Oikein vai väärin menevä reeni ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja N4RRI
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Mä alotin kuusikon tällä viikolla, vaikka oon hinkannu 2jakoisella tätä ennen puolivuotta.. no jooh aloittelijoitahan tässä ollaan, että kyllähän tuo kuusikko varmaan mulle kehitystä tuo.

voin sanoa että tuommosellla ohjelmalla jos vähäänkään kunnolla vetäsee ni tappaa kyllä aika noppeesti ittesä :D vielä nui paljo miinuskaloreilla.... ei näin:rock:

Äskettäin aloittaneille mä ehdotan herkästi yksijakoista, usein juuri kuusikkoa, ihan vain siksi, että se opettaa työntekoa salilla, perusliikkeiden painotusta ja turhien paskahinkkauksien välttämistä. Ne perusasiat kun menevät jakeluun, niin on ehkä toivoa saada jonkin ajan päästä järkevää treeniä aikaan myös monijakoisella. Aloittelijalla monijakoinen päätyy valitettavan usein yhdessä treenissä useampaan erilaiseen hauisliikkeeseen kuin minä olen tehnyt elämässäni ja muu treeni sitten on mitä on.

Juuri näin, opettaa nuorelle ja innokkaalle hanskankasvattajalle myös järkeä kun huomaa että ei niitä hauiskääntöjä tarvii veivata 5:tä sarjaa ennenkuin jotain tapahtuu, ja siinä sivussa kehittyy muukin kroppa.

42 sarjaa tiistaina ja niistä 12 erillaisia penkkivariaatioita...Ei minkäänlaista tolkkua, paikat tuossa vaan hajoaa. Aloittelijahan nyt kehittyy alkuunsa vaikka millaisella ohjelmalla, mutta mikäli haetaan maksimaalista ja kestävää kehitystä, niin kuten sanottua:Ohjema vaihtoon ja karsintaa liikkeissä kovalla kädellä.Eikä se pattikaan miinuskaloreilla kasva, vaikka ohjelma olis kuinka arskan kultasuihku tahansa;)

Äskettäin aloittaneille mä ehdotan herkästi yksijakoista, usein juuri kuusikkoa, ihan vain siksi, että se opettaa työntekoa salilla, perusliikkeiden painotusta ja turhien paskahinkkauksien välttämistä. Ne perusasiat kun menevät jakeluun, niin on ehkä toivoa saada jonkin ajan päästä järkevää treeniä aikaan myös monijakoisella. Aloittelijalla monijakoinen päätyy valitettavan usein yhdessä treenissä useampaan erilaiseen hauisliikkeeseen kuin minä olen tehnyt elämässäni ja muu treeni sitten on mitä on.

Osittain totta, osittain ei.
Kyllä sen työmoraalin oppii myös jaetuilla ohjelmilla. Eikä se että tekee koko kropan treeniä millään tavalla korreloi siihen miten hyvä ohjelma itsessään on.

Se ongelma minkä näen myös aloittelijoilla TBT:n (total body training) kanssa on se että hermoston ollessa vielä melko oppimaton niin suurin osa hermostollisesta kyvystä menee ensimmäisiin liikkeisiin.
Ja mitä kokeneempi harjoittelija (oppineempi hermoston kyky käyttää lihaskudosta) on kyseessä sitä enemmän vielä saa itsestään irti jo muutamalla sarjalla. Joten karkeasti sanoen mitä edistyneempi harjoittelija sitä suuremmalla syyllä pitäisi käyttää jaettuja ohjelmia.
Kuka oikeasti väittää että voi kyykyn, penkin ja pystypunnerruksen jälkeen vielä tehdä jotain raskasta liikettä kuten maastavetoa samalla keskittymiskyvyllä kuin että se olisi ensimmäisenä liikkeenä?
Enkä todellakaan tarkoita että jos käytetään jaettua ohjelmaa niin siinä on pakko olla oma käsi- ja olkapääpäivä.

Eri asia on esimerkiksi kisakauden lähestyessä siirtyä TBT-harjoitteluun koska treenin suurin volyymi on lajiharjoittelussa.

Siksi teen mieluummin jaetun ohjelman jossa voidaan painottaa erilaisia moninivelliikkeitä ensimmäisenä treenissä.

Jos se hauisten treenaaminen on niin henki ja elämä ja motivaatio on siitä kiinni niin harjoittelijalle voi antaa vähän "suklaata", eli esim 5min jokaisen treenin jälkeen tehdä mitä haluaa.
Siihen ei kukaan kuole ja sillä on helppo tehdä harjoittelu mielekkäämmäksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom