Oho? Kone pätkäisee virrat pois?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja muffy
  • Aloitettu Aloitettu
Huolestuttaa vähän. Pari kertaa käynyt nyt silleen että tässä kaikessa rauhassa duunaillu koneella jotain ja ilman varotusta kone vaan menee pimeeks. Sitten heti kyllä starttaa uudestaan mutta perin on outo meininki.

Ja ellen ihan nyt väärin muista, molemmilla kerroilla olin juuri kopioimassa tai siirtämässä tiedostoja paikasta A paikkaan B.

...the f*ck is goin' on here? Onks mulla hajoomassa ny joku osa mikä kantsis vaihtaa ennenkuin on liian myöhäistä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sama vika. Kone sammuilee 1-4 kertaa päivässä ilman mitään syytä. Ei edes mikään ohjelma tarvitse olla päällä.

Mulla muuten sama vika, vaihdoin juuri virtalähteen, eipä enää jää jäljelle kuin muistit... tai Näytönojain Sinänsä harmi kun juuri loppuvuodesta päivitin koneen "Nykytasolle"eli AM2 emolauta ABIT KN-9 ULTRA, AMD 3800 Dual Core Prossu,Corsairin Muistit Dual Channel DDR2 800mhz,Näytönohjain Asus 7600 Nvidian piirisarjalla,täytyy kai kokeilla toista Näytönojainta... Niin ja ne korjaavat toimenpiteet jota olen tehnyt no se virtälähteen vaihto joka tossa jo oli mainittukin,Uusin Bios laitettu,2x Windowsin uudelleen asennus, lukuisia eri Näytönojaimen ajureita kokeiltu, jos?? kyseessä ei ole komponenttivika niin en kyllä ymmärrä... Lämmötkin ihan ok Mulla NEXUS Breeze kotelo, yleensä mulla ei ole ollut tälläisiä ongelmia vaikka monta konetta kasannut olenkin.Jos jollain olis jotain uutta näkökulmaa asiaan jos? vaikka ois jääny jotain huomaamatta olisin kyllä kiitollinen:)

Kannattaa tarkistaa emolevyn konkkien kunto. Ne vanhetessaan alkavat pullistumaan ja heittämään tahnat pihalle. Myös jollain jännitteiden seuraus ohjelmalla kannattaa tarkistaa että jännitteet on kohillaan

Mulla on koneesta sivulevy irti ja välillä kännykän siirtopiuha tai vastaava koskettaa metallia koneen sisällä = naps, kone pimeeksi. Eli tarkastappa tollaset pienet asiat ennen mitään muistien vaihtamista..

koneen kuumetessa se voi sammuttaa itsensä varottamatta jos ei ole laittanut ilmottamaan,eli katsokaa lämmöt myös

Joskus tapahtui noin itsellenikin ja päädyin siihen lopputulokseen, että sähköverkosta tulee virtapiikkejä aika ajoin, ja ne sammuttavat koneen. Takuuseen en tästä mene, mutta kun vieäkin on sama kokoonpano ja ei ole pitkään aikaan sammunut itsekseen kone. UPS-laitteet auttavat ongelmaan.

Joskus tapahtui noin itsellenikin ja päädyin siihen lopputulokseen, että sähköverkosta tulee virtapiikkejä aika ajoin, ja ne sammuttavat koneen. Takuuseen en tästä mene, mutta kun vieäkin on sama kokoonpano ja ei ole pitkään aikaan sammunut itsekseen kone. UPS-laitteet auttavat ongelmaan.

Mulla kärähti 1:n ukkoskesän aikana 2x emolevyjä ja 3x ADSL-modeemi ja luonnollisesti 1kpl powereita. Sitten hankin 100€ maksavan APC:n UPS:n ja ongelmat loppu siihin.

