oikea syke?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jonkeli
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
eli mitat on 180/92

Ja oon alkanu lenkkeileen, myöhemmin siiryn sit salin puolelle myös.

Minkä alla olisi syke hyvä pitää, että rasvan kulutus olisi suurinta? Olen kuulut että 160 ja alle ois tehokkainta, pitääkö paikkansa?

Oon ennen harrastanu jääkiekkoo, ja salibandya etten ihan rapa kunnossa ole kuitenkaan.

Edit: Onko 25min sopiva lenkkiaika alussa?

Experttipuolella taidettiin tyrmätä tuo rasvanpolttosykemyytti. Jos montaa lihasryhmää rasitetaan kauan ja raskaasti rasvaa palaa eniten.

jonkeli sanoi:
eli mitat on 180/92

Ja oon alkanu lenkkeileen, myöhemmin siiryn sit salin puolelle myös.

Minkä alla olisi syke hyvä pitää, että rasvan kulutus olisi suurinta? Olen kuulut että 160 ja alle ois tehokkainta, pitääkö paikkansa?

Oleellista on, että juokset tarpeeksi hiljaa, että jaksat juosta pitkään,
jos juoksee liian kovaa/liian kovalla sykkeellä, juoksu ottaa liian koville ja loppuu jo puolen tunnin kohdalla.
Esim. itse "käyn melko kovilla kierroksilla" ja pystyn juoksemaan jollain 180 sykkeellä n. tunnin.

jonkeli sanoi:
Edit: Onko 25min sopiva lenkkiaika alussa?

Jos unohdetaan HIIT:it ja muut erikoistekniikat niin sanoisin että sykkeet alas sinne about 125-155 tasolle ja lenkin kesto mieluummin lähemmäksi tuntia.

No jos meinaat pidempään aerobista tehdä kerralla, niin ei varmaan paljon yli 150 kannata pidempiaikaisesti pitää, ei vaan yksinkertaisesti jaksa ja menee hapoille. Tai sitten mulla on vaan niin huono kunto. ;)

Ei siihen mitään parasta sykettä taida olla, tekee silleen kun itellä hyvältä tuntuu, itse teen yleensä siinä 130-150 välissä ja treenin jälkeen 20 min ja sitten aina joskus välipäivinä 40-60 min.

Hkultakala jotenkin oudosti mulla on melko sama juttu, vaikka aerobisella on tullut oltua jo suht kauan niin sykemittarin ottaminen lenkille tuotti ainakin aluksi vain ongelmia. Varoitellaan siitä kuinka liian kovalla sykkeellä ei pitäisi mennä pitkään, kuitenkaan se ei jalkoja/hengitystä pahemmin häiritse vaikka tunnin jollain 180-185 juokseekin. Maksimina tuo Polarin mittari on näyttänyt 197 ylämäessä sen jälkeen kun juostessa olin puhunut kaverin kanssa kännykkään jotain.

n. 5kk säännöllistä aerobista 3-4k/vko 30-90min kerralla ja kun yrittää pitää sykkeen jossain 160 niin menee sellaiseksi lönköttelyksi ettei siitä mitään tule. Ratkaisu: sykemittarilla ei enää ole pahemmin asiaa reissuun. Leposyke n.50, hemoglobiini vuosi sitten (paskempi kunto) 166.

Tämähän on siis yksilökohtaista eikä todellakaan mikään ohjenuora kellekään, kyllä sen omasta kehostaan tietää mitä kestää ja mitä ei.

Suositut

Back
Ylös Bottom