Oikea puoli alaselkää/pakara

Tere! Luinkin paljon viestejä alaselän ongelmista. Ja itselläni olisi tämänlainen ongelma:
Tais aikanaan lähteä liikkeellä maastavedossa..jolloin tuntui vetäessä alaselän lihakset tiukilta..no tein treenin loppuun saakka..ja ei siinä mitään.Parissa ekassa sarjassa tuntui pikkasen jäykältä..mutta vikat sarjat menivät ihan jees.

Jonkin ajan kuluttua päätin tehdä selkäpäivänä kevyen selkätreenin ja menin tekemään selänojennusta kulmassa ihan omalla painollani. Alkoi tuntua keskellä alaselkää tiukkuutta (kipeä) ja niinpä se pieni jutska veti koko alaselän kramppiin..eikä mun tarvinnut tehdä kuin pidempi toistomäärä,niin näin kävi.
Vahva selkä mulla on,niin hieroja kehui.
Ja nyt tämän hetken ongelma on oikea pakara ja alaselkä,jossa on puutunut tunne.Oikea jalka on puutuneen tuntunen.Ei sillä tavalla tunnu issiakselta,kun ei kisko millään tavalla.Mutta tuntuu että joku hermo siellä varmaan painaa jotain vasten??
Oon koittanu hyvin venytellä pakaraa vme päivinä,mutta nyt se tuntuu mun mielestä vielä enemmän.
Kävin pari kertaa urheiluhierojalla..käsitteli kyllä hyvin.Mutta sama vaiva jatkuu.
Tein aerobista tossa yx päivä treenin jälkeen sellasessa kuntopyörälaitteessa jossa istutaan ja selkä on selkänojaa vasten ja jalat edessä polkimissa...siis ei tavallinen kuntopyörä ollenkaan. Niin en voinut polkea viittä min kauempaa,kun alkoi sen verran tuntumaan oikeelle alaselkää,että oli ihan pakko lopettaa..ja poljin ihan kevyellä vastuksella.
Röntgenissä olin tänään..ja nikamarivi on täysin suora..ei mitään ongelmaa. Alimmassa nikamassa lääkäri totesi,että mulla on anatominen poikkeavuus.Muuten ihan jees,mutta siinä nikaman reunassa on sellanen "sarvi".Kuin normaalisti nikaman reuna on pyöreä. Mutta hän sanoi,ettei se haittaa tai pikemminkin ettei sen PITÄISI haitata.Eikä kuulemma tartte ottaa juuri sitä kuvaa mukaan naprapaatille...mutta aivan varmasti aion mainita siitä

Että tämmönen olgelma. Naprapaattiaika on tässä alkuviikosta,joten toivottavasti viisaampia sen jälkeen :)

:rolleyes:

jos se sinne jalkaan asti puuduttelee ja säteilee, kuulostaa aika vahvasti kyl issiakselta. toivottavasti homma selviää.

Joo, samaa mieltä kuin edelliset. Puutuneisuus koko jalassa (onko muuten jalkaterässä asti, ja millä sivulla?) viittaisi kyllä hermon puristumaan. Mulla samoja oireita ja magneettikuvassa näkyy pieni välilevyn pullistuma (ei näy röntgenissä!). Pysyy kondiksessa niin kauan kun tekee alaselkää vahvistavia liikkeitä mutta huolella ja hitaasti.

Toisaalta mulla kyllä näkyy röntgenissä myös se että nikamat ovat vähän lähempänä toisiaan kun se välilevy on lättänänä, ja sulle sanottiin että nikamat ovat täysin kunnossa :rolleyes: Se hermopinne voi olla kyllä pakaralihaksessakin, mutta kun sanoit että selkäänkin sattuu. Mun tietääkseni hermopinteet säteilevät kipua yleensä "alaspäin" pinnekohdasta, ei ylöspäin...

Tuosta kuntopyöräilystä olis ehdotus: mullakin tekee joskus vähän ikävää just tuo istuttava pyörä. Luulen että se johtuu siitä että tuossa asennossa lonkankoukistajat joutuvat kannattelemaan lähes koko jalkaa, ja rasitus siirtyy niiden kautta alaselälle joka sitten ylinotkuu ja puristaa hermoa.

