitämiseen.
Eli entisen 4 kertaa viikossa voimaa sijasta kerta tai kaks viikossa voimaa ja kaks tai kolme muuta reeniä sitten omien heikkojen alueitten kehittämiseen.
Saman reenimäärän puitteissa siis. Niin hyvä kuin pystyy.

No jos nyt mun mielipidettä kysyttäisiin niin kyll'ä mä ainakin viimeistään tossa vaiheessa alkaisin parantaa noita muita osa-alueita, niinkuin itsekkin olet jo järkeillyt niin tossa vaiheessa voimaa ei juuri enää tule lisää ja muilla osa-alueilla pystyt parantamaan fyskikaasi paljon? Tossa on vielä yksi kiva juttu jos parannat liikkuvuutta ja kestävyyttä niin voi olla että palattuasi voiman hakuun tulokset pomppaakin edellisistä yli. Yleinen olotila on ainakin varmasti parempi kun kunto/ liikkuvuus kasvaa.,

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Niin. Tätä se Kellykin oikeasti sanoo. Tietysti lajikohtainen liikkuvuus on ensiarvoisen tärkeää, jotta voi suoriutua lajissaan. Mut esimerkiks punttiharrastus vie about 1/24 päivästä. Loput 23/24 pitäis myös selvitä. Näin ollen joka nivelessä pitäis olla ihan normaali täysi liikkuvuus. Jokaisen tervenivelisen ihmisen pitäis pystyä olemaan ihan ongelmitta kymmenen minuuttia kyykyssä kantapäät maassa ja jalkaterät yhdessä. Aika harva tuohon pystyy.
Mihin tämä muuten perustuu että selvitäkseen normaalissa elämässä pitäisi olla tietty liikkuvuus? Mikä on se tietty liikkuvuus. Pohjustetaan asiaa nyt vaikka niin, että mä en venyttele juuri ikinä, koska ei kiinnosta. Olen kuitenkin siinä mielessä onnellisessa asemassa että omaan luonnostani mielestäni ihan riittävän liikkuvuuden. Kuinka moni vetää kylmiltään suorin jaloin kämmenet lattiaan? No, kuitenkin mulla on monta liikuntaa harrastamatonta ja liikuntaa harrastavaa kaveria jotka ovat notkeita kuin näkkileipä ja liikkuvuus ei edes puolta siitä mitä mulla. Siis oikeasti aivan naurettavan kireitä. Hyvin hekin tuntuvat elämässään silti selviytyvän. Mihin he sitä liikkuvuutta tarvitsisivat?

Ja tuohon viimeiseen, niin onko toi joku liikkuvuustesti vai mikä? Kyllä mä pääsen tohon asentoon ihan helposti ja pari minuuttia siinä varmaan pysynkin, mutta veikkaan että sit alkaa puutuun paikat niin lujaa ettei kyllä kymmentä minuuttia tule täyteen. Siinä mielessä kuntosaliharrastus kyllä syö oikeassa elämässä pärjäämistä, kun joku verhojen ripustus tai kottikärryjen työntäminen menee aika hankalaksi kun lihakset on heti tulessa.

Liikkuvuus eli notkeus on ominaisuus, joka on enemmän tai vähemmän muiden fyysisen toimintakyvyn osatekijöiden perusta. Niin lihasvoima, kestävyys, nopeus kuin taitokin edellyttävät riittävän määrän nivelten liikelaajuutta. Liikkuvuudella on myös hyvin suuri merkitys ryhdille, mahdollisille virheasennoille sekä loukkaantumisherkkyydelle.
Liikkuvuus on kaikenlisäksi vielä ominaisuus joka huononee sata% varmasti kun ikää tulee jos tätä ei harjoiteta..

Arkipäivän elämässä esim: Talvella hyvän liikkuvuuden ja notkeuden omaava ihminen ei kaadu niin helposti, myöskin vauriot joita liukastuessa tulee ovat yleensä pienempiä kuin jumissa olevilla ihmisillä.

Mä huomasin sillon nuorena jannuna ton huonon liikkuvuuden merkityksen siitä kun aloin treenaamaan kamppailulajeja, paikat oli rikki jatkuvasti alussa ja uusien motoristen taitojen oppiminen tuntui tosi vaikealta koska kroppa oli tottunut tekemään pelkästään tietyntyyppisiä liikkeitä..

Siinä mielessähän toi liikkuvuus on perseestä että on täysin yksilöllistä kuinka hyvää tuuri sulla on siinä käynyt, itse olen mallia rautakanki vaikka venyttelenkin aktiivisesti..

