Oikeaoppinen ylätalja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jawhead
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%

jawhead

Banned
Joo varmaankin löytyy tredeja aikasemmin ja kyllä mä niitä oon opiskellutkin mutta perskutarallaa ylätaljan jälkeen hauikset on aika finaalissa eikä liike kohdistu tarpeeksi latseihin. Mulla on sellanen hartijoiden levynen ote mutta näemmä tarttis olla leveempi?

Tänäänkin en saanu kun 1,5 sarjaa scott hauiskääntöö just ton ylätaljan jälkeen kun toin. Tän jälkeen jouduin vaihtaan keskitetyssä hkssa yhen kaliiberin pienempiin painoihin kun yleensä koska haukkarit oli jo ihan finiitto.

Minkälaisiakohan korvaavia liikkeitä tolle ylätaljalle ois vai kannattaskot muuttaa järjestystä..

Scott hauiskääntö eka sitten keskitetty hk ja sitten ylätalja. Eikä just toisinpäin.

EDIT:
Tässä kun lueskelin tätä:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=41170
Toi liike ainaki tuntu hyvältä kun kokeilin näin koneen eessä vaan.. mutta pirulainen joko mulla on liikaa takanojaa tai sitten toi ylätalja on jotenki kummasti liian edessä tuola salilla mis käyn.. tartteeki kattoo ens kerralla saako sitä penkkii heivattuu etiäppäin xD

Teet vaan sen selän ennen hauista. Ei oikeestaan mitään järkeä tehdä toistepäin. Vähän pakollakin ne hauikset ottaa hittiä siitä selkätreenistä myös etkä voi olettaa, että pystyisit tekemään hauistreenin täydellä teholla selkätreenin jälkeen. Parempia liikkeitä latseille kun ylätalja on esim. leuanveto, mutta se ottaa vielä enempi hauiksiin ainakin vastaotteella. Voisit tehdä leuanvetoa myötäotteella tai sitten tota ylätaljaa myötäotteella. Ohjeita ylätaljaan: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=41170

taljoja tai leukoja ei voi mitenkään olla tekemättä etteikö ne jossain määrin ottaisi myös hauiksiin. sen huomaa eritoten silloin jos hauikset tekee selän kanssa samalla kerralla jota itse en suosittele, jos on monijakoinen ohjelma käytössä. hauiksen rasitusta voi minimoida monellakin eri konstilla selkä reenissä.
Parempia liikkeitä latseille kun ylätalja on esim. leuanveto, mutta se ottaa vielä enempi hauiksiin ainakin vastaotteella. ]

ja normi leukoja parempi liike on penkkileuat suoritettuna lapiokahvalla. ei voi tehdä väärin ja menee aivan suoraan latseihin :)

Kannattaa kokeilla siirtää se peukku samalla puolella tankoa ku muutkin sormet. Ja sitäkin tärkeämpää on tietoisesti keskittyä vetämään kyynärpäitä alas, sen sijaan että itse tankoa. Mielikuvahommia siis.

Eikö hauikset kuitenkin ole aika pieni lihas"ryhmä" tohon yläselkään verrattuna? Jos molemmat on tehtävä samana päivänä, eikö se rasituksen määrä hauiksille ole kuitenkin riittävä, vaikkei pystyisi ihan maksimeilla niitä haukkareita tekemään? Itse treenaan yksijakoisella, eikä leukojen ja kulmasoudun(jep, siihen päädyin, jos elasto muistaa keskustelun takaolista) jälkeen ole yritystäkään tehdä hauiksille vielä eristävää. Hyvin ne on silti kasvanu, ja tasapainossa muun kropan kanssa. Välistä tein pelkkiä leukoja, ja silti hauis sai tarpeeksi rasitusta- latsit ja muu yläselkä tosin ei. Ylimainostettu koko mötikkä!;)

Eikö hauikset kuitenkin ole aika pieni lihas"ryhmä" tohon yläselkään verrattuna? Jos molemmat on tehtävä samana päivänä, eikö se rasituksen määrä hauiksille ole kuitenkin riittävä, vaikkei pystyisi ihan maksimeilla niitä haukkareita tekemään? Itse treenaan yksijakoisella, eikä leukojen ja kulmasoudun(jep, siihen päädyin, jos elasto muistaa keskustelun takaolista) jälkeen ole yritystäkään tehdä hauiksille vielä eristävää. Hyvin ne on silti kasvanu, ja tasapainossa muun kropan kanssa. Välistä tein pelkkiä leukoja, ja silti hauis sai tarpeeksi rasitusta- latsit ja muu yläselkä tosin ei. Ylimainostettu koko mötikkä!;)

No emmänyttiiä mulle tuli sellanen fiilis notta perkele kun haukkarit huutaa armoo eikä latseissa tunnu missään. Et tottakai ne haukkarit siin treenii sai mut emmä haluu tehä hauiksii ylätaljalla :hyper:

teetkö kuinka siistillä tekniikalla? hitaat negatiiviset? käytätkö remmejä? koitas tehdä vaikka väliin vähän lyhempiä sarjoja ronskilla tekniikalla. kyllä se selkä alkaa runtua ottamaan :)

Hyviä supistusvinkkejä:
1. Kuvittelet vetäväsi kyynerpäitä alas, ja pitää kädet mahdollisimman suorana niin pitkälle kuin mahdollista. Vaihtoehtoisesti lähtiessä lähdet ensin viemään olkapäitä alas.
2. Katso tankoa kun se liikkuu, seuraat sitä katseella ylös ja katsot kun se tulee siihen kaulalle.
3. Mähönen muistaakseni joskus sanoi, että se riippuu vähän kropasta, mihin asti se tanko on järkevä vetää. Toisin sanoen kaikkien ei välttämättä kannata väkisin kiskoa ihan rintaan asti, kädet tekevät jo liikaa työtä kun ne latsit ovat jo supistuneet.

teetkö kuinka siistillä tekniikalla? hitaat negatiiviset? käytätkö remmejä? koitas tehdä vaikka väliin vähän lyhempiä sarjoja ronskilla tekniikalla. kyllä se selkä alkaa runtua ottamaan :)

No mul on tollanen pieni takanoja että saan tangon hyvin rinnalle. Vedän nopeesti tangon rintaan ja en nyt sanois että hiljalleen mutta hitaammin takas ylös..

