Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Joo, näitä on joskus tullut fiilisteltyä.

On siinä joskus saattanut lähteä sormista päreen paksuinen siivu.

View: https://youtu.be/QAJUD3NES3M?si=TOfD7j6f91XmBbdE

Myös tuo kuminauha joka vispaa tossa nivelakselin voimalla on aika hazardi 😂 ainakin se minkä ite näin viuhto melkein maahan asti välillä. Ei oo varmaan ollut ihan pienet lapset noilla työmailla mukana.

Myös tuo kuminauha joka vispaa tossa nivelakselin voimalla on aika hazardi 😂

Niin sitä töitä tehtiin ennen vanhaan. Vaarillakin oli liiterissä polttopuiden tekemiseen sirkkeli avohihnavedolla ja ilman minkäänlaisia terä-tai muitakaan suojuksia eli helvetin hyvä peli kunhan ei tee yhtään virheliikettä, sillä muuten irtoaisi tilanteesta riippuen joko sormi, käsi tai pää. Olin lapsena kovasti pahoillani, kun en päässyt ikinä kokeilemaan sitä vaan jostain syystä täytyi aina jäädä kauemmas seisomaan, kun härveli oli käynnissä🙁.

Vispaa vispaa.

20250801_200552.webp

Ensi viikolla auto menee hoivattavaksi, saas nähdä, mikä on sijaisauto. Millä yrittävät houkutella.

Bensaa ei tietenkään anneta, eli Macan tai Taycan.
Mää oon yleensä saanu sen lainaan mitä oon pyytäny...sikäli kun on ollut koeajo/käytetty liikkeessä. (pyydetty: macan, panamera, taycan, 911 turbo)

Kun en oo pyytäny niin yleensä on ollu joku taycan tai panamera. Joskus random audi ja pari kertaa huollon kupla :LOL:.

Viimeksi muokattu:
Niin sitä töitä tehtiin ennen vanhaan. Vaarillakin oli liiterissä polttopuiden tekemiseen sirkkeli avohihnavedolla ja ilman minkäänlaisia terä-tai muitakaan suojuksia eli helvetin hyvä peli kunhan ei tee yhtään virheliikettä, sillä muuten irtoaisi tilanteesta riippuen joko sormi, käsi tai pää. Olin lapsena kovasti pahoillani, kun en päässyt ikinä kokeilemaan sitä vaan jostain syystä täytyi aina jäädä kauemmas seisomaan, kun härveli oli käynnissä🙁.

Olin 14v asti kesätöissä sahalla ja siellä käytettiin sirkkeliä yms. alusta saakka ilman mitään suojia. Sahuri sahasi siellä tukit laudoiksi ja niistä sirkkelöitiin reunat pois ja ne pinottiin lavoille. Työvuorot oli joko 5-13 tai 13-21 ja sahuri sahasi tunkkeja aina 1h 45min ja sitten oli 15min kahvitauko ja keskellä päivää 30min ruokatunti. Yleensä porukka haki kaljaa lähikaupasta vikalla kahvitauolla ja vikat 1h 45min porukka kiskoi kaljaa ja sirkkelöi yms. samalla. Pomokin välillä lähetti jonkun hakemaan kossua Alkosta ja työt vaihtui puolen päivän jälkeen dokaamiseen.

Muistan myös kun pomolla oli jotain pirtua tms. ja varastettiin ne kavereiden kanssa ja juotiin pois. En ole koskaan ollut niin humalassa ja sammuin ja kaverin sisko rukoili koko yön vieressäni, että mitään pahaa ei käy. Muistan vieläkin sen, kun piti esittää kavereille miten eihän tämä polta suuta yms. vaikka oikeasti tuntui, että sisälmykset palaa. Sitten seuraava muistikuva oli aamulla sängystä ja kaverin sisko nukkui lattialla vieressä.

