Oikean ja vasemman hauiksen erot

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Hummerivirta

Pakkiksen Tolstoi
Ikä
36
Eilen tuli taas mittailtua ympärysmittoja ja oikean hauiksen kohdalla aina niin erehtymätön mittanauha näyttä lukemaa 36,5 cm kun taas vasen jäi lukemiin 34,5 (Siima!!! :D) Eli pitäisi saada vasen hauberi kasvamaan, tai no toki molemmat sais kasvaa ja paljon, mutta vasen hieman enemmän :D Eihän tuota eroa varmaan päälle päin huomaa mutta pienoisen perfektionistin silmään tuo vähän häiritsee ja totta kai sitä haluaa olla mahdollisimman symmetrinen :) Varmaan ihan normaalia että oikeakätisellä oikea hauis on vahvempi ja sitä myötä sille pystyy reenaamaan isommilla painoilla. Eli miten siis saisin kurottuoa tuota eroa umpeen? Pari lisäsarjaa vasemmalle hauikselle vai jotain erilaisia liikkeitä? Reenaan hauiksen samana päivänä rinnan kanssa ja viimeksi reeni näytti kutakuinkin seuraavalta:

Hauiskääntö mutkatangolla x3 (2 ekaa sarjaa isoilla romuilla 8-10 toistoa tekniikka hieman horjuen ja kolmas sarja hieman pienemmillä painoilla ja puhtaammalla tekniikalla 10-12 toistoa)
Hauiskääntö kp penkillä istuen x4 (Kolme sarjaa normaalisti 8-12 toistoa ja viimeinen sarja pumpilla heti perään kevyilllä painoilla niin monta toistoa kuin tulee)

Edit: No voi jessus ku tuli taas sekava viesti :D

Olen tämän saman jutun monesti jo tännen laittanut, mutta menkööt vieläkin. :D

Eli kiinnitä huomiota niihin arkielämän askareisiin, teetkö kaikki kantohommat (reput, kauppakassit yms.) aina sillä vahvemmalla puolella ja käytätkö sitä vahvempaa puolta yleensäkin kaikissa voimaa vaativissa suorituksissa? Näit tutkailemalla ja selkeästi myös sen heikomman puolen käytöllä saa kummasti noita eroja tasoiteltua.

Mitään isompaa treeniä en sille heikommalle puolella antaisi vaan treenit vedetään heikomman puolen ehdoilla. Pikkuhiljaa ne voima- ja kokoerot siitä tasoittuvat kun kehitystä ja treenikokemusta tulee. Aloittelevalla tuo on suht normaalia että noita eroja voi löytyä paljonkin, eli älä hätäile siitä.

Asia selvä. Kiitän :)
Vai että kauppakasseja vasemmalla kädellä..pitäisi sit varmaan alkaa käymään kaupassakin :D

Hummerivirta sanoi:
Asia selvä. Kiitän :)
Vai että kauppakasseja vasemmalla kädellä..pitäisi sit varmaan alkaa käymään kaupassakin :D

:lol2:

Tuo oli vain esimerkki, jonka varmaan tajusitkin. Mä nimittäin itse huomasin varastohommia tekevänä (tämä joskus pari vuotta sitten), että tein aina varastossa hyllyttäessä nostotyöstä pääosan vasemmalla kädellä (olen oikeakätinen) ja tein sen tarkemman homman, eli ohjasin laatikon hyllyyn aina oikealla kädellä. Tästä johtui, että mulla oli vasenpuoli oikeata vahvempi. Sitten rupsein tekemään ihan tietoisesti tasaisesti molempikätisesti tota nostopuolta ja muutamassa kuukaudessa ne voimaerot tasoittuivat.

Jep jep :) Pitää sitten alkaa vain kiinnittämään huomiota noihin arkipäiväisiin juttuihin, opetella kantamaan reppua vasemmalla kädellä ja kun äiti sanoo että "vie roskat" niin kai sitä pitää suostua ja viedä vasemmalla kädellä :D Eipä tuo ero mikään ongelma ole, hyvä vaan että huomaa edes toisessa hauberissa tapahtuneen jotain kasvun tapaista :lol2:

Tuskin tuo jatkossa mikään ongelma on, nyt kun olet asian tiedostanut, niin luulen että ajattelet asiaa useinkin kun kannat vaikka niitä roskapusseja.

Tuo oli kyllä hyvä pointti...itse huomasin myös salilla aina kantavani levyjä oikealla kädellä ja käyttävän vasenta apuna. Tosiaan kaikki liikkeet aina heikommat käden ehdoilla.

Tanssiva Rosvo sanoi:
Tuo oli kyllä hyvä pointti...itse huomasin myös salilla aina kantavani levyjä oikealla kädellä ja käyttävän vasenta apuna. Tosiaan kaikki liikkeet aina heikommat käden ehdoilla.

Ja näitä asioita löytyy paljon jos niihin ei ole mitään huomiota aiemmin kiinnittänyt.

Lisäksi vielä treenistä senverran, että kannattaa ehkä käyttää esim. hauisten treenaukseen käsipainoja. Tekee vaikka ekan liikkeen scotissa yksi käsi kerrallaan ja aina heikommalla puolella ensin. Ja tekee heikommalla puolella niin monta toistoa kun menee ja vahvemmalla sittten vain se määrä mitä heikommallin meni, vaikka todennäköisesti menisi enemmänkin. Tällä systeemillä ainakin varmasti saa sen heikomman puolen rasitettua loppuun asti.

Itsellä on niin että hauikset on kutakuinkin samanmittaisia, oikea taisi olla 35,5cm ja vasen 35,2cm eli ei suurta eroa. Mutta silti vasen hauis on paljon paremman muotoinen ja paremmin esillä :rolleyes:
Ja välillä tuntuu että vasurissa olisi enemmän voimaa vaikka olen oikeakätinen ja teen kaikki arkiset jutut oikealla kädellä :jahas:

Saattaapi olla myös toinen ojentaja isompi... Eikös ojentajaa reenaamalla saa kasvatettua aika hyvin olkavarren ympärysmittaa?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Crash sanoi:
Saattaapi olla myös toinen ojentaja isompi... Eikös ojentajaa reenaamalla saa kasvatettua aika hyvin olkavarren ympärysmittaa?

Juu, voi olla näinkin. 2/3 on ojentajan koko olkavarresta noin suurinpiirtein, joten ojentajan koon kasvattaminen enemmän sitä ympärysmittaa antaa.

Mulla ainakin vasen kätisenä luonnollisesti hauis on isompi vasemmassa, mutta oikeassa taas isompi ojentaja. Voimaa ehkä pikkaisen enemmän vasemmassa, mutta tasapuolisella harjotuksella ne erot tosiaan erottuu.

Suositut

Back
Ylös Bottom