Olenko oikeilla jäljillä rasvanpoltossa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juhakoo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
43
Tervehdys uudelta käyttäjältä ja tuoreelta saliharrastajalta. Foorumia selaillessa olen jo oppinut paljon, mutta pari kysymystä olisi.

Tilanne: Ikä 24, mitat tällä hetkellä 172/82, rasvaprosentti ei se mairittelevin. Olen nyt parin viikon ajan käyttänyt Kalorilaskuria ja treenannut salilla kolmesti viikossa. Ensisijainen tavoite olisi saada turhat rasvat pois, vaikkei muutamasta lihaksestakaan mitään haittaa olisi.

Olen asettanut Kalorilaskuriin tavoitteeksi saada paino 70 kiloon maaliskuun loppuun mennessä. Merkkasin ruokavalioksi vähäproteiinisimman version, jota suositeltiin ylipainoisille. Tämän perusteella Kalorilaskuri on suositellut treenipäivien ravinnoksi sellaista 2400 kaloria ja välipäiville noin 1750 kaloria - jakona on ollut noin suurin piirtein 50 % hiilareita, 30 rasvaa ja 20 proteiinia. Tätä noudattaen olen nyt saanut pari kiloa pois. Herkutteluakin on tullut harrastettua, mutta ei mitään roomalaisia orgioita. Viikonloppuisin pitää ottaa hiukan häppää...

:kippis1:

Olen järkeillyt asian niin, ettei vuosikausien huonoa itsekuria voi noin vain vaihtaa spartalaiseen kidutukseen. Mieluummin vähän kerrallaan.

Salitreeni on maistunut ja sujunutkin ihan hyvin, olen pyrkinyt noudattamaan malttia painojen kanssa ja keskittymään puhtaisiin suorituksiin. Pakkotoistoa selaillessa mielenkiinto proteiinimääriin, palautusjuomiin ja sen sellaiseen on lisääntynyt, ja olenkin pyrkinyt lapioimaan Ehrmannia säännöllisesti.

Pitäisikö minun noudattaa Kalorilaskurin suosituksia ja keskittyä saamaan vatsan ympärysmitta aisoihin ennen kuin mietin hauiksen ympärysmittaa? Kuulostavatko kalorimäärät oikeilta, vai olenko vaarassa polttaa lihasta rasvan sijaan? Olenko suorastaan :david: ?

Kiitos jo etukäteen kaikista vastauksista.

Tätä noudattaen olen nyt saanut pari kiloa pois. Herkutteluakin on tullut harrastettua, mutta ei mitään roomalaisia orgioita.
Mitä vikaa roomalaisissa origioissa muka on? :D

Noniin ja sitten asiaan. Tuo välipäivän 1750 kaloria pistää kyllä mulla vähän silmään, tuntuu jotenkin pelottavan vähältä. Mitä mieltä kokeneemmat ovat tuosta? Onko sulla aamuaerobista ohjelmassasi? Jos ei niin suosittelisin lisäämään. Voisit kyllä pistää päivän ruokaohjelmasi niin olisi helpompi antaa palautetta.

Ja olethan lukenut jo http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=13927

Koska samassa rasvanpolttoveneessä ollaan, kolme huomiota. Viikon keskikulutuksesi on 2000 kcal, joka ainakin minulle olisi tappava aloitus (perustaso 3000 kcal) ja veisi nopeasti ruhon säästöliekille. Toinen huomio on tuo 50 (hiilarit)/30 (rasva)/20 (protsku) -jako, jossa proteiinia olisi ainakin minulle liian vähän. Tuolla määrällä lihas häviää samalla vauhdilla kuin rasva. Kolmas, otatko hiilarit pitkäkestoisista, jotka eivät aiheuta insuliinipiikkiä. Laihduttaminen on insuliinitasojen manipuloimista.

Aamuaerobista ei ole tällä hetkellä ohjelmassa. Normaalin päivän ruokailu menee kutakuinkin seuraavasti: aamulla lähden monivitamiiniporeen voimin töihin, missä syön kulhollisen puuroa. Lounaaksi joko valmisruokaa tai (yhä useammin) Ehrmann + ananasmurska -kombo. Kotona emännän laittamaa perussafkaa tyyliin perunat-kanapihvi-vihannekset. Välipaloina syön yleensä hedelmiä (banaani, appelsiini, viinirypäleet) tai ruisleipää (päällä useimmiten Floraa, kinkkua ja Dijon-sinappia). Töissä litkin Bonaqua-vissyä tai laittikolaa, kotona samoin vettä, laittikolaa ja joskus rasvatonta maitoa.