Mihin tämä muuten perustuu että selvitäkseen normaalissa elämässä pitäisi olla tietty liikkuvuus? Mikä on se tietty liikkuvuus. Pohjustetaan asiaa nyt vaikka niin, että mä en venyttele juuri ikinä, koska ei kiinnosta. Olen kuitenkin siinä mielessä onnellisessa asemassa että omaan luonnostani mielestäni ihan riittävän liikkuvuuden. Kuinka moni vetää kylmiltään suorin jaloin kämmenet lattiaan? No, kuitenkin mulla on monta liikuntaa harrastamatonta ja liikuntaa harrastavaa kaveria jotka ovat notkeita kuin näkkileipä ja liikkuvuus ei edes puolta siitä mitä mulla. Siis oikeasti aivan naurettavan kireitä. Hyvin hekin tuntuvat elämässään silti selviytyvän. Mihin he sitä liikkuvuutta tarvitsisivat?

Ja tuohon viimeiseen, niin onko toi joku liikkuvuustesti vai mikä? Kyllä mä pääsen tohon asentoon ihan helposti ja pari minuuttia siinä varmaan pysynkin, mutta veikkaan että sit alkaa puutuun paikat niin lujaa ettei kyllä kymmentä minuuttia tule täyteen. Siinä mielessä kuntosaliharrastus kyllä syö oikeassa elämässä pärjäämistä, kun joku verhojen ripustus tai kottikärryjen työntäminen menee aika hankalaksi kun lihakset on heti tulessa.

Totta kai elämässä pärjää vaikka olis miten paska liikkuvuus. Eri asia on sitte, että onko enää satavuotiaana kovinkaan hyvässä kunnossa, jos koko elämänsä on esimerkiksi kumartunut tai kyykistynyt ns. paskalla tekniikalla. Varmasti on polvet aikanaan kipeänä, jos aina menee kyykkyyn vaikkapa jalkaterät melkein sivulle päin osottaen. Riittävällä liikkuvuudella niiltäkin polvikivuilta olis vältytty. Tietenkään riittävä liikkuvuus yksinään ei riitä, vaan pitää olla myös motoriset taidot, jotta oikeat liikkeet onnistuu. Kaikkia ei kuitenkaan kiinnosta ennaltaehkäistä vaivojaan.

Ja toi nyt on periaattessa eräänlainen liikkuvuustesti joo. Jos pystyy siinä asennossa ihan tosta vaan hengailemaan, on nilkoissa ja lonkissa täysi (fleksio-) liikkuvuus.

No jos nyt mun mielipidettä kysyttäisiin niin kyll'ä mä ainakin viimeistään tossa vaiheessa alkaisin parantaa noita muita osa-alueita, niinkuin itsekkin olet jo järkeillyt niin tossa vaiheessa voimaa ei juuri enää tule lisää ja muilla osa-alueilla pystyt parantamaan fyskikaasi paljon? Tossa on vielä yksi kiva juttu jos parannat liikkuvuutta ja kestävyyttä niin voi olla että palattuasi voiman hakuun tulokset pomppaakin edellisistä yli. Yleinen olotila on ainakin varmasti parempi kun kunto/ liikkuvuus kasvaa.,

Niin kyllähän mulla voimatasot vielä tämmösen vuosikausia kestäneen reenitauon jälkeen kasvaa. Eli kehitystä maksimivoimassakin tapahtuu aikalailla.
Lihasmuisti huolehtii siitä että siihen mihin ennen meni 4-5 vuotta niin saadaan varmaan voimatasoilla takasin noin 1.5 vuodessa. Mutta olen kyllä muuttanu reeniä rankasti tuohon kestävyysvoima ja airobinen kehitys suuntaan. Notkeudesta olen huolehtinu aina vaikka en nyt ihan huipunotkee olekaan, mut kämmenet taipuu kyllä lattiaan. Spakaati on tavotteena, mut en todellakaan saa käsia seläntakana ristissä yhteen joka saattaa johtua osittain myös rintakehän paksuudesta, ei pelkästä jäykkyydestä. Kun lihasmassaa oli vähempi niin se onnistui helposti kyllä. Nykyään sitten satsannu systemaattisemmin myös leuanvetoon ja maveen jotka aikasemmin ollu heikompia kohtia. Tavoite olla parin vuoden sisällä kovemmassa kunnossa kuin koskaan, siis noin kokonaisvaltasesti, ei pelkällä maksimivoimalla mitattuna vaan osaalueet yhteen laskien. Ehkä noi on hiukka kovia tavotteita liki viiskymppiselle, ite en pidä mahdottomina.

- - - Updated - - -

Siinä mielessä kuntosaliharrastus kyllä syö oikeassa elämässä pärjäämistä, kun joku verhojen ripustus tai kottikärryjen työntäminen menee aika hankalaksi kun lihakset on heti tulessa.

Juuri tuo, Eli miten leipoa niistä lihaksista semmoset että ne normityössä toimii hyvin? Metsureillahan ja kirvesmiehillä on sairaan kestävät lihakset.
Kerta viikkoon kestävyysreeni?

Suositut

Back
Ylös Bottom