Noilta ajoilta muistan myös sen, että isä oli humalassa ja hänen piti lähteä kylille ja hän ajoi kaikki talon 3 autoa samassa mutkassa ojaan. Joka kerta hän käveli takaisin kotiin ja haki toisen auton. Kerran piti myös ohjata autoa ratista vänkärin paikalta kotimatkalla, kun isä oli niin humalassa. Kyseessä oli onneksi peltotie ja sillä ajettiin kävelyvauhtia tien huonon kunnon takia, mutta siinä oli kuitenkin kanavia yms. missä olisi voinut käydä pahasti.

Yllättäen tuli paljon työtapaturmia ja useallakin tyypillä lähti sormet vuosien mittaan. Muista työtapaturmista jäi mieleen tyyppi joka ajoi trukilla humalassa seinään ja lensi kopista ja löi päänsä.

Siellä oli myös sirkkeli tms. millä ajettiin tukkeja ja 16v kaveri joka nosteli niitä koko kesän oli hurjassa kunnossa syksyllä. Käsissä oli suonet pinnassa kuin kisabodarilla yms. ja lihakset pullisteli.

Pomo lähetti myös porukkaa Lappiin rakentamaan hänelle kesämokkia. 6vk jälkeen pomo meni sinne ja mitään ei oltu tehty. Porukka oli vain ryypännyt koko ajan. Pomon farmari oli kolaroitu peruuttamalla päin muuta ja kaveri joka oli ruokarahoista vastuussa oli ostanut koko rahalla viinaa ja kaljaa. Tai oli se ostanut puuroakin. Kaveri oli siellä ja kertoi miten olivat olleet nälissään ja joutuneet juomaan nälän takia.

Heh tästähän tuli kunnon memory lane. Jännästi muuten suurin osa niistä työukoista kuoli suhteellisen nuorina, eli n. 50v. Pomo kuoli auto-onnettomuudessa ja muilla tuli syöpiä tms.

Pistäpä semmonen oikein häiritsevän neonkeltainen jos löytyy pakista.
Luonnollisesti. Tänä vuonna on muutama iltana ollut selkeä kaava, alkuillasta auringon porottaessa kirkkaasti violettiselkäinen vaappu ja myöhemmin illalla keltainen vaappu. Nyt osui n 2&2,5kg peräjälkeen ensin keltakromiin ja ennen kuin ehdin sitä irrottaa oli violetissa tuo isompi.

Minulla taas valintoja etessä

Koskella bluesin tilutusta klo 20->
Wilissonis melko.akustinen.duo 21->

alustava suunnitelma, menen koskelle jo hyvissä ajoin(noin kaksi juomaa ennen klo 20) ja kuuntelen hetken ja sitten teen ratkaisevan päätöksen siirrynkö Paulin soiton äärelle

GreatSuccess

molemmat, osittain #tsek

IMG_7107.webp

IMG_7110.webp

Wanhoina aikoina oli rennompi meininki, mutta silti pyörittelen aina päätäni ihmisille, joiden mielestä ennen kaikki oli paremmin. Viestissäsi tulivat kolikon molemmat puolet esille aika lailla oikeassa mittakaavassa. Elän loppujen lopuksi mielelläni nykyajassa.

Ei ollut tarkoitus kehuskella wanhoja hyviä aikoja vaan tuoda esille miten sairasta menoa oli ennen wanhaan. Mitään työturvallisuutta ei ollut ja alkoholi yms. kuului työpaikalle.

Tuli mieleen vielä pari lisäjuttua. Siskon päälle 30v poikakaveri etelästä, joka oli joku PT yms. tuli kesätöihin sahalle ja murtui parin viikon sisällä. Se ei kestänyt nesteytystä pelkällä kahvilla ja osteli jotain kokista yms. joka päivä lähikaupasta. Samaten 2 eväsleipää ei riittänyt lounaaksi, vaan piti hakea lähikaupasta pullaa yms. lisäksi. Muistan vielä, kun se kilahti minulle ja uhkasi hakkaavansa minut kaikkien edessä, kun oli ostanut minulle ja isälle pullat ja joku söi puolet isän pullasta ja söin loput, kun en kahdannut jättää isälle puolikasta pullaa. Uskomattominta oli, että tuo PT vielä saikutti. Ihmeteltiin kyllä isän kanssa, kun oli sovittu, että oli 3 työntekijää vuorossa ja kun siskon poikkis ilmoitti, ettei tule töihin, niin oltiin isän kanssa kahdestaan ja tehtiin samat työt. Se ei ollut edes oikeasti kipeä, vaan jäi kotiin siskon kanssa nussimaan. Muistan vielä miten sisko hieroi hänen hartioita hänen valittaessa miten ei tänään pääse töihin, kun on niin kipeänä. Jouduttiin sitten isän kanssa tekemään kahdestaan kolmen hommat, koska sahuri teki sahurihommat normaalisti välittämättä miehityksestä.