Ainakaan toistaiseksi 1750 kalorin päivät eivät ole tuottaneet ylitsepääsemättömiä ongelmia. Itse asiassa on tuntunut hankalammalta saavuttaa treenipäivien 2500 kcal terveellisesti syöden, vanhoilla elämäntavoilla se olisi kyllä tullut äkkiä täyteen. Olen pyrkinyt panostamaan pitkäkestoisiin hiilareihin, mutta ruuan kanssa menee jonkin verran perunoita, riisiä ja pastaa. Hiilihydraattihysteriaan en sorru - mieluummin sitten hitaampaa tulosta.

juhakoo sanoi:
Aamuaerobista ei ole tällä hetkellä ohjelmassa. Normaalin päivän ruokailu menee kutakuinkin seuraavasti: aamulla lähden monivitamiiniporeen voimin töihin, missä syön kulhollisen puuroa. Lounaaksi joko valmisruokaa tai (yhä useammin) Ehrmann + ananasmurska -kombo. Kotona emännän laittamaa perussafkaa tyyliin perunat-kanapihvi-vihannekset. Välipaloina syön yleensä hedelmiä (banaani, appelsiini, viinirypäleet) tai ruisleipää (päällä useimmiten Floraa, kinkkua ja Dijon-sinappia). Töissä litkin Bonaqua-vissyä tai laittikolaa, kotona samoin vettä, laittikolaa ja joskus rasvatonta maitoa.

Ainakaan toistaiseksi 1750 kalorin päivät eivät ole tuottaneet ylitsepääsemättömiä ongelmia. Itse asiassa on tuntunut hankalammalta saavuttaa treenipäivien 2500 kcal terveellisesti syöden, vanhoilla elämäntavoilla se olisi kyllä tullut äkkiä täyteen. Olen pyrkinyt panostamaan pitkäkestoisiin hiilareihin, mutta ruuan kanssa menee jonkin verran perunoita, riisiä ja pastaa. Hiilihydraattihysteriaan en sorru - mieluummin sitten hitaampaa tulosta.

1750 kaloria on aika vähän, sanoisin, että painoosi nähden ehdoton alaraja. Sen alle ei missään nimessä kannata mennä, jos haluaa ettei aineenvaihdunta mene hitaalle. Hiilihydraattien kierrättäminen kannattaa, eli treenipäivinä voit syödä enemmin puuroa ja leipää kun taas välipäivänä syöt vähemmin. Proteiinin osuus on pysyttävä riittävän korkealla, muuten menetät lihasmassaa, joka oikein dietatessa on helppo säilyttää. Huolehdi, että saat noin 250g proteiinia päivässä. 1750 kalorin päivänä tämä tarkoittaa sitä, että 1000 kaloria tulee proteiinista, loput hiilihydraateista ja rasvoista. Hiilihydraatteja ei tuohon paljoa mahdu, joten matalakalorisen päivän tulee olla miltei rasvaton. On tärkeää muistaa, että alle 150 g hiilihydraattipäivät aiheuttavat aineenvaihdunnan hidastumista (ainakin itselläni).

Ruokavaliostasi näyttää puuttuvan proteiinia. Jos haluat vain laihtua, eikä lihasmassan menetys harmita, ei liene väliä vaikka protut ovatkin vähissä. Muutoin ruokavaliosi on suht hyvä, mikäli et ole kehonrakentaja.

Perusaineenvaihduntasi ilman liikuntaa kuluttaa noin 1800 kaloria päivässä. Liikunta lisää tätä 400 - 500 kaloria. Jos haluat varmistaa, että olet miinuksella, sinun ei kannata syödä 2200 kaloria enempää, paitsi kerran viikossa, jolloin kiihdytät aineenvaihduntaa syömällä mitä haluat (ja dokaamalla...). Kannattaa muistaa, että dietti on helppo tössiä vetämällä tuon syönti / juontipäivän kalorit taivaaseen. Kannattaa laskea viikon kalorit yhteen ja jakaa seitsemällä, ja seurata näin saatua keskikalorimäärää kulutukseen.

juhakoo sanoi:
Olen asettanut Kalorilaskuriin tavoitteeksi saada paino 70 kiloon maaliskuun loppuun mennessä.

Laita linkki esille, mutta jos kyseessä on joku kaupallinen sivusto niin laita sitten vaikka privana, jos suinkin viitsit. Kiitos.

Jkk sanoi:
Laita linkki esille, mutta jos kyseessä on joku kaupallinen sivusto niin laita sitten vaikka privana, jos suinkin viitsit. Kiitos.

siis tämä?
Kalorilaskuri.fi
mikä löytyy tuolta sivun vasemmasta yläreunasta heti VIP-Email alta?

Jkk sanoi:

Kalorilaskuriin? Sinne löytyy linkki kyllä täältä Pakkotoistostakin, eli:

http://www.kalorilaskuri.fi/index.php

Nuo tavoitepaino- ym. jutut kuulunevat maksullisiin VIP-ominaisuuksiin, jotka ainakin itselleni ovat jo nyt osoittautuneet hintansa väärteiksi (1,90 kuussa tai 20 e vuodessa).

