Off-topic 24h

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Vaakatasossa.png


mosquitos.jpg
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oi kaikkitietävä pakkis
Pohdiskelin josko lähtisi pääsiäisen hujakoilla käymään Kolilla. Onko kevättalvella kannattavaa lähteä, lähinnä jos keskittyisi luonnossa samoilemiseen?

Suattaa olla tae voe olla olemattakkii.
Nimittäin jos samoilu = hiihtäminen, niin riippuu latujen kunnosta, mikä taas riippuu säätilasta. Jos samoilu = kävely, niin tarkistaisin, onko minkä verran huollettuja kävelyreittejä, joiden kuljettavuuteen sitten vaikuttaa oleellisesti säätila eli sulaa/jäätyy/tulee lunta ja rospuutto iskee eli eteneminen voi olla haasteellista. Umpimetsään tarvitsee lumikengät tai metsäsukset, ei siellä voi muuten edetä, koska lunta on.
 
Suattaa olla tae voe olla olemattakkii.
Nimittäin jos samoilu = hiihtäminen, niin riippuu latujen kunnosta, mikä taas riippuu säätilasta. Jos samoilu = kävely, niin tarkistaisin, onko minkä verran huollettuja kävelyreittejä, joiden kuljettavuuteen sitten vaikuttaa oleellisesti säätila eli sulaa/jäätyy/tulee lunta ja rospuutto iskee eli eteneminen voi olla haasteellista. Umpimetsään tarvitsee lumikengät tai metsäsukset, ei siellä voi muuten edetä, koska lunta on.
Tai telakuorma-auton.


View: https://www.youtube.com/watch?v=pWviEiGJKSk
 
Oi kaikkitietävä pakkis
Pohdiskelin josko lähtisi pääsiäisen hujakoilla käymään Kolilla. Onko kevättalvella kannattavaa lähteä, lähinnä jos keskittyisi luonnossa samoilemiseen?
Olen kiertänyt sen Herajärven pohjoispään kierroksen (35 km) koiran kanssa touko-kesäkuun vaihteessa yhdellä telttayöllä. (e. Löytyi muistelulinkki! 🤎)

Talvisaikaan en missään tapauksessa lähtisi ilman nastakenkiä ja sauvoja, vaikka olisi kuinka huollettu kävelyreitti; on ihan riittävän vaikeakulkuista sulanmaankin aikaan (oli esim. joitakin kohtia, joissa jouduin nostamaan 40 kg:n koiraa ylös jne.).

Talvella plussaa on kuitenkin se, ettei tarvitse kantaa vettä jos ottaa mukaan keittovälineet ja sulattaa lunta: Siinä missä esim. Pohjoisessa ei välttämättä tarvitse kantaa vettä, koska sitä on raikkaana saatavilla tunturipuroista jne., Kolilla ei sellaisia ole. Kolilla pitää varautua kantamaan kaikki vesi itse (Kiviniemen tilalta saa, ainakin kesäaikaan, lisää ja paljon ennen sitä on yksi lähde. YKSI.).

Esim. Itse olin siellä erittäin lämpimänä viikonloppuna. Kannossa oli muistaakseni n. 2,5 litraa vettä ja sitäkin join säästeliäästi enkä niin paljon kuin mieli teki.
Olimme koiran kanssas reissun toisena päivänä menossa jo autolle, kun vastaan tuli kaksi naista. Pysähtyivät juttelemaan (koska komea koira, kuinkas muuten!) ja kysyin, minne olivat menossa. Kuulemma kävelemään samaa reissua minkä minä kävelin. Katsoin naisten kantamuksia, molemmilla 0,5 litran pullot vettä. Kysyin järkyttyneenä, etteikö heillä ollut enempää vettä mukana?? Ei ollut. Neuvoin alkumatkasta olevan lähteen sijainnin mutta suosittelin kääntymään kotiin. Siitäkin päivästä tuli joku sellainen +20 astetta lämmintä ja Kolin maastoja pidetään paljon hankalampina kuin esim. pohjoisen reittejä: jano tulee.
 
Viimeksi muokattu:
Talvisaikaan en missään tapauksessa lähtisi ilman nastakenkiä ja sauvoja, vaikka olisi kuinka huollettu kävelyreitti; on ihan riittävän vaikeakulkuista sulanmaankin

👍 Kaksi ystävätärtä vietti tuolla "ulkoilu"viikonloppua. Käytännössä liukastelivat kerran jotain jäätynyttä kävelyreittiä. Loppuaika sujuikin mukavasti ja turvallisesti kylpylässä 🍹

Joskus nuorena tuli vaellettua Joensuusta Kolille syksyllä. Rankka reitti korkeuserojen vuoksi. Välillä piti ryömiä rinnettä ylös tai laskea persiillään alas.
 
Olen kiertänyt sen Herajärven pohjoispään kierroksen (35 km) koiran kanssa touko-kesäkuun vaihteessa yhdellä telttayöllä. (e. Löytyi muistelulinkki! 🤎)

Talvisaikaan en missään tapauksessa lähtisi ilman nastakenkiä ja sauvoja, vaikka olisi kuinka huollettu kävelyreitti; on ihan riittävän vaikeakulkuista sulanmaankin aikaan (oli esim. joitakin kohtia, joissa jouduin nostamaan 40 kg:n koiraa ylös jne.).
Viime kesänä olikin tosiaan ajatus käydä pidempi reitti Kolilla vaeltamassa, mutta ei sitten ollut tarpeeksi aikaa. Sitä just mietinkin, että olisiko kivempi käydä kuitenkin maisemien vuoksi kesällä. Vaikka nastakengät löytyykin, tai sitten joku reitti missä voisi mennä lumikengillä.
Jotain puuhastelua olis kuitenkin kiva keksiä, ettei mene koko pääsiäinen kotona istuskellessa. 🤔
 
Viime kesänä olikin tosiaan ajatus käydä pidempi reitti Kolilla vaeltamassa, mutta ei sitten ollut tarpeeksi aikaa. Sitä just mietinkin, että olisiko kivempi käydä kuitenkin maisemien vuoksi kesällä. Vaikka nastakengät löytyykin, tai sitten joku reitti missä voisi mennä lumikengillä.
Jotain puuhastelua olis kuitenkin kiva keksiä, ettei mene koko pääsiäinen kotona istuskellessa. 🤔
Jos kirveen käyttö sujuu niin mökillä olisi pientä puuhaa tarjolla 😁
 

Liitteet

  • Resizer_16791306256551.jpg
    Resizer_16791306256551.jpg
    848,8 KB · Katsottu: 32

1; ei ollu ja tämänkin ostin kuluneena(säästin) 3v sitten, mallia early2015

vanha,vuonna,2009,uutena,osettu windows laptopkin toimii ja on ajoittain käytössä etelleen, tai no akku ei enää toimi, mutta piuhalla hyvin

2; en keksi tarroille muutakaan paikkaa

ja Minä taas en ole milloinkaan ymmärtönyt, miksi imiset ostavat Hienon tonnin puhelimen ja piilottavat sen kauniin ulkonäön joihinkin äärinmäisen rumiin ja halpoihin kuoriin

laittavatkohan samat imiset myös mersuun penkinsuojaimet, säästävät niitä uusia penkkejä vaan seuraavalle asiakkaalle, tätähän niillä taskupuhelimenkin suojilla tehdään

Minä en ole omenaa ikinä piilotellut!

F70E95F5-EF0E-41D5-930B-B4677024741A.jpeg
 
Viimeksi kun tein puusavottaa, tuli aivotärähdys, kallonmurtuma ja lanssireissu 🤔
Ehkä parempi että teen itse 😄

Toissa jouluna ostin lahjoiksi kaksi kirvestä, 10v tyttärelleni ja silloiselle naisystävälleni. Lahjat oli molemmille mieluisia, mutta ei ole vaikea arvata kumpi oppi nopeammin ja paremmin puiden halkomisen 😆
 
raisua en tiiä

puhutaanko etes mopedista?

en muista ainakaan muuta raisua kuulleeni
 
eiku kyllähän Minä raisun tiedän, mutta rasia en
 
Back
Ylös Bottom