Oikeasti muuttovalmis OKT

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huhtis
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Mulla vaan herää kysymys että miksei sitten osta jo valmista taloa, vai onko maku niin tarkka ettei löydy mieleistään. Jos kaiken teettää pihalla niin tuskin hintaerokaan on kummoinen valmiiseen taloon.

Tuttu on mukana talofirmassa ja niillä on koko ajan pks seudulla 2-4 muuttovalmista taloa, jotka on siis juuri valmistuneita eikä niissä ole kukaan asunut. Kuulemma nyt on ostajan markkinat kun käytännössä kaikilla omakotitalo firmoilla kauppa käy erittäin nihkeästi ;)

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Sen verran on noita talon rakennus - ja talon rakentajan vitutukset - threadeja tullut luettua, että ei tulis kuuna päivänä mieleen mikään muu vaihtoehto kuin paalua tiskiin ja avaimet käteen. Toki jotkut materiaalit yms. haluaisinkin valita, mutta muuten.

Plus lukuista avioerot jotka rakennusprojektit on aiheuttanut.

Vaan ihan hetkeen ei vielä riitä pätäkkä pykätä pk-seudulle tolla tyylillä..

Suvussa yksi, joka rakensi talonsa täysin itse siltä osin kuin se vain oli mahdollista, ja kyllä siinä meni jo yksistään työtunteja 1,5v aikana niin paljon, että sillekin täytyy joku arvo laskea. Teki päivät töitä ja _kaikki_ illat raksalla.

Minä muuten väitän että valtaosa eroista johtuu siitä että hommaan lähdetään ns. "takki auki", eli tosiaan otetaan joku "valmispaketti" ja kuvitellaan että se on sitten vaan siinä kun muuttaa kamat sisään. Sitten palaakin satoja tunteja kun tehdään pihoja ja vähän piharakennusta sun muuta. Sitten akka vinkuu kun ei ole aikaa istua käsi kädessä takkatulen ääressä vinkkulasi kädessä ja sitten pitääkin pistää romut jakoon kun vittu siellä raksalla se kaikki aika kuluu ja kaljaakin juodaan.

Tai sitten tehdään kuten meillä, eli otetaan homma silleen että aikaa menee PALJON! Jos ero tulee niin se johtuu ihan jostain muusta kuin raksasta.

Zone-sarja -42%
Aikas vaikeaa näyttäisi olevan löytää otsikon mukaista rakentajaa... Mutta jos ajatellaana, että on itse valmis tekemään jotain. Siis jotain mikä ei vaadi sen kummempia rakennustaitoja, eli jotain siivoamista ja jotain muuta. Paljonkos menee rahaa tuollaisen "valmiin" talopaketin päälle kaikkeen kunnallistekniikkaan yms. yms:ään?
Olen kuullut jotain, että valmispaketin hinnan voisi kertoa 1,5:llä jolloin saadaan valmiin talon hinta. Pitääkö tällainen kaava paikkaansa?

Aikas vaikeaa näyttäisi olevan löytää otsikon mukaista rakentajaa... Mutta jos ajatellaana, että on itse valmis tekemään jotain. Siis jotain mikä ei vaadi sen kummempia rakennustaitoja, eli jotain siivoamista ja jotain muuta. Paljonkos menee rahaa tuollaisen "valmiin" talopaketin päälle kaikkeen kunnallistekniikkaan yms. yms:ään?
Olen kuullut jotain, että valmispaketin hinnan voisi kertoa 1,5:llä jolloin saadaan valmiin talon hinta. Pitääkö tällainen kaava paikkaansa?

Rakennuksen/rakennuksien pohjiin ja kunnallistekniikkaan voi laskea juurikin tuon about puolet itse talopaketin hinnasta jos kyseessä on kaava-alueella oleva kohde ns. lähiössä jossa kunnallistekniikka on lähellä ja pohjatutkimukset tehty etukäteen kunnan/kaupungin toimesta. Jos kyseessä on haja-asutuspuolen kohde missä pohjatutkimusta ei välttämättä ole tehty ja kunnallistekniikkaan&sähköön liittymiseksi vaaditaan muutakin kuin se max. 30m veto tonttiliittymästä rakennukselle niin pohjiin&tekniikkaan saa varata melkein talopaketin verran lisää paalua pöytään.

Tontin maanpinnan muodot ja sijainti sitten määrittää aika paljon miten paljon joutuu varaamaan ylimäärästä muuhun ns. pakolliseen maansiirtoon (tontin kaivamiset&täytöt&salaojitukset&pengerrykset, jne jotta saa luiskat naapureiden kanssa edes jotenkin samalle tasolle, ellei sitten tarkoituksella halua pengerrettyä/epätasaista pihamaata). Maansiirron jälkeen loppu onkin sitten suht simppeliä hommaa tehdä itse kunhan varautuu työmäärään. Nurmikoiden tasaaminen&kukkapenkkien reunustaminen&kulkuväylien kivetykset&leikkimökit, jne rakentaa 'helposti' itekkin jos on jotain kokemusta vasarasta&nauloista, mutta parissa tunnissa niitäkään ei saa pykättyä...

Kyllä mä tekisen sen maaperätutkimuksen ensin. Pohjien kanssa ne suurimmat yllärit tulee.

Netissä on aika hyviä laskureita joihin speksit syöttämällä saa arvion talon hinnasta (jossain threadissa tästäkin oli juttua / linkkejä). Muistaakseni sinne pystyi laittamaa tietoa myös omasta osallistumisasteesta. Yksi taisi olla kotioptimi. Olisko esim. Nordeasn sivuilla ollut ihan linkki tämmöseen laskuriin.

Mulla esim. arvio ilman omaa työtä oli n. 350 000€ (6 vuotta sitten, ilman tonttia) ja talolle tuli / tulee hintaa semmonen 255 000€ niin että pihakin on valmis. Semmonen 100 000 tuli siis säästöä kun homme tehtiin 80% talkoilla.

Suosittelen käyttämään laskuria ...

Huppe suositteli mulle joksus OP:n talonrakennuslaskuria.

Tähän asti kaikki on kyllä mennyt suurinpiirtein laskurin mukaisesti :) Toivotaan, että menee loppuunkin asti!

Kannattaa budjetoida reilusti työmaanyleiskustannuksiin. Esim. 12000k. Siivoukset, rakennusajan sähkö, työkalut jne..

Back
Ylös Bottom