Ohjelmaa tarviis kun normit ei sovi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dietka
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Toi LeVeen hauisturvotus oli aika hämmästyttävä...allekirjoitatko muuten seuraavan: Mulla on ollut sellainen tuntuma että kaverit joita voisi luonnehtia atleettisiksi (keräävät lihasmassaa kohtalaisen helposti, voimaa löytyy, eivät ole endomorfimaisen pyöreitä jne jne) hyötyvät todennäköisemmin pitkähköistä sarjoista sekä kunnollisen hiilaripitoisesta ruoasta? Mulla on lempiteoria siitä että tämä olisi jotenkin liitoksissa ko. kaverien insuherkkyyteen, ruoan partitiointiin jne jne. Jotenkin on tullut sellainen kuva että hemmot jotka saavat hyviä tuloksia ja kasvavat vuodesta toiseen ihan 12 toiston perustreenillä ovat juuri niitä joilla ei ole ollut ongelmia läsän kerimisen kanssakaan.

Kyllä se itseänikin hämmästytti silloin. Se oli siis erään ns. proteiinipumppaukseksi kutsutun menetelmän variaatio. Halusin parantaa verenkiertoa ja hermotusta siinä samalla, joten hinkkasin ajoittain todella ylipitkiä sarjoja. Sehän toimi. :)

En osaa sanoa tuosta jälkimmäisestä asiasta vahvaa kantaa. Itse kerään helposti fläsää, mutta toisaalta kaikki treeni tuo suht hyvin tulosta. Muscle & Fitness-lehdessä oli aikoinaan artikkeli kehotyypeistä ja siinä mesomorfeille suositeltiin 6-8 toiston sarjoja kovalla intensiteetillä ja pienellä volyymillä. Endoformeille puolestaa pitkää sarjaa ja suurta volyymiä. En tiedä, mihin artikkelin näkemys lopulta perustui. Taisi olla Arnoldin kirjoittama, eli ei välttämättä mitään sen tieteellisempää näkemystä kirjoituksen tueksi ollut.

Selvää on, että ns. mesomorfit, eli kehonrakennuksen suhteen lahjakkaat, menestyvät millä tahansa treeniohjelmalla perusväestöä paremmin. Lahjakkuus usein ajaa harjoitusmetodien välisten erojen ohi tällaisissa tilanteissa. Lahjakas palautuu kovastakin treenistä ja toisaalta kykenee kasvamaan pienelläkin stimulaatiolla. Kaikki toimii lahjakkaille.

noi lyhyiden sarjojen käyttö mesomorfeille perustunee enempi siihen, että heillä tuppaa olemaan sitä nopeeta solukkoa enemmän. ektomorfit taas on enempi kestävyystyyppejä, joten pidemmät sarjat vois olettaa toimivan paremmin heillä. olettasin, että noissa podilehdissä olevat ajatukset pitkistä sarjoista suurella volyymillä endomorfeille perustuis pelkästään siihen, että sitten voitais "polttaa" sitä liikarasvaa pois.

mä en kuitenkaan allekirjota tollasia juurikaan, vaan perustasin bodarinkin treenit hyvin pitkälle siihen peruskauraan, mutta sekottasin pakkaa lisäämällä sitä jaksotusta hieman enemmän peliin aiemmin mainitulla tavalla.

toi ns. proteiinipumppaus perustuu mun mielestä ehkä enemmän hiilaripumppaukseen. eli pitkillä sarjoilla ja suurella volyymillä tyhjätään energiavarastoja, jotka sitten saadaan hiilareilla täytettyä ja samalla sidotaan sitten nestettäkin enemmän. en oikein jaksa uskoa, että toi stimulois proteiinisynteesiä jotenkin paremmin kuin lyhyillä sarjoilla tehdessä.

jos ei tollasta treeniä ole koskaan tehnyt, en lainkaan ihmettele, että potkii. jälleen kerran: erilainen ärsyke jne. pitäsin kuitenkin myös lyhyitä sarjoja mukana ihan solurekrytointimielessä, jos raudat alkaa olla jatkuvasti alle sen 60% maksimista.

toisaalta, kun aletaan tekemään kovia pitkiä sarjoja, voimakestävyys paranee ja se sarjaprosentti nousee aika hyvin vaikuttamatta maksimiin. seuranta joskus (aikaväli 2-3kk?):
alussa: jalkaprässi 1max: 400kg, max*70%: 12 toistoa.
lopussa: jalkaprässi 1max: 410kg, max*70%: 63 toistoa.
tuona aikana ei tehty juuri muuta kuin pitkää (20-100 toistoa) sarjaa lähes tai täysin toistomaksimeina. reiden ympärykseen tuli viitisen cm lisää.

Joo. Jospa muotoilisi toisin :) Korkeahiilarinen ruoka mahdollistaa glykogeeniä kuluttavan treenin, suuren voluumin jne., mutta tuollainen ruokavalio ei puolestaan kaikille sovellu bulkin lihas/rasvasuhteen takia. Kun taas rasvankontrollointimielessä osa ihmisistä pärjää paremmin rajoitetuilla hiilareilla, mutta se taas ei tue optimaalisesti yo. treeniä vaan ehkä hieman lyhyemmät sarjapituudet toimivat. Tämä puhdasta mutua, ja toistaiseksi parhaiten itse olen selvinnyt tuolla jälkimmäisellä, kun katsotaan kokonaisuutta eli sitä että edes jonkinlaista lihaskasvua kyetään pitämään yllä ilman että rasvat karkaavat liian ylös. Kehotyyppi löytynee jostain endon ja meson välistä.

no mä en yleensäkään ole mikään hiilaripuffari, eli en pidä niiden osuutta ruokavaliossa erityisen ensisijaisena tai tarpeellisina yli 50%:n. kovat kestävyyslajit on asia erikseen, mutta niissäkin proteiinilisillä on aika suuri rooli, jolloin se hiilarien osuus tuskin nousis minnekään taivaisiin.

treenaamisessa kuitenkin oon sitä mieltä, että se monipuolisuus kuormituksessa ja volyymissä on aika tärkeetä kehitykselle treenattiin sitten voimaa tai bodyä. siitä on tullut kirjoteltua jo paljon.

Tribulusta tulee 3 purkkia lisää niin saapahan itekin selvyyden tuohon. Joillain toimii joillain ei mutta mulla lähtökohdat olis hyvät kun hikiseen edes parta kasvaa vaikka 27v. Jos kuurin jälkeen on ees amisviikset niin homma toimii:zzzz:

Kuitenkin teen nyt salilla sillain että:

1. päivä selkä
2. rinta ja vatsa
3. kädet jokapuolelta, olat, ojentajat, haukkarit ym ym ym.

Tuleeko käsille liikaa vai kannattaisko ottaa 1 tai 2 päivään jotain 3 päivästä ?

Treenin jälkeen HT-R:n, After trainingin coctailia maitoon :kuola: . Creatiinia ja tauriinia ennen treeniä, mutta kuinka kauan ennen ?

Sitten tulevaisuudessa dietti päälle...

Tribulusta tulee 3 purkkia lisää niin saapahan itekin selvyyden tuohon. Joillain toimii joillain ei mutta mulla lähtökohdat olis hyvät kun hikiseen edes parta kasvaa vaikka 27v. Jos kuurin jälkeen on ees amisviikset niin homma toimii:zzzz:

Kuitenkin teen nyt salilla sillain että:

1. päivä selkä
2. rinta ja vatsa
3. kädet jokapuolelta, olat, ojentajat, haukkarit ym ym ym.

Tuleeko käsille liikaa vai kannattaisko ottaa 1 tai 2 päivään jotain 3 päivästä ?

Treenin jälkeen HT-R:n, After trainingin coctailia maitoon :kuola: . Creatiinia ja tauriinia ennen treeniä, mutta kuinka kauan ennen ?

Sitten tulevaisuudessa dietti päälle...

Ota vaiks puoltuntia ennen treeniä niin on aikas hyvä..:rock:

ei se parran kasvu suoraan testotasoja kerro. genetiikka ohjaa sitäkin. enpäs usko esim. että jollain partasuupuliukolla ois korkeemmat testotasot kuin parikymppisellä siloleukasella.
:)
ohjelmastasi: missä ihmeessä on jalat??? haluatkos olla kalkkuna? koitas vaikka näin yksinkertasesti:
1: rinta, selkä, hartiat, ojentajat, hauikset
2: etureidet, takareidet, alaselkä, vatsa, pohkeet

ohjelmastasi: missä ihmeessä on jalat??? haluatkos olla kalkkuna? koitas vaikka näin yksinkertasesti:
1: rinta, selkä, hartiat, ojentajat, hauikset
2: etureidet, takareidet, alaselkä, vatsa, pohkeet

Jalat on pois käytöstä tässä mielessä, lue eka viesti. Siis vasen jalka amputoitu tuosta polven alapuolelta ja tänään taas lääkäriin kun oon ilmeisesti kävelly liikaa :hyper:

Jalat tulee pääasiassa tehtyä ainoastaa kävelemällä ja fillaroimalla. Tai voishan toista jalkaa vetää kunhan ei kaameen isoo siitä tekis :D

Eli ainakin toinen jalka on tuomittu broileriksi koska sitä ei kyllä pysty treenaamaan kun niin onneton tynkä mutta toisesta jalasta vois treenata jonkinlaisen. Hyvin kyllä kävelemään pystyn ilman pahempia heijaamisia ja moni yllättynyt kun oon kertonu kun ei päälle huomaa, osittain avitti kun treenasin nyrkkeilyä kun sain proteesin.

ok. kyllä jalkoja, tai mitä niistä on jäljellä, kannattaa treenata varsinkin just jumpilla ja tollasilla. nyrkkeily on aika hyvää. saa proteeseistakin paremman avun.

Suositut

Back
Ylös Bottom