Ohjelma tytölle.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ZweCCo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
37
Elikkäs mun kaveri sai nyt liikunnanopettajaltaan ohjelman. Mun mielestä se ei oo ihan mikään paras mahollinen koska siinä on oikeestaan viisi jakoa eli aivan liikaa. Tyttö on 17v 170/62 ja muina liikuntaharrastuksina on aerobic, lenkkeily ja ratsastus. En ole varma saako tossa ratsastuksessa miten liikuntaa mutta noin hän sanoi kun liikuntaharrastuksia kysyin. Tässä siis opettajan ehdottama ohjelma:

1 päivä: rinta+hauis ni siin on..penkkipunnerrus(tanko/kp) 3x20 sit vinopenkki 3x20 peck deck 3x15-20, hauiskääntö tangolla 3x max ja keskitetty hauiskääntö kp:llä 3x15-20

2 päivä: ja ojentajat kapea penkki 3x20, ojentajat ylätaljassa 3x20 dippi penkillä, ylätalja 3x20, alatalja 3x20, selän ojennus 3x20

3 päivä: jalat.. maastaveto, askelkyykky eteen 2x20, askelkyykky taakse 2x20, takakyykky, jalkaprässissä yks jalka kerrallaan 3x20

4 päivä: hartiat ja olkapäät: pystysoutu 3x15-20, pystypunnerrus kp:llä 3x15, vipunosto sivulle 3x 15, vipunosto eteen 3x15

5 päivä: vatsat: suorat, vinot, syvät(lankku), vinot kyljet käsipainoilla

Sitten oli tarkoituksena niin että viikonloppuna molemmat päivät lepoa. Tavotteena on kiinteytys ja hieman lihasta lisää. Mehän tosin tiedämmä että varsinaisesti lihaksia ei voi kiinteyttää. Ne vain kasvavat ja siksi iho kiristyy eli tulee kiinteemmäksi. Näin olen ymmärtänyt? Elikkäs nyt kommenttia ohjelmasta. Mun mielestä outoa tässä ohjelmassa on se että rinta ja ojentajat on eri päivinä. Maastaveto ja selkä on eri päivinä. Miksi maastaveto yleensäkkään on jaloille tarkoitettu liike tässä ohjelmassa? Ennemmin itse sen selkäliikkeisiin laittaisin. Maastavedon tilalle mielummin vaikkapa kyykky? Enkä nyt muutenkaan ole sitä mieltä että välttämättä 17 vuotiaan tytön pitäisi vielä maastavetojen kanssa rehkiä. Kasvu voi hyvinkin olla vielä kesken. Mitä eroa muuten on noilla askelkyykyillä eteen ja taakse? Onko hyötyä tehä tuollein? Ehdotuksia ohjelmasta siis otetaan vastaan. Ohjelma tulisi koostua noista liikkeistä tai siihen voi lisätä myös vapailla painoilla tehtäviä liikkeitä. Salin koneista en tiedä joten koneilla tehtäviä liikkeitä lienee turha lisätä. Kiitos avusta. :)

IMO ohjaa tytsy vain Pakkotoistolle tai sitten suunnittele itse ohjelma hänelle. Tuo on kyllä todella outo jakosysteemi.
Esimerkiksi rintojen jälkeen seuraavana päivänä lisää penkkiä kapeana. Ei taida toimia noin, koska loppujen lopuksi rinta-etuolkapääseutua tarvitsee paljon kapeassa. Sama homma maastavedon kanssa.

Jos tyttö aerobicia, lenkkeilyä ja vielä ratsastusta harrastaa niin IMO riittäisi hyvin vaikka 2 jakoinen ohjelma. Tai 2 kertaa viikossa salille ja molemmilla kerroilla koko kroppa läpi isoilla liikkeillä. Täysin turhaa esimerkiksi vatsoille ihan omaa päivää laittaa, kun varmasti aerobicissakin keskivartalo rasittuu aivan tarpeeksi.

No itse tässä kiireessä väsäsin tällaisen ohjelman noista liikkeistä ja osaa vähän muuttelin. Noita sarjojen määriä ja toistojen määriä myös muutin melko rankalla kädellä. Pistinkö huonommaks vai parempaan suuntaan? Mun mielestä tyttö väsähtää heti alkuusa jos jokaista liikettä kolme sarjaa on tehtävä. En sullonut kaksjakoseks ohjelmaa koska voi ehkä mennä vähän turhan pitkäks nuo salivierailut sillon. Mites näistä sit kannattas tehä kierto? Kaikki kolme päivääkö putkeen ja sitten lepo? Vai miten?

1 Päivä: Rinta, ojentajat ja hauis

Penkkipunnerrus tangolla tai käsipainoilla (käsipainoilla hieman vinoon penkki) 2x15
Vinopenkki 2x15
Peck deck 2x15

Ranskalainen punnerrus 2x15
Ojentajat ylätaljassa 2x15
Kapea penkki 2x15

Hauiskääntö tangolla 2x15
Keskitetty hauiskääntö 2x15

2 Päivä: Selkä ja jalat

Leuanvedot 2x
Ylätalja 2x15
Alatalja 3x15
Selän ojennus 3x20

Jalkaprässi 2x15
Askelkyykyt 2x15

3 Päivä: Hartiat, olkapäät ja vatsat

Pystypunnerrukset kp:lla 2x15
Olankohaukset kp:lla 2x15
Vipunostot sivuille 3x15
Vipunostot eteen 3x15