Kokeile kotona: jos menet sängyn tai pöydän reunalle selälleen makaamaan niin että jalat roikkuvat lantiosta lähtien tyhjän päällä, niin sattuuko alaselkääsi ja meneekö se "yli"kaarelle kun päästät tukilihakset rennoksi? Jos -> voi olla etureidet ja l.koukistajat päässeet kireiksi -> saattaa ärsyttää iskiasta.

Luin suomessa tehdystä tutkimuksesta artikkelin liittyen aiheeseen. Tutkimuksessa oltiin tutkittu 271 henkilöä, niin selkävaivaista kuin selkävaivatontakin.

Tutkimuksessa niin selkävaivaisten kuin selkävaivattomienkin henkilöiden vatsalihakset ja selkälihakset olivat yhtä vahvat. Eli niillä ei olisi erikoisempaa merkitystä. Lihaksista lonkan koukitukseen ja ojennukseen vaikuttavat lihakset olivat vahvempia selkävaivattomilla. Lisäksi selkävaivattomilla oli korkeampi yleinen voimataso.

En muista lähdettä

Se oli varmaan tuon Antti Heikkilän juttuja. http://www.purucon.fi/nettipingis/1999/se270899.htm Itse välilevypullistumasta kärsineenä suhtaudun hyvin kriittisesti tämän Heikkilän juttuihin.

Kyllähän sen voi maalaisjärjelläkin ajatella: Selkäpuolella on tukena selkäranka. Vatsapuolella ei ole muuta kuin vatsalihakset ja sisäelimet kontrolloimassa eteentaivutusta. Kyllähän niillä lihaksilla jonkinlainen merkitys on oltava! Itse olen ainakin huomannut, että mita enemmän treenaa, sitä paremmassa kunnossa on selkä.

Tuttua touhua, sano. Itselläni on vuosikausia ajoittain selkä aivan paskana ja vatsa- ja selkälihakset on kyllä kondiksessa. Minäkään en usko että tuo sinun "sarvi" siellä nikamassa aiheuttaa kaikkea tätä.

Ja tuo on kanssa sama minulla minkä huomasin joskus aikoinaan, kun se kiristävä tunne tulee ja loogisesti alkaa venyttämään ihan kunnolla niitä pakaran ja alaselän lihaksia, niin sitten se kipu vasta tuleekin ja jää pitkäksi aikaa. En tiedä johtuuko siitä että siinä alkaa venyttämään vaistomaisesti vähän liikaa ja liian rankasti vai pitäisikö siinä tilanteessa sitten ottaa vaan täyslepoa ja yrittää rentoutua ja makoilla vaan. Koska mä en oikein kärsi edes istua enkä seistä silloin kun selkä vittuilee. Tosin olen kyllä huomannut että rauhallinen pitkä kävelylenkki auttaa vähäks aikaa. Tätä aion kokeilla lisää ensi kerralla.

Ainakin kaikki turha jännitys ja rasitus siltä alueelta pitää saada pois vähäksi aikaa koska se lisää kyllä tuskaa ihan kiitettävästi, mulla. Ja kun se kipu on jo tullut niin ihan turha repiä sitä selkää ja venyttää sitä, ei mulla auta mitään. Mulla toimii rentoutus, lepo ja rauhallinen kävely.

Mulla toimii hyvänä apuna kipujakson yllättäessä seuraavanlaiset jutut.

1. Menet vatsallesi lattialle etunojapunnerrusasentoon. Lähdet punnertamaan, mutta jalat ja lantio jää maahan. (Ikäänkuin taivutat selkää taaksepäin.) Nouset varovasti suorille käsille käsivoimin; pidä siis selkä ja vatsa rentoina. Laskeudu alas ja toista liike 10krt. Tämä liikuttaa pullistunutta välilevy massaa ja vähentää sen aiheuttamaa hermopuristusta.

2. Menet selällesi lattialle. Otat oireilevasta jalasta kiinni reiden takaa ja nosta sitä kohti kattoa polvi hieman koukussa. Varovasti suoristat polvea ja samalla käännät nilkkaa (varpaat kohti kasvoja). Tässä pitäisi löytää se kipukynnys ja jättää liike vähän sen alle. Missään nimessä ei saa sattua! Liike venyttää ja liikuttaa issiashermoa ja siten vähentää säteilyoiretta jalassa. Tämäkin liike toistetaan 10krt ja vaikka useampi kerta päivässä.