Emon konkat aiheuttaa ihmeellisiä kaatumisia, joten kannattaa katsoa taskulampulla onko 'pulverit' pihalla jostain 'nupikasta' (konkka).
Noi kondensaattorit ruukkaa kärhähtämään aikas helposti, jos on jänniteheittoja verkossa ja niitä tässä suomalaisessa sähköverkossa piisaa :eek:

Ps. alijännite on aivan yhtä vaarallinen koneelle, kuin ylijännite.. näin ne viisaammat ainakin väittää.

Juups täytyypi tarkistaa, koneen sisältä jos sieltä joku piuha vaikka ois huonosti,UPSIA mulla ei ole ainut kone mikä meidän perheessä sammuu,:) on se mun kone,(meillä siis useampi kone) on kais se mahdollista että joku emolauta on herkempi jännitevaihteluille sähköverkossa mutta en oikeen tota nyt ensimmäiseksi syyttäs, mutta kokeillaan nyt jotain jos vaikka pikkuhiljaa rupeis selviämään,Emolauta on aivan uusi tuskinpa ne konkatatkaan vielä sökönä jos? ovat niin takuuseen vaan

Itsellänikin oli jokin aika sitten sama juttu, että kone vaan yhtäkkiä boottasi ilman mitään syytä. No mietin vikaa, niin päätin koittaa toista virtajohtoa ja eipä sen jälkeen kone enää boottaillut :) Että kannattaa koittaa toisella virtajohdolla myös.

Mulla oli sama homma. Ostin uuden laadukkaamman virtalähteen ja homma toimii. Kone toimiikin nyt paljon nopeemmin kun on kunnon virtalähde.

Sama ongelma oli minullakin, kone boottaili itsekseen satunnaisin välein. Lopulta kone ei sitten käynnistynyt ollenkaan, uusi ja tehokkaampi virtalähde peliin > kaikki ongelmat hävisivät.

Mulla muuten sama vika, vaihdoin juuri virtalähteen, eipä enää jää jäljelle kuin muistit... tai Näytönojain Sinänsä harmi kun juuri loppuvuodesta päivitin koneen "Nykytasolle"eli AM2 emolauta ABIT KN-9 ULTRA, AMD 3800 Dual Core Prossu,Corsairin Muistit Dual Channel DDR2 800mhz,Näytönohjain Asus 7600 Nvidian piirisarjalla,täytyy kai kokeilla toista Näytönojainta... Niin ja ne korjaavat toimenpiteet jota olen tehnyt no se virtälähteen vaihto joka tossa jo oli mainittukin,Uusin Bios laitettu,2x Windowsin uudelleen asennus, lukuisia eri Näytönojaimen ajureita kokeiltu, jos?? kyseessä ei ole komponenttivika niin en kyllä ymmärrä... Lämmötkin ihan ok Mulla NEXUS Breeze kotelo, yleensä mulla ei ole ollut tälläisiä ongelmia vaikka monta konetta kasannut olenkin.Jos jollain olis jotain uutta näkökulmaa asiaan jos? vaikka ois jääny jotain huomaamatta olisin kyllä kiitollinen:)

Kannattaa myös varmistaa liikkeestä josta ostit emon että onko ollu kyseisillä muisteilla ja tolla emolla yhteensopivuusongelmia.

En nyt ulkoa muista että mitkä emot ja muistit ei tahdo sopia keskenään.

Mulla homma korjaantui sillä että pudotin kellotaajuutta. Kait sillä on lämpöjen kanssa jotain tekoa. Kyseessä on kuitenkin >4v vanha kone ja uusi on harkinnassa.

Lataappa tästä image, polta levylle ja käynnistä kone.
Töissä oli yhdellä Windows-läppärillä tapana sammua/käynnistyä itsestään satunnaisesti, ongelma poistui kun asensi Linuxin.

Jokin pieni Linux-jakelu live-cd:llä tai usb-tikulla on loistava apu mahdollisia rautavikoja selvitellessä.

Suositut

Back
Ylös Bottom