Siellä oli kaksi sahuria, joista toinen oli normaali tyyppi ja toinen oli sekopää, joka joskus tuli aikaisemmin töihin ja sahari kaikki tauotkin, jos jokin asia suututti. Huonona päivänä oli saha käynyt jo klo. 4 asti ja siellä oli lankkuja lattiat täynnä töihin tullessä. Tyyppi vielä sahasi kaikki tauotkin. Tuo oli vielä tosi vaarallista, kun lankut lenteli lattialle asti ja jouduit varomaan, ettei sahattu lankku tule päälle. Jouduit keräämään lattialta lankkuja ja varomaan, ettei seuraavat lankut tule päälle. Muistan vielä, kun kiiressä yritin työntää lankkuja sirkkeliin nopeasti, niin sahuri sammutti sahan ja alkoi huutaa miten paskaa työtä teen. Lankku oli mennyt vinoon ja särmäys oli päin helvettiä. Piti skarpata. Piti jäädä sitten tekemään pari tuntia lisätöitä, että sait kuorman purettua. Sääntö kun oli, ettei seuraavalle vuorolle saanut jättää töitä, vaan piti jäädä auttamaan.

Eikä tässä vielä kaikki. Eniten vitutti tehdä töitä rankametsässä, kun siitä ei saanut edes rahaa, kun ne oli omia metsiä. Samaten piti tehdä töitä ilman palkkaa isän puusepänfirmassa, kun se oli meidän hyväksi. Siellä tehtiin jotain raksahommia ja alihankintana lankkujen katkomista huonekalufirmoille yms. Se jäi mieleen, kun oli nälkä ja en saanut kahta Atrian mikroateriaa lounastauolla, kun se olisi ollut liikaa. Isä kyllä osti sen siksarin joka päivä kuitenkin ja ajeli kännissä kotiin.

Se mikä sai minut melkein sekoamaan oli sitten se, kun selvisi miten isä ja äiti oli jakanut kaiken perinnön iso siskolle ja veljelle. Kaikki on veljen ja siskon nimissä. Paiskin töitä rankametsässä siksi, että sisko ja veli saivat sitten myydä puuta myöhemmin. Tuon jälkeen välit on kylmenneet reilusti ja olen saanut kuulla miten vaikea ihminen olen.

Noilta ajoilta kyllä moni asia vituttaa älyttömästi, mutta sitä oppi kuitenkin työmoraalin ja asenteen, millä on työelämässä pärjännyt hyvin. PK-seudulle muutettua olen joka paikassa saanut kiitettävät työmoraalista ja jopa kerran yhdessä työkonfliktissa vastapuoli sanoi ensimmäisenä, että minun työmoraali oli erinomainen. Huvitti, kun oltiin vihamiehiä, mutta silti hän sanoi tuon ensimmäisenä.

Samaten mieleen jäi se, kun yksi pomo ihmetteli joskus miten olin tehnyt valtaosan töistä, kun porukassa oli reilusti kokeneempaa porukkaa. Porukassa oli porukkaa jotka vain istuvat kahvilla ja kun firmassa vaihtui ERP, niin opettelin uudet järjestelmät ja sain tehtyä hommat tosi nopeasti. Tarjouduin jopa auttamaan muita ja nuo kahvilla istujat tietty antoivat hommansa minulle.

Hyviä tarinoita sahalta. Itsekin ollut nuorena kesätyöt sahahommissa, siellä aina sanottiin että kaikki sahurit on juoppoja mutta kaikki juopot ei oo sahureita.

Back
Ylös Bottom