Off-topic 24h

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
e. Toi Glenfiddich on muuten avattu arviolta 2006-2007, ehkä kaks siivua otettu. En ihmettele miks on jääny kaappiin. Vähän saippuainen sivumaku.. ei kai tommoset mikskään mee, korkki ollu kireellä kuitenkin
Tokko. Auringonvalo ja ilmahan noille myrkkyä on, että jos kuitenkin melkein täysi pullo ja ollu kaapissa, niin varmaan ihan kondiksessa.

Tuolla kuppilassa on nähnyt sitäkin, että alkaa pukkaamaan jotain rihmastoa pulloon, kun joku liru seisoo riittävän kauan hyllyssä. Värikin muuttuu, että kyllä sen viimeistään tuossa vaiheessa huomaa :D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tokko. Auringonvalo ja ilmahan noille myrkkyä on, että jos kuitenkin melkein täysi pullo ja ollu kaapissa, niin varmaan ihan kondiksessa.

Tuolla kuppilassa on nähnyt sitäkin, että alkaa pukkaamaan jotain rihmastoa pulloon, kun joku liru seisoo riittävän kauan hyllyssä. Värikin muuttuu, että kyllä sen viimeistään tuossa vaiheessa huomaa :D
Mikähän siinä on että jotkin viinit paranee vanhetessaan ja toiset pitää nauttia samana vuonna?
 
Mikähän siinä on että jotkin viinit paranee vanhetessaan ja toiset pitää nauttia samana vuonna?
En tiedä, onko tuossa sen suurempaa mystiikkaa, kuin että eri tyyppisillä viineillä on vähän erilainen elinkaari. Jotkut kypsyy ja paranee vielä pullossa ollessaan, kun taas jotkut ovat julkaisunsa jälkeen ns. valmiita. Taitaa kyllä olla lähemmäs 10 vuotta meikäläisen edellisestä viinikoulutuksesta, mutta näyttää tuosta googlella löytyvän, jos haluaa viinin kypsytykseen perehtyä :D

Hyllyssä olis mm. jotain Montenegron ja Kroatian paikallisia puteleita viime ja toissa kesältä. En tiedä, kannattaako noita seisottaa kovin montaa vuotta, että pitäs varmaan juoda poies.
 
Hyllyssä olis mm. jotain Montenegron ja Kroatian paikallisia puteleita viime ja toissa kesältä. En tiedä, kannattaako noita seisottaa kovin montaa vuotta, että pitäs varmaan juoda poies.

Ei ne taida kauheasti hyötyä hilloamisesta. Tosin en tiedä onko siitä varsinaisesti haittaakaan kovin monelle viinille?

Tsamppanjan pojat ja tytöt sano, että tsamppanjaa ei kannata seisottaa juuri sen pidempään kuin mitä se on kellarissa kypsynyt.
 
Tosin en tiedä onko siitä varsinaisesti haittaakaan kovin monelle viinille?
Hmm, mää oon kyllä siinä käsityksessä, että jotkut viinit voivat mennä huonoksi liian pitkässä säilytyksessä. Ilman siis mitään korkin haperoitumisia tms. Mutta ei oo kyllä tarkempaa tietoa asiasta.
 
Hmm, mää oon kyllä siinä käsityksessä, että jotkut viinit voivat mennä huonoksi liian pitkässä säilytyksessä. Ilman siis mitään korkin haperoitumisia tms. Mutta ei oo kyllä tarkempaa tietoa asiasta.
Itse en juo viiniä mutta erilaiset asiat vain kiinnostaa niin jäänyt hieman mysteeriksi miksi jotkut viinit on niitä vuosikertaviinejä joita säilytetään jopa kymmeniä vuosia ja toiset on tarkoitettu heti nautittavaksi.
Siinä ilmeisesti vaikuttaa todella paljon rypälelajike sekä satokauden onnistuminen kun jotkut vuosikerrat ilmeisesti vain paljon parempi.
Itse en tykkää pätkän vertaa viineistä, joskus kyllä pakkorakoon joutunut kun ei kaapissa muutakuin jotain lahjaviinejä niin onhan ne mennyt irvistellen, vähän kuin kossu raakana.
 
Itse en juo viiniä mutta erilaiset asiat vain kiinnostaa niin jäänyt hieman mysteeriksi miksi jotkut viinit on niitä vuosikertaviinejä joita säilytetään jopa kymmeniä vuosia ja toiset on tarkoitettu heti nautittavaksi.
Voipi verrata naisiin, toiset paranee vanhetessaan ja toiset rupsahtaa ihan yhtäkkiä.
 
Pohkeet ja jalat muutenkin aivan jumissa, onneksi varasin ajan hierontaan, mutta vasta viikonpäähän. Olen tehnyt elämässäni sen virheen, että olen aika vähän huomioinut lihashuollon tärkeyttä vaikka tarvetta olisi ollut.

Kun jumit pitkittyy niin vie aika paljon motivaatiota ja palautuminenkin kärsii. No parempi myöhään kuin ei milloinkaan, akupunktiokin tekisi eetvarttia ja sauna.
 
Hmm, mää oon kyllä siinä käsityksessä, että jotkut viinit voivat mennä huonoksi liian pitkässä säilytyksessä.

En minäkään kyllä varma ole. Toki jos viinintekijä on halunnut tehdä raikkaan valkoviinin ja 10v myöhemmin pullosta tulee rusinan makuista siirappia niin ei se ihan tietenkään tavoite ole. Mutta mitä tuossa omia ylijääneitä perusviinejä on löytäny laatikoista niin ei ne nyt pilallakaan ole olleet vaikka eivät varmasti säilöttäväksi ole tarkoitettu.
 
Itse en juo viiniä mutta erilaiset asiat vain kiinnostaa niin jäänyt hieman mysteeriksi miksi jotkut viinit on niitä vuosikertaviinejä joita säilytetään jopa kymmeniä vuosia ja toiset on tarkoitettu heti nautittavaksi.
Siinä ilmeisesti vaikuttaa todella paljon rypälelajike sekä satokauden onnistuminen kun jotkut vuosikerrat ilmeisesti vain paljon parempi.
Itse en tykkää pätkän vertaa viineistä, joskus kyllä pakkorakoon joutunut kun ei kaapissa muutakuin jotain lahjaviinejä niin onhan ne mennyt irvistellen, vähän kuin kossu raakana.

Vuosikerta ei vielä tarkoita oikeastaan mitään kannattaako viinejä säilöä tai ei. Se kertoo lähinnä minkä vuoden sadosta aine on tehty. Toki se viini sitten tuo ilmi sen vuoden "maun" johon vaikuttaa kelit yms. Jotku vuodet on parempia kuin toiset.

Tsamppanjatuottajat tekevät vuosikertaviinejä "vain" hyvinä vuosina ja niillä vintagetsamppanjoilla ei periaatteessa ole mitään tekemistä toistensa kanssa, kun ei vintage tsamppanjat yhdellä valmistajalla pitäisi aina maistua samalle vaikka 20v välein tehtynä.

Disclaimerinä totean että ei kuplivien viinien kohdalla tietämykseni ei ole ihan niin hyvä kuin tsamppanjan.
 
Back
Ylös Bottom