Oikea proteiini-hiilari ja rasvasuhde?

Eli kertokaa mulle mikä on oikea suhde prosenteissa?

Varmasti on kysytty monta kertaa, mutta ei nyt ihan äkkiä löytynyt mistään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
TukkaBodari sanoi:

Ok taisinkin itse löytää: p25-30E%/h35-45E%/r30-40E%

tuo taitaa pitää paikkansa? Mutta olen tyhmä, joten kysyn että mitä tuo E tarkottaa tossa prosentin edessä?

TukkaBodari sanoi:
Ok taisinkin itse löytää: p25-30E%/h35-45E%/r30-40E%

tuo taitaa pitää paikkansa? Mutta olen tyhmä, joten kysyn että mitä tuo E tarkottaa tossa prosentin edessä?

Taitaapi tarkoittaa energiamäärää.

(Aloittelijan virhe on syödä rasvaa liikaa, kun luulee noita prosentteja painoprosenteiksi. Tällöin rasvaa tulee yli 2x optimimäärä)

edit:
Rasvassa on 7kcal/1g. Hiilihydraateissa ja proteiineissa molemmissa 4kcal/1g ja alkoholissa kait 5kcal/1g(?).

Rasvassa on muistaakseni 9kcal/g ja alkoholissa 7kcal/g.

VelttoV sanoi:
Eikös se tarkoittane energiaa, eli luvut on kcal prosentteina. Rasvassa on 7kcal/1g. Hiilihydraateissa ja proteiineissa molemmissa 4kcal/1g ja alkoholissa kait 5kcal/1g(?).

jaajaa juujuu.

Vuohi sanoi:
Taitaapi tarkoittaa energiamäärää.

(Aloittelijan virhe on syödä rasvaa liikaa, kun luulee noita prosentteja painoprosenteiksi. Tällöin rasvaa tulee yli 2x optimimäärä)

Eli siis jos vaikka on 3000 kcal, niin siitä on sitte 30-40% rasvaa jne.. vai tajusinko oikein?

TukkaBodari sanoi:
Eli siis jos vaikka on 3000 kcal, niin siitä on sitte 30-40% rasvaa jne.. vai tajusinko oikein?

Itse pitäisin rasvamäärän n. 20-30%, joka tarkoittaa, että rasvasta otetaan n. 800kcal, joka taas on n. 90g rasvaa päivässä.

Vuohi sanoi:
Itse pitäisin rasvamäärän n. 20-30%, joka tarkoittaa, että rasvasta otetaan n. 800kcal, joka taas on n. 90g rasvaa päivässä.

Kyllä, nuo olivatkin vain esimerkkilukuja.
Mutta pointti oli se että tajusinko oikein? Tajusinko?

Edit: Olenpas tyhmä.. :wall:

TukkaBodari sanoi:

Mitä varten? Massakautta ja diettausta varten suhdetta kannattaa vähän vaihdella. Aina sopiva suhde on P/HH/R: 33/33/33
Itselläni massakaudella: 30/40/30
Ja dietillä: 40-45/25-30/30

Mun mielestä ne pitäis olla kutakuinkin tällä tavalla. r/15% hh/60% pro/25% .
rasvassa on 9kcal/g.proteiinissä ja hiilareissa 4kcal/g.
Mutta mulla ainakin tuppaa yleensä noi protskut nousee ja rasva vähän laskee!

TukkaBodari:

FAKTAA:
Rasvassa 9kcal/g
Hiilarit ja protskut 4kcal/g
Alkoholi 7kcal/g

Eli Vuohen antamat arvot on oikein, VelttoV:n väärät.
Tulee iso heitto jos laskee nuo väärin...

Edit: bigbetu ehtikin ekaks...

Dietillä aika sopiva suhde on tuo 30p/30r/40hh ja sitten muuten esim. 20p/25-30r/50-55hh. :worship:

Trinity sanoi:
TukkaBodari:

FAKTAA:
Rasvassa 9kcal/g
Hiilarit ja protskut 4kcal/g
Alkoholi 7kcal/g

Eli Vuohen antamat arvot on oikein, VelttoV:n väärät.
Tulee iso heitto jos laskee nuo väärin...

Edit: bigbetu ehtikin ekaks...

ok. kiitti.

Muistetaan kuitenkin että niitä "oikeita" suhteita ei olekaan.

Itselläni esim ei nk. "korkearasvaiset" dieetit toimi kokonaisuutena sinnepäinkään yhtä hyvin kuin hieman "perinteisempi".
Täällä palstallakin on paljon porukkaa, jotka pitävät 30+ -rasvadieettejä ainoina oikeina. Kuitenkin kehonrakennuspiireissä ne ovat toistaiseksi ainakin harvinaisuuksia ja muutenkin vasta hakemassa jalansijaansa.
Ne toki toimivat monelle, mutta eivät suinkaan ole ainoa autuaaksitekevä ratkaisu, eivätkä missään nimessä automaattisesti se paras jokaiselle.

En nykyisin koskaan syö rasvaa yli 20%, toisaalta harvoin alle 15%.

Dieetillä suhde on keskivertopäivänä p 47 hh 34,5 r 18,5, pienellä kalorivajeella olo on loistava, energiaa riittää, treeni kulkee ja rasva palaa.
"Vähemmän dieetillä" protsku/hiilarisuhde muuttuu hieman hiilarien eduksi, mutta protskua kuitenkin about 30-35% tai yli.

Eli sanomana on: avoin mieli, jälleen kerran.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom