Itsellä vaivana ollut vuoden verran päänahan kuivuminen ja luulin sen johtuvan hilseestä. Vihdoin keväällä lääkärit (joo, kävin monta kertaa lekurilla ton takia) tulivat siihen tulokseen että mulla on psori päänahassa.
Olin tuohon mennessä kokeillut hilseshampoita, nestemäistä kortisonia, Nizoralia, Sebiproxia (kaikki nuo oikeastaan vain kuivattivat ja kiristivät päänahkaa entistä enemmän) ja lopulta sain reseptit Diprosalic-liuosta ja Xamiol-"geeliä" varten (mun mielestä jälkimmöinen on enemmänkin öljymäistä), jotka molemmat sisältävät betamethasonia joka vaikuttais jotenkin olevan auttava aine.
Xamiol auttoi heti ja päänahka parani huomattavasti. Sitä vaan tuli käytettyä aika runsaasti ongelman runsauden takia, joten 30 g puteli menee nopeasti. Lääke on melko uusi piireissä, joten monikaan lääkäri ei osaa sitä edes suositella. Sillä on myös hintaa, toikin maksoi n. 30e.
Mulle myös suositeltiin Humektanin käyttöä. Apteekista ISO puteli (lekurilta saa myös reseptin sitä varten tarvittaessa) ja pesee sillä hiuspohjan. Kyllä, sitä oon kans välillä käyttänyt ja ihan hyvin sekin on auttanut. Täytyy taas ruveta useammin käyttämään, koska tää viileä ja kuiva ilma ei tee kauhian hyvää päänahalle.
Tsemppiä ja toivottavasti näistä on jotain apua porukalle päänahan hoidossa.