Toivottavasti tätä haettiin tai näytän aasilta. No, ei mitään uutta ;)

Heikki722 sanoi:
Perusaineenvaihduntasi ilman liikuntaa kuluttaa noin 1800 kaloria päivässä. Liikunta lisää tätä 400 - 500 kaloria. Jos haluat varmistaa, että olet miinuksella, sinun ei kannata syödä 2200 kaloria enempää, paitsi kerran viikossa, jolloin kiihdytät aineenvaihduntaa syömällä mitä haluat (ja dokaamalla...). Kannattaa muistaa, että dietti on helppo tössiä vetämällä tuon syönti / juontipäivän kalorit taivaaseen. Kannattaa laskea viikon kalorit yhteen ja jakaa seitsemällä, ja seurata näin saatua keskikalorimäärää kulutukseen.

Tämä kannattaa muistaa, eli kovin merkittävää ei ole yksittäiset päivät vaan esim. viikon keskiarvo. Se nimittäin pahahtaa yhdellä dokausreissulla takuuvarmasti plussalle ja pahasti ja siinä on pahimmillaan parin viikon dieetit menneet hukkaan.

Hmm, kenties olisi aihetta miettiä jotain lisäravinnetta proteiinin saannin varmistamiseksi. Olisiko ehdotuksia sellaisesta, jota voisi nauttia myös vähäkalorisempina päivinä saamatta turhia hiilareita?

Saliohjelma näyttää muuten tältä (teen ma, ke, pe):

Päivä 1

Rinta
Penkkipunnerrus 3 x 8
Vipunosto vinopenkillä 3 x 10

Selkä
Alasveto taljassa 3 x 10
Taljasoutu 3 x 8-12
Yhd.käd. soutukone 2 x 10

Pystysoutu 2 x 10

Selänojennus penkissä 2 x 15-max

Vatsaliikkeitä 4 x 15-max

Päivä 2

Etureisi
Jalkakyykky 1 x 15, 1 x 10, 1 x 8, (1 x 12)
Reisiojennus 3 x 12

Takareisi
Reiden koukistus 3 x 10

Pohkeet
Pohjekoneliike seisten 3 x 10-15

Päivä 3

Olkapäät
Punnerrusliike istuen 3 x 8-10
(koneessa/ käsipainoilla,/tangolla)

Vipunosto istuen 3 x 8-10

Vipunosto etukumarassa 3 x 8-10

Hauis
Hauiskääntö istuen
käsipainoilla 3 x 8

Hauiskääntö Scott-penkissä 2 x 8

Ojentajat
Ojentajaliike taljassa 3 x 10

Ranskalainen punnerrus 3 x 8-10

Kyynärvarret
Rannekääntö 2 x 15

Hauiskääntö
vasaraotteella 2 x 10

Vatsaliikkeitä 4 x 15-max

Alkuun aina huolellinen lämmittely ja kevyt venyttely, lopussa kunnon venyttely.

Aamu-HIIT olisi varmasti hyväksi, mutten oikein tiedä miten saisin sen mahdutettua ohjelmaan... Aamu-uninen kun olen. Soutulaitteen voisin kantaa kellarista.

Kiitos tähänastisista vastauksista ja vinkeistä!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
juhakoo sanoi:
Nuo tavoitepaino- ym. jutut kuulunevat maksullisiin VIP-ominaisuuksiin, jotka ainakin itselleni ovat jo nyt osoittautuneet hintansa väärteiksi (1,90 kuussa tai 20 e vuodessa).
Joo, tää olikin jo tuttu mutta täytenee harkita vippeiä kun tuo tavoitepaino kuulosti oudolta.

juhakoo sanoi:
Hmm, kenties olisi aihetta miettiä jotain lisäravinnetta proteiinin saannin varmistamiseksi. Olisiko ehdotuksia sellaisesta, jota voisi nauttia myös vähäkalorisempina päivinä saamatta turhia hiilareita?

Tsekkaappas pakkiksen kaupasta sellainen tuote kuin Protein XL, siinä ei ole hiilareita käytännössä yhtään. Ja jos pieni määrä hiilareita ei haittaa, niin edullisempi ja yhtä hyvänmakuinen vaihtoehto on American Mass Blast.

Timba79 sanoi:
Ja jos pieni määrä hiilareita ei haittaa, niin edullisempi ja yhtä hyvänmakuinen vaihtoehto on American Mass Blast.

Timba tarkoittanee American Pro Slow. Siis jos _pieni_ määrä hiilareita.

40/40/20~-suhde tuntuu pelittävän itellä mainiosti. Turha on mun mielestä sokkona noita kalorimääriä laskeskella. Syöt tietyn määrän safkaa noilla edellämainituilla suhteilla ja kattelet että mitä se paino siihen sanoo, jossei tunnu lähtevän laskuun niin mahdollisesti lasket kaloreita tai lisäät liikuntaa. Lisäravinteista voi proteiinia ottaa jos tuntuu ettei kiinteetä safkaa jaksa mutustella. Halpisheraa vaikka aamupuuroon tjsp.

Suositut

Back
Ylös Bottom