Ojentajiin lihaa+voimaa parhaiten?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Potomac
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Vähän aikaa sitten aloitin saliharjoittelut uudestaan ja tällä kertaa huomattavasti aiempaa suunnitelmallisemmin. Aiemmin treenaamiseni oli yksinkertaista ja perustunut etupäässä siihen, minkälaisia laitteita salilta löytyy. Mielikuvitus ja kiinnostus kun ei riittänyt hirveästi tangolla ja käsipainoilla treenaamiseen. Nyt kun palasin salille ja tällä kertaa nettiselailun kautta, haluaisin vähän 'laaja-alaisempaa' harjoitusta. Karkein epäsuhta vanhan treenaamisen jäljiltä on hauiksen ja ojentajan välillä. Hauista kun tuli treenattua sen helppouden vuoksi aikanaan varsin paljonkin, mutta ojentajien liikkeitä taas ei vahingossa keksi tehdä. Eristävistä kun puhutaan.

Itse olen tehnyt tuota tangolla tehtävää ojentajakääntöä pään päällä (http://www.bodybuilding.com/exercises/detail/view/name/standing-overhead-barbell-triceps-extension) ja dippipunnerrusta simuloivaa konetta. Salipahasella kun ei ole varsinaisia dippitankoja. Jälkimmäinen on, arvelisin, huomattavan tehoton varsinaiseen dippipunnerukseen verrattuna ja ensimmäinen on teknisesti varsin vaikea. Käsiä on kovin hankala pitää viivasuorana saranana ja sitä päivää odotellessa, kun tangon tiputan päähäni.

Amerikkalaisten listoja netistä kun katsoo niin suosittavat oman painon nostelua dipeillä, kaapeliliikkeitä (joita omalla salilla ei ole), noita samoja ojentajakääntöjä (makuulla, seisten, tangolla, käsipainoilla), penkkipunnerrusta kädet lähekkäin ja ojentajilla tehtyä punnerrusta. Noissa on kaikissa ongelmia, oma paino kun on varsin heikolla säätövaralla varustettu vastus, ojentajakäännöt ovat jotenkin vaarallisen oloisia teknisesti vaikeita liikkeitä ja kaapeliharjoitukset vaatisivat kalustoa, jota omalla salilla ei ole.

Ongelmana noissa amerikkalaisten top-listoissa myös, etteivät ne näytä ihan hirveästi perustuvan mihinkään. Kysymys nyt onkin, että millä liikkeellä kokeneemmat salikävijät ovat saaneet parhaimmin lihaa ja voimaa ojentajiin?

Isoja massaliikkeitä, dippejä, kapeeta penkkiä ym. Ei kukaan oo kasvattanu massiivisia ojentajia pelkillä taljanitkutuksilla.

E: Ajattele noita raskaita vapaapaino liikkeitä massantuojina, ja taljahommia vaan muotoilevina niin oot hyvällä tiellä.

Isot liikkeet, kyllä. Nitkutin vaikka kuinka paljon taljalla ym. ojentajia ilman mitään näkyvää tulosta, mutta kun keskityin nyt kunnolla maastavetoon 5 viikkoa niin joku sentti ojentajiin tuli lisää.

Isot liikkeet, kyllä. Nitkutin vaikka kuinka paljon taljalla ym. ojentajia ilman mitään näkyvää tulosta, mutta kun keskityin nyt kunnolla maastavetoon 5 viikkoa niin joku sentti ojentajiin tuli lisää.

maastavedosta ojentajiin lihaa lisää, onko mulla anatomia hukassa vai sulla?

itseasiassa pohkeet ja hauikset saattaa jopa ottaakkin hittiä, mutta että ojentajat niin se ois jo kaikkien mahollisten lakien vastaista mielestäni

No ainakin mulla ottanu sinnekkin hyvin kuten myös alaselkään ja jalkoihin. Eo ne oo ollu tukossa kertaskaan mutta kokoa on tullu

Dippi, ranskalainen maaten ja kapeapenkki ovat parhaita.

maastavedosta ojentajiin lihaa lisää, onko mulla anatomia hukassa vai sulla?

Anatomiasta en tiedä, mutta mulle kasvoi rintalihakset, kun aloitin kovat maastavedot. Olen sittemmin kuullut muualtakin vastaavaa kokemusta.

Veto on hämmästyttävän tehokas liike..

en tiedä mutta ainakin isojen liikkeiden teko alkaa lisäämään testosteronituotantoa, en usko että tämä olisi kovin iso hyöty mutta jotain tuohon suuntaan. Ei maastavedossa kyllä käytännössä mitään rintalihaksilla ja ojentajilla tehdä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itsekin samoilla linjoilla futuun kanssa, koska ojentaja vastaa punnertavissa liikkeissä ja tätä en maastavedon tekniikassa kamalasti nää. Voi tietenkin olla jotain yhteyttä, jos on joutunut jännittämään käsi paljon, jotta tanko pysyy käsissä. Vai sattuiko Rauha vaihtamaa myös muita liikkeitä ja esim. keskittyä dippiin/penkkiin enemmän kuin taljalla vääntämiseen?

Itse topiciin onkin tullut jo vastauksia tossa ylempänä hyvin. Noi Archeyn liikkeet ovat ne mitä itsekin suosittelisin aloittelijalle. Sitten, kun jako on 4- tai 5-jakoinen niin voi ottaa niitä taljoja ja kickbackejä mukaan... Myös tavallinen penkki ja sen variaatiot sekä pystypunnerrus aktivoivat hyvin ojentajia.

en tiedä mutta ainakin isojen liikkeiden teko alkaa lisäämään testosteronituotantoa, en usko että tämä olisi kovin iso hyöty mutta jotain tuohon suuntaan. Ei maastavedossa kyllä käytännössä mitään rintalihaksilla ja ojentajilla tehdä.

No se on selvää, ettei rinnalla/ojentajilla nostossa työskennellä, mutta jostain syystä nostot tuntuvat aika monella vaikuttavan läpi kropan. Liekö sitten testoilla osuutensa asiaan. Bodarien suusta kuulee toisinaan, että kovat maastanostot kannattaa sisällyttää ohjelmaan niiden tuoman kovan ärsykkeen takia (=testot?).

Tee sekä isoja että eristäviä liikkeitä monipuolisesti; ei ole olemassa sellaisia liikkeitä, jotka olisivat muita parempia. Kaikki liikkeet toimivat, mutta yksikään ei toimi ikuisesti.

Olipa hieno yleistys. Ei ihme, että normaalit kadun tallaajat pitävät kaikkia voimaharrastajia roinaajina, kun samaa paskaa sataa harrastajiltakin.

Kyseinen henkilö varmaan tarkoitti sitä, että ei jollain maastavedoilla paljon testotasoja nostella.

Back
Ylös Bottom