Voimapyörä 2x15
Vinot vatsalihakset 2x15

Onko kyseinen tyttö käynyt salilla aikaisemmin? Ei tuo nyt ihan toivottomalta näytä aloittelijalle ohjelmaksi, mutta selviä epäkohtia siinä kuitenkin on.
Rinta- ja ojentajatreenit ovat liian lähekkäin toisiaan, ojentajat ovat todennäköisesti tukossa penkin ja vinopenkin jälkeen. Maastaveto ja takakyykky ovat samana päivänä - tässä en näe mitään järkeä jos ohjelma on jaettu viiteen osaan. Kumpaakin liikettä voi toki tehdä samanakin päivänä, mutta jos ohjelma on jaettu noin moneen osaan, tulisi mave ja takakyykky sijoittaa mahdollisimman kauas toisistaan. Nuo kaksi ovat kuitenkin koko kehon kannalta ehkä raskaimmat liikkeet, niihin ei jaksa panostaa kumpaankin täysillä samana päivänä.
Kyllä ratsastus liikunnasta varmasti käy. Luulen että suurella osalla pakkislaisista olisi paikat hellänä tunnin ratsastamisen (puhun siis hevosella ratsastamisesta senkin Gomoran saastaiset perverssit :) ) jälkeen.

Edit: Tämä siihen threadin aloitukseen, vilkaistaan tuota uutta ehdotelmaa vielä.

Edit2: Sitten uuteen ehdotelmaan. Ei tuo uusikaan mahdottomalta näytä, mutta ensimmäiseksi pistää silmään että selkä ja jalat treenataan edelleen samana päivänä. Ne on kuitenkin kehon suurimmat lihasryhmät ja tulisi lähtökohtaisesti sijoittaa eri päiville.

No miten olisi jos vaihtaisi vaikkapa vatsat ja jalat keskenään? Eli tekisikin vatsan ja selän samana päivänä sekä sitten olisi olkapäät hartiat ja jalat? Ojentajien kohdalta muuten voisi varmaankin poistaa tuon kapean penkin. Eiköhän ilman sitäkin ois jo ojentajat tarpeeks saanu kyytiä.

ZweCCo sanoi:
No miten olisi jos vaihtaisi vaikkapa vatsat ja jalat keskenään? Eli tekisikin vatsan ja selän samana päivänä sekä sitten olisi olkapäät hartiat ja jalat?

Taitaa mennä hieman raskaaksi. Muutama hyvä kolmijakoinen:
1. päivä: Selkä + hauis
2. päivä: Jalat + vatsa
3. päivä: Rinta + ojentajat + olkapäät
tai
1. päivä: Selkä + Ojentajat
2. päivä: Jalat + vatsa
3. päivä: Rinta + Hauis + Olkapäät

Noihin vain lepopäivät väliin. Vaikka 7 päivän kierrolla niin, että viikonloput lepoa ja treenit vaikka ma, ke, pe.

Mutta mitenkäs tämä ohjelma tästä loppujen lopuks muuttuis noilla sun neuvoillas Kride? Kolmijakonenhan minunkin ohjelma oli aivan kuten sinun ehdottamat. Ja jos noin tekee että 7 päivän kierrolla niin eikö se ole liian vähän? 2 kertaa viikossa minun mielestä ainakin on treenattava samat lihakset. Tytöllä on vähän pohjaakin salilla käynnistä mutta se on ollut sellaista epämääräistä ilman ohjelmaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
ZweCCo sanoi:
Mutta mitenkäs tämä ohjelma tästä loppujen lopuks muuttuis noilla sun neuvoillas Kride?Kolmijakonenhan minunkin ohjelma oli aivan kuten sinun ehdottamat.

Vähän tasoittaa vaan. Muuten tuo jako oli bueno, mutta selkätreenin jälkeen ei jalkojen tekemisestä tule mitään ja vastaavasti tuo 3. päivä oli lepopäivä verrattuna edelliseen rääkkiin. Liikkeet tuossa sinun ohjelmassa oli aikalailla kunnossa, siirrät vaikka ne suoraan tuohon uuteen jakoon :)

Ja jos noin tekee että 7 päivän kierrolla niin eikö se ole liian vähän? 2 kertaa viikossa minun mielestä ainakin on treenattava samat lihakset. Tytöllä on vähän pohjaakin salilla käynnistä mutta se on ollut sellaista epämääräistä ilman ohjelmaa.

Hmmh. Joo, jos tuntuu, että tytsy jaksaa kovemmalla tahdillakin, niin sittenhän tuon toisen viikonlopun lepopäivän voi jättää pitämättä. Eli kierto veisi 6 päivää. Tuo palautumisnopeus riippuu nyt kuitenkin niin paljon peruskunnosta, ruokailusta ja kaikesta muusta epämääräisestä.

Näin siis minun mielestäni.

Ihan pakko sanoa, että 10 vuotta ratsastaneena, joista usean vuoden tosissaan kisamielessä (lähinnä esteratsastusta) voin sanoa että ratsastus on todellakin rankkaa liikuntaa! Siinä taitais olla monella pakkislaisella jalat maitohapoilla jo muutaman minuutin päästä... :D Laji rasittaa koko vartaloa ja erityisesti jalkoja, vatsa- ja selkälihaksia, kehittää kehonhallintaa yms. (Tosin en ole harrastanut enää muutamaan vuoteen...)

Anteeks nyt vaan, mutta en ymmärrä miksi tytölle tehdyn ohjelman pitäisi olla erilainen kun kenellekkään muullekkaan..?

Ja mikä toi "2 kertaa viikossa minun mielestä ainakin on treenattava samat lihakset" kommentti oikein oli? Siis tarkoititko sillä, että kaikkien on treenattava vai ainoastaan tuon kyseisen henkilön..?

Outoa... :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom