Oikea hengitystekniikka?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja -ASTR-
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kaveri sanoi että oikea hengitystekniikka on niin, että toiston negatiivisessa vaiheessa ilmat puhalletaan ulos ja ylösnostossa vedetään sisään. Tämä tekniikka tuntuu hyvältä ainakin hauiskäännössä, vipareissa ja joissakin muissa liikkeissä. Joissakin liikkeissä, etenkin nopeuspenkissä, paremmalta tuntuu niin että ylösnosto vaiheessa puhalletaan ilma ulos. Mikä sitten on oikea tekniikka?

porrada sanoi:
Mua taas on askarruttanu vatsarutistuksen hengitystekniikka. Ei tunnu mikään hyvältä.

Vatsoissa toimii sama kuin muussakin treenissä eli ylös = ulos ja alas = sisään.

ei varmaan oo oikeen tehokas toi päinvastainen tekniikka eli negatiivisis ulos :jahas: mahtaa kaveris olla kovas kunnos :D

B&K Sports Magazine:ssa 4 / 2004 neuvotaan myös seuraavasti, kyseessä hauiskääntö tangolla "Suoritustapa -Seiso suorana ja tartu levytangosta vastaotteella -Pidä ote hiukan hartian leveyttä leveämmällä -Hengitä sisään ja nosta tankoa -Supista yläasennossa, hengitä ulos ja laske tanko hitaasti alas"

Eli neuvovat juuri päinvastoin kuin Mike. Itse olen myös hengittänyt ulos nostaessani tankoa ylös ja sisään negatiivisessa vaiheessa, tuntuu paljon luonnollisemmalta.

Itse olen huomannut että teen ihan luonnostaan niin, että ennen liikettä sisään, punnaus, ja negatiivisessa vaiheessa ulos, tai sitten kun puristus on kokonaan loppunut, esim. joku prässi jossa ei paljon tule mietittyä hengitystahtia.

Tota, olikohan toi huumorin kommentti pelkkä läppä vai ei? Siis onko tuolla nyt tosiaan jotain väliä kaverin kunnon kannalta? Ehkä :david: en vaan tajuu.

Mä oon huomannu, että joissain vetoliikkeissä kuten alatalja, tuntuu oikeastaan paremmalta vetää ilmaa sisään samalla kun vetää kahvaa napaa kohti.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kuulin taannoin salilla...

kun eräs kokeneempi neuvoi yhtä vähemmän kokenutta, että oikea hengitystekniikka on senkin takia tärkeä, että se edistää palautumista. Eli ilmeisesti juuri tuo uloshengitysvaihe saa kuona-aineet liikkeelle ja pois lihaksia kipeyttämästä. Kuullostaa kyllä vähän liian homeopaattiselta, liekö jopa :anssi: .

No en nyt äkkiä keksi että onko sillä hengittämisellä mitään väliä niin kauan, kun sitä tekee tavalla tai toisella. Kyllähän lihakset happea tarvii, mutta raja se pitäs olla kerjäämiselläkin...(?)

1. Sisään hengitys
2. Liike
3. Vähän ennen liikkeen loppua uloshengitys
4. Negatiivisessa vaiheessa uudestaan sisään hengitys

Näin olen itse tehnyt.

Mulla menee olankohautuksissa niin, että nostovaiheessa hengitän sisään ja laskuvaiheessa ulos. Liike onkin vähän sellainen, että se tulee luonnostaan.

Muutoinn samanlain kuin ekilläkin.

edit: typo

Sukulaku sanoi:
Mulla menee olankohautuksissa niin, että nostovaiheessa hengitän sisään ja laskuvaiheessa ulos. Liike onkin vähän sellainen, että se tulee luonnostaan.
Mulla on varmaan sitten jotain vikaa luonnossa kun menee toisinpäin. mä oon kyl tehny silleen että aina kun joutuu rupee "puristamaan" lasken ilmaa pois saa ainakin mun mielestä paremman puristuksen aikaseksi

Mielestäni kyllä paineet pitää kasata sinne kehoon ennen sitä rutistusta.. Ja sitten kun on suoritus tehty niin lasketaan ilmat pois ja uudet tilalle. Eli en lähtisi tekemään varsinaisesti niin että negatiivisessa vaiheessa puhaltaisin ulos, vaan toistojen välissä vaihdan ilmat.

Itse pidätän henkeä aina suoritus kerrallaan, siis ilmaa sisään -> alas -> ylös -> ilmat ulos ja sisään. Näin siis penkissä ja kyykyssä. muuten en paljo ajattele

Back
Ylös Bottom