Saman asian ajaa jos istut tuolilla, painat hartiat alas eteen ja nostat jalkaa vaakatasoon... ja sama nilkan koukistus.

Originally posted by notko
Kyllähän sen voi maalaisjärjelläkin ajatella: Selkäpuolella on tukena selkäranka.

Selkäranka itsessään ei kestä kuormitusta paljon paskaakaan, jos sen tukena ei ole lihaksia. Pitäis päästä siihen yhden hiihtäjän kommentoimaan kuntoon, jossa ei kuulemma paljon selkärankaa enää tarvita kun on sekä vatsa- että selkälihakset niin tiukassa kunnossa :)

Muuten toi notkon kikka kakkonen toimii mulla kanssa, suosittelen.

Pätkä Heikkilän raportista...
"Selkävaivojen katsotaan joskus johtuvan heikoista lihaksista. Heikkilä sanoo, ettei mittauksin ole voitu osoittaa, että jokin lihas olisi heikompana kipeämpi."

En jaksanu lukea koko artikkelia, enkä lue. Jeesus sentään... Tommosta voi kirjoittaa vain lääkäri, joka ei ole kuulluut toiminnallisesta stabiliteetista tai monesta muustakaan jutusta. Ei se heikko lihas mitään kivuille teekkään. Mutta se miten lihakset toimivat ja tukevat rankaa on kokonaan toinen juttu. Netti on täynnä TUTKITTUA TIETOA miten "heikko"selkä eroaa "vahvasta" selästä. Ei kai edes lääkärikään enää mittaa voimaa selkäpotilailta, jos mittaa niin voi... :curs:

Kyllä selän kivun hallintaan liittyy:
1) Paraspinaalisten lihasten aktivaatio
2) Poikittaisen vatsalihaksen aktivaatio
3) Lantion hallinta liikkeessä
4) selän hallinta liikkeessä
5) lonkkanivelten liikkuvuus
6) yleinen lihastasapaino lantion seudulla

Kiitokset hyvistä vinkeistä/kokemusten kertomisesta!!
Lähinnä toi puutuneisuus jalassa on alaselästä oikeeseen polvitaipeiseen saakka,ei ollenkaan jalkaterään asti. Tuntuu et kipu lähtee alaselkärangasta (joku kohta) ja siitä "säteilee"/on kireä pakaraan asti.Saas nähä mitä naprapaatti sanoo tuosta..huomen sit selviää :) Se alaselkä ei oikeen kestä staattista jännitystä,et sillon jos on staattinen jännitys..esim selänojennuksessa,niin kireex vetää koko alaselän. (Huom..oireet tulevat esiin salilla) Eivät ole siis niin pahat,että normaali elämässä haittaisivat.
'Mites teillä joilla on välilevyn pullistuma,niin millasesta rasituksesta se on tullut? Meinaan onko selkä silloin ollut väärässä asennossa,jolloin selälle on kohdistunut suuri kuormitus..vai onko se jollain tavalla pidemmän ajan treenauksen tulos..heh ;) Lihaskasvun lisäksi?
Sain tossa yhden 5viikon treeniohjelman,joista kahtena ekana viikkona pitäis treenata 5päivänä viikossa...taidan aloittaa ens viikolla jos ei mitään ihmeitä oo.Nyt jos lähtis,niin treeni tyssäis varmaan selkä tai jalkatreeneissä heti alkuunsa.

Mulla oli (on) samat oireet. Vaiva lähti muuten alkujaan virheellisellä tekniikalla tehdystä Zercher-kyykystä...

Esim. autolla ajaminen oli todella tuskaa: Oikea jalka puutui ihan nilkkaan asti. Toisaalta jotain maastavetoa taas pystyi tekemään ihan normaalisti. Jouduin kans napsimaan särkylääkkeen parin-kolmen tunnin välein ihan päivittäin.

Kävin hierojat ja fysioterapeutit ja röntgenit läpi ja mitään vikaa ei löytynyt. Käskivät vaan venytellä takareisiä.

Menin sitten lopulta kiropraktikolle ja se löysi vian: oikeanpuoleiset SI-nivelet (Lantioluun ja selkärangan kiinnityskohdassa) oli jumittuneet. Se rusautteli ne hoitopöydällä muutaman viikon välein auki ja se auttoi. Ihan täysin kunnossa ei selkä tosin ole vieläkään, nivelillä on taipumus lukittua aina uudestaan ja uudestaan.

