No näinhän se on mutta tosiaan sä nyt tuot kokoajan esille tuota verkon nopeutta jolla on aika vähäinen merkitys nykypäivänä. Tärkeämpää juurikin wifi verkossa on se että JOS on paljon laitteita niin uudemmat standardit ovat lisänneet kuuluvuutta, taajuuksia ja teknologiaa juurikin nimenomaan usean datan käsittelyyn.
Jos sulla on 1 kaistainen motari ja jokainen uusi laite on uusi liittymiskaista ja jokainen pyyntö dataa sisään tai ulos on yksi auto niin äkkiä on motari jumissa jos siihen lisää noita liittymäkaistoja. Uudemmassa on 4 kaistaa missä ajella ja se osaa myös lennosta antaa laitteiden mennä toisille kaistoille jos havaitsee että siellä on enemmän tilaa.
Niin siis mikä sulla siellä menee tukkoon, jos sulla on vaikka 1000mb/100mb liittymä, etkä juuri koskaan uppaile mitään? Sullon vanhoissa laitteissa ne kaks kanavaa, 2,5ghz ja 5ghz ja jos noi vaan kuuluu hyvin, niin sulla on kokonaiskaistaa tuon 1000mb verkosta tulevalle datalle, jota sit jaetaan verkossa oleville laitteille ja noissa laitteissa taitaa olla jotain pientä älyäkin, paljon kaistaa annetaan per vekotin. Eli jos noi kanavat vaan kuuluu kunnolla, niin minun ymmärtääkseni tuo kaista sen sanelee, kuinka sujuvasti ne sun laitteet netin yli juttelee.
Vaikka sulla olis siinä laitteessa pari kanavaa lisää, niin ei ne minusta hirveästi lämmitä, jos nettiliittymä on mopo ja koko ajan olis enemmän liikennettä kuin kaistaa.
Mutta nää ei oo kyllä mitään semmoisisa juttuja, mitä oon hirveästi opiskellu ja saa korjata, jos joku män pieleen, mutta siis minä en edelleenkään ymmärrä, mihin mää tarvisin hirveitä langattomia siirtonopeuksia, mihin nää vanhemmatkin laitteet ei ihan hyvin pystyis, kunhan nettiliittymässä on kaistaa sen verran kuin tarvittee.
muoks. ymmärsin siis, ettei tässä nyt puhuta mistään sellaisesta, miten hyvin pitkin kämppää wifi kuuluu, kun siihen nuo standardit ei ymmärtääkseni liity mitenkään.
toinen muoks. no, saa sen kotiverkkonsa ilmeisesti tukkoon joltain wifi-taajuudelta, jos laitteita on ihan saatanasti, että jos tuo on tilanne, niin sitten hyväksytään, että joku laite, joka osaa siirrellä vehkeitä eri kanaville älykkäästi on varmaan ihan paikallaan :D