Toi LeVeen hauisturvotus oli aika hämmästyttävä...allekirjoitatko muuten seuraavan: Mulla on ollut sellainen tuntuma että kaverit joita voisi luonnehtia atleettisiksi (keräävät lihasmassaa kohtalaisen helposti, voimaa löytyy, eivät ole endomorfimaisen pyöreitä jne jne) hyötyvät todennäköisemmin pitkähköistä sarjoista sekä kunnollisen hiilaripitoisesta ruoasta? Mulla on lempiteoria siitä että tämä olisi jotenkin liitoksissa ko. kaverien insuherkkyyteen, ruoan partitiointiin jne jne. Jotenkin on tullut sellainen kuva että hemmot jotka saavat hyviä tuloksia ja kasvavat vuodesta toiseen ihan 12 toiston perustreenillä ovat juuri niitä joilla ei ole ollut ongelmia läsän kerimisen kanssakaan.
Kyllä se itseänikin hämmästytti silloin. Se oli siis erään ns. proteiinipumppaukseksi kutsutun menetelmän variaatio. Halusin parantaa verenkiertoa ja hermotusta siinä samalla, joten hinkkasin ajoittain todella ylipitkiä sarjoja. Sehän toimi.
En osaa sanoa tuosta jälkimmäisestä asiasta vahvaa kantaa. Itse kerään helposti fläsää, mutta toisaalta kaikki treeni tuo suht hyvin tulosta. Muscle & Fitness-lehdessä oli aikoinaan artikkeli kehotyypeistä ja siinä mesomorfeille suositeltiin 6-8 toiston sarjoja kovalla intensiteetillä ja pienellä volyymillä. Endoformeille puolestaa pitkää sarjaa ja suurta volyymiä. En tiedä, mihin artikkelin näkemys lopulta perustui. Taisi olla Arnoldin kirjoittama, eli ei välttämättä mitään sen tieteellisempää näkemystä kirjoituksen tueksi ollut.
Selvää on, että ns. mesomorfit, eli kehonrakennuksen suhteen lahjakkaat, menestyvät millä tahansa treeniohjelmalla perusväestöä paremmin. Lahjakkuus usein ajaa harjoitusmetodien välisten erojen ohi tällaisissa tilanteissa. Lahjakas palautuu kovastakin treenistä ja toisaalta kykenee kasvamaan pienelläkin stimulaatiolla. Kaikki toimii lahjakkaille.