No mulla on yliliikkuvat nivelet ja etenkin alaselkä on se ongelma-alue. Kesäkuun lopulla kävi seuraavanlainen tapaus, aloitin lämmittelemään kyykkyä varten...oli 80 kg tangossa ja olikohan kolmas toisto kun tuntu outo kiristys selässä, no aatteli että kyllä se siitä ja seuraavaa toistoa tehdessä en meinannu enää päästä kyykystä ylös ja sitten vaan tanko kiireesti pois niskasta. Pukuhuoneeseen siirtyminen oli todella tuskaa ja autolla pääsin terveysasemalle asti hyvin, siellä lekuri tutki ja oli sitä mieltä että joku lihas painaa iskiashermoon (ja yliliikkuvuudesta tää ei kuulemma johtunut). Parissa tunnissa selkä meni niin jumiin, että käveleminen sattui toden teolla, ohi tämä meni parissa viikossa ja nelisen viikkoa kesti että uskalsti tehdä kyykkyä mitenkään päin. Ja kipu kyllä säteili kivasti jalkaan...oli todella tuskallinen kokemus!!

Näkyy olevan noi alaselän kivut tuttuja vähän useemmillekin meistä.. Itellä on kans ollu just kireyttä ja kipua alaselän ja pakaran alueella. Mulla on vissiin vähän skoliaasikseen viittava selkärangan muoto, tai vähintäänkin se on notko, eli hirvee S:n muotoinen kiemura. Nikamat luiskahtavat usein huonoon asentoon, mikä ilmenee kireytenä alaselän lihaksistossa, ja myöhemmin jopa ilkeänä kipuna, jollen saa niitä ajoissa oikeeseen asentoon..

Tässä viimeisen puolen vuoden aikana olen oppinut "nitskauttamaan" itse nikamani paikoilleen, eli en ole tarvinnu läheskään niin usein fysioterapeutin/kiropraktikon apua, mikä onkin ollut hieno asia jo ihan taloudellisten asioiden vuoksi. :kippis1:

Tere taas!!

Noniin..naprapaatilla käyty ja ongelma löytyi heti !
Kyllä tuli hyvä olo käsittelyn jälkeen :) Eli SI nivelet olivat kummatkin jumissa ja ne loppupeleissä "runksautettiin" joka ei todella tehnyt kipeää. Ja oli tossa kaulassakin jotain jäykkyyttä,kun se senkin ruksautti. Näytti lopuksi venytyksiä,että millä välttää SI nivelten jumiin menemisen.
Mutta suosittelen kaikkia menemään esim naprapaatille,jos tuntuu että joku paikka on jumissa.
Aluksi oli kevyt selän hieronta,sitten paineli kipupisteitä ja sen jälkeen alkoi venytykset jonka jälkeen lopuksi paikkojen repiminen :D
Eipä siinä sitten vastaansanomista ollut,kun naapuri soitti ja pyys et mennään baariin biljardii pelaamaan, et mikäs siinä!! Muutama tuoppi hyvällä omalla tunnolla siinä iltapuolella :kippis1:

Itselläni on kanssa näitä edellä mainittuja oireita mutta kaikki johtuu vaan pakara lihaksen kireydestä ja ilmeisesti hieman edellä mainituista SI nivelistä. Ja omituisinta tässä on se että oireet ovat aina pahimmat kun olen pitänyt lomaa treenauksesta.
Mutta kun treenaan säänöllisesti niin ei ole mitään oireita.

Moi

Mä zöbasin Aasian matkalla englannin kielisen kirjan joka kertoo selkävaivojen itsehoidosta, se tutkii erilaisia selkävaivoja, niiden tunnistamista, oireilua, syy-seurauksia ja tarjoaa vahvistavia ja venyttävi/rentouttavia harjoitteita. Lisäksi ohjaa lääkäriin!

Kyseessä ei ole mikään lääkäreiden kirja vaan kirja on suunnattu jokaiselle selkävioista kärsiville.

Ikävä kyllä en muista kirjan nimeä saati tekijää, mutta jos joku on kiinnostunut tälläisestä opukseta niin voin zekata nimen ja tekijän ja postata tänne.

Back
Ylös Bottom