Hartijoita vähän leveempi ote ja en käytä remmei. Teen tollasen 3x12-14 sarjoi. Pitää vissi ens kerralla kokeilla tollasta lapiotankoo tms ja kattoo miten toimii sillä. Ja tekniikkaa omasta mielestä pitää viel parantaa. Selvästi.

Leuanvetoa kannattaa koittaa jos ylätalja ei tunnu selässä. Ylätaljassa on helppo heijata alaselällä taaksepäin, jolloin rasitus siirtyy muualle.

Leuanvedossa kannattaa koittaa vetää remmeillä. Hartioita leveämpi myötäote ja tekee toistot rauhallisesti eikä riuhtomalla. Varmasti tuntuu selässä. Jos hauiksen väsyminen haittaa selkätreeniä, niin voi vetää vain silmien tasolle asti. Näin hauiksen rasitus vähenee ja saa isommat toistomäärät/lisäpainot käyttöön ja selkä kiittää. Toimii ainakin mulla.

Ylätaljassa kannattaa keskittyä myös tekniikkaan. Voi vetää esim. niin, että yläkroppa on täysin liikkumatta koko toiston ajan. Se taaksepäin "nytkäytys" keventää liikettä oleellisesti, tai ainakin siirtää rasitusta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ylätaljassa ei tarvitse välttämättä liikuttaa käsiä oikeastaan yhtään. Kyynärkulman voi pitää vakiona. Pidät vain tangosta kiinni, olkapäät edessä, sitten vedät olkapäät taakse ja yläselkä niin tiukkaan sumppuun kuin saat. Toistoja niin monta kuin menee.

Jos kerran "haukkari on finiitto" niin mikäs siinä on ongelma? Lihas väsynyt -> treeni suoritettu. Vai onko keskitetyssä habanhinkkauksessa joku maaginen voima? Oman kokemuksen mukaan mitä pienempi kaveri, sitä enemmän se tekee habaa :D

Tee pienemmillä painoilla. "Aloita koko homma alusta"
Ensin vaikka ihan naurettavan pienillä painoilla, hitailla vedoilla.
Jotain sun täytyy vaan treenissä muutella ja kokeilla kaikkee.
Niin kauan että selässä alkaa tuntumaan, vähemmän hauiksissa.
Sitä tekee niin helposti samalla lailla viikosta ja vuodesta toiseen.

Tee pienemmillä painoilla. "Aloita koko homma alusta"
Ensin vaikka ihan naurettavan pienillä painoilla, hitailla vedoilla.
Jotain sun täytyy vaan treenissä muutella ja kokeilla kaikkee.
Niin kauan että selässä alkaa tuntumaan, vähemmän hauiksissa.
Sitä tekee niin helposti samalla lailla viikosta ja vuodesta toiseen.

Juu viime treenis sain jo vähän parempaa asentoo värkättyy ja rupes tuntuun oikeessa paikassa.

Ainakin mulla kävi niin, että kun tajusin kuinka ylätaljaa tehdään, niin samalla opin vaakataljan, kulmasoudun sekä kaikki muut selkäliikkeet. Ennen vedin aina käsillä ja forkuilla. Nyt kädet ei liiku oikeastaan ollenkaan, selkä tekee kaiken.

Kannattaa myös kokeilla eri taljoja. Lapiotangolla on ehkä helpoin saada lavat liikkeelle. V-talja seuraavana, sen jälkeen "normi"talja myötäotteella. Älä päästä ylös asti, eikä tarvi vetää rintaan jos se ei selässä tunnu.

Jos vedät niskan taakse, niin jätä talja väliin ja mene suoraan suihkuun :D

Kannattaa myös kokeilla ylätaljaa välillä yhden käden kahvoilla, ja keskittyä nimenomaan kyynerpäiden alasliikuttamiseen!

Olisko kellään kokemusta sellaisesta ettei pysty vetämään leukoja/ylätaljaa myötäotteella ilman rutinaa? Itellä kuuluu melkoista rutinaa ja joskus saattaa tuntua ikävää muljahtelua vasemmassa olkapäässä.
Kiinnoistais tietää miten moisesta pääsee (jos pääsee) eroon koska esim. maksimitoisto yritykset leuanvedossa vastaotteella tyssää siihen että vedetään hauiksilla liikaa. Ne harvat kerrat kun oon vetänyt myötäotteella on tuntunut heti siellä yläselässä ja haluaisin vetää mieluusti sillä otteella enemmän.
Eli: Pitäisikö totutella lyhyisiin sarjoihin myötäotteella ja jotenkin kuntouttaa olkapäitä?

Tai sitten niinkin yksinkertainen ratkaisu että teet hauikset ja selän eri päivinä... :)

Suositut

Back
Ylös Bottom